Gemeenteblad van Lansingerland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2021, 141700 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2021, 141700 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent de subsidie Sociaal Domein en Cultuur 2022
Voor u ligt de subsidieregeling Sociaal Domein en Cultuur 2022, behorend bij het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022, “Versterken van Veerkracht” en de Cultuurnota Bruisen-binden-boeien. De regeling is een aanvulling op de Algemene Subsidieverordening Lansingerland 2018. Op basis van de subsidieregeling kunnen maatschappelijke en culturele organisaties en inwoners subsidie aanvragen voor het verrichten van activiteiten die bijdragen aan de doelen die zijn opgenomen in het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 van Lansingerland.
Doelstelling subsidieregeling Samenleving
De subsidieregeling Samenleving geeft het inhoudelijk kader waarbinnen organisaties en inwoners een subsidie kunnen aanvragen. Dit kader heeft een tweeledige functie:
De subsidieregeling geeft richtlijnen aan de aanvrager. Aanvragers van subsidie kunnen in dit document zien wat voor activiteiten in aanmerking komen voor subsidie en aan welke voorwaarden de subsidieaanvraag moet voldoen. Het is voor aanvragers van subsidie belangrijk om in hun subsidieaanvraag goed uit te leggen waarom zij denken in aanmerking te komen voor een subsidie.
Deze subsidieregeling is als volgt opgebouwd:
Hoofdstuk 1 geeft een beschrijving van de kaders van voor deze subsidieregeling: de Algemene subsidieverordening (procedureel), het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 (inhoudelijk) en de financiële kaders. Hoofdstuk 2 beschrijft de procedure van aanvraag tot vaststelling van subsidie. In hoofdstuk 3 staan de voorwaarden waaraan moet worden voldaan wanneer een subsidie wordt aangevraagd. In deze hoofdstukken leest de aanvrager ook terug hoe het proces eruitziet bij een meerjarensubsidie en wat de voorwaarden zijn om voor een meerjarensubsidie in aanmerking te komen.
De hoofdstukken 4 tot en met 7 zijn inhoudelijke hoofdstukken. De activiteit waar u een subsidie voor aanvraagt, moet bijdragen aan de hoofddoelen van het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de Cultuurnota Bruisen – binden – boeien. Deze doelen maken we concreter in deze hoofdstukken.
Binnen het hoofddoel Samenleving (hoofdstuk 4) richten we ons zowel op het verhogen van de onderlinge betrokkenheid en leefbaarheid (met activiteiten als het bibliotheekwerk, cultuureducatie en -participatie en de antidiscriminatievoorziening) als op het versterken en ondersteunen van het netwerk van de inwoner (mantelzorgers, vrijwilligers en professionals).
De hoofddoelen Jeugd (hoofdstuk 5), Volwassenen (hoofdstuk 6) en Ouderen (hoofdstuk 7) bestaan uit drie onderdelen:
Bij de leeftijdsgroepen staat omschreven waar de inzet een bijdrage aan moet leveren (subdoelen). In de verschillende hoofdstukken en paragrafen staat benoemd welke activiteiten een bijdrage aan deze subdoelen leveren en daarmee in aanmerking komen voor een subsidie.
De genoemde mogelijkheden geven een duidelijke richting. Mits de budgetten het toelaten, staat we open voor andere activiteiten die een bijdrage leveren aan onze doelen.
De kaders van de subsidieregeling zijn de algemene subsidieverordening Lansingerland 2018, de Samenlevingsvisie met daaruit volgende beleidsnota’s en de financiële kaders. In dit hoofdstuk gaan we in op deze kaders.
1.1 Procedureel kader: Algemene Subsidieverordening Lansingerland 2018
De gemeenteraad van Lansingerland heeft op 26 januari 2017 de Algemene subsidieverordening 2018 (ASV 2018) vastgesteld. Een Algemene Subsidieverordening is een aanvulling op de Algemene wet bestuurs-recht (titel 2) en is de hoofdstructuur van het subsidieproces en bevat de kaders en richtlijnen voor het aanvragen, weigeren, verlenen en vaststellen van subsidies op de verschillende beleidsterreinen van de gemeente. De beleidsinhoudelijke elementen worden vervolgens in subsidieregelingen vastgelegd, welke worden vastgesteld door het college. De subsidieregeling voor het sociaal domein is onlosmakelijk verbonden met het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de Cultuurnota. De activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd dienen een bijdrage te leveren aan de doelen die in het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de Cultuurnota Bruisen – binden – boeien staan.
1.2 Inhoudelijk kader: Beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de Cultuurnota
De gemeente Lansingerland heeft haar beleid vastgelegd in het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de Cultuurnota Bruisen – binden - boeien. Hierin beschrijft de gemeente de ambities ten aanzien van het sociaal en cultureel beleid voor de inwoners van Lansingerland.
