Gemeenteblad van Nissewaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2021, 109581 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2021, 109581 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard, houdende regels omtrent subsidie voor jeugd en onderwijsachterstanden
Deze regeling is van toepassing op publieke taken van de gemeente Nissewaard die voortvloeien uit de Jeugdwet, Wet publieke Gezondheidszorg, Wet passend onderwijs en de Wet Kinderopvang, alsmede andere (wettelijke) kaders voor zover die toezien op preventie en aanpak van opvoed- en opgroeiproblemen, gezondheidsproblemen en/of aanpak van (onderwijs)achterstanden bij jeugdigen. Tenzij anders bepaald in deze regeling, kan subsidie worden verleend ten behoeve van jeugdigen en/of diens ouders/verzorgers.
Artikel 3: Doel van deze regeling
Burgemeester en wethouders stellen op grond van deze subsidieregeling subsidie beschikbaar teneinde de volgende doelen te bereiken:
Artikel 4 Aanvragen van de subsidie
De subsidie op grond van deze regeling is aan te vragen via het ‘algemeen aanvraagformulier subsidies’, beschikbaar op de website van de gemeente Nissewaard. Aanvragen worden digitaal ingediend bij de gemeente. Indien digitale indiening voor de aanvrager onmogelijk is, dient contact te worden opgenomen met het subsidieteam van de gemeente voor een alternatieve wijze van indiening.
Artikel 5: Voor subsidie in aanmerking komende activiteiten
Peuteropvang, zijnde het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen in de leeftijd 2 tot 4 jaar op het gebied van sociale, creatieve en educatieve ontplooiing en motorische ontwikkeling van het jonge kind, onder meer door spel en omgang met leeftijdgenootjes voor maximaal zes uur per dag en twee dagdelen per week en 640 uur over 2 jaar.
Jongerenwerk in de leeftijdsgroep van 10 tot en met 23 jaar, zijnde het stimuleren van talenten en vaardigheden bij jeugdigen, alsmede een verantwoordelijke houding bij jongeren en jongvolwassenen via actieve, zinvolle en georganiseerde vrijetijdsbesteding en maatschappelijke participatie. Zij vervult een brugfunctie tussen jongeren en diverse maatschappelijke partners.
Artikel 6: Nadere bepalingen voor peuteropvang en voorschoolse educatie
De aanvrager spant zich maximaal in voor een optimale ontwikkeling van het kind en het voorkomen van terugval in ontwikkeling bij overgang naar het basisonderwijs, in samenwerking met gemeente en onderwijsveld. Dit betekent in ieder geval meewerken aan programma’s voor een doorlopende leerlijn en versterken van zorgstructuur.
Bij de aanvraag tot subsidieverlening levert de aanvrager een prognose volgens de methodiek als bedoeld in het vijfde lid, hetgeen de basis vormt voor de beoordeling van de hoogte van de subsidieverlening. Bij de subsidievaststelling wordt de methodiek toegepast op de werkelijk gerealiseerde kindplaatsen en aanspraak op financiering van derden, met inachtneming van het zevende lid.
Indien een kindplaats wel is gerealiseerd, maar hiervan is niet of voor lager aantal dagdelen gebruik gemaakt, wordt de gerealiseerde kindplaats alleen geheel gesubsidieerd indien het kindercentrum zich aantoonbaar voldoende heeft ingespannen om het kind daadwerkelijk aan peuteropvang en/of VVE te laten deelnemen.
Voor 1 augustus van het lopende subsidiejaar, levert de subsidieontvanger een halfjaarrapportage aan op grond waarvan burgemeester en wethouders bepalen, eventueel na een toelichtend gesprek, in hoeverre dit leidt tot aanpassing van bevoorschotting of van de subsidieverlening. In de halfjaarrapportage staat in ieder geval de volgende informatie:
Artikel 7: Niet in aanmerking komende kosten of activiteiten
Op grond van deze subsidieregeling komen niet voor subsidie in aanmerking:
Subsidieaanvragen ingediend door een kindercentrum waartegen burgemeester en wethouders een handhavingsbesluit hebben genomen naar aanleiding van een constatering van een overtreding door een toezichthouder, dan wel in het geval bij burgemeester en wethouders het voornemen bestaat om handhavend op te treden;
Artikel 8: Budget en budgetplafond
Voor de budgetten als genoemd in het eerste lid geldt een budgetplafond. Het budgetplafond wordt jaarlijks in de perspectiefnota vastgesteld voor het daaropvolgende jaar. Indien het budgetplafond niet in de perspectiefnota is vastgesteld, geldt het in de begroting opgenomen bedrag op het desbetreffende budgetnummer, als opgenomen onder het eerste lid, als budgetplafond.
Artikel 9: Afwegingskader bij beoordeling van aanvragen tot subsidieverlening
Aanvragen tot subsidieverlening op grond van deze subsidieregeling worden behandeld en afgewogen op grond van de volgende criteria:
de toegevoegde waarde: bijvoorbeeld in hoeverre een activiteit (de gevolgen van) een problematische situatie beperkt en gericht is op de beste oplossing op lange termijn, in hoeverre de activiteit gewenst is voor het realiseren van voldoende passend aanbod van algemene voorzieningen en activiteiten in Nissewaard en in hoeverre de activiteit een inclusieve samenleving bevordert;
de kwaliteit: bijvoorbeeld de mate waarin gewerkt wordt met (in de praktijk) aangetoonde effectieve methoden, de kwalificaties van de uitvoerenden van de activiteit, de mate waarin de ouders/verzorgers worden betrokken bij de ondersteuning van een jeugdige en het netwerk wordt versterkt, de mate waarin de methodiek of werkwijze sociaal noodzakelijke vaardigheden en het probleemoplossend vermogen van deelnemers vergroot, en/of de mate waarin vraagstukken integraal worden benaderd;
de monitoring en doorontwikkeling: bijvoorbeeld de mate waarin de subsidieaanvrager de effecten van de activiteiten monitort en evalueert, alsmede maatschappelijke ontwikkelingen signaleert en inzet op vernieuwing van werkwijze of methodiek om beter te kunnen aansluiten op behoeften in de samenleving.
Artikel 10: Verplichtingen van de subsidie-ontvanger
Organisaties die van burgemeester en wethouders in een jaar in totaal minimaal € 100.000 subsidie ontvangen, eventueel op basis van meerdere subsidieregelingen, leveren bij de aanvraag tot subsidievaststelling tevens een accountantsverklaring. Bij subsidies tussen € 50.000 en € 100.000 kan het leveren van een accountantsverklaring als verplichting bij de subsidieverlening worden opgelegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-109581.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.