Gemeenteblad van Mook en Middelaar
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Mook en Middelaar | Gemeenteblad 2021, 119108 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Mook en Middelaar | Gemeenteblad 2021, 119108 | Verordeningen |
Verordening commissie bezwaarschriften Mook en Middelaar 2021
De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Mook en Middelaar;
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
Gelezen het voorstel van het College van burgemeester en wethouders d.d. 9 maart 2021
Gelet op het advies van de raadscommissie d.d. 30 maart 2021
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening commissie bezwaarschriften Mook en Middelaar 2021
De voorzitter onderzoekt of de zaak in de minne kan worden geschikt alvorens de zaak in behandeling wordt genomen. De secretaris verricht daartoe de nodige handelingen.
Artikel 8. Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:
Voor het houden van een zitting dient in beginsel een voltallige commissie aanwezig te zijn. Het horen van belanghebbenden kan geschieden door de (plaatsvervangend) voorzitter en één lid van de commissie. Het uitbrengen van advies geschiedt door een voltallige commissie.
Artikel 13. Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
Artikel 18. Uitbrengen advies en verdaging
Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.
De commissie brengt eens in de twee jaren vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in de twee voorafgaande kalenderjaren.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering d.d. 8 april 2021
De raad voornoemd,
De griffier
mr. M.A.M. van Arensbergen
De voorzitter
mr. drs. W. Gradisen
Het college,
De gemeentesecretaris
J.M.G. Smits- de Kinkelder
De burgemeester
mr. drs. W. Gradisen
De burgemeester,
mr. Drs. W. Gradisen
In deze verordening is bepaald dat de bestuursorganen van de gemeente, de raad, het college en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, besluiten de verordening vast te stellen. Duidelijk is dat de raad de verordenende bevoegdheid heeft. Het college en de burgemeester hebben deze bevoegdheid niet, maar nemen hiermee het besluit tot het instellen van de commissie bezwaarschriften. Op deze manier is het mogelijk dat de bestuursorganen samen één en dezelfde commissie instellen om te adviseren op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester. De ondertekening gebeurt eveneens door de drie bestuursorganen.
In het navolgende wordt een toelichting gegeven op de artikelen die met deze Verordening worden aangepast.
Artikel 3a Kamers van de commissie (oud)
Artikel 3b Commissiekamer voor ambtenarenzaken
Deze artikelen komen te vervallen. Gelet op het geringe aantal bezwaarschriften ontbreekt de noodzaak voor het instellen van meerdere kamers. Met de samenstelling van de commissie is ook rekening gehouden dat de commissie bezwaarschriften kan adviseren op bezwaarschriften tegen besluiten op elk beleidsterrein. Gelet op de gewijzigde rechtspositie van ambtenaren is er geen noodzaak meer voor een aparte kamer voor ambtenarenzaken.
De eis dat de secretaris een door het college aangewezen ambtenaar is, komt te vervallen. Hierdoor is het ook mogelijk om ook een externe secretaris te benoemen.
Bepaald was dat de voorzitter en de leden van de commissie aftreden op de dag van het aftreden van de raad. Het tegelijkertijd in zijn geheel aftreden van de commissie is niet wenselijk. Voorgesteld wordt het artikel uit de modelverordening van de VNG op te nemen dat een zittingsperiode van vier jaren met mogelijkheid van herbenoeming hanteert.
Is een nieuw artikel conform de modelverordening van de VNG. Mediation wordt in de praktijk al toegepast en hiermee in de verordening vastgelegd.
De mogelijkheid van horen via (video)bellen wordt in verband met de maatregelen inzake COVID19 in de verordening vastgelegd.
Op grond van artikel 7:7 van de Algemene wet bestuursrecht wordt van het horen een verslag gemaakt. De wet schrijft niet voor in welke vorm het verslag moet worden gegoten en hoe uitgebreid het dient te zijn. Er werd altijd van uitgegaan dat het verslag op schrift gesteld moest worden. Achterliggende gedachte hierbij is dat in geval van inschakeling van een bezwarencommissie gewaarborgd is dat het bestuursorgaan kennis heeft van wat er op de hoorzitting aan de orde is geweest en hiermee bij het nemen van een beslissing op het bezwaarschrift rekening kan houden. Door de steeds verder voortschrijdende digitalisering kan dit doel echter ook bereikt worden door de hoorzitting digitaal vast te leggen in de vorm van een geluidsopname. Hierdoor kan veel tijd worden bespaard, wat weer een positieve invloed heeft op de termijnen voor de behandeling van de bezwaarschriften. De traditionele wijze van verslaglegging door middel van het maken van aantekeningen door de secretaris van de commissie en het later uitwerken tot een schriftelijk verslag op hoofdlijnen is reeds verlaten. Tijdens de hoorzitting draait opnameapparatuur mee, waarmee het openbare gedeelte van de hoorzitting –derhalve niet de voorbespreking en de beraadslaging door de commissie- wordt opgenomen. Op verzoek van de belanghebbende(n) kan een audio CD met daarop de opname van de hoorzitting worden toegezonden. Indien het bestuursorgaan het nodig acht voor de besluitvorming of wanneer een belanghebbende daar om verzoekt dan wel dat een gerechtelijke instantie daar om verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure zal door het secretariaat op basis van de geluidsopname een verslag worden opgesteld. Dit zal een zakelijk verslag op hoofdlijnen zijn.
Artikel 18. Uitbrengen advies en verdaging
De termijn voor het nemen van een beslissing op bezwaarschrift is in de Algemene wet bestuursrecht gewijzigd van 10 naar 12 weken. Deze aanpassing wordt in de verordening verwerkt.
Is een nieuw artikel conform de modelverordening van de VNG. In afwijking is alleen, gelet op het geringe aantal bezwaarschriften, gekozen voor het maar één keer per twee jaar uitbrengen van een jaarverslag.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-119108.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.