Nadere Regels kabels en leidingen Olst-Wijhe

Burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe

 

gelet op de artikelen 2.1, lid 2 en 4, 2.2 lid 3, 2.4 lid 4, 4.2 lid 3 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur 2021 gemeente Olst-Wijhe;

Besluiten: de Nadere Regels kabels en leidingen gemeente Olst-Wijhe vast te stellen.

 

1 Inleidende bepalingen

 

1.1 Begripsbepalingen

De begripsbepalingen van de AVOI zijn op deze nadere regels van toepassing tenzij daarvan uitdrukkelijk wordt afgeweken. In deze nadere regels wordt verstaan onder:

bijzondere verharding: waterdoorlatende, waterpasserende, natuursteen of sierbestrating;

dagmaat: de vrije ruimte tussen leidingen; dekking: de afstand van het maaiveld tot de bovenkant van het net;

gereedmelding: een melding van de netbeheerder aan het college dat hij zijn werkzaamheden heeft voltooid;

gesloten verharding: asfalt, beton, of een open verharding met cementgebonden funderingen;

groenvoorzieningen: plantvakken, struiken, bermen en gazons;

grootschalig evenement: evenement dat naar aanleiding van de risicoscan van de veiligheidsregio is geclassificeerd als C-evenement;

halfverharding: een waterdoorlatende verharding van lichtgebonden materiaal. Halfverharding wordt altijd aangebracht op een waterdoorlatende, ongebonden fundering van menggranulaat;

huisaansluiting: één of meer aansluitingen tussen een net en een onroerende zaak als bedoeld in artikel 16, onderdelen a tot en met e, van de Wet waardering onroerende zaken;

leidingstrook: strook grond die primair is bestemd voor netten;

leidingtracé: afgebakende lijn van een kabel of leiding geprojecteerd in de openbare ruimte;

melding: melding als bedoeld in artikel 2.1 tweede lid van de AVOI. Het betreft een melding voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard, waarvoor geen instemmingsbesluit of vergunning noodzakelijk is;

open verharding: verhardingen van ongebonden elementen (tegels, klinkers en dergelijke);

startmelding: een melding van de netbeheerder aan het college dat hij zijn werkzaamheden gaat aanvangen;

werkput: een sleuf of lasgat.

 

1.2 Reikwijdte

Deze nadere regels vormen een uitwerking van artikel 2.1 tweede en vierde lid, artikel 2.2 derde lid, artikel 2.3, artikel 2.4 vierde lid, artikel 4.2 derde lid van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuur gemeente Olst-Wijhe 2021.

 

1.3 Afwijking van gestelde normen en voorschriften

Afwijking van gestelde normen en voorschriften is enkel mogelijk na goedkeuring van het college.

 

1.4 Werkzaamheden van niet ingrijpende aard

  • 1.

    Voor werkzaamheden die dusdanig beperkt zijn dat op grond van artikel 2.1. tweede lid van de AVOI geen vergunning of instemmingsbesluit noodzakelijk is, kan worden volstaan met een melding aan het college. Het betreft de volgende werkzaamheden in of op openbare gronden:

    • a.

      het aanbrengen of verwijderen van kabels of leidingen in reeds aanwezige voorzieningen, zonder dat er een sleuf wordt gegraven;

    • b.

      werkzaamheden aan kabels of leidingen over een lengte van minder dan 25 meter, gerekend met een maximale sleufbreedte van 0,60 meter;

    • c.

      het maken van huisaansluitingen, waaronder tijdelijke aansluitingen, met een gezamenlijke lengte van minder dan 25 meter.

  • 2.

    Met een melding voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard kan niet worden volstaan:

    • a.

      bij werkzaamheden die langer duren dan een dag;

    • b.

      wanneer wegen en/of waterwegen worden gekruist;

    • c.

      bij boringen of persingen;

    • d.

      bij het aanbrengen dan wel vervangen van bovengrondse voorzieningen zoals transformator-, schakel- en verdeelstations (versterkers);

    • e.

      bij het aanbrengen van handholes.

2 Aanvraag of melding

 

2.1 Wijzen van indiening

  • 1.

    Een aanvraag of melding wordt langs elektronische weg ingediend.

  • 2.

    Een aanvraag of melding langs elektronische weg wordt ingediend via het door de gemeente gehanteerde meldsysteem. Hierbij worden de te verstrekken gegevens en bescheiden eveneens langs elektronische weg verstrekt. De aanvrager kan de gegevens en bescheiden op schriftelijke wijze verstrekken, voor zover het college daarvoor toestemming heeft gegeven.

  • 3.

    Indien een aanvraag of melding niet langs elektronische weg kan worden ingediend, wordt een aanvraag of melding schriftelijk ingediend.

2.2 Gegevensverstrekking bij een aanvraag of melding

  • 1.

