Besluit van de Directeur Wonen tot wijziging van de Mandaatregeling Directie Wonen gemeente Amsterdam (Wijziging Mandaatregeling Directie Wonen gemeente Amsterdam 1 mei 2021)

De Directeur Wonen van de gemeente Amsterdam,

 

gelet op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht en het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam,

 

overwegende dat het vanwege de nieuwe organisatiestructuur van de Directie Wonen noodzakelijk is om de mandaatregeling Directie Wonen gemeente Amsterdam te wijzigen,

 

besluit:

Artikel I Wijzigingen

  • A.

    Artikel 1 komt te luiden:

  • De Directeur Wonen wijst als plaatsvervanger aan: Manager Woningmarkt en manager Woninggebruik en-kwaliteit, bij afwezigheid manager Bestuurszaken.

 

  • B.

    Artikel 2, onderdeel A Gemeentewet wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In het eerste lid, onderdeel d, wordt na “op afstand” verwijderd “2”.

    • 2.

      Na het vierde lid wordt een lid toegevoegd, luidende:

      • 5.

        Het nemen van beslissingen over het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen ter uitvoering van artikel 556 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (boedelbeheer).

    • 3.

      Aan het slot wordt “Gemandateerden, gevolmachtigden of gemachtigden: Afdelingshoofden” vervangen door “Gemandateerden:

      Leden 1 tot 4: Manager Woningmarkt en manager Woninggebruik en –kwaliteit, bij afwezigheid manager Bestuurszaken

      Lid 1: alle teamleiders ten aanzien van het aangaan van financiële verplichtingen tot een maximum van 50.000 euro conform de Budgethoudersregeling

      Lid 5: Manager Bestuurszaken, bij afwezigheid manager Woningmarkt en manager Woninggebruik en –kwaliteit”.

  • C.

    Artikel 2, onderdeel B Algemene wet bestuursrecht wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      Na onderdeel l wordt “Gemandateerden: Afdelingshoofden” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woningmarkt en manager Woninggebruik en –kwaliteit, bij afwezigheid manager Bestuurszaken”.

    • 2.

      Aan het slot wordt “Gemandateerden: Hoofd Advies & Ondersteuning, bij afwezigheid Hoofd Toezicht & Handhaving” vervangen door “Gemandateerden: Manager Bestuurszaken en alle teamleiders”.

  • D.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel C Wet Openbaarheid Bestuur (Wob) wordt “Gemandateerden: Afdelingshoofden” vervangen door “Gemandateerden: Manager Bestuurszaken en Wob-coördinator

  • Bij politiek of bestuurlijke gevoelige Wob-verzoeken: uitsluitend de manager Bestuurszaken, bij afwezigheid manager Woningmarkt en manager Woninggebruik en-kwaliteit”.

 

  • E.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel D Vergunningverlening wordt “Gemandateerden: Afdelingshoofden” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woningmarkt en teamleider Woningtoewijzing, bij afwezigheid teamleider Beleid Woningmarkt, teamleider Urgentieverlening en teamleider Beleid Volkshuisvesting”.

 

  • F.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel E Algemene Verordening Gegevensbescherming wordt “Gemandateerden: Afdelingshoofden” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woningmarkt, manager Woninggebruik en-kwaliteit en alle teamleiders, bij afwezigheid manager Bestuurszaken”.

 

  • G.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel F Subsidieverstrekking wordt “Gemandateerden: Afdelingshoofden die belast zijn met de uitvoering hiervan met inachtneming van artikel 3 en 6” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woninggebruik en –kwaliteit, manager Woningmarkt en teamleider Woningverbetering, bij afwezigheid manager Bestuurszaken, teamleider Beleid Woningmarkt, teamleider Woningtoewijzing, teamleider Urgentieverlening, teamleider Beleid Volkshuisvesting, teamleider Beleid Woninggebruik en- kwaliteit, teamleider Vakantieverhuur en onderhuur, teamleider Kamerverhuur en teamleider Leegstand en ondermijning”.

 

  • H.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel G Handhaving wordt “Hoofd Toezicht & Handhaving, Teamleiders Afdeling Toezicht & Handhaving, bij afwezigheid Hoofd Uitvoering & Beheer” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woninggebruik en –kwaliteit, teamleider Woningverbetering, teamleider Leegstand en ondermijning, teamleider Vakantieverhuur en onderhuur en teamleider Kamerverhuur”.

 

  • I.

    Artikel 2, onderdeel H Woonruimteverdeling en woonruimtevoorraad: Huisvestingswet, Huisvestingsverordening Amsterdam 2020 wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      Aan het slot van onderdeel 1 wordt “Gemandateerden: Onderdelen a, c, d, e, f, g en h: Hoofd Woonruimteverdeling & Toewijzing en medewerkers indicaties

      Onderdeel b: Hoofd Uitvoering & Beheer, bij afwezigheid Hoofd Woonruimteverdeling en Toewijzing” vervangen door “Gemandateerden:

      Onderdelen a, c, d, e, f, g en h: Manager Woningmarkt, teamleider Urgentieverlening, medewerkers Urgentieverlening en teamleider Woningtoewijzing

      Onderdeel b: Manager Woningmarkt, teamleider Woningtoewijzing, bij afwezigheid teamleider Urgentieverlening, teamleider Beleid Volkshuisvesting en teamleider Beleid Woningmarkt”.

