Gemeente Sittard-Geleen - Wijziging Reglement van Orde op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2012

De raad van de gemeente Sittard-Geleen;

 

gelezen het voorstel van (burgemeester en wethouders) van 19 januari 2021,

 

gemeenteblad ;

 

gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 8,12 en 12a van de Woningwet;

 

besluit:

 

  • I.

    De Nota Ruimtelijke Kwaliteit gewijzigd vast te stellen conform de bijlage IA,IB en IC (de in rood aangegeven teksten algemeen beleidsdeel Nota Ruimtelijke Kwaliteit resp. de Handboeken meer resp. de redactionele wijzigingen van ondergeschikte aard) ;

  • II.

    De Verordening regelende de instelling, samenstelling en de bevoegdheden van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2012 en het reglement van Orde op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2012 gewijzigd vast te stellen conform bijlage II;

  • III.

    De gewijzigde vaststelling onder II als gewijzigde vaststelling van de gewijzigde Bouwverordening Sittard-Geleen 2012 (incl. 15e wijziging MBV en de wijzigingen als gevolg van het raadsbesluit van 09 november 2019) aan te merken nu de Verordening op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en het Reglement van Orde op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit als Hoofdstuk 9 resp. Bijlage 9 deel uitmaken van genoemde Bouwverordening.

  • IV.

    Deze vaststellingsbesluiten ter wijzigingen van de Nota Ruimtelijke Kwaliteit c.a., de Verordening en het Reglement van Orde op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2012, alsmede de wijziging op de gewijzigde Bouwverordening Sittard-Geleen 2012 in werking te laten treden op de dag na de openbare bekendmaking van dit besluit.

 

Aldus besloten door de raad der gemeente Sittard-Geleen in zijn vergadering van 25 februari 2021.

 

De griffier

drs. J. Vis

 

De voorzitter

mr. J.Th.C.M. Verheijen

 

Bijlage II  

Voorstel tot diverse wijzigingen van zowel de Verordening als het Reglement inzake de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (ARK) (wijzigingen in rood).

 

Samen met een aantal bepalingen in de Woningwet en de Erfgoedwet met bijbehorende Verordening, vormen de Verordening en het Reglement van Orde inzake de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit de juridische onderlegger voor de adviestaak en het werkproces van de ARK.

De onderbouwing van de adviezen is gestoeld op de Nota Ruimtelijke Kwaliteit (NRK) -de welstandsnota van de gemeente- en op het gemeentelijk Erfgoedbeleid.

 

Burgemeester en Wethouders stellen voor de NRK te actualiseren om via pilots beter op trends te kunnen inspelen, de inhoud te actualiseren en de werkprocessen omtrent vergunningverlening waar mogelijk aan te scherpen / versnellen.

Concreet betekent dit onder andere het uitbreiden van de Handboeken voor ambtelijk mandaat en het welstandsvrij maken van het Chemelot-binnenterrein excl. (uitbreiding) Campus en de steenberg. Daarnaast hebben Burgemeester en Wethouders een aantal beleidsregels vastgesteld ter verruiming van de ambtelijke welstandsadvisering (ambtelijk mandaat) en wordt nu met het oog op versnelling van de werkprocessen voorgesteld ook de Verordening en het bijbehorende Reglement van Orde (RvO) inzake de ARK op onderdelen aan te passen zodat het ARK-mandaat wordt verruimd.

Met deze set aan maatregelen (aanpassen NRK, verruimen ambtelijk mandaat en aanpassen Verordening/RvO ten behoeve van verruimen ARK-mandaat) wordt samenhang bereikt inzake de stroomlijning/versnelling van de werkprocessen rondom de advisering door de ARK.

De wijzigingen van Verordening en Reglement van Orde zien op het volgende:

 

  • 1.

    Koppeling met beleidsregels Burgemeester en Wethouders ‘invulling artikel 6.2 besluit omgevingsrecht (zogenaamde kan-bepaling welstandsadvies)’: 

    artikel 2, lid 3 Verordening.

     

  • 2.

    Mogelijkheid tot vaker vergaderen: 

    artikel 4, lid 1 Verordeningen en artikelen 15 en 31 Reglement van Orde.

