Gemeenteblad van Beverwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beverwijk | Gemeenteblad 2021, 140736 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beverwijk | Gemeenteblad 2021, 140736 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beverwijk houdende regels omtrent het herstelfonds ten behoeve van herstel van de coronacrisis (Nadere regels Herstelfonds Beverwijk 2021)
Burgemeester en wethouders van Beverwijk;
Voor de uitvoering van raadsbesluit (INT-20-56702) waarbij een herstelfonds is vastgesteld voor het herstel van de coronacrisis, nadere regels vastgesteld moeten worden ex art. 3, lid 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Beverwijk 2016;
3. Doelen en afwegingscriteria Herstelfonds Beverwijk
Bij de beoordeling van de onderbouwing van initiatieven worden de hierna volgende afwegingscriteria gehanteerd. Bij een meer of minder positieve beoordeling van een criterium volgt beloning met meer of minder (of geen) punten, op de wijze zoals beschreven in de bijlage bij deze Nadere regels. Het initiatief met de hoogste puntenscore wordt als eerste uitgekeerd aflopend tot die met de laagste puntenscore.
5. Wie kunnen een aanvraag indienen
Voor een bijdrage komen, in eerste instantie, maar niet uitsluitend, de volgende aanvragers/samenwerkingsvormen in aanmerking:
6. Gegevensverzameling t.b.v. de aanvraag van de subsidie
Om een besluit te kunnen nemen zijn, indien van toepassing, in ieder geval de volgende gegevens vereist:
een realistische en haalbare begroting van de te verwachten kosten van het initiatief, met een duidelijke toelichting op de opgenomen posten; waaruit ook blijkt dat de financiering geen betrekking heeft op sanering van schulden, compensatie van inkomstendervingen of financiële schade, of op een afbouw van bedrijfsactiviteiten en dat de initiatiefnemer niet in staat verkeert van faillissement, vereffening, surseance van betaling of akkoord en deze niet aangevraagd of aanhangig zijn;
Beverwijk, 30 april 2021
burgemeester en wethouders voornoemd,
de gemeentesecretaris,
drs. E.R. Loenen
de burgemeester,
drs. M.E. Smit
Bijlage 1: Afweging ingediende aanvragen
Bijlage bij Nadere regels Herstelfonds Beverwijk
In deze bijlage wordt beschreven hoe de ingediende aanvragen worden gewogen.
In de onderstaande tabel is voor elk van de vier afwegingscriteria (art. 3.5 a t/m d) aangegeven op welke aandachtspunten er bij de beoordeling wordt gelet.
Bij de beoordeling van dit criterium wordt (met name, maar niet uitsluitend) gelet op de volgende punten: |
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor elk afwegingscriterium kan een initiatief maximaal 100 punten scoren.
Tenslotte wordt een wegingsfactor toegekend:
B. en d. hebben een zwaardere wegingsfactor omdat bij deze criteria het daadwerkelijke inhoudelijke effect, de impact van initiatieven wordt gewogen.
Dit houdt in dat als een initiatief op alle 4 de onderdelen 100 punten zou scoren (samen 400 punten), er via de wegingsfactor voor de onderdelen b en d er nog per onderdeel 50 punten bijkomen en dit geeft dan een totale maximaal te behalen score van 500 punten.
Nadere regels Herstelfonds – Toelichting
De gemeenteraad van Beverwijk heeft besloten om een gemeentelijk Herstelfonds in te stellen. Het Herstelfonds is bedoeld om de lokale bedrijvigheid en samenleving te helpen herstellen van de gevolgen van de coronacrisis. De raad heeft daarvoor een budget van € 1 miljoen beschikbaar gesteld. In het raadsbesluit van 26 november 2020 (INT-20-56702) is de aanleiding en het kader voor het Herstelfonds geschetst.
Het door de gemeenteraad vastgestelde kader is uitgewerkt in deze Nadere regels Herstelfonds. Op basis hiervan kunnen bijdragen worden verstrekt.
Dit artikel omvat de begripsomschrijvingen van de Nadere regels en behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 2 Reikwijdte nadere regels
Deze nadere regels zijn van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college waarop het Herstelfonds van toepassing is. De regels van de Algemene Subsidieverordening Beverwijk 2016 (ASV) zijn op deze subsidies ook van toepassing en aanvragers worden verondersteld daarvan kennis te hebben genomen. Daar waar in deze nadere regels wordt afgeweken van de ASV, wordt dit expliciet vermeld.
Artikel 3 Doelen en afwegingscriteria Herstelfonds Beverwijk
Het Herstelfonds Beverwijk is door de gemeenteraad ter beschikking gesteld om de lokale samenleving, organisaties en bedrijvigheid te steunen bij het herstellen van de gevolgen (financieel en anderszins) van de coronacrisis. Het gaat in de visie van de raad om het herstel van de (lokale) economie en van de samenleving.