    • 2.

      Aan het slot van onderdeel 2 wordt “Gemandateerden: Hoofd Woonruimteverdeling & Toewijzing, beleidsmedewerkers en beheerders Woonwagenzaken” vervangen door

      “Gemandateerden: Manager Woninggebruik en –kwaliteit, teamleider Woningverbetering en beheerders woonwagenzaken”.

    • 3.

      Aan het slot van onderdeel 3 wordt “Gemandateerden: Hoofd Uitvoering & Beheer, Hoofd Woonruimteverdeling & Toewijzing en Hoofd Toezicht & Handhaving” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woningmarkt, teamleider Woningtoewijzing, teamleider Urgentieverlening en medewerkers Urgentieverlening”.

    • 4.

      Aan het slot van onderdeel 4 wordt “Gemandateerden: Hoofd Toezicht & Handhaving, Teamleiders Afdeling Toezicht & Handhaving, bij afwezigheid Hoofd Uitvoering & Beheer” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woninggebruik en -kwaliteit, teamleider Vakantieverhuur en onderhuur, teamleider Kamerverhuur, teamleider Leegstand en ondermijning en teamleider Woningverbetering, bij afwezigheid teamleider Beleid Woninggebruik- en kwaliteit”.

    • 5.

      Na onderdeel 4 wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

      Registratieplicht bij toeristische verhuur van woonruimte

      Het nemen van besluiten op aanvragen van registratienummers in het kader van de registratieplicht bij toeristische verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 23f Huisvestingswet, artikel 2 Besluit registratie toeristische verhuur van woonruimte en artikel 3.7.2 en 3.8.1 van de Huisvestingsverordening 2020.

       

      Gemandateerden: Manager Woninggebruik en –kwaliteit en teamleider Vakantieverhuur en onderhuur, bij afwezigheid manager Bestuurszaken en manager Woningmarkt

  • J.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel I Leegstandwet en Leegstandverordening wordt

  • “Onderdeel a, b en d: Gemandateerden: Hoofd Toezicht & Handhaving, Teamleiders Afdeling Toezicht & Handhaving, bij afwezigheid Hoofd Uitvoering & Beheer

  • Onderdeel c: Gemandateerden: Hoofd Uitvoering & Beheer, bij afwezigheid Hoofd Advies & Ondersteuning” vervangen door “Onderdeel a, b en d:

  • Gemandateerden: Manager Woninggebruik en –kwaliteit en teamleider Leegstand en ondermijning, bij afwezigheid teamleider Beleid Woninggebruik- en kwaliteit, teamleider Vakantieverhuur en onderhuur, teamleider Kamerverhuur, teamleider Leegstand en ondermijning en teamleider Woningverbetering

  • Onderdeel c:

  • Gemandateerden: Manager Woningmarkt, teamleider Woningtoewijzing, bij afwezigheid teamleider Urgentieverlening”.

 

  • K.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel J Verordening Amsterdamse Middensegment Hypotheek wordt “Gemandateerden: Hoofd Uitvoering & Beheer, bij afwezigheid Hoofd Advies & Ondersteuning” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woninggebruik en -kwaliteit en teamleider Woningverbetering, bij afwezigheid teamleider Leegstand en ondermijning, teamleider Beleid Woninggebruik- en kwaliteit, teamleider Vakantieverhuur en onderhuur en teamleider Kamerverhuur”.

 

  • L.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel K Verordening VROM Starterslening Amsterdam wordt “Gemandateerden: Hoofd Uitvoering & Beheer, bij afwezigheid Hoofd Advies & Ondersteuning” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woninggebruik en –kwaliteit en teamleider Woningverbetering, bij afwezigheid teamleider Leegstand en ondermijning, teamleider Beleid Woninggebruik- en kwaliteit, teamleider Vakantieverhuur en onderhuur en teamleider Kamerverhuur”.

 

  • M.

    Artikel 2, onderdeel L Verordening Energieleningen Amsterdam 2012 wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In onderdeel e wordt ‘e. en f.’ vervangen door ‘het vijfde en zesde lid van artikel 14’.

    • 2.

      Er wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

      • m.

        Het beslissen over het vergoeden van een deel of het totaal van de door de VvE aan SVn te betalen afsluitenkosten voor de lening zoals genoemd in de voorwaarden van SVn (artikel 12 lid 6 van de Verordening Energieleningen Amsterdam 2012).

    • 3.

      Aan het slot wordt “Gemandateerden: Hoofd Uitvoering & Beheer, bij afwezigheid Hoofd Advies & Ondersteuning” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woninggebruik en –kwaliteit en teamleider Woningverbetering, bij afwezigheid teamleider Leegstand en ondermijning, teamleider Beleid Woninggebruik- en kwaliteit, teamleider Vakantieverhuur en onderhuur en teamleider Kamerverhuur”.

