Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2021, 133990 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2021, 133990 | Overige besluiten van algemene strekking |
Bankreglement gemeente Apeldoorn 2021
HOOFDSTUK I Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van het bij of krachtens dit reglement bepaalde wordt verstaan onder:
overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de Stadsbank en een cliënt wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van een medewerker van de Stadsbank en cliënt en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer middelen voor communicatie op afstand (Boek 6, artikel 230g lid 1, sub e, Burgerlijk Wetboek);
schuldhulpverlening: integrale schuldhulpverlening in het kader van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, bestaande uit een samenhangend hulpaanbod van preventie tot en met nazorg met als doel zowel financiële problemen als oorzaken hiervan op te lossen op basis van een eenduidige doelstelling en eenduidige methodiek. Schuldhulpverlening is een verzamelnaam en omvat onder meer schuldregeling, budgethulp en preventie;
HOOFDSTUK II Doel, taakstelling, beheer en toezicht
Kredieten worden verstrekt aan hen die inwoner zijn van gemeenten welke vallen onder het in vierde lid van dit artikel genoemde ressort van de Stadsbank. Met betrekking tot de kredietverlening aan deze personen, wonende in gemeenten waarmee de Stadsbank een samenwerkingsovereenkomst is aangegaan, zijn de bepalingen van dit reglement en van die overeenkomst van toepassing.
HOOFDSTUK III Financiële dienstverlening
De artikelen 7 tot en met 14 zijn alleen van toepassing op financiële diensten en financiële producten waarop de wet van toepassing is.
Artikel 10 Zorgvuldige dienstverlening en zorgvuldig informatie- en communicatiebeleid
De Stadsbank draagt er zorg voor dat de door of namens haar verstrekte of beschikbaar gestelde informatie ter zake van een financieel product of financiële dienst, waaronder reclame-uitingen, geen afbreuk doet aan de bij of krachtens de wet aan de cliënt te verstrekken of beschikbaar te stellen informatie.
De Stadsbank verstrekt de cliënt gedurende de looptijd van een overeenkomst inzake een financieel product of een financiële dienst tijdig informatie over wezenlijke wijzigingen in de informatie bedoeld in het derde lid van dit artikel, voor zover deze informatie redelijkerwijs relevant is voor de cliënt dan wel informatie over bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aan te wijzen andere onderwerpen.
Paragraaf 1 Inleidende bepalingen
Artikel 17 Formulier standaardinformatie inzake consumptief krediet
In het geval dat de cliënt heeft verzocht de kredietovereenkomst tot stand te laten komen met gebruikmaking van een techniek voor communicatie op afstand waardoor de in lid 1 bedoelde informatie niet schriftelijk of op een duurzame drager kan worden verstrekt voorafgaand aan de totstandkoming van de kredietovereenkomst, verstrekt de Stadsbank de informatie aan de cliënt onmiddellijk na de totstandkoming van de kredietovereenkomst.
Paragraaf 3 Kredietovereenkomst
Artikel 22 Inhoud kredietovereenkomst
Elke kredietovereenkomst dient op papier of een andere duurzame drager te zijn vastgelegd en dient in ieder geval op duidelijke en beknopte wijze te vermelden:
het al dan niet bestaan van het recht van ontbinding van de kredietovereenkomst en de termijn voor de uitoefening daarvan, alsmede andere uitoefeningsvoorwaarden, zoals informatie over de verplichting voor de cliënt om het krediet aan de Stadsbank terug te betalen binnen 30 kalenderdagen vermeerderd met de over het krediet verschuldigde kredietvergoeding tot het moment dat het krediet wordt terugbetaald;
Artikel 25 Zakelijke of persoonlijke zekerheid
Indien omstandigheden met betrekking tot de kredietnemer dan wel het doel van de kredietverlening dit rechtvaardigen, kan de Stadsbank verlangen dat zakelijke of persoonlijke zekerheid wordt gesteld.
Paragraaf 6 Opeisbaarheid en kwijtschelding
De Stadsbank is bevoegd het krediet vervroegd op te eisen, indien de kredietnemer:
aan de Stadsbank, met het oog op het aangaan van de kredietovereenkomst, bewust onjuiste inlichtingen heeft verstrekt van dien aard, dat de Stadsbank de kredietovereenkomst geheel niet of niet onder dezelfde voorwaarden zou zijn aangegaan indien de afdeling Stadsbank de juiste stand van zaken bekend zou zijn geweest.