Het is daarvoor van belang dat de economische en maatschappelijke infrastructuur van Beverwijk en Wijk aan Zee, waar nodig, wordt hersteld en weer op gang wordt gebracht. Het gaat daarbij om bedrijvigheid en detailhandel, de werkgelegenheid, de culturele sector en algemene maatschappelijke voorzieningen zoals welzijns- en sportvoorzieningen.
In verschillende branches moet men zich aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Het Herstelfonds is daarom ook bedoeld voor noodzakelijke innovaties en aanpassing van werkwijzen.
Om de algemene doelstelling verder uit te werken zijn nadere doelen omschreven (artikel 3.4).
Initiatieven met een breder belang
Om effectief bij te kunnen dragen aan het herstel van economie en samenleving is de gemeente vooral op zoek naar initiatieven die gericht zijn op een breder belang. Het gezamenlijk belang van meerdere ondernemers, organisaties, en/of verenigingen, een sector of branche. Of het algemene belang van inwoners of de stad als geheel. Dit aspect speelt een rol bij de weging van initiatieven (en wordt uitgewerkt in artikel 3.5).
Doelstelling van het Herstelfonds is herstel uit de coronacrisis. Dit heeft zowel betrekking op de initiatieven die de gemeenteraad met het Herstelfonds wil ondersteunen, als op de aanvragers. Met andere woorden: bij de aanvragers moet sprake zijn van herstel uit de coronacrisis. Aanvragers hebben te maken gekregen met de (financieel) negatieve gevolgen van de crisis en kunnen daardoor bijvoorbeeld het benodigde initiatief ook niet financieren.
Het budget dient terecht te komen daar waar het nodig is om herstel aan te jagen.
Niet bedoeld voor compensatie van schade
Het Herstelfonds is niet bedoeld om financiële tekorten of gederfde opbrengsten van individuele organisaties, bedrijven of personen te compenseren. Daarvoor zijn diverse andere (landelijke en lokale) maatregelen ingevoerd. (zie ook artikel 6 lid 2, onder punt 5)
Het Herstelfonds steunt activiteiten en initiatieven in Beverwijk en Wijk aan Zee. Initiatiefnemers kunnen ook breder (regionaal) werkzaam of buiten Beverwijk gehuisvest zijn, zolang de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd maar ten goede komen aan Beverwijk en/of Wijk aan Zee.
De gemeenteraad heeft in zijn besluit verschillende categorieën herstelmaatregelen genoemd en daarvoor budgetten ter beschikking gesteld. Deze categorieën zijn opgenomen in artikel 3.3.
Het college heeft ten behoeve van het afwegen van aanvragen de algemene doelstelling van het Herstelfonds uitgewerkt in nader omschreven doelen in artikel 3.4.
Initiatiefnemers moeten aangeven op welke manier hun aanvraag aansluit bij de doelen, en bij welke doelen.
Om indieners een gelijke kans te geven om in aanmerking te komen, is een regeling ontworpen die gedurende een tijdvak open wordt gesteld. Op grond van afwegingscriteria worden aanvragen vervolgens gewogen en wordt een prioritering bepaald. De hoogst scorende initiatieven komen als eerste aan bod, tot het plafond is bereikt. De afweging vindt plaats zoals beschreven in de bijlage, behorend bij de Nadere regels Herstelfonds Beverwijk.
In dit artikel is opgenomen dat, en hoe subsidieplafonds zijn vastgelegd. Het financiële kader is bepaald door de gemeenteraad (hoofdplafond en plafonds per categorie). De raad heeft per categorie ‘in beginsel’ budgetten gereserveerd. Deze budgetten zijn richtinggevend bedoeld. Gelet op de uitzonderlijke omstandigheden van de coronacrisis en de specifieke behoeften uit het veld is flexibiliteit gewenst. De specifieke behoeften zijn nog niet volledig in beeld. Daarom is in deze nadere regels opgenomen dat het college bevoegd is om bij besluit af te wijken van de sub-plafonds (art. 4.3).
Artikel 5 Wie kunnen een aanvraag indienen
Aanvragen kunnen worden gedaan door ondernemingen en organisaties, stichtingen, verenigingen en samenwerkingsverbanden, zoals omschreven in dit artikel. Er kunnen geen aanvragen worden gedaan door individuele inwoners of groepen van inwoners (tenzij in verenigingsverband).
Het Herstelfonds komt indirect ten goede aan (door de coronacrisis getroffen) inwoners van Beverwijk en Wijk aan Zee. Bijvoorbeeld doordat de economie en werkgelegenheid wordt hersteld, omscholing wordt bevorderd naar branches met (nieuwe) werkgelegenheid, de infrastructuur van maatschappelijke organisaties weer op gang wordt geholpen, (sport-) verenigingen waar nodig weer op gang worden geholpen, etc.