    Een aanvraag of melding bevat in ieder geval de volgende gegevens:

    • a.

      de naam, het adres, de contactgegevens en het factuuradres van de aanvrager of melder;

    • b.

      het ACM-registratienummer, wanneer de aanvrager of melder een aanbieder betreft;

    • c.

      het KvK-nummer en het KvK-vestigingsnummer;

    • d.

      het adres, de kadastrale aanduiding dan wel de ligging van het project;

    • e.

      een omschrijving van de aard en omvang van het project;

    • f.

      een omschrijving van de aard van de verharding (tegels, klinkers, asfalt, sierbestrating, groen, berm/gazon);

    • g.

      indien het een kabel ten behoeve van telecommunicatie betreft: een melding of het een openbaar netwerk of een niet openbaar netwerk betreft;

    • h.

      indien de aanvraag of melding door een gemachtigde wordt ingediend: de naam, het adres en de contactgegevens van degene namens wie de aanvraag of melding wordt ingediend, alsmede een afschrift van de machtiging;

    • i.

      indien het project wordt uitgevoerd door een ander dan de aanvrager of melder: de naam, het adres en de contactgegevens van de uitvoerder;

    • j.

      indien de werkzaamheden plaatsvinden op een locatie waar reeds kabels of leidingen van andere netbeheerders zijn aangelegd: een of meer verslagen waaruit overeenstemming tussen de aanvrager en de andere netbeheerder(s) blijkt over de voorgenomen werkzaamheden;

    • k.

      De aanvrager levert op verzoek van het college de resultaten van het overleg tussen de aanvrager en de andere grondeigenaren of grondbeheerders aan, indien het college dit noodzakelijk acht voor de besluitvorming.

  • 2.

    Degene die een melding voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard indient, motiveert, mede aan de hand van een tekening, onder welke van de categorieën werkzaamheden als benoemd in artikel 1.4, eerste lid, zijn werkzaamheden vallen.

  • 3.

    Bij de aanvraag van een instemmingsbesluit of een vergunning worden naast de in het eerste lid genoemde gegevens door de aanvrager in ieder geval de volgende gegevens verstrekt:

    • a.

      voor werkzaamheden in bestaand gebied: één of meer tekeningen van het gewenste tracé, ingetekend op schaal, waarop de positionering van het tracé ten opzichte van de omgeving duidelijk zichtbaar is. Tekeningen moeten voldoen aan de volgende eisen:

      • de tekeningen zijn voorzien van een tekeninghoofd met een unieke referentie en voorzien van versiebeheer met datum;

      • de tekeningen zijn voorzien van een noordpijl;

      • de maatvoering van het geplande tracé is eenduidig en volledig aangegeven ten opzichte van vaste punten in de omgeving;

      • het aantal kabels en leidingen is aangegeven inclusief materiaalsoorten, lengtes en diameters van de leidingen;

      • objecten in de openbare ruimte zoals bomen, banken, openbare verlichting etc., die van invloed kunnen zijn op het tracé en/of de uit te voeren werkzaamheden, dienen aangegeven te worden op de tekeningen:

    • b.

      voor gebieden die in ontwikkeling zijn bevatten de tekeningen daarnaast:

      • de begrenzing van het plangebied, inclusief indeling van het te ontwikkelen gebied;

      • maatvoering ten opzichte van toekomstige vaste punten.

    • c.

      de door de netbeheerder verkregen gebiedsinformatie naar aanleiding van een oriëntatieverzoek of een graafmelding.

  • 4.

    Naar aanleiding van de aanvraag tot het verlenen van een instemmingsbesluit of een vergunning kan door het college een werkplan of een onderdeel daarvan worden verlangd. Wanneer bij de werkzaamheden gebruik wordt gemaakt van een boring of persing is een werkplan verplicht. Het werkplan bestaat uit:

    • a.

      een tekening van de indeling van het werkterrein;

    • b.

      een tekening van de plaats van de op te stellen apparatuur en voertuigen;

    • c.

      een tekening van de plaats waar de leiding(en) wordt uitgelegd;

    • d.

      een beschrijving van de wijze van aan- en afvoer van materiaal;

    • e.

      een verkeersplan conform CROW 96b;

    • f.

      een boorplan;

    • g.

      een communicatieplan;

    • h.

      een bereikbaarheidsplan.

2.3 Spoedeisende werkzaamheden

  • 1.

    Bij spoedeisende werkzaamheden als gevolg van een calamiteit die noodzakelijk zijn om persoonlijk letsel of grote schade te voorkomen, of als gevolg van een ernstige belemmering of storing in de dienstverlening als bedoeld in artikel 2.1 vierde lid van de AVOI, zijn de artikelen 2.1 en 2.2 niet van toepassing.

  • 2.

    Werkzaamheden in verband met calamiteiten of ernstige belemmeringen of storingen waarbij de openbare orde, veiligheid of gezondheid gevaar lopen dienen te allen tijde onverwijld gemeld te worden aan de meldkamer van de hulpdiensten (112).

  • 3.

    Bij spoedeisende werkzaamheden waarbij de openbare orde, veiligheid of gezondheid geen gevaar lopen wordt hiervan door de aanbieder voorafgaand aan de uit te voeren werkzaamheden melding gedaan bij de gemeente en bij de meldkamer van de hulpdiensten van de Veiligheidsregio.

  • 4.

    Werkzaamheden in verband met calamiteiten of ernstige belemmeringen of storingen als bedoeld in het tweede en derde lid worden door de netbeheerder uiterlijk binnen vijf dagen na afloop van de werkzaamheden via het door de gemeente gehanteerde meldsysteem vastgelegd.

