Gemeenteblad van Westvoorne
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westvoorne | Gemeenteblad 2021, 102433 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westvoorne | Gemeenteblad 2021, 102433 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Westvoorne houdende regels omtrent de gezondheid
Gezondheid was vroeger een begrip waar geen tot weinig aandacht aan geschonken werd. Alleen ‘niet ziek worden’ was belangrijk. Naarmate de tijd vorderde groeide het idee dat gezondheid meer is dan alleen ‘niet ziek zijn’. Een gezonde leefstijl voorkomt veel fysieke en mentale gezondheidsproblematiek en is belangrijk voor de maatschappij en de economie. Derhalve groeide de aandacht voor de gezonde leefstijl en werd dit alsmaar belangrijker. Sporten en bewegen werd meer gestimuleerd als ook gezonder eten. De afgelopen jaren was het landelijk en lokaal in het gezondheidsbeleid vooral gericht op preventie en de leefstijl van het individu. Hierbij waren de speerpunten: overgewicht, roken, depressiepreventie, eenzaamheid en verslavingspreventie.
Inmiddels kijken we verder dan alleen de inzet op dergelijke preventiethema’s. Gezondheid gaat namelijk ook over veerkracht, meedoen in de maatschappij, betekenisvol werk of andere activiteiten en de over de omgeving waarin je leeft. Mensen zijn in beginsel zelf verantwoordelijk voor gezond eten, voldoende bewegen, het onderhouden van sociale contacten en naar school of werk gaan. Uit onderzoek blijkt echter dat niet iedereen in de juiste omstandigheden leeft om gezonde keuzes te maken. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken blijkt namelijk dat behalve de leefstijl er ook veel andere factoren zijn die gezondheidsachterstanden veroorzaken, zoals inkomen, stress, woonomstandigheden en/of schulden. Om de gezondheid van mensen te stimuleren is het soms noodzakelijk om eerst achterliggende problematiek te verhelpen.
Naast deze achterliggende problematiek zijn we ons steeds meer bewust van de invloed van de sociale- en fysieke leefomstandigheden op gezondheid. Zo hebben we te maken met ontwikkelingen als digitalisering en de individualisering van de maatschappij waar we in ons beleid rekening mee moeten houden. Net zoals we te maken hebben met een vergrijzend Nederland. Het aandeel ouderen in onze samenleving neemt toe. Het is van belang om in ons beleid te kijken hoe onze inwoners zo vitaal mogelijk oud kunnen worden. Ook richten we onze blik steeds meer op de fysieke buitenruimte om de gezondheid van inwoners te bevorderen. Belangrijk hierbij is ook de klimaatverandering waardoor we bijvoorbeeld rekening moeten houden met gezondheidsrisico’s door extreme hitte en luchtvervuiling. Onlangs zijn we ook geconfronteerd met de uitbraak van het COVID-19 virus, wat goed laat zien hoe belangrijk gezondheid is.
De gemeenten op Voorne gaan zich de komende jaren dan ook inzetten op een integrale aanpak om de algehele gezondheid van onze inwoners te verbeteren. We zetten ons breder dan alleen het sociaal domein in op het stimuleren van de gezonde leefstijl. We werken hierin samen met onze maatschappelijke partners met als doel het zo goed mogelijk faciliteren en ondersteunen van onze inwoners in het maken van de gezonde keuzes. We gaan het samen doen. In deze nota beschrijven we onze ambities en uitgangspunten, als ook de specifieke thema’s waar we onze aandacht op gaan richten om onze ambities te behalen. Alvorens we daarop ingaan geven we duiding van de kaders waaruit wij handelen.
De Wet publieke gezondheidszorg (Wpg) vormt de wettelijke basis voor het ontwikkelen van de gezondheidsnota. Volgens artikel 13 van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg) is de gemeenteraad binnen twee jaar na vaststelling van de landelijke nota verplicht een lokale nota gezondheidsbeleid vast te stellen. Dit jaar is de landelijke nota gezondheidsbeleid verschenen en dienen de gemeenten een nieuwe lokale nota vast te stellen waarin zij ook aandacht hebben voor de thema’s uit de landelijke nota.
