Gemeenteblad van Hoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoorn | Gemeenteblad 2021, 107327 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoorn | Gemeenteblad 2021, 107327 | Beleidsregels |
Beleidsregels bijzondere bijstand 2021
Artikel 2 Draagkracht uit inkomen
Het college merkt het inkomen (inclusief vakantietoeslag) boven 120% van de toepasselijke bijstandsnorm volledig aan als draagkracht, tenzij het gaat om woonkosten als bedoeld in artikel 12 van deze beleidsregels. In dat laatste geval merkt het college het inkomen (inclusief vakantietoeslag) boven de bijstandsnorm volledig aan als draagkracht.
Hoofdstuk 2 Categoriale bijzondere bijstand
Artikel 5 Collectieve aanvullende ziektekostenverzekering
Inwoners van Hoorn met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm en een vermogen tot de vermogensgrens van artikel 34 lid 3 van de wet kunnen gebruik maken van een collectieve aanvullende ziektekostenverzekering via de gemeente. Deze verzekering biedt de dekking van de basisverzekering en de vergoedingen vanuit een aanvullend pakket. Dit pakket biedt onder andere ruime vergoedingen voor beweegzorg maar ook een ruime tandartsdekking. De gemeente betaalt mee aan de premie. Dit artikel treedt in werking vanaf 1 januari 2022.
Hoofdstuk 3 Individuele bijzondere bijstand
Artikel 7 Bijzondere bijstand voor curatele, beschermingsbewind en/ of mentorschap
In afwijking van artikel 4 lid 2 van deze beleidsregels verstrekt het college bijzondere bijstand met terugwerkende kracht tot maximaal 3 maanden nadat de kantonrechter een uitspraak overeenkomstig titel 16, titel 19 en/ of titel 20 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek heeft gedaan of na de factuurdatum van de kosten van griffierecht.
Artikel 8 Bijzondere bijstand voor budgettering
Het college verstrekt bijzondere bijstand voor de kosten van noodzakelijke budgettering aan diegene die geen betalingen kan verrichten als gevolg van psychische en/of sociale problemen en geen gebruik kunnen maken van schuldhulpverlening1.
1 Op basis van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
Artikel 9 Bijzondere bijstand voor reiskosten
Het college verstrekt bijzondere bijstand voor noodzakelijke reiskosten buiten de gemeente Hoorn die geen verband houden met scholing en/of werk in het kader van re-integratie. Het gaat hier om noodzakelijke reiskosten voor bezoek aan partner/ echtgenoot en familie (eerste en tweede graad) die wordt verpleegd, verzorgd, uit huis is geplaatst of is gedetineerd. Het college stemt de hoogte van bijzondere bijstand voor noodzakelijke reiskosten af op het goedkoopste reisalternatief.
Artikel 10 Bijzondere bijstand voor kosten door medisch, psychische of leeftijd gerelateerde beperkingen
Artikel 11 Bijzondere bijstand voor verhuizing en woninginrichting
Het college verstrekt bij een medisch of sociaal noodzakelijke verhuizing binnen de gemeente bijzondere bijstand voor het vervoer van huisraad, de woonlasten van de nieuwe woning als er sprake is van dubbele woonlasten, de kosten huurovereenkomst, de waarborgsom, opknapkosten, stoffering en woninginrichting. Het college verstrekt bij een medisch of sociaal noodzakelijke verhuizing naar een andere gemeente alleen bijzondere bijstand voor de kosten van het vervoer van de huisraad.
Artikel 12 Bijzondere bijstand voor woonlasten in de vorm van een woonkostentoeslag
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Deze beleidsregels treden in werking op de tweede dag na bekendmaking in het gemeenteblad en hebben terugwerkende kracht tot 1 april 2021. De beleidsregels Bijzondere bijstand 2018 wordt gelijktijdig ingetrokken.
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels bijzondere bijstand 2021.
Te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:
Aldus vastgesteld, 30 maart 2021
College van burgemeester en wethouders
Per 1 april 2021 treden deze Beleidsregels bijzondere bijstand 2021 gelijktijdig inwerking met de Beleidsvisie Rondkomen en de Verordening inkomensondersteuning gemeente Hoorn, deze beleidsregels sluiten hierop aan.