  • 5.

    De netbeheerder die werkzaamheden verricht als bedoeld in het tweede en derde lid voert deze zoveel mogelijk op zorgvuldige wijze uit, rekening houdend met de urgentie van de werkzaamheden.

  • 6.

    De netbeheerder die graafwerkzaamheden verricht in verband met voorgaande leden wint, voor zover mogelijk bij de beheerders van netten die zijn gelegen op de locatie waar de werkzaamheden plaatsvinden, informatie in over de precieze ligging van netten op de graaflocatie.

  • 7.

    Ingeval de openbare orde of gevaar dan wel de vrees voor het ontstaan van gevaar zich verzet tegen de uitvoering van de voorgenomen werkzaamheden kan de burgemeester besluiten dat de werkzaamheden op een ander dan het voorgenomen tijdstip plaatsvinden.

  • 8.

    Het besluit als bedoeld in het vorige lid wordt onverwijld na het tijdstip van ontvangst van de melding genomen.

2.4 Overdracht van een instemmingsbesluit of vergunning

Indien een instemmingsbesluit of vergunning wordt overgedragen aan een ander dan de aanvrager of de houder, meldt de aanvrager of houder dat ten minste een maand voordien aan het college, onder vermelding van de volgende gegevens:

  • a.

    zijn naam en adres en contactgegevens;

  • b.

    het nummer van het over te dragen instemmingsbesluit of vergunning;

  • c.

    de naam en het adres van degene aan wie het instemmingsbesluit of de vergunning wordt overgedragen;

  • d.

    een contactpersoon van degene voor wie het instemmingsbesluit of de vergunning zal gaan gelden;

  • e.

    de beoogde datum van overdracht.

2.5 Veranderingen in eigendom, exploitatie, beheer of gebruik

Bij de schriftelijke kennisgeving als bedoeld in artikel 3.2 tweede lid van de AVOI vermeldt de netbeheerder de volgende gegevens:

  • a.

    zijn naam en adres;

  • b.

    het adres, de kadastrale aanduiding dan wel de ligging van de kabel(s) of leiding(en) waarop de verandering betrekking heeft;

  • c.

    een omschrijving van de verandering in eigendom of exploitatie;

  • d.

    wanneer het om een verandering in de eigendom gaat: de naam en het adres van de nieuwe eigenaar.

3 Procedurele voorschriften

 

3.1 Vooroverleg

  • 1.

    De netbeheerder die op eigen initiatief werkzaamheden wil verrichten, kan hierover vooroverleg voeren met het college teneinde een aanvraag voor te bereiden.

  • 2.

    In de planfase van een door of vanwege de gemeente uit te voeren project, zoals bedoeld in artikel 3.1 tweede lid van de AVOI, initieert het college het vooroverleg, waarin ook de maatschappelijk meest verantwoorde oplossing wordt gezocht.

3.2 Afstemming en verzoek tot aanpassing

  • 1.

    In het vooroverleg dat wordt geïnitieerd door of vanwege de gemeente, inventariseert de gemeente gezamenlijk met de netbeheerder de bestaande situatie en oplossingsrichtingen voor eventuele maatregelen.

  • 2.

    Elk van de partijen draagt er zorg voor dat de ander voorzien is van de meest actuele informatie.

  • 3.

    Het college zendt, na de netbeheerder gehoord te hebben, een verzoek tot aanpassing aan de netbeheerder indien het maatregelen aan kabels en leidingen noodzakelijk acht. Het college omschrijft in het verzoek het project, de noodzaak van de te nemen maatregel en de grondslag voor het verzoek.

3.3 Voorbereiding en aanvraag instemmingsbesluit of vergunning

  • 1.

    De netbeheerder stemt zijn ontwerp af met derde belanghebbenden. De afstemming dient te worden voorgelegd aan het college.

  • 2.

    De netbeheerder vraagt het instemmingsbesluit of de vergunning aan met inachtneming van de vereisten van hoofdstuk 2.

  • 3.

    Het college stuurt een ontvangstbevestiging van de aanvraag naar de netbeheerder.

  • 4.

    Een onvolledige aanvraag wordt niet in behandeling genomen. De netbeheerder wordt hiervan op de hoogte gebracht en krijgt de gelegenheid om de aanvraag binnen twee weken aan te vullen.

3.4 Het werkplan

  • 1.

    Afhankelijk van de mogelijke invloed die de werkzaamheden van de netbeheerder hebben op de omgeving, kan door het college een werkplan worden verlangd, waarin de onderwerpen opgesomd in artikel 2.2 vierde lid beschreven dienen te worden.

  • 2.

    Het werkplan behoort onlosmakelijk bij het instemmingsbesluit of de vergunning.

  • 3.

    Het werkplan dient te worden goedgekeurd door het college.

3.5 Voorschouw

  • 1.

    Het college kan de netbeheerder verplichten om voorafgaande aan de werkzaamheden een rapport op te maken van de bestaande toestand van de openbare ruimte.

  • 2.

