Gemeenteblad van Heemstede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2021, 140497 | Overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2021, 140497 | Overige overheidsinformatie |
Beheerplan bruggen en beschoeiingen 2021-2025
Met dit beheerplan wordt het bestuur van de gemeente Heemstede geïnformeerd over de wijze van beheer en onderhoud van haar bruggen en beschoeiingen. Tevens geeft dit beheerplan inzicht in de daarbij horende financiën. Het doel is om de bruggen en beschoeiingen in de gemeente Heemstede te beheren op een vooraf vaststaand en meetbaar kwaliteitsniveau. Het streven is hierbij de objecten tegen acceptabele kosten en met behoud van eigenschappen minimaal hun theoretische levensduur te laten bereiken.
De gemeente Heemstede beheert 56 bruggen en ca. 38 kilometer oeverconstructie. Bij het beheer en onderhoud van deze objecten zijn eisen gesteld op het gebied van veiligheid, functionaliteit en beeld- kwaliteit. Deze eisen zijn zowel vastgesteld op basis van landelijke wet- en regelgeving als op basis van de wensen van de gemeente. Alle eisen zijn vastgelegd in het beleidsplan: Beleidsplan bruggen en beschoeiingen 2015-2020.
Het complete areaal is in 2019 onderworpen aan een visuele inspectie. Geconcludeerd kan worden dat de geïnspecteerde objecten over het algemeen genomen in een redelijke tot goede staat van onderhoud verkeren. Het beheer en onderhoud is de afgelopen jaren correct en doelmatig uitgevoerd.
De gemeente onderhoud de bruggen en beschoeiingen op kwaliteitsniveau Basis, waarbij het soort onderhoud en de frequentie van dit onderhoud erop gericht zijn de objecten zo kostenefficiënt mogelijk hun levensloop te laten volbrengen.
Op basis van de inspectie in 2019 is dit beheerplan opgesteld, met als functie een update van het vorige beheerplan 2015 – 2020. Voor dit beheerplan is een meerjaren-onderhouds begroting (MJOB) opgesteld voor de periode 2021 tot en met 2025 met een doorkijk naar 2030 voor de vervangingen van de objecten.
De algemene doelstelling van dit beheerplan is de presentatie van het te voeren beheer van de gemeente Heemstede tot en met 2025. Hiernaast dient het plan om het bestuur te informeren over de situatie en de beheersmatige aansturing van de instandhouding van de bruggen en beschoeiingen en welke financiële middelen hierbij horen. Dit beheerplan geeft antwoord op de vraag hoe de objecten duurzaam in stand gehouden kunnen worden op het vooraf vastgestelde kwaliteitsniveau.
Concrete doelstellingen van dit beheerplan zijn:
In dit beheerplan worden de volgende resultaten bereikt:
Het beheerplan bruggen en beschoeiingen is opgesteld voor de onderhoudsperiode 2021-2025 met een doorkijk voor de vervangingen tot 2030.
Beheer wordt gedefinieerd als het rationeel plannen van kosten en activiteiten. Deze kosten en activiteiten vloeien voort uit de doelstelling om duurzame middelen in conditie te houden of weer te brengen, een conditie die voor de vervulling van hun functie nodig wordt geacht.
Het beleid van de gemeente Heemstede is gericht op Kwaliteitsniveau ‘Basis’. De motivatie hiervoor is dat deze kwaliteitswaarde het beste aansluit bij de sobere en doelmatige uitstraling die de gemeente nastreeft en kan waarmaken, met behoud van een voldoende instandhoudingsniveau waarbij waardeverval zo rationeel mogelijk wordt voorkomen. Kortom, de economisch beste keuze, opdat kapitaalvernietiging voorkomen wordt en tegen optimale onderhoudskosten.
Voor het in stand houden van de bruggen en beschoeiingen hanteert de gemeente een preventieve, planmatige (en toestandsafhankelijke) aanpak.
De gehanteerde uitgangspunten om te komen tot de in dit beheerplan genoemde kosten en activiteiten zijn omschreven in het document: Beleidsplan bruggen en beschoeiingen 2015-2020.
Ten behoeve van het opstellen van dit beheerplan zijn eventuele wijzigingen in het gemeentelijk beleid beschouwd. Hieruit is geconcludeerd dat het beleidsplan niet geüpdatet hoeft te worden. Het beleid is ongewijzigd, daarmee blijft het beleidsplan correct, waardoor alleen het beheerdeel (beheerplan) is geactualiseerd/opgesteld.
