Gemeenteblad van Achtkarspelen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Achtkarspelen | Gemeenteblad 2021, 153906 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Achtkarspelen | Gemeenteblad 2021, 153906 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Achtkarspelen houdende regels omtrent het kunnen verhalen van de kosten van bijstand op derden (Beleidsregels Verhaal Gemeente Achtkarspelen)
VERHAAL WEGENS ONDERHOUDSPLICHT T.B.V. (EX-)PARTNER EN/OF KIND(EREN)
Artikel 3: inhouding alimentatie op bijstandsuitkering
De door de rechter vastgestelde alimentatieverplichting wordt, ongeacht of deze feitelijk door de uitkeringsgerechtigde wordt ontvangen, op zijn/haar uitkering in mindering gebracht. Hierop is eveneens de jaarlijkse indexering van toepassing.
Artikel 4: niet nakomen verplichtingen m.b.t. alimentatie/onderhoudsbijdrage door onderhoudsplichtige
Wordt een door de rechter vastgestelde alimentatieverplichting niet (voldoende) nagekomen door de onderhoudsplichtige, dan wordt de uitkeringsgerechtigde op grond van artikel 55 WWB de verplichting opgelegd om de onderhoudsplichtige hierop te wijzen en hem/haar te verzoeken alsnog aan zijn/haar verplichting(en) te voldoen. Hiertoe dient hij/zij zo nodig een deurwaarder of het LBIO in te schakelen.
Artikel 5: verhaal alimentatie ex artikel 62b WWB
Als de door de rechter vastgestelde alimentatieverplichting niet wordt betaald ondanks de inspanningen van de uitkeringsgerechtigde, wordt deze alimentatieverplichting op de onderhoudsplichtige verhaald. Het bepaalde in artikel 3 van deze beleidsregels is dan niet meer van toepassing.
Artikel 8: afzien van (aanvullend) verhaal bij nagekomen alimentatie-verplichting
Wanneer een alimentatieverplichting aan de onderhoudsplichtige is opgelegd door de rechter en deze wordt nagekomen, wordt afgezien van (aanvullend) verhaal, mits deze alimentatieverplichting in overeenstemming is met de Tremanormen.
Artikel 9: verhaal als bedoeld in artikel 62, sub c WWB
Kosten van (bijzondere) bijstand, die voor de kosten van levensonderhoud aan meerderjarige kinderen is verstrekt als gevolg van het niet of niet behoorlijk nakomen van de onderhoudsplicht worden op de onderhoudsplichtige ouder(s) verhaald.
Artikel 11: afzien van verhaal wegens een schuldenregeling
Het college ziet op verzoek van de Schulddienstverlening van de gemeenten Achtkarspelen en Kollumerland c.a., of een instantie voor Schuldhulpverlening aan Ondernemers tijdelijk of definitief geheel of gedeeltelijk af van verhaal als dit in verband met een tot stand te brengen schuldregeling noodzakelijk is en de vordering van de gemeente tenminste zal worden voldaan naar evenredigheid met de vorderingen van de schuldeisers van gelijke rang.
Artikel 12: afzien van verhaal wegens kruimelbedragen
Het college ziet af van verhaal als het op grond van de Tremanormen berekende verhaalsbedrag minder dan € 50,00 per maand bedraagt. Verhogingen van minder dan € 50,00 per maand worden eveneens niet opgelegd. Dit laat onverlet de jaarlijkse indexeringen op grond van artikel 7 en de eventuele periodieke herbeoordelingen op grond van artikel 23.
Artikel 13: hoogte verhaalsbijdrage
De verhaalsbijdrage als bedoeld in de artikelen 62 en 62b van de WWB wordt bij aanvang van het recht op uitkering van de uitkeringsgerechtigde vastgesteld met inachtneming van de Tremanormen. De onderhoudsplichtige levert de gegevens omtrent de inkomenspositie aan door middel van een "inlichtingenformulier verhaal", welke hij ingevuld en met bewijsstukken moet inleveren bij de gemeente.
Wanneer er sprake is van een onderhoudsplicht jegens (een) kind(eren) (minderjarig), wordt de verhaalsbijdrage vastgesteld op het maximaal te verhalen bedrag, doch niet hoger dan het bedrag dat kan worden afgeleid uit de tabel "eigen aandeel kosten van kinderen" van de werkgroep alimentatienormen minus de reeds te betalen gerechtelijk vastgestelde onderhoudsbijdrage.
