Gemeenteblad van Horst aan de Maas
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Horst aan de Maas | Gemeenteblad 2021, 118008 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Horst aan de Maas | Gemeenteblad 2021, 118008 | Beleidsregels |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas houdende regels omtrent financiële ondersteuning voor diverse vrijwilligersorganisaties waarvan het voortbestaan als gevolg van de coronacrisis in gevaar komt (Ondersteuningsregeling corona verenigingen, stichtingen en vrijwilligersorganisaties gemeente Horst aan de Maas)
ONDERSTEUNINGSREGELING CORONA VERENIGINGEN, STICHTINGEN EN VRIJWILLIGERSORGANISATIES GEMEENTE HORST AAN DE MAAS.
Voortbestaan vrijwilligersorganisaties voor behoud vitaliteit en leefbaarheid in onze kernen
We willen voorkomen dat het voortbestaan van verenigingen, stichtingen en andere vrijwilligersorganisaties (organisaties zonder winstoogmerk) in gevaar komt door financiële problemen als gevolg van de coronacrisis en voorzieningen wegvallen. Verenigingen, stichtingen en andere vrijwilligersorganisaties leveren een belangrijke bijdrage aan de vitaliteit en leefbaarheid in onze kernen. Dit is een groot goed en willen we behouden. De gemeente faciliteert verenigingen, stichtingen en vrijwilligersorganisaties en ondersteunt veel van hun activiteiten ook financieel. Het is niet wenselijk dat wat jaren geduurd heeft om op te bouwen in één jaar als gevolg van de coronacrisis verloren gaat.
Afwegingskader voor het beoordelen van aanvragen om financiële ondersteuning
We leveren nu maatwerk in individuele gevallen waarin vrijwilligersorganisaties in het lokale veld (sport, welzijn, cultuur en educatie) in urgente nood verkeren. Dit doen wij door inzet van gelden uit het gemeentelijke noodfonds corona.
Door deze ondersteuningsregeling vast te stellen en deze te communiceren, geven we duidelijkheid aan het lokale veld over hoe de vrijwilligersorganisaties een aanvraag om financiële ondersteuning bij de gemeente kunnen indienen, wat de criteria zijn waarop we een aanvraag beoordelen en hoe we de hiervoor gereserveerde gelden inzetten.
Artikel 2 Welke organisaties voor financiële ondersteuning in aanmerking komen
Voor een financiële bijdrage komen in aanmerking:
Verenigingen, stichtingen en vrijwilligersorganisaties op het gebied van sport, welzijn, cultuur en educatie, waarvan het voortbestaan als gevolg van de coronacrisis in gevaar komt voor 31 december 2021.
De criteria waaraan een aanvragende organisatie en de aanvraag om een financiële bijdrage worden beoordeeld, staan in de artikelen 7 en 8 genoemd.
Voor de uitvoering van deze ondersteuningsregeling hebben we een budget uit het gemeentelijke Noodfonds Corona gereserveerd.
Dit budget wordt gereserveerd voor de periode tot en met 31 december 2021. Wanneer bij de uitvoering tussentijds blijkt dat dit niet voldoende is, besluit het college of aanvullend budget beschikbaar wordt gesteld uit het Noodfonds Corona.
Een organisatie komt slechts eenmaal in aanmerking voor een ondersteuningsbijdrage op grond van deze regeling. Er geldt geen maximumbedrag per aanvraag.
Artikel 4 Bevoegdheid en beoordeling
Het teamhoofd Samenleving is gemandateerd om te besluiten over ondersteuningsaanvragen tot en met€ 15.000,-, waarbij deze het besluit tevoren afstemt met de wethouder. Over ondersteuningsaanvragen boven € 15.000,- besluit het college.
De ontvangen aanvragen worden beoordeeld door een ambtelijke werkgroep. Deze werkgroep stelt na afloop van elke tranche een advies op aan het college (aanvragen boven € 15.000,-) of aan het teamhoofd Samenleving (aanvragen t/m € 15.000,-) om de aanvragen volledig of deels toe te kennen of af te wijzen.
Artikel 5 Uitvoering in twee tranches
De uitvoering vindt plaats in 2 tranches. Alle ontvangen ondersteuningsaanvragen worden gebundeld en beoordeeld. Door deze werkwijze te hanteren beoordelen we alle aanvragen tegelijkertijd en hebben we beter zicht op het totaal van de ondersteuningsvragen en de financiële vraag. Als bij de 1e tranche het totale bedrag van de toegekende ondersteuningsaanvragen groter is dan het beschikbare budget, dan leggen we dit vraagstuk met een afgewogen advies, voor aan het college.
Als de behandeling van een aanvraag bijzondere spoed vereist waardoor een besluit op de aanvraag niet kan wachten tot de gebundelde beoordeling van en besluitvorming op alle binnen de indieningstermijn ontvangen aanvragen, dan kan het college of het teamhoofd Samenleving besluiten om de aanvraag al eerder te behandelen en daarop een besluit te nemen.