Het volgende is gecontroleerd:
Collegeakkoord HBB, Groen Links en PvdA (2018-2022)
2015-2020 basis, ook voor 2021-2025 basis.
Nota duurzaamheidsbeleid 2016-2020
Het genoemde hierin geeft geen aanleiding het beleid aan te passen en heeft derhalve geen invloed op het beheerplan.
Het uitgangspunt voor een brug is dat alle onderdelen die zich tussen de dilatatievoegen bevinden, onderdeel van de brug zijn. Dit is inclusief de dilatatievoegen en uitkragende leuningen, maar uit- gezonderd asfaltverharding en openbare verlichting op de brug. De asfaltverharding valt onder het beheer van de wegen. In dit beheerplan zijn benodigde maatregelen aan de asfaltconstructie opgenomen, zonder specificatie van de kosten.
Voor één brug gelden, voor wat het onderhoud betreft, specifieke afspraken met de gemeente Bloemendaal.
Een beschoeiing is bedoeld om oevers te beschermen tegen instorten of afkalven als gevolg van golfkrachten en andere invloeden.
De aantallen bruggen en beschoeiingen:
Indien aanvullende maatregelen benodigd zijn aan of rondom de ligplaatsen, dan wordt dit meengenomen in het ligplaatsenbeleid.
Er zijn vier bruggen met een monumentale status (provinciaal), te weten:
De provincie heeft voor het groot onderhoud van deze objecten een voorziening. De kosten voor onderhoud aan deze objecten komen niet voor rekening van de gemeente Heemstede. In dit beheerplan zijn de onderhoudsmaatregelen voor Groot Onderhoud dan ook opgenomen, zonder kosten specificatie.
De onderhoudstoestand van het areaal is in 2019 beoordeeld.
Algemene onderhoudstoestand – bruggen:
Algemeen kan gesteld worden dat het areaal in een redelijke tot goede staat verkeert. Het areaal is op geen enkel punt onveilig voor burgers en er zijn geen structurele grote achterstanden. De beeldkwaliteit is voldoende. Binnen het areaal zijn beperkte achterstanden in het kleine onderhoud, zoals uitgespoelde voegen en aanrijdschades. In het algemeen kan gesteld worden dat het gevoerde beheer- en beleid in de afgelopen jaren correct is geweest.
Algemene onderhoudstoestand – beschoeiingen:
Het areaal beschoeiing bestaat in totaal uit ca. 30 km oeverconstructies. De algemene staat van dit areaal is wisselend. Sommige delen zijn redelijk, terwijl er plaatselijk achterstallig onderhoud is. Met betrekking tot de beschoeiingen wordt gesteld dat voornamelijk de houten constructies vervangen moeten worden. Ongeveer 4 van 8 km (50%) van de houten beschoeiingen heeft einde levensduur bereikt.
Een deel van het areaal van kunstwerken en beschoeiingen moet binnen 10 jaar vervangen worden. Dit is reguliere vervanging, dat verwacht mag worden op basis van de stichtingsjaren in combinatie met de theoretische en technische levensduur. In Tabel 5.1: vervanging bruggen & beschoeiingen zijn de te vervangen objecten opgenomen. Deze tabel heeft een doorzicht van 5 jaar en is opgesplitst in bruggen en beschoeiingen.
Dit betreft de onderstaande objecten. Een planmatig overzicht van de vervangingen is opgenomen in bijlage 1 van dit beheerplan.
Het is de verplichting van de eigenaar van een bouwwerk aan te tonen dat dit bouwwerk veilig functioneert. Het aantonen van het veilig functioneren (voldoende constructieve sterkte) van een kunstwerk kan op veel verschillende manieren. De kosten zijn per object relatief hoog, waardoor het gewenst is deze onderzoekskosten te spreiden. Om op een stabiele wijze de constructieve veiligheid van het areaal aan te tonen worden per jaar 4 bruggen nader onderzocht. Deze 4 bruggen worden bepaald aan de hand van een risicoanalyse van het areaal. Hierbij worden de objecten die het hoogste risico vormen als eerste onderzocht.
Beschoeiingen, kademuren en keerwanden hebben een dragende constructie functie, waardoor ook deze moeten voldoen aan veiligheidseisen. Van 11 kerende constructies is twijfel over de constructieve veiligheid, waardoor deze zo spoedig mogelijk nader beschouwd moeten worden.