Wanneer er sprake is van een onderhoudsplicht jegens (een) kind(eren) en een ex-partner wordt de verhaalsbijdrage jegens het kind / de kinderen vastgesteld conform het vorige lid van dit artikel. De verhaalsbijdrage jegens de ex-partner wordt vastgesteld op het maximaal te verhalen bedrag minus de verhaalsbijdrage jegens het kind/de kinderen minus de reeds te betalen gerechtelijk vastgestelde alimentatie.
Artikel 17: verhaal op schenkingen en nalatenschap
Naast verhaal op de bovengenoemde onderhoudsplichtigen, wordt overeenkomstig artikel 62f WWB, in de volgende situaties verhaald:
Kosten van uitkering op degene aan wie de persoon die een uitkering ontvangt schenkingen heeft gedaan, tenzij gelet op alle omstandigheden aannemelijk is dat de schenker ten tijde van de schenking de noodzaak van uitkeringsverlening redelijkerwijs niet heeft kunnen voorzien en slechts wanneer met de geschonken middelen rekening zou zijn gehouden indien de schenking niet had plaatsgevonden;
Bij verhaal wordt bij brief een besluit afgegeven waarin in ieder geval wordt aangegeven:
Artikel 20: Procedure bij niet betalen
Indien degene op wie is verhaald ex artikel 62 of 62f WWB, niet uit eigen beweging tot betaling overgaat na verzending van een aanmaning, wordt een verzoekschrift ingediend bij de Rechtbank ter vaststelling van de verhaalsbijdrage. Nadat de beschikking van de Rechtbank is ontvangen, wordt degene op wie wordt verhaald nog eenmaal verzocht de verhaalsbijdrage maandelijks aan de gemeente over te maken. De betalingsachterstand dient binnen twee weken te worden voldaan.
Indien degene op wie is verhaald, niet uit eigen beweging tot betaling overgaat na verzending van het betalingsverzoek als bedoeld in sub b. of na verzending van een dwangbevel als bedoel in sub a, tweede aandachtsstreepje, worden na het constateren daarvan met onmiddellijke ingang invorderingsmaatregelen getroffen met gebruikmaking van de executoriale titel.
Artikel 23. Herbeoordeling/wijziging ambtshalve opgelegde verhaalsbijdrage
Het college kan, op verzoek van degene aan wie de verhaalsbijdrage is opgelegd, besluiten deze te herzien. Daartoe dient de onderhoudsplichtige een inlichtingenformulier in te vullen en deze onder bijvoeging van bewijsstukken bij de gemeente in te leveren. Op grond van de overgelegde informatie wordt een draagkrachtberekening conform de landelijke "Tremanormen" gemaakt. Op grond van de draagkrachtberekening wordt een nieuw besluit afgegeven. In het geval de eerder opgelegde verhaalsbijdrage wordt herzien, gaat de nieuw vastgestelde verhaalsbijdrage in per de eerste van de maand, volgend op die waarin het verzoek om herziening is ontvangen. Wanneer het verzoek om een herziening is ingediend binnen dertig dagen na vaststelling van de ambtshalve opgelegde verhaalsbijdrage, vindt de herziening plaats vanaf de datum van de eerste betalingsverplichting van de ambtshalve opgelegde verhaalsbijdrage.
Het college kan, indien de gerechtelijke vastgesteld onderhoudsbijdrage of alimentatieverplichting dan wel een door haarzelf vastgestelde verhaalsbijdrage in het verleden is vastgesteld op grond van een inkomen uit uitkering, alsnog tot verhaal overgaan dan wel het in het verleden genomen verhaalsbesluit herzien. Daartoe wordt eenmaal per jaar in het Digitaal Klant Dossier (DKD) de inkomstenbron van de onderhoudsplichtige gecontroleerd. Indien daarin een noemenswaardige wijziging is ontstaan, worden verhaalsacties opgestart.
Artikel 24. Kwijtschelding/buiten invordering stellen van een achterstand in de verhaalsbijdrage
Het college kan op grond van schuldenproblematiek en/of op grond van dringende redenen, op verzoek van de belanghebbende, besluiten tot het (gedeeltelijk) kwijtschelden/buiten invordering stellen van een achterstand in de betaling van een verhaalsbijdrage, indien:
door de Schulddienstverlening van de gemeenten Achtkarspelen en Kollumerland c.a., of een instantie voor Schuldhulpverlening aan Ondernemers een verzoek daartoe wordt gedaan in verband met een tot stand te brengen schuldregeling die noodzakelijk is en de vordering van de gemeente tenminste zal worden voldaan naar evenredigheid met de vorderingen van de schuldeisers van gelijke rang.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in de beleidsregels, indien strikte toepassing ervan tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden.