Onder samenwerkingsverbanden kunnen ook samenwerkingsvormen met overheidsinstellingen en/of door de overheid ingestelde samenwerkingsvormen worden begrepen.
Het Herstelfonds is niet bedoeld om financiële tekorten of gederfde opbrengsten van individuele organisaties, bedrijven of personen te compenseren. Uit de begroting bij de aanvraag moet dan ook blijken dat de opgenomen posten geen betrekking hebben op sanering van schulden, compensatie van inkomstenderving of financiële schade, of op een afbouw van bedrijfsactiviteiten (art. 6.2 onder punt 5). Daarvoor zijn diverse andere (landelijke en lokale) maatregelen ingevoerd.
In artikel 6 lid wordt aangegeven dat het college aan een initiatiefnemer een de-minimisverklaring kan vragen (art. 6.2, punt 6). De staatssteunregels in het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (artikel 107 en 108 VWEU) stellen beperkingen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Deze de-minimisverklaring is nodig voor de overheid om na te gaan of het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen.
Indien na beoordeling door de gemeente blijkt dat een aanvraag in aanmerking komt om te worden gehonoreerd dan zal een initiatiefnemer gevraagd worden om een de-minimisverklaring af te geven, maar alleen indien dit noodzakelijk blijkt.
Door middel van een zogenaamde de-minimisverklaring geeft een initiatiefnemer aan dat met een subsidieverlening uit het herstelfonds voor de onderneming de de-minimisdrempel niet wordt overschreden (zie verder). Een initiatiefnemer moet daarom nagaan of gedurende het lopende en de twee voorafgaande belastingjaren (in totaal 3 belastingjaren) enige vorm van de-minimissteun door een overheidsorganisatie aan de onderneming is verstrekt. Indien dit het geval is, is men hierover door de overheidsinstantie in kennis gesteld. Het gaat dus niet alleen om steun die is ontvangen van een gemeente of een ministerie: alle de-minimissteun telt mee. Bij overschrijding van de drempel kan geen beroep meer worden gedaan op de Europese de-minimisverordening. Handelen in strijd met de staatssteunregels kan in het ergste geval leiden tot terugvordering van de verleende steun.
De de-minimisverklaring heeft betrekking op drie situaties:
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
In dit artikel wordt de termijn aangegeven waarbinnen het college een besluit neemt over de aanvraag. Dit geldt vanzelfsprekend voor aanvragen die compleet zijn ingediend en voldoen aan de vereisten zoals beschreven in de regeling. Voor aanvragen die niet compleet zijn geldt dat zij nog aangevuld mogen worden (hersteltermijn). Door de procedure van deze regeling (indieningstermijn met aansluitende afwegings- en besluitvormingsperiode) bestaat het risico voor indieners dat zij niet meer ‘mee kunnen’ in de betreffende ronde.
Getracht zal worden indieners zo snel mogelijk te informeren indien hun aanvraag niet compleet is, zodat zij tijdig kunnen aanvullen. Bovendien is een aanvraagformulier ontworpen waarin aanvragers wordt gevraagd alle benodigde informatie in te vullen of bij te voegen. Het risico van te laat of incompleet aanleveren (waardoor de aanvraag niet tijdig in behandeling kan worden genomen) ligt bij de aanvrager zelf.
Artikel 9 Op de ASV aanvullende weigeringsgronden
Het hier gestelde houdt ook in dat een subsidie ook gedeeltelijk kan worden geweigerd, namelijk voor het deel van de activiteit(en) dat niet voldoet aan de eisen die gesteld zijn in deze nadere regels om in aanmerking te komen voor subsidie.
Deze afwijzingsgrond is opgenomen omdat een initiatief hoog zou kunnen scoren op bepaalde toetsingscriteria, maar in het geheel niet voldoet aan één of meer van de andere toetsingscriteria. Op dat moment kan het college oordelen dat het niet gewenst is om het initiatief te subsidiëren.
Deze artikelen spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.
Artikel 14 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
Dit artikel verwijst naar wat hierover is opgenomen in (artikel 17 van) de ASV.
Op grond van art. 17 lid 4 van de ASV kan het college besluiten dat ook aanvullende gegevens bij de verantwoording worden overgelegd (dan in art 17 van de ASV opgenomen).
Bij subsidies vanaf € 50.000 dient bij de verantwoording een accountantsverklaring te worden overlegd (ASV art. 17 lid 3). Het college is op grond van de ASV bevoegd om van de regel m.b.t. het verstrekken van een accountantsverklaring af te wijken.
Voor subsidies tot en met € 10.000 geldt een eenvoudige procedure voor wat betreft verantwoording en vaststelling (zie ASV artikel 16).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-140736.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.