Uit de wet volgt tevens de wettelijke opdracht de gezondheid van de bevolking te bevorderen. Het gaat hierbij vooral om preventieve activiteiten, het behandelen van ziektes is een taak van zorgaanbieders. Het rijk is verantwoordelijk voor het vastleggen van het aanbod in de Wet publieke gezondheidszorg en de gemeenten zijn verantwoordelijk voor de lokale invulling en uitvoering. De gemeenten zijn dus niet verantwoordelijk voor huisartsenzorg, ziekenhuiszorg of acute zorg. De werkzaamheden voor ‘publieke gezondheid’ waarvoor de gemeenten verantwoordelijk zijn worden uitgevoerd door de GGD Rotterdam-Rijnmond. Daarbij gaat het onder meer om de bestrijding van infectieziekten en toezicht en advies. De jeugdgezondheidszorg (JGZ) wordt bij ons in de regio uitgevoerd door het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). De invulling van preventie wordt veelal in samenwerking met onze maatschappelijke partners vormgegeven binnen de gemeenten.
1.3 Landelijke nota en akkoorden/programma’s
De onlangs gepubliceerde landelijke nota gezondheidsbeleid vormt de leidraad van de lokale nota gezondheidsbeleid. De thema’s die daarin behandeld worden krijgen ook een plek in de lokale nota. In dit geval zijn dat de volgende thema’s:
Naast de landelijke nota zijn er ook andere akkoorden en programma’s gericht op het bevorderen van de gezondheid. Deze worden ook zoveel mogelijk gevolgd of we haken erop aan als we dat nog niet doen. We hebben het dan onder andere over:
Ook wordt de omgevingswet naar verwachting per 2021 ingevoerd. In de omgevingswet zijn onderdelen vanuit de Wpg opgenomen. Het betreft de onderdelen die de fysieke leefomgeving raken zoals leefstijlbevordering. De hierboven genoemde documenten dienen als referentie voor het opstellen van voorliggend gezondheidsbeleid.
1.4 Proces omtrent beleidskeuzes
Zoals bovenstaand beschreven vormen de landelijke nota en diverse landelijke en regionale akkoorden en programma’s een belangrijk kader voor dit gezondheidsbeleid. In het ontwikkelen van dit gezondheidsbeleid hebben we als gemeenten naast deze stukken ook gekeken naar ontwikkelingen in de samenleving. Dit hebben we niet alleen gedaan. Zo hebben we een sessie georganiseerd met onze maatschappelijke partners om samen te kijken welke ambities, uitgangspunten en gezondheidsthema’s voor onze gemeenten op Voorne-Putten belangrijk zijn. Tevens hebben we gekeken naar cijfers uit de gezondheidsmonitoren van de GGD om te kijken welke gezondheidsthema’s juist in onze regio aandacht verdienen.
Met de kaders, maatschappelijke consultatie en gezondheidscijfers in het achterhoofd, hebben we ons beleid opgesteld. Vervolgens hebben we dit getoetst bij de verscheidene Adviesraden Sociaal Domein en collega’s van verscheidene beleidsterreinen. Dit proces heeft geleid tot de in dit stuk verder beschreven ambities, uitgangspunten en gezondheidsthema’s waar we op gaan inzetten.
In de inleiding is reeds toegelicht wat er verstaan wordt onder gezondheid en met welke ontwikkelingen en uitdagingen we te maken hebben. Met dit en alle beschreven kaders in ons achterhoofd, hebben we voor de komende vier jaar onze algemene ambitie geformuleerd.
Een mooie ambitie gebaseerd op de wens dat al onze inwoners op een fijne en gezonde manier kunnen wonen, werken en opgroeien in de gemeente. Om deze ambitie na te streven gaan we op een aantal thema’s inzetten, ieder met hun eigen ambities en doelen.
Belangrijk en vanzelfsprekend uitgangspunt binnen het gezondheidsbeleid en de gezondheidsthema’s is dat inzet altijd zo preventief mogelijk is om zodoende erger te voorkomen. Preventie is de insteek van het beleid. Naast dit algemene uitgangspunt hanteren we binnen de thema’s een aantal uitganspunten die als rode draad door al onze inzet heenlopen. Uitgangspunten die we in ons achterhoofd houden en ons richting geven bij het uitvoering geven aan onze ambities en doelstellingen.
2.1.1 We benaderen gezondheid positief en integraal
Zoals gezegd toont de COVID-19 uitbraak meer dan ooit de urgentie van gezondheid en gezond zijn. Juist nu is het belangrijk dat iedereen wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om gezonde keuzes te kunnen maken. Niet voor iedereen is het vanzelfsprekend een gezonde keuze te maken, dit is vaak afhankelijk van verschillende factoren. Omdat al deze aspecten zich op verschillende beleidsterreinen bevinden, werken we integraal aan gezondheid, leggen we domein-overstijgende verbindingen/samenwerkingen en dragen zorg voor oplossingen die inzetten op gezondheidswinst voor de mens aan de voorkant en gezondheidswinst voor de maatschappij aan de achterkant. We zetten breed in op achterliggende problematiek en de totale sociale- en fysieke leefomgeving van onze inwoners.
