Reglement burgerlijke stand Beemster 2021

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Beemster,

 

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994

 

overwegende dat op 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren in werking is getreden,

 

B E S L U I T E N:

 

1. Vast te stellen het Reglement burgerlijke stand Beemster 2021

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek (BW);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Bbs);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar in dienst van de gemeente Beemster of een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16 lid 2 Burgerlijke Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Beemster of van een andere gemeente of een persoon als freelance buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is aangewezen;

  • e.

    gemeentehuis: alle gebouwen en de daaraan verbonden omsloten (buiten)ruimten die bij besluit van het college van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

  • f.

    rechtsfeit: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • g.

    gemeentedienst: werkzaam voor team Burgerzaken van de gemeente Beemster.

 

Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in gemeentedienst.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

  • 3.

    Raadsleden kunnen maximaal voor de periode dat zij raadslid zijn van de gemeente Beemster tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie als burgemeester of wethouder van de gemeente Beemster vervullen, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 5.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen: (freelance) (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn aangewezen en van wie de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen. Verzocht kan worden om een recente verklaring te overleggen waaruit de aanwijzing en beëdiging blijkt.

  • 6.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel gebeurt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk 2 maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij de aanvraag moeten afschriften van de aanwijzing en beëdiging worden overgelegd.

  • 7.

    Na de aanwijzing als bedoeld in de leden 1, 2, 3, of 4, van dit artikel, moet op basis van artikel 1:16 lid 4 BW, beëdiging plaatsvinden bij de rechtbank (Noord-Holland). Pas na beëdiging kan de (b)abs een rechtsfeit voltrekken.

  • 8.

    Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 BW.

 

Artikel 3. Locatie

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis (artikel 1 Bbs).

  • 2.

    Het college wijst ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit gemeentehuizen aan met een daarvoor permanente bestemming.

  • 3.

    Welke gemeentehuizen met een permanente bestemming ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit zijn aangewezen, blijkt uit het geldende aanwijzingsbesluit van het college.

 

Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1.

    Als gemeentehuis kunnen onder de volgende voorwaarden worden aangewezen:

  • a.

    gebouwen waarvan het geheel geen strijd oplevert met de openbare orde of de goede zeden;

  • b.

    gebouwen als bedoeld onder a, die voor de duur van de plechtigheid op eenvoudige wijze en openbaar toegankelijk zijn en;

  • c.

    gebouwen als bedoeld onder a, die – mede gelet op de aanwezigheid van het aantal bruiloftsgasten - voldoen aan de bouwtechnische veiligheidseisen zoals onder meer gesteld door de brandweer.

  • 2.

    De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor het rechtsfeit kosteloos ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 3.

    De ruimte van de aan te wijzen locatie dient naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt ten minste verstaan:

  • a.

    de aanwezigheid van voldoende tafels en stoelen;

  • b.

    voldoende verlichting van de ceremonieruimte;

  • c.

    de aanwezigheid van een aparte ruimte voor de ambtenaar om zich te verkleden;

  • d.

    het voldoen aan de veiligheidsvereisten zoals bedoeld in de door de gemeente Beemster gehanteerde "Beleidsregels aanwijzing trouwlocaties in Beemster 2014".

  • 4.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch voor schade aan derden.

  • 5.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement kan een reden zijn om het rechtsfeit niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.

     

Artikel 5. Leiding van de dienst

De Teammanager Burgerzaken is belast met de leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

 

Artikel 6. Openstelling

 

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin team Burgerzaken voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door het college aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college besluiten van de openingstijden af te wijken.

  • 2.

    Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op door het college vastgesteld tijdstip van de week plaatsvinden tenzij die mogelijkheid al door andere belanghebbende is vastgelegd of indien, naar het oordeel van de teammanager burgerzaken, andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten.

  • 3.

    Kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit vindt, op basis van artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand, eenmaal per week plaats bij team Burgerzaken. Dag en tijdstip zijn bepaald op dinsdag 09.00 uur.

    Kortzakelijke rechtsfeiten op dinsdag en donderdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur. Reguliere rechtsfeiten vinden plaats van maandag t/m zaterdag van 09.30 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 20.00 uur.

  • 4.

    Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college dan wel aan de teammanager burgerzaken, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

 

Artikel 7. Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 en lid 2 van dit reglement, vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 2 lid 3, 4, en 5 van dit reglement hebben geen recht op bezoldiging van de gemeente Beemster.

 

Artikel 8. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement met de toelichting kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand Beemster 2021”.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021.

  • 3.

    Het reglement burgerlijke stand Beemster 2005 wordt op de datum bedoeld in het tweede lid ingetrokken.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 24 november 2020

Beemster,

burgemeester en wethouders van Beemster,

H.J.C. Welage

gemeentesecretaris

H.C. Heerschop

burgemeester

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand van Beemster 2021 

Inleiding

In het Reglement burgerlijke stand worden een aantal praktische zaken vastgelegd die betrekking hebben op het sluiten van een huwelijk, het registeren van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Het gaat hierbij om de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de regels en voorwaarden die in acht moeten worden genomen bij het aanwijzen van locaties als gemeentehuis.

In het Reglement wordt met het begrip “rechtsfeit” het huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedoeld.