In worden de volgende bruggen nader onderzocht:
In 2021 worden de volgende kerende constructies nader onderzocht:
Dit betreft een indicatie van de bruggen en beschoeiingen die in aanmerking komen om nader onderzocht te worden. Op basis van een gehele areaal-beoordeling wordt deze lijst bijgesteld.
Voor het onderzoeken en aantonen van de constructieve veiligheid voor bruggen is een doorlopend
budget van € 40.000,- per jaar opgenomen in de financiële begroting.
Voor het onderzoeken en aantonen van de constructieve veiligheid voor kerende constructies is éénmalig een budget van € 62.500,- in 2021 opgenomen in de financiële begroting.
Situatie constructieve veiligheid
Geadviseerd wordt de constructieve veiligheid (draagkracht kunstwerk) minimaal in kaart te brengen voor de verkeersbruggen met een overspanning ≥ 5 m, waarvan het stichtingsjaar onbekend is en/of de belastingklasse onbekend of lager is dan verkeersklasse 600. Dit betreft de kunstwerken:
*(beoordeeld als veilig: 26331-NOT-002_Managementsamenvattng Berekeningsresultaten_2401.pdf d.d. 2017)
De bruggen in eigendom van de gemeente hebben een geraamde gezamenlijke vervangingswaarde van ca. € 5.400.000,- (5,4 miljoen euro).
Een areaal met een dergelijke samenstelling vraagt een jaarlijkse investering van ca. 5%. Dit is in de gemeente Heemstede verdeeld in investeringsprojecten en in een voorziening. Dit betreft voor de beschoeiingen een bedrag van ca. € 270.000,-. Het percentage van de jaarlijkse investering wordt mede bepaald door de aanwezigheid van een relatief groot aandeel houten objecten (onderhoudsgevoelig) en de huidige staat van de objecten.
Financiële waarde – beschoeiingen:
De beschoeiingen in eigendom van de gemeente hebben een geraamde gezamenlijke vervangingswaarde van circa € 12.200.000,- (12,2 miljoen euro).
Een areaal met een dergelijke samenstelling vraagt een jaarlijkse investering van ca. 2%. Dit is in de gemeente Heemstede verdeeld in investeringsprojecten en in een voorziening. Dit betreft voor de beschoeiingen een bedrag van ca. € 244.000,-
De financiële kaders voor het beheer en klein en groot onderhoud aan de bruggen en beschoeiingen zijn opgenomen in de meerjarenbegroting van de gemeente. De gemeente stelt tot heden jaarlijks € 150.000 beschikbaar voor zowel bruggen als beschoeiingen voor groot onderhoud door een jaarlijkse storting in de Voorziening bruggen en beschoeiingen. Daarnaast is er jaarlijks een budget van € 8.100 voor klein onderhoud.
De gemeente beschikt op dit moment over één voorziening voor groot onderhoud van bruggen en beschoeiingen. De stand van de voorziening is per 31 december 2020 € 288.000.
In het voorjaar van 2020 is de storting in de voorziening aangepast (verlaagd). De reden hiervan was dat de stand van de voorziening daar aanleiding toe gaf en dat vanaf nu, conform het Besluit Begroting en Verantwoording, alle vervangingen op basis van investering en afschrijving worden gefinancierd.
In 2019 zijn alle objecten binnen het areaal visueel geïnspecteerd. Aan de hand van deze inspectieresultaten zijn de benodigde onderhoudsmaatregelen voor de periode 2021-2025 bepaald. Alle bevindingen zijn vastgelegd in inspectierapporten, zodat te allen tijde inzichtelijk is, waarom bepaalde maatregelen uitgevoerd moeten worden. Een planmatig overzicht (meerjaren onderhoudsbegroting) van alle uit te voeren maatregelen is opgenomen in bijlage 1.
De volgende soorten onderhoudscategorieën worden toegepast voor het beheer en onderhoud van kunstwerken:
Een nadere toelichting op de onderhoudscategorieën is opgenomen in Beleidsplan bruggen en beschoeiingen 2015-2020.
Bij het opstellen van de maatregelen is gebruikgemaakt van standaardmaatregelen met vaste onder- houds- en vervangingsintervallen en eenheidsprijzen.
Tunnel onder de N201 in de gemeente Heemstede bij de Cruquiusbrug.