Dit doen wij aan de hand van het gedachtegoed van Positieve Gezondheid. Dit gedachtegoed wordt landelijk gedragen en helpt goed bij de integrale en brede aanpak. De nadruk ligt hierbij op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens en niet op de beperkingen of ziekte zelf. Het gaat niet om wat iemand niet meer kan, maar juist om wat iemand wel kan, belangrijk vindt en eventueel wil veranderen. Door hier op een positieve manier op in te steken en mensen daarin de eigen regie te geven, willen we bereiken dat mensen positief naar de eigen gezondheid kijken en zingeving, veerkracht en geluk ervaren.
De zes aspecten van positieve gezondheid zijn in onderstaand figuur, dat door arts en onderzoeker Machteld Huber is opgesteld, weergegeven.
2.1.2. We stimuleren het doenvermogen van onze inwoners door in te zetten op het verhogen van bewustwording
De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid stelt in haar rapport ‘Weten is nog geen doen’ dat niet alleen het denkvermogen belangrijk is voor zelfredzaamheid maar ook het doenvermogen. Hierbij gaat het om het vermogen om een plan te kunnen maken, in actie te kunnen komen, keuzes te kunnen maken. Dit geldt niet alleen voor zelfredzaamheid maar ook voor gezondheid. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gezondheid. Echter, niet iedereen is in staat om de juiste keuzes te maken en om deze om te zetten in acties. We sluiten in lijn met Positieve Gezondheid aan bij wat mensen belangrijk vinden bij gezondheid en gaan uit van wat de persoon zelf wel kan. Daarnaast bieden we hulp aan diegene dat dat nodig hebben door in te zetten op bewustzijnsverhoging, kennisverhoging en het toegankelijker maken van gezonde keuzes. Bewustwording is een eerste stap naar het zelf gezonde keuzes maken, het doenvermogen van onze inwoners. Dit willen we dan ook terug laten komen in de inzet die we plegen.
2.1.3. We zetten in op kansengelijkheid
Helaas kunnen omstandigheden ervoor zorgen dat niet iedereen in staat is om gezonde keuzes te maken. Dit bijvoorbeeld omdat het hen aan kennis en bewustzijn ontbeert, maar ook door achterliggende problematiek als gevolg van de leefomstandigheden en achtergrond. Zo zijn er inwoners met bijvoorbeeld een laag opleidingsniveau, laag inkomen, schuldenproblematiek en/of stress die geen tijd, energie of geld hebben om de gezonde keuzes te maken. Ook nieuwkomers en andere inwoners die de taal niet goed spreken en inwoners met een grotere hulpbehoefte vallen hieronder. De voorspellingen richting de toekomst laten zien dat kansenongelijkheid en segmentatie alleen maar toenemen, wat maakt dat het probleem alleen maar groter zal worden en er meer inwoners met gezondheidsachterstanden zullen komen. Er is al een wezenlijk verschil in de levensverwachting en het aantal ervaren gezonde levensjaren tussen mensen met een lage sociaaleconomische status (SES) en mensen met een hoge sociaaleconomische status. Het is dus ontzettend belangrijk om hier oog voor te hebben en in te zetten op kansengelijkheid in alles wat we aan gezondheid doen. We leveren maatwerk en maken gezondheid voor iedereen toegankelijk.
2.1.4. We werken samen met inwoners, ondernemers en organisaties aan gezondheid
Iedereen vindt gezondheid belangrijk. Werken aan gezondheid doen wij daarom samen met partijen in de stad, wijk en buurt. Iedereen levert een bijdrage op zijn of haar manier. Dit doen de inwoners ook zelf, allemaal naar eigen vermogen. We werken en bouwen aan gezondheid door slimme verbindingen te leggen, aan te sluiten op bestaande initiatieven en nieuwe initiatieven zowel te stimuleren als ook te faciliteren. We werken samen vanuit vertrouwen en betrekken de ander aan de voorkant van het proces in plaats van achteraf. We willen dat het stimuleren van gezondheid als een olievlek over onze samenleving verspreid en door eenieder uitgedragen wordt. Deze samenwerking zien we o.a. in de Jongeren Op Gezond Gewicht aanpak en de wijkgerichte aanpak. Samen maken we het verschil, ieder vanuit zijn eigen rol en kennis en kunde. Met deze gezondheidsnota versnellen en versterken we dit.