  • N.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel M Verordening op de Woning- en kamerbemiddelingsbureaus 2013 wordt “Gemandateerden: Hoofd Toezicht & Handhaving, bij afwezigheid Teamleiders Afdeling Toezicht & Handhaving” vervangen door “Gemandateerden: Manager woninggebruik en -kwaliteit en de teamleider Leegstand en ondermijning, bij afwezigheid teamleider Woningverbetering, de teamleider Beleid Woninggebruik- en kwaliteit, de teamleider Vakantieverhuur en onderhuur en de teamleider Kamerverhuur”.

 

  • O.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel N Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 (BTIV) en Woningwet wordt “Gemandateerden: Hoofd Advies & Ondersteuning, bij afwezigheid Hoofd Toezicht & Handhaving” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woningmarkt en de teamleider Beleid Volkshuisvesting, bij afwezigheid de teamleider Beleid Woningmarkt, de teamleider Woningtoewijzing en de teamleider Urgentieverlening”.

 

  • P.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel O Garantstellingen wordt “Gemandateerden: Hoofd Uitvoering & Beheer, bij afwezigheid Hoofd Advies en Ondersteuning” vervangen door “Gemandateerden: Manager Woninggebruik en –kwaliteit, manager Woningmarkt, teamleider Beleid Volkshuisvesting en teamleider Woningverbetering, bij afwezigheid teamleider Leegstand en ondermijning, teamleider Beleid Woninggebruik- en kwaliteit, teamleider Vakantieverhuur en onderhuur en teamleider Kamerverhuur”.

 

  • Q.

    Aan het slot van artikel 2, onderdeel P Juridische zaken wordt “Gemandateerden: Afdelingshoofden” vervangen door “Gemandateerden: Manager Bestuurszaken, bij afwezigheid de manager Woningmarkt en manager Woninggebruik en-kwaliteit”.

 

  • R.

    Artikel 2, onderdeel Q Diversen wordt als volgt gewijzigd:

    • 1.

      In onderdeel b wordt na “artikel 2.1.1” ingevoegd “en artikel 5.1, elfde lid”.

    • 2.

      Aan het slot wordt “Onderdeel a: Gemandateerden: Hoofd Uitvoering en Beheer, bij afwezigheid Hoofd Advies en Ondersteuning

      Onderdeel b: Gemandateerden: Hoofd Woonruimteverdeling & Toewijzing, bij afwezigheid Hoofd Advies & Ondersteuning en Hoofd Uitvoering & Beheer” vervangen door “Onderdeel a:

      Gemandateerden: Manager Bestuurszaken, bij afwezigheid manager Woningmarkt en manager Woninggebruik en-kwaliteit

      Onderdeel b:

      Gemandateerden: Manager Woningmarkt, manager Woninggebruik en-kwaliteit, teamleider Woningmarkt en teamleider Beleid Volkshuisvesting”.

  • S.

    Onder vernummering van artikel 3 tot en met artikel 10 tot artikel 4 tot en met artikel 11 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

  • Artikel 3

    • 1.

      Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van ondervolmacht en ondermachtiging.

    • 2.

      Het mandaat tot uitoefening van een bevoegdheid heeft mede betrekking op alle handelingen die binnen het kader van de uitoefening van de bevoegdheid moeten worden verricht, zoals het voeren van correspondentie, het verzoeken om (aanvullende) informatie, het vragen om of geven van advies, het verdagen van beslissingen, het verstrekken van inlichtingen en het voldoen aan publicatieverplichtingen.

  • T.

    Artikel 5 (nieuw) komt te luiden:

  • Artikel 5

    • 1.

      De functionarissen dienen bij de uitoefening van het ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging de aanwijzingen, richtlijnen en het daarover vastgestelde beleid van het college en de Directeur Wonen in acht te nemen.

    • 2.

      Functionarissen oefenen een aan hen verleend mandaat niet uit zonder overleg met de Directeur Wonen of de managers indien sprake is van politiek of bestuurlijk gevoelige onderwerpen voor de Directie Wonen. Onder politiek of bestuurlijk gevoelige onderwerpen worden in ieder geval verstaan, onderwerpen waarbij:

      • a.

        hoge afbreukrisico’s aanwezig zijn;

      • b.

        team-overstijgende belangen spelen;

      • c.

        uniforme besluitvorming gewenst is;

      • d.

        strategische belangen van de Directie Wonen als geheel in het geding zijn;

      • e.

        expertise nodig is die op het niveau van het betreffende team niet goed is ontwikkeld.

  • U

    In artikel 7 (nieuw) wordt “afdeling” vervangen door “team”.

Artikel II Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 mei 2021.

Artikel III Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Wijziging Mandaatregeling Directie Wonen gemeente Amsterdam 1 mei 2021.

 

Aldus vastgesteld op 21 april 2021,

De Directeur Wonen,

M. I. van Engen

Naar boven