Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 tegemoetkoming ondernemers Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2021

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 tegemoetkoming ondernemers Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2021.

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Nuenen c.a.;

 

overwegende dat het gewenst is te komen tot een tegemoetkoming van vaste lasten voor ondernemingen in bepaalde sectoren die schade hebben geleden door de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19;

 

gelet op artikel 3, eerste lid, van de Algemene Subsidieverordeningen gemeente Nuenen c.a. 2016;

 

besluiten vast te stellen de volgende regeling: Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 tegemoetkoming ondernemers Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2021.

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv 2016: de Algemene subsidieverordening gemeente Nuenen c.a. 2016

  • b.

    Onderneming: een in de gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten gevestigde duurzame organisatie van arbeid en kapitaal dat door deelname aan het economisch verkeer beoogt winst te behalen.

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het in deze subsidieregeling bepaalde is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

 

Artikel 3 Activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt als tegemoetkoming in de vaste lasten voor ondernemingen in bepaalde sectoren die schade hebben geleden door de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19.

 

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan de onderneming die:

  • 1.

    staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (d.d. 1 januari 2021); en

  • 2.

    voldoet aan ten minste één van de volgende voorwaarden:

    • 1.

      ten minste één vestiging heeft met een ander adres dan het privéadres van de eigenaar of eigenaren van de onderneming; of

    • 2.

      een vestiging heeft die fysiek afgescheiden is van de privéwoning van de eigenaar of eigenaren van de onderneming en voorzien is van een eigen opgang of toegang; of

    • 3.

      voor zover het een horecaonderneming betreft ten minste één horecagelegenheid huurt, pacht of in eigendom heeft; en

  • 3.

    voldoet aan het urencriterium van de belastingdienst en tenminste 24 uur per week aan de onderneming besteed (conform richtlijnen Belastingdienst); en

  • 4.

    tot een sector behoort die door de overheidsmaatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19 gedurende het jaar 2020 in totaal meer dan twintig weken voor het publiek verplicht was gesloten.

 

Artikel 5 Hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt maximaal € 1.500,00 per aanvraag per onderneming.

 

Artikel 6 Wijze van verdelen

  • 1.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3.

    Als het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

 

Artikel 7 Aanvraag

  • 1.

    In afwijking van artikel 7, derde lid, van de Asv 2016 wordt een aanvraag om subsidie ingediend voor 15 juli 2021.

  • 2.

    De aanvraag bevat ten minste:

    • 1.

      de naam van de onderneming;

    • 2.

      het correspondentieadres;

    • 3.

      de naam van contactpersoon;

    • 4.

      het telefoonnummer;

    • 5.

      het e-mailadres,

    • 6.

      de IBAN van de onderneming;

    • 7.

      de tenaamstelling van de rekening;

    • 8.

      het inschrijfnummer in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;

    • 9.

      de SBI-code;

    • 10.

      de hoofdactiviteit van de onderneming;

    • 11.

      een verklaring waarin de ondernemer aangeeft te voldoen aan het urencriterium van de belastingdienst en tenminste 24 uur per week aan de onderneming te besteden;

    • 12.

      een verklaring waarin de onderneming aangeeft gedurende het jaar 2020 tenminste 30% omzet te zijn misgelopen als gevolg van de overheidsmaatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van het COVID-19 virus.

  • 1.

    Op verzoek van het college verstrekt de aanvrager aanvullende informatie over de impact van de COVID-19 maatregelen op de onderneming en de acties die zijn ondernomen om deze impact te verkleinen.

 

Artikel 8 Beslistermijn

  • 1.

    In afwijking van artikel 8, tweede lid, van de Asv 2016 beslist het college op een aanvraag om een subsidie binnen 4 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

  • 2.

    Indien niet binnen deze termijn kan worden beslist, stelt het college de aanvrager daarvan in kennis en noemt daarbij een redelijke termijn waarbinnen de beslissing wel kan worden genomen.

 

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang op 15 april 2021.

  • 2.

    Deze regeling vervalt op 31 december 2021.

  • 3.

    De regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling COVID-19 tegemoetkoming ondernemers Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2021.

 

 

 

 

 

Nuenen, 6 april 2021

burgemeester en wethouders van Nuenen,

de secretaris, de burgemeester,

drs. M. Arents M.J. Houben MBA

Naar boven