    De bestaande toestand wordt in beginsel door de netbeheerder opgenomen in een rapport, voorzien van omschrijvingen en beeldmateriaal. Het college kan besluiten om de bestaande situatie zelf op te nemen in een rapport.

  • 3.

    De rapportage als bedoeld in het vorige lid wordt door het college vastgesteld.

  • 4.

    Indien de verplichting als bedoeld in het eerste lid niet door de gemeente is opgelegd, kan de netbeheerder het college vragen om een voorschouw vast te stellen, waarbij de bestaande toestand van de openbare ruimte wordt vastgelegd.

3.6 Startmelding en inlichten belanghebbenden

  • 1.

    De netbeheerder doet minimaal vijf werkdagen voorafgaande aan de start van zijn werkzaamheden langs elektronische weg een startmelding via het door de gemeente gehanteerde meldsysteem.

  • 2.

    De melding voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard geldt tevens als startmelding als bedoeld in het eerste lid.

  • 3.

    Indien de startmelding niet langs elektronische weg kan worden ingediend, wordt een startmelding schriftelijk in enkelvoud ingediend.

  • 4.

    Minimaal vijf werkdagen voorafgaande aan de start van zijn werkzaamheden informeert de netbeheerder alle belanghebbenden, waarbij de volgende informatie wordt verstrekt:

    • a.

      de contactgegevens van de netbeheerder;

    • b.

      de contactgegevens van de uitvoerende partij;

    • c.

      de start- en einddatum van de werkzaamheden;

    • d.

      de locatie en een omschrijving van de werkzaamheden;

    • e.

      de bereikbaarheid van de woonomgeving;

    • f.

      de contactgegevens van de gemeente.

  • 5.

    Onder contactgegevens als bedoeld in het vorige lid wordt in ieder geval verstaan een e-mailadres en telefoonnummer van degene die verantwoordelijk is voor de uit te voeren werkzaamheden of, waar het betreft de gemeente, een e-mailadres en telefoonnummer van degene dieis toegewezen als contactpersoon.

  • 6.

    Een afschrift van de in het vierde lid aan belanghebbenden verstrekte informatie dient aan het college te worden gezonden.

  • 7.

    Indien de netbeheerder schade aan de openbare ruimte binnen zijn werkgebied aantreft, dan dient hij dat voor aanvang van de werkzaamheden aan de toezichthouder van de gemeente te melden. De toezichthouder van de gemeente dient minimaal vier uur de gelegenheid te hebben om de juistheid van de melding te controleren.

3.7 Uitvoering

  • 1.

    Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden dient een kopie van het instemmingsbesluit of de vergunning met alle bescheiden aanwezig te zijn op het werk.

  • 2.

    De netbeheerder voert zijn werkzaamheden uit in overeenstemming met het instemmingsbesluit dan wel de vergunning en het eventuele werkplan.

  • 3.

    De netbeheerder waarborgt de veiligheid op de werklocatie.

  • 4.

    Ontwerpen, bouwstoffen en uitvoeringsmethoden dienen aantoonbaar te voldoen aan alle geldende wetten, normen en richtlijnen.

  • 5.

    Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden in, op of in de nabijheid van bomen of groenvoorzieningen moet rekening worden gehouden met het Handboek Bomen

  • 6.

    Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden in of in de nabijheid van de Japanse duizendknoop moet rekening worden gehouden met het beleid als bedoeld in bijlage 1.

  • 7.

    Naast de voorschriften als bedoeld in het tweede lid dient de uitvoering te geschieden conform de meest recente versie van de volgende CROW-publicaties:

    • a.

      Schade voorkomen aan kabels en leidingen;

    • b.
    • c.

      Combineren van onder- en bovengrondse infrastructuur met bomen;

    • d.

      Maatregelen op niet-autosnelwegen;

    • e.

      Standaard RAW-bepalingen.

3.8 Werktijden

  • 1.

    Werkzaamheden worden uitgevoerd op werkdagen tussen 07:00 en 18:00 uur.

  • 2.

    Het college kan afwijkende werktijden voorschrijven in het instemmingsbesluit of de vergunning.

3.9 Graaf- en breekverbod

  • 1.

    Er geldt een graafverbod bij gesloten sneeuwdek of vorst in de grond. Dit ter beoordeling van het college.

  • 2.

    Er geldt een graafverbod als het college van oordeel is dat de veiligheid en bereikbaarheid in geding komt.

  • 3.

    Er geldt een graafverbod in de centrum gebieden van de dorpen en kernen:

    • vanaf vrijdag 18.00 uur tot maandag 07.00 uur;

    • in de maanden juli en augustus;

    • 1 dag voor en 1 dag na Koningsdag en de 5 mei viering;

    • op locaties waar de 4 mei herdenking plaatsvinden;

    • tijdens grootschalige evenementen 1 dag voor en 1 dag na het evenement;

  • 4.

    Er geldt een graafverbod op locaties en tijdstippen waarop een markt plaatsvindt.

  • 5.

    Indien een graaf- en breekverbod geldt of wordt ingesteld op het moment dat er reeds werkzaamheden worden verricht, dan:

    • a.

      wordt op plaatsen waar de wegverharding is opgebroken tijdelijke bestrating aangebracht en dient losliggend puin en overtollig zand te worden afgevoerd door de netbeheerder;

    • b.

      dient opslag van materialen achter deugdelijk afgesloten bouwhekken plaats te vinden door de netbeheerder.