Indienings- en beslistermijnen
De indieningstermijnen voor aanvragen en de beslistermijnen zijn:
Tranche 1: indienen tot en met 14 mei 2021; besluitvorming voor 12 juli 2021.
Tranche 2: indienen tot en met 1 september 2021, besluitvorming voor 1 november 2021.
De aanvraagprocedure en de beslistermijnen zijn hierna in deze regeling nader beschreven.
Artikel 6 Toepasselijkheid subsidietitel Algemene wet bestuursrecht
Op de uitvoering van deze regeling is titel 4.2 Subsidies van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
Artikel 7 Aanvragen van een ondersteuningsbijdrage
Om voor een ondersteuningsbijdrage in aanmerking te komen, voldoet de aanvrager aan de volgende voorwaarden:
Hoe kan een aanvraag worden ingediend?
Voor het doen van een aanvraag hebben we een aanvraagformulier op onze website Externe link: www.gemeentehorstaandemaas.nl gezet. In dat aanvraagformulier zijn alle relevante vragen en onderwerpen opgenomen.
Artikel 8 De criteria waarop we een aanvraag beoordelen
Naast de voorwaarden die we aan de aanvragende organisatie stellen (zie artikel 7), beoordelen we een aanvraag om een ondersteuningsbijdrage aan de hand van de volgende criteria:
Duidelijke motivering en onderbouwing van het aangevraagde bedrag.
Uit de aanvraag moet duidelijk blijken welke bedrag aan ondersteuning wordt gevraagd. De aanvrager geeft aan waarom dat bedrag nodig is en waarvoor hij dat bedrag gaat gebruiken. De aanvrager brengt daarvoor zijn financiële situatie duidelijk in beeld.
De aanvrager geeft inzicht in de liquiditeitspositie en de opgebouwde reserves van de aanvrager en indien van toepassing de daaraan gelieerde verenigingen en/of stichtingen.
Als een aanvrager specifieke reserves of voorzieningen heeft voor bepaalde toekomstige uitgaven (bijv. onderhoud aan gebouwen) dan dient dat te worden toegelicht bij de beschrijving van de financiële positie.
De aanvrager heeft alle andere compensatiemaatregelen die van toepassing zijn aangevraagd en/ of ingezet.
Een aanvrager kan enkel een beroep doen op financiële ondersteuning wanneer andere bestaande (landelijke, provinciale, regionale of lokale) compensatiemaatregelen geen afdoende oplossing bieden.
De aanvrager dient dan ook aan te geven of er al elders compensatie is aangevraagd of dat deze van plan is om dat te doen in de toekomst (op basis van de huidige regelingen). Hierbij dient de aanvrager ook inzichtelijk te maken of hij op een andere wijze van de gemeente al ondersteuning heeft ontvangen, zoals het kwijtschelden van huur of een subsidie.
De aanvrager heeft zelf binnen de eigen organisatie een maximale inspanning gedaan om de nadelige gevolgen van de coronacrisis te beperken.
Feitelijk is dat antwoord op de vraag: Wat heeft u zelf met leden, vrijwilligers etc. gedaan om de huidige (financiële) situatie te voorkomen of op te lossen?
Uit de aanvraag moet duidelijk blijken dat de aanvrager alle mogelijkheden heeft onderzocht en ingezet om de financiële situatie te verbeteren. Daarbij moet worden gedacht aan het verminderen van kosten (bijv. verzoeken om lagere huurkosten e.d.), verhogen / continueren van opbrengsten (bijv. zo veel mogelijk laten doorbetalen van contributies, bijdragen etc.) of mogelijke inzet van reserves of het uitstellen van investeringen tot een later moment. De aanvrager maakt inzichtelijk of er voornamelijk activiteiten georganiseerd zijn voor eigen leden, waar men een beroep op kan doen, of dat activiteiten beschikbaar zijn voor iedereen.
Artikel 9 Procedure aanvraag en toewijzing
De termijn voor het nemen van een beslissing op de aanvraag wordt opgeschort met ingang van de dag na die waarop het college of het teamhoofd Samenleving de aanvrager heeft uitgenodigd de aanvraag aan te vullen, tot de dag waarop de aanvraag is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.
Het college of het teamhoofd Samenleving neemt binnen acht weken na de laatste dag van de indieningstermijn van een tranche (1e tranche: beslissing uiterlijk 12 juli 2021 en 2e tranche: beslissing uiterlijk 1 november 2021) een beslissing en deelt die middels een toewijzingsbesluit mee aan aanvrager.
Na toezending van een toekennende beslissing op de aanvraag wordt het volledige toegekende bedrag binnen 14 dagen aan de aanvrager betaald.
Artikel 13 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of toepassing daarvan niet overeenkomt met de bedoeling van deze regeling, beslist het college of het teamhoofd Samenleving.
Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van deze regeling naar het oordeel van het college of het teamhoofd Samenleving zou leiden tot een onredelijke situatie, kan het college of het teamhoofd Samenleving afwijken van het bepaalde in deze regeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-118008.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.