Een inhoudelijke wijziging is dat in deze beleidsregel 120% van de landelijke bijstandsnorm wordt aangehouden. Eerder waren er Hoornse inkomensgrenzen die jaarlijks geïndexeerd werden.
Ook is de mogelijkheid om de kosten van zwemlessen voor kinderen en een computer voor kinderen te vergoeden, opgenomen in de Verordening Inkomensondersteuning. Vergoedingen voor deze kosten vallen vanaf 1 april 2021 niet meer onder de bijzondere bijstand, maar onder het Kindpakket.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Bijzondere bijstand kan worden verstrekt voor noodzakelijke kosten die:
a. voortvloeien uit bijzondere omstandigheden en
b. waarvoor geen beroep gedaan kan worden op een voorliggende voorziening en
c. die niet betaald kunnen worden vanuit de bijstandsnorm, de individuele inkomenstoeslag, de individuele studietoeslag, het inkomen voor zover dit meer bedraagt dan de bijstandsnorm en het vermogen waarbij artikel 31 lid 2 en artikel 34 lid 2 van de wet niet van toepassing zijn.
Het college hanteert geen drempelbedrag zoals bedoeld in artikel 35 lid 2 van de wet.
De bijstand wordt om niet (= zonder terugbetaalverplichting) verstrekt, tenzij de wet anders bepaalt. Dit is het geval als:
a. redelijkerwijs kan worden aangenomen dat de bijstandontvanger op korte termijn over voldoende middelen beschikt om over de betreffende periode in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien;
b. de noodzaak tot bijstandsverlening het gevolg is van tekortschietend besef van verantwoordelijkheid voor de voorziening in het bestaan;
c. het gaat om een te betalen waarborgsom of
d. het gaat om aflossing van een schuldenlast.
In afwijking van vaste jurisprudentie wordt sociale kredietverstrekking2 niet als voorliggende voorziening gezien, bijvoorbeeld in het geval van een aanvraag bijzondere bijstand voor duurzame gebruiksgoederen.
2 Dit zijn Kredietbanken die handelen zonder winstoogmerk. Zij verstrekken geldleningen aan personen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm en/of niet in staat zijn om een krediet te verkrijgen via een commerciële kredietverstrekker.
In dit artikel is aangegeven wat met bepaalde begrippen wordt bedoeld en het artikel verwijst naar de begrippen van de Participatiewet.
Artikel 2 Draagkracht uit inkomen
De draagkracht wordt jaarlijks vastgesteld voor een periode van 12 maanden maar kan tussentijds wijzigen als de financiële situatie wijzigt (bijvoorbeeld door een erfenis, een veranderde gezinssamenstelling of verandering in inkomen).
Het uitgangspunt is dat de draagkracht wordt berekend per de datum van toekenning.
De vastgestelde draagkracht wordt in mindering gebracht op de toegekende bijstand. Hierbij wordt rekening gehouden met de situatie van de aanvrager. De gemeente kiest zoveel mogelijk voor de voor de aanvrager voordeligste vorm.
In de berekening van het inkomen wordt bij een schuldensituatie rekening gehouden met executoriaal beslag op het inkomen. Dit is expliciet niet het geval bij een conservatoir beslag. Wanneer er sprake is van een substantiële financiële wijziging3 op grond waarvan de draagkracht opnieuw moet worden berekend is afhankelijk van de individuele situatie en wordt naar inzicht van het college bepaald.
Om werkende ouder(s) te stimuleren aan het werk te blijven, wordt de eigen bijdrage voor de kosten van kinderopvang bij het berekenen van de draagkracht buiten beschouwing gelaten. Zou deze eigen bijdrage niet buiten beschouwing worden gelaten, dan zou dat nadelig zijn voor de werkende ouder(s).
Woonkosten zijn kosten die uit het inkomen op bijstandsniveau moeten worden betaald. Al het inkomen boven bijstandsniveau wordt daarom als draagkracht gezien.
3 een substantiële financiële wijzigingis een wijziging waarvan de belanghebbende redelijkerwijs had moeten weten dat deze wijziging van invloed is op het recht op bijzondere bijstand.
Artikel 3 Draagkracht uit vermogen
Als de auto of motor jonger is dan 10 jaar dan moet de waarde wel bepaald worden. Dit kan op basis van de waardebepaling van Independer of de ANWB. De waarde van de auto of motor wordt aangemerkt als vermogen met uitzondering van € 3.000, -.
