Eerste wijziging van de Havenverordening Rotterdam 2020

De Raad van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 maart 2021 (raadsvoorstel nr. 21bb2981); raadsstuk 21bb4476;

 

gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;

 

overwegende, dat het naar aanleiding van recente ontwikkelingen en nieuwe inzichten als gevolg van de motie ‘Verantwoord sjorren’ en een incident in de binnenvaart met fosfine wenselijk is de Havenverordening Rotterdam 2020 op enkele punten aan te passen;

 

besluit vast te stellen:

 

Eerste wijziging van de Havenverordening Rotterdam 2020

Artikel I

De Havenverordening Rotterdam 2020 wordt als volgt gewijzigd.

 

A.

Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In de begripsomschrijving ‘dienstverlenend schip’ wordt aan onderdeel a toegevoegd ‘, zowel open, gesloten als anderszins’.

  • 2.

    Aan de begripsomschrijving ‘ontgasvoorziening’ wordt toegevoegd ‘of tijdens de overslag van gevaarlijke of schadelijke stoffen’.

B.

Artikel 1.2 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In het tweede lid wordt na ‘afdeling 3’ ingevoegd ‘en 4’.

  • 2.

    Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

    • 3.

      Voor zover het personenvervoer van 12 personen of minder buiten de bemanning betreft is artikel 11.1.3 ook van toepassing op alle wateren binnen de gemeente voor zover die aan getijde onderhevig zijn, met uitzondering van varende schepen op Rijksvaarwegen.

C.

In artikel 3.2 wordt na ‘categorieën van schepen zich’ ingevoegd ‘wel of’.

 

D.

In artikel 3.4, tweede lid, onderdeel a, wordt ‘10 meter, en;’ vervangen door ‘10 meter; of’.

 

E.

In artikel 3.7, eerste lid, onderdeel c, wordt na ‘schade toebrengt’ ingevoegd ‘of schade kan toebrengen’.

 

F.

Artikel 4.7 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Voor de tekst wordt de aanduiding ‘1.’ geplaatst.

  • 2.

    In het eerste lid, onderdeel c, vervalt ‘door het college vastgesteld’.

  • 3.

    Er wordt een lid toegevoegd, luidende:

    • 2.

      Het Plan van Aanpak wordt vastgesteld door het college. Eenieder is verplicht zich te houden aan het vastgestelde Plan van Aanpak.

G.

Artikel 5.2, eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:

b. het schip van de haveninfrastructuur gebruik maakt, heeft gemaakt of zal maken tijdens, kort voor of kort na, het lossen, het laden, het schoonmaken van ladingtanks of sloptanks of om te bunkeren;

 

H.

Artikel 5.4, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In onderdeel a, subonderdeel 1°, vervalt ‘, of’.

  • 2.

    Onderdeel a, subonderdeel 2°, komt te luiden:

    • een inerte atmosfeer bevatten; of

  • 3.

    Aan onderdeel a wordt een subonderdeel toegevoegd, luidende:

    • maximaal 20% van de laagste explosiegrens brandbare dampen bevat en gesloten blijven; of

  • 4.

    In onderdeel b wordt ‘of alleen schadelijke stoffen’ vervangen door ‘schadelijke stoffen die geen gevaarlijke stoffen zijn’.

I.

In artikel 5.5, onderdeel a, subonderdeel 2°, wordt ‘vaste locatie’ vervangen door ‘inrichting’.

 

J.

In artikel 5.6, eerste lid, wordt na ’artikel 5.4, tweede lid,’ ingevoegd ‘onderdeel a, subonderdelen 2° en 3°’.

 

K.

Het opschrift van artikel 8.1 komt te luiden:

Artikel 8.1 Bunkeren

 

L.

Het opschrift van artikel 8.5 komt te luiden:

Artikel 8.5 Hulpstoffen

 

M.

In artikel 11.4.1 wordt na ‘aan boord van een’ ingevoegd ‘afgemeerd’.

 

N.

Na artikel 11.4.1 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 11.4.1a Verbod varend sjorren

Het is verboden om aan boord van een varend zeeschip containers te sjorren.

 

O.

In artikel 14.3 wordt ‘het bepaalde bij of krachtens artikel 1.8, artikel 1.9,

paragraaf 6 en paragraaf 8’ vervangen door ‘het bepaalde bij of krachtens artikel 1.8, artikel 1.9, paragraaf 6, paragraaf 8, artikel 11.1.3, artikel 11.2.2 en artikel 11.4.2’.