Artikel 38 Klachten over de financiële diensten en financiële producten van de Stadsbank
Indien een inwoner zich niet kan verenigen met een beslissing die betrekking heeft op een financiële dienst en/of – product, kan hij een verzoek tot heroverweging indienen, voor zover tegen dit besluit geen bezwaarschrift kan of had kunnen worden ingediend. Hierbij wordt toepassing gegeven aan de procedure overeenkomstig artikel 36 van dit reglement.
Na de behandeling het verzoek tot heroverweging, als bedoeld in het eerste lid, kan de inwoner een klacht voorleggen bij de Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening dan wel een rechtsopvolger, voor zover deze klacht betrekking heeft op een financiële dienst en/of financieel product als bedoeld in de wet.
Aldus vastgesteld d.d. 06 april 2021
Gepubliceerd d.d. 30 april 2021
Inwerking getreden d.d. 01 mei 2021
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
T.J.H.M. Berben
de burgemeester
A.J.M. Heerts
Annex bij het bankreglement gemeente Apeldoorn 2021
In de annex worden op enkele artikelen van het bankreglement aanvullende bepalingen vastgesteld en wordt een nadere uitleg gegeven. Deze aanvullingen op het Bankreglement zijn noodzakelijk om tegemoet te komen aan de bijzondere positie van de Kredietbanken binnen de landelijke wet- en regelgeving. Het gaat er dan om de landelijke regelgeving te vertalen naar de Kredietbanken. In deze annex zijn voor een belangrijk deel bepalingen overgenomen die eerder in de toelichting waren ondergebracht. De bepalingen in deze annex gelden - wanneer van toepassing en indien niet nader in de tekst toegelicht - onverkort voor de Stadsbank.
De Stadsbank maakt voor dit bankreglement gebruik van het model bankreglement en de model annex van de representatieve organisatie versie 2019. De Stadsbank vervult echter niet alle taken en werkzaamheden die in dit model bankreglement benoemd worden. Taken en werkzaamheden die de Stadsbank niet (meer) uitvoert zijn niet in deze versie van het bankreglement opgenomen. Mochten er ten aanzien van de bepalingen in dit bankreglement of de annex onduidelijkheden zijn of bepalingen ontbreken dan gelden de bepalingen zoals benoemd in het model reglement en de annex van de representatieve organisatie versie 2019 voor zover deze bepalingen kunnen verduidelijken en/of aanvullen.
Ten aanzien van artikel 7, Betrouwbaarheid
De Stadsbank volgt de bepalingen die op Betrouwbaarheid zien in de wet- en regelgeving, zoals vastgelegd in artikel 4.10 van de Wft en de ter zake doende bepalingen van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo).
De Stadsbank stelt naast de wettelijk verplichte betrouwbaarheidstoets voor de beleidsbepalers, ook de betrouwbaarheid van de medewerkers en andere personen die zich onder zijn verantwoordelijkheid rechtstreeks bezighouden met financiële dienstverlening, objectief vast.
De Stadsbank meldt aan het college schriftelijk het voornemen tot benoeming van:
De Stadsbank geeft geen uitvoering aan het voornemen, bedoeld in het eerste lid, voordat het college de betrouwbaarheid van de betrokken persoon objectief heeft vastgesteld.
Een persoon is betrouwbaar, indien:
De leden 1 tot en met 3 zijn niet van toepassing op personen die zich op 1 januari 2009 al onder verantwoordelijkheid van de Stadsbank rechtstreeks bezighielden met financiële dienstverlening.
In het geval dat het college heeft geconcludeerd dat de betrouwbaarheid niet (meer) buiten twijfel staat en uit de wet zelf geen directe consequenties voortvloeien, stelt het college de Stadsbank en betrokkene hiervan in kennis. Indien de Stadsbank in het kader van zijn normale bedrijfsvoering constateert dat zich een wijziging heeft voorgedaan in de voor de beoordeling van de betrouwbaarheid relevante gegevens met betrekking tot een persoon die het beleid van de Stadsbank bepaalt of meebepaalt, stelt de Stadsbank het college daarvan onverwijld schriftelijk in kennis.