Artikel 27: onvoorziene situaties
In alle gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien beslist het college.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Achtkarspelen op 8 januari 2014,
de secretaris,
(Mr. Drs. E.H.C. van der Laan)
de burgemeester,
(G. Gerbrandy)
TOELICHTING BELEIDSREGELS VERHAAL
Verhaal van de kosten van bijstand is een bevoegdheid van het college. Ten aanzien hiervan moet het college dus vastleggen hoe men daar mee om wenst te gaan. Omdat het college in de eerste plaats hecht aan het stimuleren van de verantwoordelijkheid van de burger om zelf in de kosten van het bestaan te voorzien ligt het voor de hand dat in voorkomende gevallen de verplichting wordt opgelegd om zoveel mogelijk aanspraak te maken op de onderhoudsplicht door derden, zoals (ex) echtgenoten, ouders en kinderen. In het verlengde hiervan vloeit dan ook voort dat kosten van bijstand zoveel mogelijk op onderhoudsplichtigen wordt verhaald, wanneer zij deze onderhoudsplicht niet of niet volledig nakomen. Tevens is verhaal mogelijk op derden als deze schenkingen of een nalatenschap hebben ontvangen van een (bij leven) bijstandsgerechtigde. Het zoveel mogelijk gebruik maken van de bevoegdheid om te verhalen heeft tevens een gunstig effect op het beschikbare budget binnen de Gebundelde uitkering van de WWB, de IOAW, de IOAZ en de startersregeling binnen het Bbz 2004. Om deze redenen wordt dan ook ten volle gebruik gemaakt van de bevoegdheid om verhaal toe te passen.
Dit artikel geeft aan wat onder de verschillende begrippen moet worden verstaan,
In dit artikel geeft het college aan ten volle gebruik te maken van de bevoegdheden om verhaal op derden toe te passen.
VERHAAL WEGENS ONDERHOUDSPLICHT T.B.V. (EX-)PARTNER EN/OF KIND(EREN)
Uit deze artikelen komt de verantwoordelijkheid van de burger om zelf te voorzien in de kosten van het bestaan te voorzien naar voren. Iemand die aanspraak kan maken op een bijdrage voor levensonderhoud (alimentatie) wordt geacht dat te krijgen, of tenminste acties te ondernemen dat te gelde te maken. Overigens is in de praktijk niet vaak sprake van ongestoorde betaling door de onderhoudsplichtige, zodat de inhoudingen op enig moment, afhankelijk van de omstandigheden, maar tenminste na 6 maanden, worden gestaakt, waarna de gemeente de incasso als het ware overneemt.
In dit artikel komt nog eens extra naar voren dat de verantwoordelijkheid voor het levensonderhoud bij een belanghebbende ligt. Eerst zelf acties ondernemen, maar als blijkt dat dit zonder succes blijft, gaat de gemeente over tot verhaal alimentatie. Dan is een eventuele inhouding op de uitkering zeker niet meer van toepassing.
Onderhoudsplicht beperkt zich niet tot alimentatie. Ten allen tijde wordt met behulp van Tremanormen de onderhoudsbijdrage vastgesteld en wordt bekeken in hoeverre de alimentatieverplichting hierin voorziet.
Van rechtswege wordt alimentatie jaarlijks verhoogd met de indexering. In aanvulling daarop wordt in deze beleidsregels bepaald dat de onderhoudsbijdrage op dezelfde wijze wordt geïndexeerd.
Uit artikel 6 vloeit voort dat de berekening volgens de Tremanormen leidend is en het opleggen van onderhoudsbijdrage aanvullend is ten opzichte van alimentatie. Dit betekent ook dat van aanvullende onderhoudsplicht kan worden afgezien als de hoogte van de alimentatie ten minste overeenkomstig de Tremanormen is.
Blijkens dit artikel wordt gebruik gemaakt van de bevoegdheid om de kosten van aanvullende bijzondere bijstand ten behoeve van noodgedwongen zelfstandig wonende personen van 18 – 21 jaar op de onderhoudsplichtige ouders te verhalen.
