Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2021, 115401 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2021, 115401 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent de uitvoering van de begroting (Budgetregeling gemeente Sittard-Geleen 2021)
Het college wordt bij de uitoefening van zijn bevoegdheden ondersteund door de ambtelijke organisatie. De organisatie is daarbij gebonden aan de regels vastgesteld door de raad en het college.
De financiële verordening, het mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit, organisatiebesluit, besturings- en managementconcept (BMC), P&C-besluit en de budgetregeling vormen de basis voor de opzet en werking van de ambtelijke organisatie en de verdeling van, onder andere, de financiële bevoegdheden, met als doel om in control te komen en te blijven.
Het budget wordt meegenomen in de P&C-cyclus dat begint met de vaststelling van de kadernota/ kaderbrief waar de kaders voor de begroting vast gesteld worden. Daarna wordt de begroting door de gemeenteraad, de houder van het budgetrecht, vastgesteld. In de jaarrekening wordt het budget verantwoord, in de tussentijdse rapportage wordt bijgestuurd. De regels hiervoor zijn door de raad vastgesteld in de financiële verordening en de begrotingskaders. In de begrotingskaders is bepaald dat meevallers niet zonder raadsbesluit mogen worden gebruikt voor tegenvallers binnen andere programma’s en dat bij tegenvallers de oplossing gezocht dient te worden in de bestaande begroting. Deze kaderstelling is daarmee ontleend aan het budgetrecht van raad. In de praktijk betekent dit dat autonome ontwikkelingen – dus die van buiten komen en onomkeerbaar zijn – met de algemene middelen worden opgelost. Als er sprake is van nadelen die wel bijstuurbaar en dus beïnvloedbaar zijn dan wordt eerst gekeken in de eigen invloedssfeer van een product of team, vervolgens in het betreffende domein en tot slot gemeentebreed bij de algemene middelen al dan niet in de vorm van taakstellingen of ombuigingen.
De budgetregeling spitst zich toe op de uitvoering van de begroting en de uitvoering van eerder vastgesteld beleid en geeft regels ten behoeve van de relatie tussen college en ambtelijke organisatie. De regeling beoogt het budgethouderschap mede in relatie tot de mandatering duidelijk te regelen.
De budgetverantwoordelijkheid wordt zo laag mogelijk in de organisatie gelegd. Dat wil zeggen bij de teammanagers. Dit betekent dat er geen budgetverantwoordelijkheid ligt bij de directie behoudens voor specifieke opdrachten en concernbrede personele budgetten bij de gemeentesecretaris / algemeen directeur waar onder de calamiteitenreserve.
De te hanteren uitgangspunten, waarop de producten van de genoemde P&C-cyclus gebaseerd zijn, worden in de separate producten opgenomen.
Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop deze regeling is gebaseerd:
In deze regeling wordt verstaan onder
Krediet: budget ten behoeve van een specifieke investering. Een uitgave groter dan €10.000, waarvan het nut zich over meerdere jaren uitstrekt. Omdat het goed gedurende meerdere jaren wordt gebruikt, worden de kosten niet in een keer ten laste van de exploitatie gebracht, maar gespreid over een aantal jaren, afhankelijk van de levensduur van het aangeschafte goed. Investeringen zijn uitgaven en drukken op de liquiditeit.
Budgetverantwoordelijke: een voor het budget en/of krediet verantwoordelijk(e) teammanager of algemeen directeur/secretaris. Hij/zij is verantwoordelijk voor de vorming en coördinatie van beleid voor de beleidsproducten en kredieten, waarvoor hij/zij is aangewezen als budgetverantwoordelijke. Een budgetverantwoordelijke is binnen zijn/haar budget/krediet verantwoordelijk voor de onderlinge afstemming met de budgethouders. Deze verantwoordelijkheid is ondeelbaar.
Artikel 2 Aanpalende verordeningen en regelingen
Onverminderd de gehoudenheid aan overige wettelijke bepalingen neemt de budgetverantwoordelijke en budgethouder bij de uitvoering van deze regeling altijd de genoemde regeling bij artikel 2. in acht als ook de geldende regels met betrekking tot de administratieve organisatie en de interne beheersing.
Artikel 7 Verplichtingen aangaan
Artikel 10 Budgetverschuivingen binnen een begrotingsjaar
De budgethouder kan tussen zijn budgetten, waarvoor deze als zodanig is aangewezen en die binnen hetzelfde taakveld blijven, uitsluitend budgettair neutraal overhevelen met goedkeuring van de budgetverantwoordelijke. De verschuiving mag niet ten kosten gaan van de afgesproken doelen uit de begroting.
Voor afwijkingen in kredieten gelden bijzondere regels, omdat deze door de raad specifiek beschikbaar zijn gesteld. Grondexploitatie wordt gezien als een krediet.
Als een investering minder geld nodig heeft dan voorzien was, dan vloeit het exploitatievoordeel, wat voortvloeit uit de lagere kapitaallasten, terug naar de algemene middelen. Meevallers op kredieten mogen niet zonder raadsbesluit worden gebruikt ter compensatie van tegenvallers op andere kredieten.
Kredieten mogen niet overschreden worden. Er mag geen compensatie met andere kredieten plaats vinden. Bij een dreigende overschrijding dient aan de raad een aanvullend krediet te worden aangevraagd. Bij het aanvragen van een aanvullend krediet zal door de budgetverantwoordelijke dekking moeten worden aangegeven voor de hogere kapitaallasten. Bij instemming van de raad wordt een kredietverhoging door middel van een begrotingswijziging vastgelegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-115401.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.