    • c.

      Er mogen nergens sleuven openliggen.

  • 6.

    Indien zich tijdens een ingesteld graafverbod een calamiteit of ernstige belemmering of storing voordoet in de dienstverlening, als bedoeld in artikel 2.1 vierde lid van de AVOI, moet de procedure van artikel 2.3 worden gevolgd.

3.10 Verkeersvoorzieningen

  • 1.

    Verkeersvoorzieningen mogen maximaal 72 uur voor aanvang van de werkzaamheden, met de voor- of beeldzijde afgedraaid van het verkeer, worden aangebracht.

  • 2.

    Verkeersvoorzieningen mogen niet aan lichtmasten worden bevestigd en mogen het zicht op de overige bebording en eventuele camera’s niet ontnemen.

  • 3.

    Verkeersvoorzieningen dienen op de dag van en voor aanvang van de werkzaamheden met de voor- of beeldzijde naar het verkeer te worden geplaatst.

  • 4.

    Verkeersvoorzieningen die (tijdelijk) geen dienst (meer) doen dienen meteen verwijderd c.q. afgedraaid of afgedekt te worden tot het tijdstip dat deze weer nodig zijn.

3.11 Bereikbaarheid

  • 1.

    De netbeheerder dient de bereikbaarheid voor hupdiensten doorlopend te waarborgen, waarbij de hulpdiensten de gebouwen en werken op tenminste 40 m moeten kunnen benaderen. De minimale doorrijdbreedte bedraagt 3,5 m en de doorrijdhoogte 4,5 m.

  • 2.

    Brandkranen, aansluitingen voor droge blusleidingen dienen te allen tijde zichtbaar en bereikbaar te zijn.

  • 3.

    De netbeheerder is verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van woningen, winkels, bedrijven en openbare gebouwen.

  • 4.

    Alle (nood)uitgangen dienen over de volle breedte toegankelijk gehouden te worden.

  • 5.

    De netbeheerder waarborgt de toegang tot particuliere percelen tot aan de openbare weg gedurende de uitvoering van de werkzaamheden.

3.12 Bereikbaarheid voor personen met een functiebeperking

Voor personen met een functiebeperking dient ten minste een route tussen de openbare weg en ten minste een toegang van een toegankelijkheidssector van een gebouw over een weg, pad of steiger te lopen met:

  • a.

    een breedte van ten minste 1,1 m, en

  • b.

    bij een te overbruggen hoogteverschil van meer dan 0,02 m, een hellingbaan als bedoeld in afdeling 2.6. van het Bouwbesluit 2018.

3.13 Gereedmelding

  • 1.

    De netbeheerder die zijn fysieke werkzaamheden heeft afgerond doet hiervan binnen vijf werkdagen langs elektronische weg een gereedmelding bij het college via het door de gemeente gehanteerde meldsysteem.

  • 2.

    Indien de gereedmelding niet langs elektronische weg kan worden ingediend, wordt een gereedmelding schriftelijk in enkelvoud ingediend.

  • 3.

    Bij de gereedmelding dient ook een opgave van zowel het opgebroken aantal m2 als het type verharding en/of groenvoorziening te worden gedaan.

3.14 Opname eindsituatie

  • 1.

    De eindsituatie wordt door de netbeheerder opgenomen en vastgelegd in een eindrapport.

  • 2.

    Het college kan beslissen de opname gezamenlijk met de netbeheerder uit te voeren.

  • 3.

    De netbeheerder levert het eindrapport digitaal aan bij het college.

  • 4.

    Ten behoeve van het eindrapport als bedoeld in het eerste lid levert de netbeheerder, indien de werkzaamheden niet conform de voorschriften zijn uitgevoerd, een aangepaste tracétekening aan, waarbij wordt aangetoond dat de aanleg conform artikel 4.2 lid 1 is uitgevoerd.

  • 5.

    Het rapport wordt akkoord bevonden door het college als de werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de gestelde voorschriften dan wel als de aangepaste tracétekening is geaccordeerd en als er overeenstemming is over het herstel in de oude staat.

4 Technische bepalingen

 

4.1 Herkenbaarheid

Zowel bovengrondse als ondergrondse voorzieningen moeten zijn voorzien van een kenmerk, waarop duidelijk te zien is wie de beheerder van de voorziening is.

 

4.2 Tracébepaling algemeen

  • 1.

    In het gehele beheergebied van de gemeente geldt bij plaatsbepaling van kabels en leidingen als uitgangspunt de NEN 7171-1. De netbeheerder stemt zijn werkzaamheden af conform het gestelde in de NPR 7171-2.

  • 2.

    Bij het bepalen van een tracé dient te allen tijde rekening te worden gehouden met aanwezige objecten zoals langs liggende dan wel kruisende wegen, spoorwegen, waterlopen, voetpaden, kademuren, viaducten, tunnels, naastliggende kabels en leidingen, bomen, gebouwen.

4.3 Horizontale indeling

Bij de tracébepaling gelden ten aanzien van de horizontale indeling de volgende algemene uitgangspunten:

  • a.