Dit artikel beschrijft de mogelijkheid om geheel of gedeeltelijk van verhaal af te zien bij dringende reden van financiële en/of sociale aard. Meteen worden daar twee situaties aan toegevoegd, die zeker niet als dringende reden kunnen worden aangemerkt. Wat dringende redenen dan wel zijn is niet in zijn algemeenheid te zeggen. De individuele situatie, waarbij alle aspecten zijn afgewogen, bepaalt of er sprake is van dringende redenen. Het is raadzaam om hier aan te sluiten bij het WWB-uitgangspunt dat er sprake moet zijn een acute en onafwendbare levensbedreigende situatie, danwel een acuut gevaar voor blijvende invaliditeit. Verder kan aansluiting worden gezocht bij het boete- en afstemmingsbeleid, waarin is bepaald dat een directe dreiging tot uithuiszetting (zeker als daar minderjarige kinderen bij in het spel zijn) reden is om van een boete, danwel afstemming af te zien. Dit zou in voorkomende gevallen ook in verhaalsituaties kunnen worden toegepast.
In ieder geval moet bij de afweging rekening worden gehouden met de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur. Dit betekent ook dat de zogenaamde "6-maanden-jurisprudentie" van toepassing is.
In gevallen van verhaal kan het voor het welslagen van een schuldenregeling noodzakelijk zijn dat hieraan medewerking wordt verleend. Dit artikel beschrijft onder welke condities dit kan gebeuren.
Verhaal kan achterwege blijven als het maandbedrag minder dan € 50,00 bedraagt. Ook periodieke verhogingen van minder dan € 50,00 per maand worden buiten beschouwing gelaten. Dit laat onverlet de jaarlijkse indexeringen. Tevens betekent een aanvankelijk afzien van verhaal vanwege een kruimelbedrag ook niet dat betrokkene definitief is vrijgesteld van verhaal. Periodiek kan op basis van artikel 23 een herbeoordeling plaatsvinden.
In dit artikel is achtereenvolgens aangegeven welke stappen gevolgd moeten worden om tot de juiste hoogte van de verhaalsbijdrage te komen. Ook is hierin aangegeven dat de onderhoudsbijdrage op de kosten van bijstand worden gesteld als de onderhoudsplichtige op geen enkele wijze reageert op verzoeken om gegevens omtrent de inkomenspositie.
Teneinde dubbelingen te voorkomen wordt voor de omvang en de duur van de verhaalsbijdrage verwezen naar de bepalingen in het handboek Grip op WWB.
Van de bevoegdheid om wettelijke rente in rekening te brengen wordt geen gebruik gemaakt.
Van de bevoegdheid om achterstallige verhaalsbijdragen na afloop van het kalenderjaar te bruteren, zoals dat in gevallen van terugvordering gebeurt, wordt geen gebruik gemaakt.
Dit artikel beschrijft de mogelijkheden van verhaal in de overige situaties, waarbij verhaal mogelijk is, zoals bij schenkingen en nalatenschap.
Een verhaalsbesluit wordt per brief medegedeeld en dit artikel vermeldt welke gegevens in de brief moeten worden opgenomen.
Dit artikel vermeldt de betalingstermijnen voor de verschillende stadia waarin een verhaalsvordering zich kan bevinden.
In dit artikel wordt beschreven wat de acties zijn bij niet tijdige betaling. Hierbij is een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de verhaalsprocedures als bedoeld in artikel 62 en 62f enerzijds en artikel 62b anderzijds. Uiteindelijk komen beide verhaalsprocedures tezamen in de invorderingsmaatregelen vereenvoudigd derdenbeslag en eventueel executoriaal beslag middels een Gerechtsdeurwaarder.
In deze artikelen wordt beschreven aan welke eisen een aanmaning en een dwangbevel moeten voldoen.
Een verhaalsbijdrage kan te allen tijde worden herbeoordeeld en opnieuw vastgesteld, zowel op verzoek van degene op wie wordt verhaald, als naar aanleiding van een signaal uit de jaarlijkse check van het inkomen in Suwinet Inkijk.
Net als bij aanvang van bijstandsverlening kan worden afgezien van het opleggen van een verhaalsbijdrage (art 10 en 11), kan achteraf ook op basis van nieuwe inzichten van (verder) verhaal worden afgezien en/of achterstanden buiten invordering worden gesteld, met name als de voortgang van een schuldenregeling dit wenselijk maakt.
Volledigheidshalve is de inlichtingenplicht in deze beleidsregels opgenomen.
Deze artikelen geven aan dat het college te allen tijde bevoegd is om afwijkend van, of aanvullend op deze beleidsregels kan handelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-153906.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.