De beoordeling van de betrouwbaarheid kan achterwege blijven bij betrokkenen, indien ten aanzien van de (mede)beleidsbepaler(s) op grond van zijn (hun) aanstelling als lid (leden) van het college al een onderzoek naar de antecedenten heeft plaatsgevonden.
Ten aanzien van artikel 9, Integere en beheerste bedrijfsvoering
De Stadsbank volgt de bepalingen die betrekking hebben op betrouwbaarheid in de wet- en regelgeving, zoals in de artikelen 4:11, 4:13 en 4:15 van de Wft en de ter zake doende bepalingen van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo).
De bedrijfsvoering van de Stadsbank stelt het college in staat toezicht te houden op de naleving van de bij of krachtens de wet gestelde regels.
De Stadsbank stelt procedures en maatregelen vast met betrekking tot de omgang met en vastlegging van incidenten.
De Stadsbank neemt naar aanleiding van een incident passende maatregelen. Deze maatregelen zijn gericht op het beheersen van de opgetreden risico’s en het voorkomen van herhaling. De Stadsbank informeert het college onverwijld omtrent incidenten.
De administratieve vastlegging van incidenten omvat tenminste de feiten en omstandigheden van het incident, informatie over de functie van degene of degenen die het incident heeft of hebben bewerkstelligd en de maatregelen die naar aanleiding van het incident zijn genomen. De Stadsbank bewaart de aldus vastgelegde gegevens gedurende tenminste vijf jaar.
De Stadsbank informeert het college omtrent een incident indien:
De in het eerste lid bedoelde informatie betreft tenminste:
De Stadsbank is niet met personen verbonden in een formele of feitelijke zeggenschap die in zodanige mate ondoorzichtig is dat deze een belemmering vormt of kan vormen voor het adequaat uitoefenen van toezicht op de Stadsbank.
Ten aanzien van artikel 10, Zorgvuldige dienstverlening
Op grond van artikel 32 BGfo is de Stadsbank gehouden enkel financiële producten aan te bieden die rekening houden met de belangen van de doelgroep in het algemeen en de klant in het bijzonder. De wijze waarop deze belangenafweging plaatsvindt is gesystematiseerd en kan door middel van klantprofielen worden vormgegeven.
Ten aanzien van artikel 10, Zorgvuldig Informatie- en Communicatiebeleid
De Wft en het BGfo kennen een uitgebreid stelsel van voorschriften ten aanzien van de informatieverstrekking aan de cliënt. De artikelen 49 tot en met 86 hebben achtereenvolgens betrekking op de algemene informatieverstrekking (artikel 49 tot en met 51 BGfo), de onverplichte precontractuele informatieverstrekking (artikelen 52 tot en met 56 BGfo), de verplichte precontractuele informatie (artikelen 57 tot en met 63 BGfo), de financiële bijsluiter (artikelen 64 tot en met 66 BGfo), de informatieverstrekking gedurende de looptijd van een overeenkomst (artikelen 67 tot en met 75), informatieverstrekking in het kader van een overeenkomst op afstand (artikelen 77 tot en met 80) en de overige bepalingen met betrekking tot zorgvuldige dienstverlening. Niet alle bepalingen zijn gezien het takenpakket van de Stadsbank van belang. De Stadsbank moet in deze de juiste afwegingen maken.
Ten aanzien van artikel 10, Zorgvuldige dienstverlening en zorgvuldig informatie- en communicatiebeleid
Op grond van artikel 4:19 lid 2 Wft dient de ingevolge de Wet te verstrekken informatie feitelijk juist, begrijpelijk en niet misleidend te zijn. Deze hoofdregel is ook vastgelegd in artikel 10 lid 2 van het Bankreglement. In de praktijk is het echter niet eenvoudig vast te stellen of de verstrekte informatie al dan niet misleidend is. De AFM heeft in de Beleidsregel Informatieverstrekking vastgesteld aan welke voorwaarden zorgvuldige informatieverstrekking moet voldoen. De Beleidsregel is ook van toepassing op Kredietbanken.
Ten aanzien van artikel 26, lid 3, Jaarlijks Kostenpercentage (JKP)
Voor de berekening van het JKP maakt de Stadsbank gebruik van de formule die in Bijlage A van het BGfo beschikbaar is. De formule geeft de gelijkwaardigheid weer van de kredietopnemingen enerzijds en de aflossingen en kosten anderzijds.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-133990.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.