Tot slot stelt het reglement voorwaarden aan de aanwijzingen en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand (absen) en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (babsen). De abs en de babs worden aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555). Ook is het college het orgaan dat regels opstelt ten aanzien van het bureau en de (b)absen. De abs en de babs blijven op grond van de wet echter zelfstandig verantwoordelijk voor de inhoud van hun werkzaamheden.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen die gebruikt worden in het reglement. Met name wordt het onderscheid tussen de abs en de babs expliciet gemaakt (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek).

 

Artikel 2. Aanwijzing van de abs en de babs

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode een abs of een babs kan worden aangewezen. Beemster kent de mogelijkheid om een (freelance)(b)abs die in een andere gemeente is aangewezen en van wie de aanwijzing (en beëdiging) niet is verlopen, aan te wijzen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit.

 

Artikel 3. Locatie

Dit artikel geeft aan waar de abs en de babs wettelijk zijn taak moet uitoefenen.

Een gemeentehuis waarin de totstandkoming van een rechtsfeit plaats vindt, moet een bestendig karakter dragen en bestemd zijn voor permanent gebruik. Een circustent of een kermisattractie is daarom niet geschikt om als gemeentehuis aan te wijzen, evenals een luchtballon en een schip. Bijvoorbeeld het huwen in een ommuurde tuin van een buitenlocatie is algemeen toegestaan.

 

De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een (b)abs en gastvrouw beschikbaar stelt. Het reserveren van een locatie voor een huwelijk is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als gemeentehuis.

 

De gemeente is ook niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie. Daarbij moet ook worden gedacht aan het strooien met rijst of bloemen en de aansprakelijkheidsvraag voor de gevolgen ervan als letselschade. De (b)abs moet het formele gedeelte van de ceremonie naar eigen inzicht kunnen inrichten.

 

Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

Een rechtsfeit kan in principe alleen plaatsvinden in een gemeentehuis. De uitzonderingen hierop zijn wettelijk geregeld (bijvoorbeeld de dreiging dat één van de partners spoedig komt te overlijden, biedt de mogelijkheid om ook in een ziekenhuis het rechtsfeit tot stand te brengen.

 

De gemeente wijst een locatie aan als gemeentehuis om daar een rechtsfeit tot stand te laten komen als de locatie voldoet aan de eisen van veiligheid en openbaarheid. De locatiebeheerder/eigenaar is verantwoordelijk voor de veiligheid. Deze verantwoordelijkheid kan niet worden afgewenteld op de gemeente vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie tot gemeentehuis heeft aangewezen. Bij veiligheid moet worden gedacht aan een veilige bouwconstructie, maar ook aan brandveiligheid en goede toegangs- en vluchtwegen. Deze eisen dienen te worden gezien in het licht van het aantal bruidsgasten en de samenstelling van de groep met bijvoorbeeld de aanwezigheid van kinderen, ouderen, rolstoelgebruikers etc.

 

De totstandkoming van een rechtsfeit moet volgens de wet openbaar bijgewoond kunnen worden. Dat betekent dat iedereen die dat wil in principe de plechtigheid moet kunnen bijwonen. Omdat invulling van het begrip openbaarheid tot praktische problemen kan leiden omdat onvoorzien veel personen de plechtigheid willen bijwonen of indien bezoekers mogelijk de openbare orde verstoren, kan de (b)abs bepalen wie tot de plechtigheid wordt toegelaten.

 

Het aanwijzen van een locatie tot gemeentehuis mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. Men kan dan denken aan het aanwijzen van bijvoorbeeld een mortuarium of een sexinrichting.

Rechtsfeiten mogen religieus niet eerder worden ingezegend dan dat zij civielrechtelijk tot stand zijn gekomen (artikel 1:68 Burgerlijk Wetboek).

 

Om logistieke en organisatorische redenen moet de aanwijzing van een locatie als gemeentehuis voor de voltrekking van een rechtsfeit, in relatie tot de afspraak om de totstandkoming van een rechtsfeit te regelen, tijdig (ten minste twee maanden) vóór de datum schriftelijk te worden vastgelegd. Naast het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis dient aan alle vereisten voor het aangaan van het rechtsfeit te zijn voldaan (waaronder een door de eigenaar/beheerder van de locatie ingediend verzoek aanvraag tot huwelijkslocatie en het collegebesluit tot goedkeuring van de aanwijzing.

 

Artikel 5. Leiding

De verdeling van de werkzaamheden van de abs en de babs is in handen van het college. Zij wijzen op basis van artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die belast is met de leiding. Om praktische redenen en om goed te kunnen reageren op veranderingen, is de teammanager Burgerzaken aangewezen om de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen.

 

Artikel 6. Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (een en ander is gebaseerd op het gestelde in artikel 1:16c Burgerlijk Wetboek).

Het artikel geeft naast een bepaling voor de reguliere dagelijkse openingstijden mogelijkheden weer om het bureau op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken. De aanwijzing gebeurt door het college op advies van teammanager burgerzaken. Dit geldt ook voor de tijdstippen waarop rechtsfeiten plaatsvinden.

 

Artikel 7. Vergoeding babs

Het is niet de bedoeling om personen die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk te voltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, te betalen voor hun diensten. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.

De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand komen van een rechtsfeit niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een babs aanbrengen die voorts geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. Opgemerkt zij hier dat de leges met betrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijn oorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut.

 

Naar boven