Omdat de tunnel op grondeigendom van de provincie ligt, is de tunnel eigendom van de provincie. De eigendomsgrens tussen de provincie en de gemeente Heemstede ligt op de grens van de aansluiting van de verharding van het wandelpad en de verharding van de tunnel. Om een helder beeld te hebben wie precies voor welke onderdelen verantwoordelijk is, is de volgende lijst beschikbaar:
De kosten voor dit onderhoud zijn ten tijde van het schrijven van dit beheerplan niet bekend en derhalve niet opgenomen in de meerjaren onderhoudsbegroting.
Voor elk civiel kunstwerk is tijdens de inspecties in 2019 het klein en groot onderhoud geschat en in een overzicht opgenomen. Deze onderhoudsplanning is een operationele programmering en dient ter onderbouwing van de financiële raming.
De kosten van alle maatregelen staan in de meerjarenonderhoudsbegroting (MJOB). De financiële planning bestaat uit standaardmaatregelen, met vaste onderhouds- en vervangingsintervallen, en uit eenheidsprijzen. De eenheidsprijzen in de overzichten zijn marktconform en vastgesteld op basis van kostenkengetallen.
In de begroting van de gemeente bestaat een voorziening voor de bruggen en beschoeiingen. Hierin worden de jaarlijkse fluctuaties van het groot onderhoud opgevangen. De stand van deze voorziening is per 31 december 2020 € 288.000,-.
9.2 Inspectie en onderzoek bruggen
Ten behoeve van het tijdig constateren van eventuele gebreken is inspectie noodzakelijk. Tevens is bij een aantal objecten een reguliere inspectie nodig om het veilig functioneren van het object te monitoren. Ten behoeve van het aantonen van de constructieve veiligheid is tevens een bedrag gereserveerd, zodat aan deze wettelijke verplichting kan worden voldaan.
De jaarlijkse lasten voor klein onderhoud ten laste van het investeringsprogramma zijn weergegeven in de onderstaande grafiek. Op basis van de reguliere inspecties zal ook in de jaren na 2023 een (beperkt) budget benodigd zijn voor het uitvoeren van kleine onderhoudswerkzaamheden. Klein onderhoud is niet te voorspellen het komt op en moet direct gedaan worden. In de onderstaande grafiek is een inschatting en eerste indicatie voor het eerste jaar (2021) de kosten opgenomen. Voor de overige jaren is op basis van kostenkengetallen een budget per kunstwerk gereserveerd t.b.v. het uitvoeren van reinigen en onverwachte ad-hoc werkzaamheden. Voor klein onderhoud, inclusief ‘Tunnel onder de N201’ is komt dit neer op. € 12.000,- per jaar.
9.5 Klein onderhoud beschoeiingen
In de onderstaande grafiek is een inschatting en eerste indicatie voor het eerste jaar (2021) de kosten opgenomen. Voor de overige jaren is op basis van kostenkengetallen een jaarlijks budget bepaald t.b.v. het uitvoeren van reinigen en onverwachte ad-hoc werkzaamheden. Het budget voor klein onderhoud aan de beschoeiingen komt hiermee op. € 12.000,- per jaar.
Groot onderhoud betreft uitvoering van correctieve maatregelen, als gevolg van slijtage na een langere periode van gebruik, om een object in goede staat (conform gesteld beleid) te houden of te brengen. Groot onderhoud is gepland, veelal ingrijpend van aard en betreft een groot of belangrijk deel van het object.
9.8 Investeringsprogramma bruggen
Op basis van de inspecties in 2019 is geconcludeerd dat een aantal objecten vervangen moeten worden. Dit betreffen investeringen. In Tabel 5.1: vervanging bruggen & beschoeiingen is een overzicht opgenomen met de objecten (bruggen & beschoeiingen) die binnen de periode tot 2030 vervangen dienen te worden.
9.9 Investeringsprogramma beschoeiingen
In het voorjaar van 2021 worden objecten Leidsevaart 46-51 (822 m1) en Leidsevaart 77 (850 m1). Vervangen. Deze investering, zit in project Asfaltering Fietspad Leidsevaartweg-Zuid. Deze kosten zijn niet opgenomen in de overzichten in dit beheerplan.
Beheerplan bruggen en beschoeiingen 2021-20255
De bijlagen zijn in separate pdf-bestanden bij dit beheerplan beschikbaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-140497.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.