 

Artikel II

De Bijlage: Toelichting op de Havenverordening Rotterdam 2020 wordt als volgt gewijzigd.

 

A.

De toelichting op artikel 1.1 Begripsomschrijvingen wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    In de alfabetische rangschikking van begripsomschrijving wordt ingevoegd:

  • Vluchtige organische stoffen

  • Hierbij wordt onder een organische verbinding een verbinding verstaan die ten minste het element koolstof bevat en daarnaast nog één of meer van de volgende elementen: waterstof, halogenen, zuurstof, zwavel, fosfor, silicium of stikstof, met uitzondering van koolstofoxiden, anorganische carbonaten en bicarbonaten.

  • 2.

    In de toelichting op de definitie van “Ontgasvoorziening” wordt na ‘mobiele locatie (bijvoorbeeld op een schip) plaatsvinden.’ ingevoegd ‘Een ontgasvoorziening kan ook ingezet worden voor het afvangen van dampen tijdens de overslag van schadelijke of gevaarlijke stoffen waarvoor een aansluiting op een dampretourleiding is vereist’.

B.

Aan de toelichting op artikel 1.2 wordt toegevoegd:

Door paragraaf 4 onder de werkingssfeer van het tweede lid te brengen is het varend sjorren van containers ook op Rijksvaarwegen verboden.

 

Het derde lid is een verbijzondering op het eerste lid. De eisen die in artikel 11.1.3 worden gesteld aan schepen en bemanning ten behoeve van personenvervoer van 12 personen of minder is van toepassing op alle wateren binnen de gemeente Rotterdam die aan getijde onderhevig zijn met uitzondering van varende schepen op de Rijksvaarwegen.

 

C.

De toelichting op artikel 3.2 komt te luiden:

Dit artikel regelt in het algemeen dat het college bevoegd is gebieden aan te wijzen waar bepaalde typen schepen zich wel of niet mogen bevinden. Dat kan ook voor een bepaalde periode zijn. Het college kan bijvoorbeeld besluiten om pleziervaartuigen uit havenbekkens te weren.

 

D.

In de toelichting op artikel 3.11 wordt na ‘of de kielspeling.’ ingevoegd ‘Onder nautisch gebruik wordt niet verstaan: operationele handelingen zoals het overslaan van lading, het bunkeren van een schip of het ligplaats mogen nemen van een schip op basis van de eigenschappen van de lading.’.

 

E.

In de toelichting op artikel 4.5 vervalt in de tweede alinea ‘en het bedrijfsklaar hebben van een schip’.

 

F.

Aan de toelichting op artikel 4.7 wordt een alinea toegevoegd, luidende:

In het plan van aanpak ligt een grote verantwoordelijkheid bij de gassingsleider. Door in het tweede lid de verantwoordelijkheid voor de naleving van het plan aanpak bij “eenieder” neer te leggen is het mogelijk om de persoon aan te spreken die de werkzaamheden op basis van het plan van aanpak ook daadwerkelijk uitvoert of laat uitvoeren.

 

G.

In de toelichting op artikel 5.6 wordt ‘De verklaring van een gasdeskundige is dus altijd nodig’ vervangen door ‘De verklaring van een gasdeskundige is nodig wanneer de gevaareigenschappen van de lading niet op voorhand, voor binnenkomst haven, bepaald kunnen worden door de havenmeester’.

 

H.

Het opschrift van de toelichting op artikel 8.1 komt te luiden:

Artikel 8.1 Bunkeren

 

I.

In de toelichting op artikel 11.4.1 wordt in de eerste zin na ‘aan boord van een’ ingevoegd ‘afgemeerd’.

 

J.

Na de toelichting op artikel 11.4.1 wordt een toelichting ingevoegd, luidende:

Artikel 11.4.1a Verbod varend sjorren

Onderzoek heeft uitgewezen dat door de bemanning van zeeschepen in het havengebied varend containers worden gesjord. Dit is ongewenst aangezien het varend sjorren van containers een zeer risicovolle activiteit betreft. Om ongevallen bij deze activiteit zoveel mogelijk te voorkomen is een algeheel verbod voor zeeschepen ingesteld op het varend sjorren van containers in havenbekkens en op de Rijksvaarwegen.

 

Artikel III

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 8 april 2021.

De griffier,

I.C.M. Broeders

De voorzitter,

A. Aboutaleb

 

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 13 april 2021 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)

Naar boven