     

    Op dit moment vergadert de ARK eenmaal per twee weken. Met het oog op stroomlijning van werkprocessen wordt voorgesteld dit te verruimen, zodat indien gewenst, vaker kan worden vergaderd. Dit geldt dan ook voor mandaat-overleg, waardoor beter de koppeling kan worden gelegd met de werkprocessen.

  • 3.

    Verruimen mandaatregeling: 

    artikelen 17 en 31 Reglement van Orde.

    • -

      Op dit moment kunnen initiatieven onder bepaalde voorwaarden al onder mandaat door één lid van de Adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit (de gemachtigde) van een advies worden voorzien, mits dit advies positief is.

       

      Voorgesteld wordt het mandaat uit de breiden naar meerdere leden van de ARK en de reikwijdte van het advies algemeen te stellen (positief en negatief).

    • -

      In de praktijk wordt dit mandaat toegepast op (bouw)plannen met een beperkte impact op de ruimtelijke kwaliteit en het omgevingsbeeld.

       

      Voorgesteld wordt dit te verruimen en de mogelijkheid te bieden het mandaat ook toe te passen op plannen waarvan het advies mag worden verondersteld in lijn te liggen met eerdere soortgelijke plenaire advisering.

       

    • -

      Tot slot wordt de koppeling gelegd met adviezen, die in ambtelijk mandaat worden verleend, maar niet van een positief advies kunnen worden voorzien. In dat geval neemt een gemachtigd ARK-lid de advisering over.

Let wel: mandaatregelingen gelden nooit bij bouwplannen met een monumentenstatus en/of binnen een beschermd stads-/dorpsgezicht.

 

Concreet worden de volgende wijzigingen voorgesteld in rood:

 

VERORDENING ADVIESCOMMISSIE RUIMTELIJKE KWALITEIT 2012:

 

Artikel 2, lid 3 Taak (huidige tekst)

  • 3.

    De commissie adviseert het college omtrent een aanvraag om een omgevingsvergunning met betrekking tot de activiteiten als genoemd in artikel 2.1., lid 1, aanhef en onder a respectievelijk f en artikel 2.2., lid 1, aanhef en onder b van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Verder adviseert zij het college voordat deze advies uitbrengt omtrent een aanvraag om of het ontwerp van een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder f van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Voorgestelde wijziging:

 

Artikel 2, lid 3 te wijzigen in:

  • 3.

    De commissie adviseert het college omtrent een aanvraag om een omgevingsvergunning met betrekking tot de activiteiten als genoemd in artikel 2.1., lid 1, aanhef en onder a respectievelijk f en artikel 2.2., lid 1, aanhef en onder b van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Verder adviseert zij het college voordat deze advies uitbrengt omtrent een aanvraag om of het ontwerp van een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder f van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

    Bovenstaande behoudens de in door het college van Burgemeester en Wethouders bepaalde gevallen, zoals vastgelegd in de beleidsregel ‘invulling artikel 6.2 besluit omgevingsrecht (zogenaamde kan-bepaling welstandsadvies)’.

Artikel 4 Vergaderingen (huidige tekst)

  • 1.

    De commissie vergadert eenmaal per twee weken. De vergaderingen zijn openbaar. De werkwijze van de commissie is beschreven in het reglement van orde op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2012.

Voorgestelde wijziging:

 

Artikel 4, lid 1 te wijzigen in:

  • 1.

    De commissie en/of een of meerdere gemandateerde leden vergader(t)en minimaal eenmaal per twee weken. De vergaderingen zijn openbaar. De werkwijze van de commissie is beschreven in het Reglement van Orde op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2012.

REGLEMENT VAN ORDE OP DE ADVIESCOMMISSIE RUIMTELIJKE KWALITEIT 2012

 

Artikel 15 Bekendmaking van de agenda (huidige tekst)

De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit vergadert volgens een jaarlijks vastgesteld vergaderschema. De data, het tijdstip en de locatie van de adviesvergaderingen worden door het college via de secretaris ter kennis gesteld van de lokale pers. Uiterlijk 3 werkdagen voorafgaand aan de vergadering van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit wordt de agenda door de secretaris gepubliceerd op de website van de gemeente: www.sittard-geleen.nl.