In het sociaal beleid vormt de individuele benadering het uitgangspunt en gaat de aandacht voor een belangrijk deel naar inwoners die (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben in het dagelijks leven. Daarbij werkt de gemeente graag samen met inwoners en maatschappelijke organisaties die hierin een rol kunnen spelen. Het beleidsplan kent de volgende hoofddoelen:
In de Cultuurnota Bruisen – binden – boeien staat de kracht van kunst en de betekenis van cultuur voor de samenleving door middel van cultuureducatie en cultuurparticipatie centraal.
De verzameling van activiteiten die al onze maatschappelijke partners bieden, leidt tot de Lansingerlandse standaard. In deze subsidieregeling staat welk type activiteiten voor een subsidie in aanmerking komen en waarmee wordt bijgedragen aan deze Lansingerlandse standaard.
1.3 Financieel kader: beschikbare budgetten
De subsidiebudgetten staan verspreid over verschillende begrotingsposten. De subsidiebudgetten zijn nu in de meerjarenbegroting 2022 opgenomen. Bij de voorlopige toekenning van de subsidies in dit najaar wordt altijd vermeld dat de hoogte van de subsidie afhankelijk is van het vaststellen van de begroting.
Een subsidieproces bestaat globaal uit de volgende zes stappen.
In dit hoofdstuk wordt een toelichting gegeven bij elk van deze stappen. Voor de volledigheid verwijzen we de aanvrager ook naar de Algemene subsidieverordening 2018 van Lansingerland.
Het aanvraagproces ziet er voor u als volgt uit:
Dien de aanvraag in via de website www.lansingerland.nl door middel van het elektronisch aanvraagformulier. Wanneer meerdere organisaties gezamenlijk één activiteit organiseren, is één organisatie de hoofd-aanvrager. De aanvraag beschrijft hoe de onderlinge verdeling eruitziet.
Voorzie de aanvraag van de juiste bijlagen: (1) een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd; (2) de doelen en resultaten welke met die activiteiten worden nagestreefd en hoe de activiteiten daaraan bijdragen; (3) een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten en (4) een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel.
Dan kan de gemeente overgaan tot het toekennen en beschikken:
Bent u het niet eens met het besluit, of is het besluit onduidelijk? Neem altijd eerst contact op met de gemeente. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift hoeft te schrijven. Medewerkers van de gemeente nemen samen met u het besluit door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog digitaal of schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de Gemeente Lansingerland.
Bij een toekenning ontvangt de organisatie die de subsidie heeft aangevraagd een beschikking. Hierin staat opgenomen welk bedrag u aan subsidie ontvangt en voor welke activiteiten. In de bijlage bij de beschikking worden prestatieafspraken opgenomen: een beschrijving van de onderdelen waaraan de activiteit aan moet voldoen.
2.4 Informeren over de voortgang
Gedurende het subsidiejaar houdt u ons op de hoogte over de voortgang:
Het vaststellingsproces ziet er als volgt uit:
Uiterlijk 1 juni volgend op de periode waarvoor subsidie is toegekend, dient de organisatie een verzoek in om de subsidie vast te stellen. U doet hiermee een verzoek om definitief aanspraak te maken op het aangevraagde subsidiebedrag. Dit doet u door aan te tonen dat de activiteiten zoals deze zijn aangevraagd volledig of gedeeltelijk zijn nagekomen.
Doelmatigheid en rechtmatigheid zijn twee belangrijke uitgangspunten die de gemeente hanteert in het gehele subsidieproces. Om die reden geldt voor alle aanvragers van subsidies een aantal algemene eisen. Daarnaast stellen we eisen aan de activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd. Wanneer een organisatie of activiteit niet of onvoldoende aan de voorwaarden voldoet, vormt dit een grond om de subsidieaanvraag te weigeren.
Bij de aanvraag van een subsidie voor een activiteit worden zowel de organisatie als de activiteit getoetst aan een aantal voorwaarden.
Voorwaarden aan de organisatie
Naast de algemene eisen aan organisaties (opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening 2018) gelden onderstaande eisen specifiek voor organisaties binnen het sociaal domein. Deze zijn veelal opgesteld overeenkomstig geldende wet- en regelgeving. Wanneer een organisatie een aanvraag indient, verwachten wij van organisaties aan deze eisen te voldoen.
De professionele- of vrijwilligersorganisatie die activiteiten uitvoert door en voor kwetsbare groepen zoals kinderen tot 18 jaar of voor volwassenen met een verstandelijke beperking moet een VOG kunnen overleggen voor hun bestuursleden en hun medewerkers die de activiteiten door en voor kinderen uitvoeren.
De professionele organisatie die werkt met beroepskrachten heeft de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling ingevoerd voor de gehele organisatie. De vrijwilligersorganisatie is op de hoogte van de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling en weet hoe ze moeten handelen bij signalen van kindermishandeling of huiselijk geweld.