Er zijn echter auto’s en soms ook motoren die weliswaar ouder zijn dan 10 jaar, maar veel geld waard zijn. Dat kunnen speciale modellen, klassieke of antieke auto’s zijn. Dan is de waarde niet altijd vast te stellen via Independer of de ANWB. Dan moet een andere oplossing worden gezocht, bijvoorbeeld via een taxateur. De kosten van de taxateur komen in dit geval voor rekening van het college.
Het kan ook zijn dat er twee of meer auto’s en/of motoren aanwezig zijn. Slechts één auto of motor komt in aanmerking voor de vrijlating genoemd in lid 2 of 3. De reden hiervan is dat één auto als algemeen gebruikelijk aangemerkt kan worden. Welk lid van toepassing is, is afhankelijk van de leeftijd van de auto of motor. Alle andere auto’s en/of motoren worden aangemerkt als vermogen. Het maakt niet uit welke auto of motor gebruikt wordt voor de vrijlating genoemd in lid 2 of 3.
Een caravan of boot wordt niet aangemerkt als algemeen gebruikelijk. De waarde van een caravan of boot wordt daarom aangemerkt als vermogen als deze naar schatting van het college boven de € 3.000 is. Voor de vaststelling van de waarde van een caravan of boot geldt ook bovenstaande.
Artikel 4 Aanvraag en duur van bijstandsverlening
Periodieke bijzondere bijstand wordt toegekend voor de duur van maximaal 12 maanden. Dit betekent dat de bijstand opnieuw moet worden aangevraagd als bijstandsverlening na deze periode nog nodig is.
Het artikel geeft aan dat kosten die zijn gemaakt voordat er bijzondere bijstand voor is aangevraagd niet voor bijstandsverlening in aanmerking komen. In deze beleidsregels worden daarop in de artikelen 6 en 7 uitzonderingen gemaakt.
Bij het indienen van een aanvraag binnen 14 dagen nadat een aanvrager zich heeft gemeld bij de gemeente, kan de gemeente tot verstrekking van bijzondere bijstand overgaan vanaf de dag waarop de aanvrager zich heeft gemeld bij de gemeente
Hoofdstuk 2 Categoriale bijzondere bijstand
Artikel 5 Collectieve aanvullende ziektekostenverzekering
Inwoners van Hoorn met een inkomen tot 120% van de toepasselijke bijstandsnorm en een bescheiden vermogen kunnen gebruik maken van een collectieve aanvullende ziektekostenverzekering via de gemeente. Deze verzekering biedt de dekking van de basisverzekering en de vergoedingen vanuit een aanvullend pakket. Dit pakket biedt onder andere ruime vergoedingen voor beweegzorg maar ook een ruime tandartsdekking. De gemeente betaalt mee aan de premie. Zoals beschreven in artikel 16 lid 2 van deze beleidsregels, geldt artikel 5 vanaf 1 januari 2022.
Hoofdstuk 3 Individuele bijzondere bijstand
Het college geeft geen limitatieve opsomming van kostensoorten waarvoor bijzondere bijstand mogelijk is. Dit hangt af van individuele omstandigheden en wordt individueel beoordeeld. Aangegeven is hoe wordt omgegaan met bepaalde kostensoorten waarvoor bijzondere bijstand kan worden verleend. Op grond van artikel 35 van de wet geldt dat het moet gaan om uit bijzondere omstandigheden voortvloeiende noodzakelijke kosten die niet vanuit het inkomen, het vermogen, de individuele inkomenstoeslag, de individuele studietoeslag of een voorliggende voorziening kunnen worden voldaan.
Artikel 6 Bijzondere bijstand voor rechtsbijstand
Op grond van artikel 35 van de Wet op de rechtsbijstand moet een inkomensafhankelijke eigen bijdrage worden betaald voor rechtsbijstand. Voor deze eigen bijdrage kan bijzondere bijstand worden verleend. Dit geldt ook voor kosten die de rechtsbijstandverlener in rekening brengt op grond van artikel 4 lid 2 Besluit vergoedingen rechtsbijstand 2000. Advies van het Juridisch Loket wordt gezien als voorliggende voorziening. Rechtzoekenden kunnen een korting krijgen als zij eerst het Juridisch Loket bezoeken en vanuit daar worden doorverwezen naar een advocaat (artikel 2 lid 6 van het Besluit eigen bijdrage rechtsbijstand). Het Juridisch Loket helpt de vraag te verhelderen en geeft gratis juridisch advies. Als het nodig is, verwijst het Juridisch Loket door naar de juiste persoon of instantie die de rechtzoekende verder kan helpen. Bij een doorverwijzing naar een advocaat geeft het Juridisch Loket dit op het diagnosedocument aan. Dit document moet meegestuurd worden bij de aanvraag voor een toevoeging. De korting die verkregen kan worden, wordt in mindering gebracht op de te verlenen bijzondere bijstand.