 

Voorafgaande aan de publicatie vindt de agendabespreking plaats tussen voorzitter en secretaris. Plannen kunnen de week voorafgaande aan de vergadering, uiterlijk woensdag vóór 17.00 uur, geagendeerd worden. Na de deadline worden geen plannen meer opgenomen op de agenda.

 

Voorgestelde wijziging:

 

Artikel 15 Bekendmaking van de agenda

De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en/of een of meerdere gemandateerde leden vergader(t)en volgens een jaarlijks vastgesteld vergaderschema, dat naar behoefte (incidenteel) kan worden aangepast mits minimaal eenmaal per twee weken wordt vergaderd. De data, het tijdstip en de locatie van de adviesvergaderingen worden door het college via de secretaris ter kennis gesteld van de lokale pers. Minimaal één werkdag voorafgaand aan de vergadering van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit wordt de agenda door de secretaris gepubliceerd op de website van de gemeente: www.sittard-geleen.nl .

 

Voorafgaande aan de publicatie vindt de agendabespreking plaats tussen voorzitter en secretaris. Plannen kunnen tot uiterlijk drie werkdagen voorafgaande aan de vergadering worden geagendeerd. Na de deadline (17.00u) worden geen plannen meer opgenomen op de agenda.

 

Artikel 17 Mandaat namens de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit  (huidige tekst):

Een groot deel van de kleinere bouwplannen en initiatieven (schetsplannen) wordt om praktische redenen en uit oogpunt van efficiëntie behandeld door een gemandateerd lid van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en de secretaris. Het gemandateerd lid brengt een preadvies uit op een verzamellijst die ter fiattering aan de plenaire commissie wordt voorgelegd. De verzamellijst wordt tijdens de vergadering van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit voor akkoord voorgelegd aan de andere commissieleden.

 

Wordt een bouwplan niet akkoord bevonden door een afgevaardigd lid van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit, dan wordt het plan alsnog voorgelegd aan de plenaire commissie.

 

Voor behandeling van initiatieven “onder mandaat” geldt het Reglement van Orde.

 

Bouwplannen met een monumentenstatus worden altijd in de plenaire vergadering van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit behandeld. Dit artikel zal een andere uitwerking krijgen bij het inwerkingtreden van de “kan”-bepaling in 2013.

 

Voorgestelde wijziging:

 

Artikel 17 mandaat:

  • 1.

    Voor advisering door de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit ten aanzien van aanvragen omgevingsvergunning en/of APV-vergunning/toestemming en initiatieven (schetsplannen) geldt het Reglement van Orde.

  • 2.

    De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit kan een of meerdere van haar leden mandateren te adviseren over een aanvraag omgevingsvergunning en/of APV-vergunning/-toestemming of initiatief (schetsplan).

     

    Mandaat ziet op (bouw)plannen:

    • -

      waarvan de invloed op de ruimtelijke kwaliteit en het omgevingsbeeld beperkt is;

    • -

      waarvan het oordeel naar de mening van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit als bekend mag worden verondersteld (in lijn met de adviespraktijk);

    • -

      ten aanzien waarvan in het kader van ambtelijk mandaat (zie de beleidsregel ‘invulling artikel 6.2 besluit omgevingsrecht (zogenaamde kan-bepaling welstandsadvies)’ al dan niet als gevolg van gerede twijfel of een bijzondere situatie geen positief advies kan worden afgegeven.

  • 3.

    Het gemandateerd lid brengt een preadvies uit op een verzamellijst die ter fiattering aan de plenaire commissie wordt voorgelegd. De verzamellijst wordt tijdens de vergadering van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit voor akkoord voorgelegd aan de andere commissieleden.

  • 4.

    In geval van een aanvraag omgevingsvergunning en/of APV-vergunning/toestemming wordt de welstandsadvisering verder in ambtelijk mandaat afgedaan, indien op de aanvraag al een positief advies onder voorwaarden door de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (plenair of in mandaat) is afgegeven en de aangepaste aanvraag aan de voorwaarden voldoet gesteld in het eerdere advies van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit.