    Huisaansluitingen en tijdelijke aansluitingen worden zo veel mogelijk haaks op het net aangelegd;

  • b.

    Bij het indelen van kabels of leidingen in de nabijheid van bomen moet rekening worden gehouden met het bestaande beleid in de gemeente Olst-Wijhe;

  • c.

    Bij het kruisen van wegen en/of waterwegen worden kabels of leidingen zo veel mogelijk haaks aangelegd.

4.4 Verticale indeling

Bij de tracébepaling gelden ten aanzien van de verticale indeling de volgende algemene uitgangspunten:

  • a.

    Vrijvervalleidingen hebben voorrang boven overige leidingen;

  • b.

    Leidingen worden in principe horizontaal gelegd, met uitzondering van vrijvervalleidingen;

  • c.

    Bij kruisingen van leidingen met andere leidingen in open ontgraving bedraagt de tussenruimte (verticale dagmaat) ten minste 0,20 m;

  • d.

    Bij sleufloze technieken is de diepteligging afhankelijk van de situatie ter plaatse. De verticale dagmaat ten opzichte van de te kruisen leidingen bedraagt ten minste 0,50 m, waarbij de te boren/persen leiding onder de bestaande leiding(en) dient te worden gevoerd. Genoemde minimale verticale dagmaat dient aantoonbaar te worden gegarandeerd om schade aan de te kruisen leidingen te voorkomen;

  • e.

    Watergangen die beheerd worden door de gemeente dienen op ten minste 1,00 m onder de vaste bodem te worden gekruist. Kabels, die een watergang kruisen, dienen te worden ontmanteld dan wel op een gelijksoortige wijze van een beschermingsbuis te worden voorzien.

4.5 Afwijkende voorschriften leidingstroken

Door het college kunnen afwijkende leidingstroken worden vastgesteld, waarin afwijkende voorschriften gelden.

 

4.6 Bovengrondse voorzieningen

  • 1.

    De locatie, het uiterlijk, de kleurstelling en de afmetingen van bovengrondse voorzieningen die verband houden met kabels en leidingen zoals transformator-, schakel- en verdeelstations, versterkers, etc., wordt vooraf afgestemd met het college.

  • 2.

    De netbeheerder is verantwoordelijk voor een goed beheer van de bovengrondse voorzieningen en dient op aanschrijven van het college bij beschadigingen, vervuiling en/of bekladding de bovengrondse voorzieningen binnen de door het college gestelde termijn te herstellen.

  • 3.

    Bovengrondse voorzieningen dan wel concentraties daarvan, dienen te worden omgeven of begrensd door een 40 cm brede verharding (tegel + band).

4.7 Handholes

  • 1.

    De locatie van handholes wordt vooraf afgestemd met het college.

  • 2.

    Handholes worden niet geplaatst:

    • binnen de ruimte die gereserveerd is voor bestaande en toekomstige kabel- en leidingtracés;

    • in de rijbaan;

    • binnen de kroonprojectie van een boom;

  • 3.

    Handholes die maximaal 2 x per jaar geopend worden, worden aangebracht met een minimale dekking van 040 m onder het maaiveld en afgedekt met straatzand.

  • 4.

    Handholes die meer dan 2 x per jaar geopend worden, worden voorzien van een geprofileerde putdekselconstructie conform verkeersklasse D400 NEN-EN 124. Na zetting dient de putdekselconstructie op dezelfde hoogte te liggen als het omringend maaiveld en/of (bovenkant) elementenverharding.

4.8 Uitnemen en terugplaatsen grond

  • 1.

    De graafwerkzaamheden moeten zo worden uitgevoerd dat beschadiging van in de grond aanwezige kabels en leidingen en overige objecten wordt voorkomen.

  • 2.

    De uitkomende grond moet zo worden opgeslagen dat bij het later aanvullen van de werkput de oorspronkelijke opbouw van het bodemprofiel zo veel mogelijk wordt hersteld.

  • 3.

    Bij het terugplaatsen van de grond dient het bodemprofiel zoveel mogelijk te worden hersteld. De werkput hoeft niet verder verdicht te worden dan de naastliggende grond.

  • 4.

    De grond dient op zodanige wijze te zijn afgewerkt dat er na klink sprake is van een vlakke aansluiting op de ongeroerde grond.

  • 5.

    De verdichting van de ondergrond wordt bij wateroverlast in een later stadium door de netbeheerder definitief hersteld.

  • 6.

    Bevroren grond en sneeuw mag niet worden verwerkt in de aanvulling.

  • 7.

    Materiaal dat vrijkomt en niet kan worden hergebruikt, dient door de netbeheerder voor eigen rekening te worden afgevoerd naar een erkende gecertificeerde verwerker.

4.9 Elementverharding

  • 1.

    Het opnemen en terugplaatsen van elementverharding dient zorgvuldig plaats te vinden, waarbij schade zo veel mogelijk wordt voorkomen.

  • 2.

    De uitgenomen elementverharding dient altijd binnen de afzetting te worden opgeslagen.

  • 3.

    Herstel dient van dezelfde kwaliteit te zijn als de kwaliteit van de verharding voordat er gegraven werd.