Het college kan deze bijzondere bijstand met terugwerkende kracht verlenen. Dit geldt ook voor de kosten van het griffierecht die in rekening worden gebracht in de procedure waarvoor de toevoeging is/wordt verleend. Dit omdat de raad voor rechtsbijstand met de verlening van de toevoeging de noodzaak bepaalt. De terugwerkende kracht kan met maximaal 3 maanden worden verleend nadat de noodzaak is vastgesteld. Hierbij wordt de afgiftedatum van de toevoeging gehanteerd.
Artikel 7 Bijzondere bijstand voor curatele, beschermingsbewind en/of mentorschap
De kantonrechter stelt een meerderjarige onder curatele, bewind en/of mentorschap en legt dit vast in een uitspraak.
Het college kan de bijzondere bijstand verlenen met terugwerkende kracht tot maximaal 3 maanden. Dit geldt ook in het geval van overname van bijvoorbeeld het bewind door een andere bewindvoerder waar overstapkosten bij komen kijken of na beëindiging van het bewind. Er kan geen bijzondere bijstand met terugwerkende kracht worden aangevraagd voor een vervolgaanvraag (jaarlijks).
De bankkosten (indien van toepassing) voor het openen van de zogeheten beheer- en/of leefgeldrekening, bij aanvang van het bewind worden ook vergoed.
Er wordt geen bijzondere bijstand verleend als de kosten van noodzakelijke bewindvoering vanuit de boedel worden betaald tijdens een wettelijk schuldsaneringstraject (geldt bij Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen). Dit is een voorliggende voorziening.
Artikel 8 Bijzondere bijstand voor budgettering
Wanneer iemand niet zelf in staat is betalingen te verrichten als gevolg van psychische- en/of sociale problemen en geen gebruik kan maken van schuldhulpverlening wordt bijzondere bijstand voor deze kosten verleend.
Of er sprake is van psychische- en/of sociale problemen dient in een getekende verklaring van de behandelend arts of vergelijkbare passende hulpverlener te worden onderbouwd. Of iemand wel of geen gebruik kan maken van schuldhulpverlening wordt onderbouwd met de beschikking waarin dit met redenen beschreven staat.
Zelfredzaamheid is belangrijk. Daarom wordt bij kosten voor noodzakelijke budgettering altijd gekeken naar het zelf leren budgetteren en naar oplossingen binnen de omgeving van de aanvrager. De nadruk ligt op tijdelijk ondersteunen.
Artikel 9 Bijzondere bijstand voor reiskosten
Er wordt geen bijzondere bijstand verleend voor reiskosten die te maken hebben met (re)integratie. Deze kunnen worden voldaan vanuit het participatiebudget.
Er wordt altijd uitgegaan van het goedkoopste alternatief. Als het gaat om reizen per auto, geldt een kilometervergoeding naar de normen van de ministeriële regelingen. In geval van carpoolen wordt de hoogte van de bijstand afgestemd op het aantal carpoolers. Op declaratiebasis.
Artikel 10 Bijzondere bijstand voor medisch, psychische of leeftijd gerelateerde beperkingen
De basisverzekering is een voorliggende voorziening. Kostensoorten die vanuit de basisverzekering worden vergoed worden zondermeer als noodzakelijk beschouwd. De wetgever beschouwt medische kosten die niet in de basisverzekering zijn opgenomen als niet noodzakelijk. Daarom komen deze kosten niet voor bijzondere bijstand in aanmerking.
In dit artikel is opgenomen dat onder voorwaarden wel bijzondere bijstand mogelijk is voor pedicurekosten, de eigen bijdrage voor kosten van noodzakelijke maaltijdvergoeding (beide op declaratiebasis) en voor de servicekosten voor inwoners van een verzorgingshuis. Dit is dus in de gevallen als de zorgverzekeraar geen vergoeding biedt.