  • 5.

    Aanvragen omgevingsvergunning en/of APV-vergunning/toestemming en initiatieven (schetsplannen) met een monumentenstatus en/of gelegen in een Beschermd Gezicht worden altijd in de plenaire vergadering van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit behandeld.

Artikel 31 Vergadering (huidige tekst)

De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit vergadert op een vaste dag in de week ten minste tweemaal per maand volgens een jaarlijks vast te stellen vergaderrooster waarin ook de vergaderlocatie wordt vastgelegd.

De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit kan slechts adviezen uitbrengen indien ten minste twee leden of hun plaatsvervangers aanwezig zijn, tenzij één van de commissieleden namens de commissie gemandateerd is tot het geven van een al dan niet voorwaardelijk positief advies.

Als een vergadering niet doorgaat, dan wordt zo mogelijk met een tussentijd van tenminste 24 uur een nieuwe vergadering belegd. Zijn ook dan niet ten minste twee leden aanwezig, dan wordt over de op de agenda vermelde onderwerpen beraadslaagd en geadviseerd door de dan aanwezige leden en/of voorzitter.

De vergadering van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit verloopt volgens een vast protocol:

  • opening door de voorzitter;

  • vaststellen notulen van de vorige vergadering;

  • verslag van de gemandateerde werkzaamheden die onder de openbaarheid vallen;

  • behandeling van de openbare plannen;

  • sluiting.

Voorafgaand of na afloop van de vergadering vinden besloten besprekingen plaats met de volgende agendapunten:

  • verslag van gemandateerde werkzaamheden die niet onder de openbaarheid vallen;

  • behandeling van bouwplannen die niet onder de openbaarheid vallen;

  • behandeling van ruimtelijke plannen en andere beleidsnota’s;

  • overige taken en activiteiten van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit;

  • evaluatie van de vergadering en punten voor het jaarverslag;

  • vaststelling van de notulen.

Voorgestelde wijziging:

 

Artikel 31 Vergadering

De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en/of een of meerdere gemandateerde leden vergader(t)en volgens een jaarlijks vastgesteld vergaderschema, dat naar behoefte (incidenteel) kan worden aangepast mits minimaal eenmaal per twee weken wordt vergaderd en waarin ook de vergaderlocatie wordt vastgelegd.

 

De Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit kan slechts adviezen uitbrengen indien, behalve de voorzitter, niet ten minste twee leden of hun plaatsvervangers aanwezig zijn, tenzij één of meerdere van de commissieleden namens de commissie gemandateerd is/zijn tot het geven van een advies.

 

Als een vergadering niet doorgaat, dan wordt zo mogelijk met een tussentijd van tenminste 24 uur een nieuwe vergadering belegd. Zijn ook dan niet ten minste twee leden aanwezig, dan wordt over de op de agenda vermelde onderwerpen beraadslaagd en geadviseerd door de dan aanwezige leden en/of voorzitter.

 

De vergadering van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit verloopt volgens een vast protocol:

  • opening door de voorzitter;

  • vaststellen notulen van de vorige vergadering;

  • verslag van de gemandateerde werkzaamheden die onder de openbaarheid vallen;

  • behandeling van de openbare plannen;

  • sluiting.

Voorafgaand of na afloop van de vergadering vinden besloten besprekingen plaats met de volgende agendapunten:

  • verslag van gemandateerde werkzaamheden die niet onder de openbaarheid vallen;

  • behandeling van bouwplannen die niet onder de openbaarheid vallen;

  • behandeling van ruimtelijke plannen en andere beleidsnota’s;

  • overige taken en activiteiten van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit;

  • evaluatie van de vergadering en punten voor het jaarverslag;

  • vaststelling van de notulen.

Noot 1 (huidige tekst)

  • 1.

    “kan” bepaling: daarmee wordt bedoeld, dat de gemeenteraad er dan voor ‘kan’ kiezen om welstandstoetsing geheel of gedeeltelijk buiten de nu nog verplichte welstandscommissie of stadsbouwmeester om te laten plaatsvinden.

Voorgestelde wijziging:

Noot 1 van het Reglement van Orde vervalt.

Naar boven