De organisatie voldoet aan de eisen gesteld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en zet zich in voor een veilige uitwisseling van persoonsgegevens. De organisatie werkt hiervoor met de overeenkomst omtrent persoonsgegeven van de gemeente Lansingerland en meldt datalekken bij het Meldloket datalekken Autoriteit Persoonsgegevens.
Van organisaties die meer dan € 200.000 aan subsidie ontvangen, verwachten wij een bijdrage in sociaal werkgeverschap. Aan de hand van uw voorstel voor ‘social return on investment (SRoI) 1 , gaan wij met u in gesprek over de concrete uitvoering.
Een subsidieaanvraag toetsen wij aan de algemene voorwaarden. Deze voorwaarden zijn opgenomen in de Algemene Subsidieverordening 2018 (artikel 11, Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden). Daarnaast hebben we voorwaarden geformuleerd voor subsidies behorend bij de beleidsplannen. Binnen deze regeling vallen alleen subsidies voor activiteiten die een bijdrage leveren aan de doelen die hierin zijn opgenomen.
Om dat te kunnen beoordelen vragen wij organisaties bij het indienen van een subsidieaanvraag om een toelichting bij de onderstaande elementen:
Ten slotte vragen we onze subsidiepartners om:
Aanvullende voorwaarden bij een meerjarensubsidie
Voor het aanvragen van een meerjarensubsidie gelden onderstaande aanvullende voorwaarden:
Organisaties die een subsidiebedrag ontvangen tot en met € 7.500 per jaar
Organisaties die maximaal €7.500 aan subsidie ontvangen, dienen geen aanvraag tot vaststelling in. Wel verwachten wij een inhoudelijk activiteitenverslag, waarin staat beschreven in hoeverre uitvoering is gegeven aan de activiteit waarvoor de subsidie is verleend en of dat hierbij de beoogde doelgroep aanwezig was.
Organisaties die een subsidiebedrag ontvangen van meer dan € 7.500 per jaar
Voor de organisaties die meer dan € 7.500 aan subsidie ontvangen wordt bij de aanvraag tot vaststelling een verslag verwacht met de volgende informatie:
Organisaties die een subsidiebedrag ontvangen van meer dan € 50.000 per jaar
De organisaties die meer dan € 50.000 ontvangen in één jaar leveren naast de bovengenoemde gegevens ook uitgebreide jaarstukken en een accountantsverklaring in.
3.3 Protocol Melding van calamiteiten
We voegen een verwijzing naar het Protocol Melding van Calamiteiten toe aan deze subsidieregeling. We brengen hiermee bij de organisaties de wettelijke plicht onder de aandacht om calamiteiten te melden. Dit geldt voor alle organisaties die taken uitvoeren die onder de Wmo 2015 en Jeugdwet vallen. De hoogte van de verstrekte subsidie en de locatie van de activiteiten spelen geen rol.
Organisaties die een subsidie ontvangen, melden calamiteiten bij de betreffende toezichthouder:
Wanneer er sprake is van een verhoogd risico op agressie worden er voldoende maatregelen genomen om de risico’s zo objectief mogelijk in te schatten en de veiligheid van andere jeugdigen, personeel en de maatschappij zo goed mogelijk te waarborgen.
Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van jeugdhulp
Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van overige algemene voorzieningen
Het versterken van de sociale structuur middels het toegankelijk maken en presenteren van kunst en cultuur (cultuurparticipatie) |
Het bevorderen, beschermen en beveiligen van de gezondheid en de lichamelijk en geestelijke ontwikkeling, zowel individueel als op populatieniveau |
Activiteit is gericht op de ontwikkeling en bevordering van een gezonde leefstijl, zoals voeding, beweging en middelengebruik. |
|
|
|
|
5.3 Passende hulp en ondersteuning
1. Begeleiding of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers |
|
Vormen van lichte en/of kortdurende ondersteuning die erop gericht is gezinnen weer te begeleiden naar zelfredzaamheid. |
|
|
|
|
6.3 Passende hulp en ondersteuning
|
|
|
|
De kostprijs van (professionele) inzet, inclusief overhead en huisvesting, bepalen we op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied. |
Beweegactiviteiten in groepsverband voor inwoners die geen aansluiting vinden binnen het verenigingsleven. De activiteiten kunnen zowel in een locatie als in de buitenruimte plaatsvinden. |
|
|
|
Het coördineren en afstemmen van de lokale activiteiten rondom het thema eenzaamheid. |
|
De organisatie geeft invulling aan de volgende activiteiten:
|
|
Het coördineren en afstemmen van de activiteiten van de partners uit de Dementieketen Lansingerland. |
|
De organisatie geeft invulling aan de volgende activiteiten:
|
|
7.3 Passende hulp en ondersteuning
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-141700.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.