Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 112221 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 112221 | Beleidsregels |
Nadere regel subsidie noodsteun cultuur- en erfgoedinstellingen 2020 en eerste helft 2021gemeente Utrecht
Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;
- gelet op artikel 156 lid 3 gemeentewet
- gelet op artikel 3 lid 2 van de ASV;
- en (eventueel) gelet op het [door de gemeenteraad vastgestelde beleidskader/nota].
Besluit vast te stellen de nadere regel subsidie noodsteun cultuur- en erfgoedinstellingen 2020 en eerste helft 2021 gemeente Utrecht.
Artikel 1 Begripsbepalingen (reikwijdte en definities)
In deze nadere regel wordt verstaan onder:
Utrechtse cultuursector: organisaties die een actieve bijdrage leveren aan de culturele keten, welke te onderscheiden zijn door eigen programmering en de samenwerking met andere culturele instellingen of organisaties die met haar doelstellingen er op gericht zijn (statutair vast gelegd) deze te faciliteren en te ondersteunen en zo bijdragen aan cultuur voor iedereen en aan een aantrekkelijke cultuurstad.
Utrechtse erfgoedsector: organisaties die van belang zijn voor beheer, behoud of beleving van erfgoed in de gemeente Utrecht, welke te onderscheiden zijn door de kwaliteit van één of meer beschermde monumenten (rijksmonumenten en/of gemeentelijke monumenten) met economisch, toeristisch en/of sociaal-maatschappelijke betekenis, en die zijn opengesteld.
Algemene reserve: de op de jaarrekening voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd genoemde vrij besteedbare reserves, waarvoor geen verplichtingen gelden om deze aan te houden op grond van wet of subsidieverplichtingen zoals deze gelden op datum inwerkingtreding van deze regeling.
Het doel van deze regeling is om cultuur- en erfgoedinstellingen die door COVID-19 maatregelen zijn getroffen financiële compensatie te verlenen zodat deze instellingen in 2021 vanuit een gezonde financiële basis (herziene) activiteiten kunnen voortzetten met als resultaat een kwalitatief hoogstaand en inclusief cultuuraanbod voor inwoners en bezoekers van de stad.
De gemeente Utrecht streeft naar een pluriform cultureel aanbod bestaande uit een rijk palet aan disciplines, genres en mengvormen daartussen. Monumenten en cultuurhistorische waarden zijn daarbij geborgd als integraal onderdeel van de aantrekkelijke stad. Het achterliggende doel van deze regeling is daarom om de Utrechtse cultuur- en erfgoedsector in stand te houden.
Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie
Is ingediend door een Utrechtse cultuur- of erfgoedinstelling die geen meerjarige subsidierelatie onderhoudt met de gemeente Utrecht, maar waarvan de netto schade voor minstens 25% is afgedekt middels co-financiering. De co-financiering voor zowel 2020 als de eerste helft van 2021 dient te blijken uit de verantwoording 2021, die voor juli 2022 moet worden verstrekt.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat. Indien het subsidieplafond van 4.000.000 euro wordt bereikt, wordt de subsidie naar rato uitgekeerd over alle aanvragers die aan deze nadere regel voldoen. Bij eventuele onderbesteding worden de beschikbare middelen ingezet voor het herstel van de cultuursector in de tweede helft van 2021. De middelen kunnen tevens worden ingezet voor matchingsafspraken ten behoeve van noodhulpregelingen voor de culturele sector van de provincie Utrecht en/of het Rijk.
Artikel 7 Eisen aan de subsidieaanvraag
Aan de subsidieaanvraag worden een aantal eisen gesteld. De subsidieaanvraag bestaat uit:
Artikel 8 Indieningstermijn subsidieaanvraag
Alle aanvragen moeten voor 10 mei 2021 worden ingediend bij het college van b en w gebruikmakend
van het daarvoor bestemde digitale aanvraagformulier. Deze staat op www.utrecht.nl/subsidie.
Artikel 9 Maximaal subsidiebedrag per aanvrager
De subsidie voor 2020 bedraagt maximaal de netto schade t/m 31-12-2020 verminderd met maximaal 25% van het vrij besteedbare reserves ultimo 2019. Hierbij geldt dat aanvragers die geen meerjarensubsidie ontvangen in 2021 maximaal 300.000 euro subsidie ontvangen over 2020. Daarbij maakt de gemeente Utrecht een uitzondering op het maximale subsidiebedrag voor amateurkunstverenigingen of -stichtingen: daarvoor geldt een maximum subsidiebedrag van 3.000 euro per aanvrager voor 2020.
De subsidie voor de eerste helft 2021 bedraagt maximaal de verwachte netto schade tussen 01-01-2021 en 30-06-2021 verminderd met maximaal 25% van het vrij besteedbare reserves ultimo 2020. Hierbij geldt dat aanvragers die geen meerjarensubsidie ontvangen in 2021 maximaal 180.000 euro subsidie ontvangen voor het eerste halfjaar van 2021. Daarbij maakt de gemeente Utrecht een uitzondering op het maximale subsidiebedrag voor amateurkunstverenigingen of -stichtingen: daarvoor geldt een maximum subsidiebedrag van 1.800 euro per aanvrager voor het eerste halfjaar van 2021.
De financiële compensatie wordt verleend als subsidie, tenzij de aanvrager NOW ontvangt én huurt bij de gemeente Utrecht. In dat geval kan de subsidie worden verrekend met een korting op de huurverplichting. Als de aanvrager hierdoor in liquiditeitsproblemen komt, kan er alsnog worden gekozen voor een subsidie.
Artikel 10 Beoordeling subsidieaanvraag
Het college beoordeelt de aanvraag op:
De aanvrager heeft, waar mogelijk, aantoonbaar gebruik gemaakt van de aanvullende rijks- en provinciale ondersteuning, hetzij door bijdragen uit het extra steunpakket voor de cultuur- en erfgoedsector en/of de specifieke en reguliere regelingen (zoals NOW, TOGS en TVL). De schattingen voor de bepaling van de verwachte netto schade voor het eerste halfjaar 2021 dienen realistisch te zijn (zoals bijvoorbeeld een doorrekening van de ontvangen rijks- en/of provinciale ondersteuning 2020).
Artikel 12 voorwaarden aan subsidieverlening
Bij de besluitvorming kunnen verplichtingen gelden. In het besluit over de aanvraag wordt omschreven binnen welke periode de aanvrager dient te voldoen aan de verplichtingen en hoe de aanvrager hierover verantwoording dient af te leggen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-112221.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.