  • 4.

    In die gevallen dat het niet mogelijk dan wel wenselijk is om het herstel van de elementverharding in dezelfde kwaliteit uit te voeren als de kwaliteit van de verharding voordat er gegraven werd, dient de uitvoering en de daarbij behorende kostenverdeling van het herstel voorafgaande aan de werkzaamheden in overleg met het college te zijn overeengekomen.

4.10 Gesloten verharding

  • 1.

    Werkzaamheden aan kabels en leidingen onder gesloten verharding worden uitgevoerd met behulp van een sleufloze techniek.

  • 2.

    Bij gebruik van een mantelbuis moet de mantelbuis minimaal 0,60 m buiten de fundering van de gesloten verharding uitsteken. De ruimten tussen de mantelbuis en kabel of leiding moeten aan de uiteinden volledig worden afgedicht volgens conform de daarvoor geldende normen.

  • 3.

    Wanneer een sleufloze techniek niet mogelijk is, kan het college besluiten dat de gesloten verharding gedeeltelijk verwijderd mag worden.

  • 4.

    Bij ingraving wordt, na verdichting van de sleuf en herstel van de funderingslaag de sleuf tijdelijk dicht geblokt met betonklinkers.

4.11 Bijzondere verharding

  • 1.

    Als uitgangspunt geldt dat leidingen niet worden gelegd onder bijzondere verharding.

  • 2.

    In die gevallen dat aanleg onder bijzondere verharding onvermijdelijk is, dient aanleg plaats te vinden in overleg met het college.

5 Schaderegeling ingravingen

 

5.1 Uitgangspunten

  • 1.

    Dit hoofdstuk is een nadere uitwerking van artikel 3.7 van de AVOI.

  • 2.

    De kosten voor herstel, beheer, onderhoud en degeneratie van de openbare ruimte die het rechtstreekse gevolg zijn van de uitgevoerde werkzaamheden door of namens een netbeheerder worden in rekening gebracht bij de netbeheerder.

5.2 Uitvoering herstel en onderhoud

  • 1.

    Het herstel en onderhoud gedurende de onderhoudstermijn van elementverharding wordt uitgevoerd door de netbeheerder.

  • 2.

    Het tijdelijk herstel van gesloten verharding wordt uitgevoerd door de netbeheerder door middel van het dichtblokken van de sleuf. Het definitieve herstel en onderhoud van gesloten verharding wordt uitgevoerd door de netbeheerder. Tot het moment dat de gesloten verharding definitief is hersteld wordt het onderhoud uitgevoerd door de netbeheerder.

  • 3.

    Het tijdelijke en definitieve herstel en onderhoud van bijzondere verharding wordt uitgevoerd door de netbeheerder.

  • 4.

    Het herstel en onderhoud van groenvoorzieningen wordt uitgevoerd door de netbeheerder.

  • 5.

    De onderhoudstermijn voor de werkzaamheden ten behoeve van herstel en onderhoud geldt gedurende een periode van twaalf maanden.

5.3 Tarieven

  • 1.

    Voor elementverhardingen en bermen hanteert de gemeente voor alle netbeheerders de “Richtlijn tarieven (graaf-) werkzaamheden” van de VNG, die jaarlijks wordt geïndexeerd.

  • 2.

    De kosten voor het herstel van gesloten verhardingen, halfverhardingen, bijzondere verhardingen of groenvoorzieningen worden per geval door de gemeente bepaald en in rekening gebracht.

5.4 Herstel overige schade

Schade aan gemeentelijke eigendommen (bijvoorbeeld straatmeubilair, openbare verlichting, groenvoorziening en verkeerslichten) wordt verhaald op de netbeheerder.

6 Slotbepalingen

 

6.1 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

6.2 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Nadere Regels kabels en leidingen Olst-Wijhe.

Aldus vastgesteld op 13 april 2021

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris,

drs. D.L.W. (Dries) Zielhuis

de burgemeester,

A.G.J. (Ton) Strien

Bijlage 1: Werken in de nabijheid van de Japanse duizendknoop

1. Waarom dit protocol?

De Japanse Duizendknoop (JDK) is een invasieve exoot: een plant die van oorsprong niet in Nederland voorkomt. Hij verdringt andere planten en veroorzaakt kostbare en risicovolle schades aan kabels en leidingen, schakelkasten, wegen, funderingen, grondlichamen en constructies.

 

De beheerstrategie van Olst-Wijhe is gericht op verspreidingspreventie en het verkleinen van het areaal JDK (2,5 hectare in 2017), in de eerstkomende 10 jaar. Gedurende deze periode werken vele partijen in en op onze gronden, ook waar JDK aanwezig is. Zorgvuldig werken is noodzakelijk om verdere verspreiding tegen te gaan.

 

Voor zorgvuldig werken zijn 4 protocollen opgesteld die onderdeel zijn van de beheerstrategie:

  • Archeologie

  • Projecten

  • Werken en graven in JDK-besmet gebied

  • Groenbeheer door HGB

De protocollen geven informatie en richtlijnen voor het herkennen van de JDK, het voorkomen van verspreiding van de JDK, het werken in besmet gebied en de communicatie over JDK met externen.