Artikel 11 Bijzondere bijstand voor verhuizing en woninginrichting
In dit artikel staat dat bijzondere bijstand mogelijk is voor verhuiskosten en woninginrichting als er sprake is van een medische- of sociale noodzaak. De kosten van woninginrichting zijn algemeen duurzame gebruiksgoederen die vanuit het inkomen of vermogen moeten worden betaald (door reservering of betaling achteraf) en worden als leenbijstand verstrekt. Bij de bepaling van de hoogte van de bijzondere bijstand wordt altijd uitgegaan van de goedkoopste oplossing.
Artikel 12 Bijzondere bijstand voor woonlasten in de vorm van een woonkostentoeslag
In dit artikel staat dat bijzondere bijstand mogelijk is voor woonlasten. Niet alleen voor huurders, maar ook voor belanghebbenden met een koopwoning. De bijzondere bijstand wordt verstrekt voor maximaal 12 maanden. In de toekenning wordt de aanvrager geadviseerd om goedkopere woonruimte te krijgen. Bij de beoordeling van een eventuele nieuwe aanvraag wordt meegewogen wat de aanvrager heeft ondernomen om goedkopere woonruimte te krijgen. In geval de aanvrager onvoldoende heeft ondernomen en er is sprake van ongenoegzaam besef van verantwoordelijkheid, dan wordt bijstand in de vorm van leenbijstand verstrekt.
Artikel 13 Bijzondere bijstand voor overbrugging
In sommige gevallen komt iemand in financiële nood als een onvoorzienbare gebeurtenis leidt tot het plotseling wegvallen van inkomen en iemand niet over reserves beschikt. Er kan dan bijzondere bijstand worden verstrekt om in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien. Dit is ter overbrugging van een bepaalde periode totdat iemand een uitkering voor levensonderhoud ontvangt.
De hoogte van de overbrugging is maximaal de toepasselijke bijstandsnorm, exclusief vakantietoeslag. Deze wordt dus vastgesteld op het noodzakelijke bedrag.
De overbrugging wordt verstrekt in de vorm van leenbijstand tenzij er sprake is van bijzondere omstandigheden waardoor de lening om niet moet worden verstrekt.
Artikel 14 Bijzondere bijstand voor woonlasten tijdens verblijf in detentie
Gedetineerden hebben volgens artikel 13 van de wet geen recht op bijstand. Het college heeft besloten dat bijzondere bijstand mogelijk is voor de kosten van het aanhouden van de woning tijdens een detentieperiode van maximaal drie maanden. Dit met het doel om het huis te kunnen behouden en verdere problemen te voorkomen. De verstrekking van de bijzondere bijstand is ook voor de duur van maximaal drie maanden.
Artikel 15 Bijzondere bijstand voor uitvaart
Er kan bijzondere bijstand worden verleend voor uitvaartkosten wanneer deze kosten ten laste van de aanvrager komen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer er onvoldoende middelen uit de nalatenschap beschikbaar zijn en de Wet op de lijkbezorging niet van toepassing is.
Het is niet de bedoeling dat in het geval van meerdere erfgenamen de kosten van meer erfgenamen van de aanvrager door de bijzondere bijstand vergoed worden. Het gaat slechts om het aandeel van de kosten die de aanvrager heeft.
Er kan alleen bijzondere bijstand worden verleend voor het aandeel in de kosten die de aanvrager heeft. De goedkoopst mogelijke adequate voorziening is toereikend. De hoogte van de vergoeding bedraagt maximaal € 3.375, -. Dit bedrag is gebaseerd op slechts de noodzakelijke kosten.
Eventuele kosten vanuit de Wet op de lijkbezorging komen niet in aanmerking voor vergoeding van de bijzondere bijstand.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
In lid 1 is de wijze van berekenen van de draagkracht niet per se gunstiger of ongunstiger voor de inwoner, de reden dat gekozen is om op deze manier het overgangsrecht toe te passen is om de uitvoeringskosten zoveel mogelijk te beperken.
In lid 2 is de nieuwe beleidsregels ongunstiger voor de inwoners omdat daar van 130% naar 120% wordt gegaan, daarom wordt daar een uitlooptermijn toegepast.
Dit artikel spreekt voor zich.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-107327.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.