2. De Japanse duizendknoop herkennen

3. Het voorkomen van verspreiding van de Japanse Duizendknoop

  • Zorg dat er geen plant- of wortelresten het besmette werkgebied verlaten!

  • Houd het besmette werkgebied zo klein mogelijk.

  • Voer géén besmette of verdachte grond zonder gemeentelijke akkoord af.

  • Verspreid grond niet over het naastgelegen terrein.

  • Meng besmette of verdachte grondpartijen niet.

  • Maak ál het gebruikte materieel schoon (graafmiddelen, traptreden, schoenzolen etc.) bv met een stoffer of bezem.

  • Verzamel besmette grond en plant/wortelresten óp de locatie, dek deze af ter voorkoming van verwaaien.

4. Werken in besmet gebied

Aanwijzingen van de toezichthouder moeten altijd worden opgevolgd

Voorafgaand aan de start van (graaf)werkzaamheden

  • Controleer vóór de start de locatie (+3m) op groei.

  • Schouw het terrein voor aanvang op aanwezigheid van JDK

  • Meld aantreffen van JDK bij directievoering en uitvoerder/toezichthouder van de gemeente Olst-Wijhe. Directievoering koppelt terug met inhoudelijk deskundig adviseur (Team BOR)

Werkinstructie (verantwoordelijkheid vergunninghouder of opdrachtnemer)

  • Alle in het gebied aanwezige of werkzame personen dienen op de hoogte te worden gebracht van de inhoud en eisen uit dit protocol. (bv via werkoverleg of toolbox-meeting).

  • Alleen noodzakelijk materieel en personen in besmet gebied toelaten.

  • Alle werkzaamheden op het terrein moeten zijn gericht op veiligheidsklasse 3T-0F.

Markeren en voorbereiding

  • Markeer de besmette stukken grond duidelijk zichtbaar (bv. met rood wit-lint) incl. 3 meter rondom i.v.m. diepgroeiende wortels.

  • Zorg dat er geen plant- of wortelresten het werkgebied per ongeluk verlaten!

  • Bovengrondse plantdelen nooit maaien, enkel afknippen en separaat verzamelen en afvoeren als restafval (nooit als groenafval aanbieden).

Graven en reinigen

  • Houd het werkgebied zo klein mogelijk.

  • Bij graven in besmette grond dient zorgvuldig en onder toezicht in lagen (van 30 cm) te worden afgegraven totdat schone grond (zonder JDK plant- of wortelresten) wordt aangetroffen. Grondstromen apart verwerken.

  • Al het gebruikte materieel (graafmiddelen, banden, traptreden, schoenzolen etc.) schoonmaken voordat het terrein verlaten wordt (bv. met stoffer of bezem).

  • Graafmachines buiten besmet gebied op voldoende dik geotextiel plaatsen om inrijden plantresten te voorkomen.

Boren en leggen van Nutsleidingen

  • Het wordt ten strengste afgeraden om ondiepe leidingsleuven tot 1,2 m diepte door wortelkluiten van de JDK te graven. Beter is dit uit te voeren als een boomboring met een diepte van 1,5 m

  • De intrede- en uittrede-punten moeten op 2,0 m liggen van de wortelkluit

  • Geef boring (lengte en diepte) aan op de KLIC kaarten van het kadaster, zodat bij verwijderen van de wortelkluit graafschade voorkomen kan worden.

Opslag en transport

Neem contact op met de uitvoerder/ toezichthouder JDK om afspraken te maken over:

  • Vrijgekomen en af te voeren vervuilde grond en/of plantresten (dek deze af ter voorkoming van verspreiding totdat deze wordt opgehaald).

  • Per geval wordt besloten of de grond wordt vervangen of terug mag worden gebracht.

  • Opslag van grond niet in de nabijheid van open water. Bij twijfel overleg met gemeente.

  • Werkzaamheden die langer duren dan 1 dag (ontoegankelijk maken van het terrein)

  • Verspreid geen besmette grond of plant(resten) over het naastgelegen terrein.

5. Communicatie over de JDK aan derden

Bij vragen van bewoners en/of meldingen over Japanse Duizendknoop kan het volgende antwoord worden gegeven:

  • De gemeente houdt bij waar de plant groeit. Fijn als u meehelpt.

  • Via de website van de gemeente kunt u aangeven waar de plant groeit, hoeveel m² het is en of de plant op openbaar of privaat terrein groeit.

  • De beheerstrategie is gericht op voorkomen van verspreiden en in 10 jaar terugdringen van de groeiplaatsen tot een beheersbare situatie.

  • Bij het maaien van bermen wordt de plant overgeslagen om te voorkomen dat de maaimachine voor verspreiding van de plant zorgt. De resterende groeiplaatsen worden vervolgens apart gemaaid.

  • Goed om te weten is dat de plant geen volksgezondheidsrisico’s met zich mee brengt.

  • Bewoners mogen ook zelf de planten zoveel mogelijk proberen te verwijderen. Plantenresten aanbieden als restafval in de grijze kliko.

Informatie en meldpunt:

Website gemeente Olst-Wijhe, Meldingen Openbare Ruimte.

Naar boven