De beschreven uitgangspunten vormen zogezegd de rode draad door de thema’s waar we op gaan inzetten. Om onze algehele ambitie waar te maken gaan we inzetten op een viertal overkoepelende thema’s waaronder verscheidene onderwerpen vallen. De thema’s zijn grotendeels in lijn met de landelijke gezondheidsnota, de thema’s uit het landelijke preventieakkoord en andere landelijke gezondheidsprogramma’s. Hierbij hebben we ook specifiek gekeken naar de urgentie van bepaalde thema’s bij ons lokaal en/of regionaal, thema’s waar wij prioriteit aan geven. Dit zogezegd aan de hand van de gezondheidsmonitoren van de GGD Rotterdam-Rijnmond en maatschappelijke consultatie. De monitoren geven ons aan de hand van cijfers een beeld van de gezondheid van onze inwoners. Als we het in de duiding van de thema’s hebben over cijfermatige trends dan volgen deze ook uit die gezondheidsmonitoren.
De volgende vier overkoepelende thema’s zijn de thema’s waar we de komende jaren hard aan gaan werken om de gezondheid van onze inwoners te verbeteren
We vinden het belangrijk dat onze inwoners zo gezond mogelijk zijn en zich goed voelen. Voldoende lichaamsbeweging en een gezonde leefstijl hebben een positieve invloed op veel aspecten zoals het verminderen van stress, participeren in de samenleving, maar ook het voorkomen van bijvoorbeeld overgewicht en het verkleinen van de kans op dementie. Met gezond en actief leven kan ook een aanzienlijk deel van ingrijpende ziekten voorkomen. Het is dus van belang om preventie en de gezonde leefstijl in te zetten. Deze weg zijn de gemeenten al een aantal jaren ingeslagen en zullen we voortzetten. De essentie van een gezonde leefstijl en preventie wordt ook landelijk uitgedragen. Thema’s preventie roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht zijn onderdeel van het landelijk preventieakkoord en ook in de landelijke gezondheidsnota is aandacht voor de gezonde leefstijl.
Het werken aan preventie en de gezonde leefstijl is niet eenvoudig. Een gezondere leefstijl vraagt een gedragsverandering terwijl veel gedrag gewoontegedrag is. Gewoonweg meer voorlichting over gezondheid is bij lange na niet altijd de oplossing. We werken vanuit een positieve benadering en hebben aandacht voor achterliggende problematiek en hetgeen mensen op een plezierige en makkelijke manier beweegt om gezonde keuzes te maken. Onze ambitie om de gezonde leefstijl te stimuleren en faciliteren, behalen we niet alleen. We gaan samenwerken met onze inwoners en relevante organisaties zodat het gedachtegoed als een olievlek verspreid en men overal in de leefomgeving gestimuleerd wordt tot het maken van gezonde keuzes.
De gezonde leefstijl is uiteraard een breed begrip en deze bestaat uit vele facetten. Om tot een gezonde leefstijl van onze inwoners te komen zullen we ons huidige beleid voortzetten en (verder) inzetten op voldoende sporten en bewegen, gezonde voeding, meedoen in de samenleving, seksuele gezondheid, preventie gehoorschade, minder alcohol drinken en de vermindering en preventie van roken en drugsgebruik. In de komende vier jaar richten wij ons op de volgende punten.
In onze aanpak houden we het gedachtegoed van Positieve Gezondheid als uitgangspunt. We gaan uit van wat mensen wel kunnen en bieden ondersteuning waar nodig. We willen dat onze inwoners positief naar hun eigen gezondheid kijken en zodoende volwaardig mee kunnen doen in de samenleving. Het gaat hierbij niet alleen om de fysieke gezondheid maar ook het vermogen om je aan te passen, welbevinden, eigen regie, veerkracht, participatie en zingeving. De psychische gezondheid en het mentaal bevinden zijn ontzettend belangrijk voor de gewenste positieve eigen ervaren gezondheid. We willen problemen zoals depressie, angst, stress, prestatiedruk en eenzaamheid zoveel mogelijk voorkomen en verhelpen. Om dit te bewerkstelligen is het soms van belang om breder te kijken dan alleen het gezondheidsdomein omdat er achterliggende problematiek schuil kan gaan achter psychische problematiek. Interventies op het gebied van bijvoorbeeld schuldhulpverlening of arbeidsbemiddeling zijn soms een beter startpunt voor het verbeteren van de gezondheid dan een aanpak die zich alleen richt op een gezondere leefstijl. Een integrale aanpak is essentieel om alle inwoners kansen te bieden de ervaren gezondheid en het mentaal welbevinden te verbeteren.
Het stimuleren van ontmoeten en participeren in de samenleving maakt ook onderdeel uit van die integrale aanpak. Naast de positieve benadering van gezondheid en de integrale aanpak, willen we tevens zo preventief en vroeg mogelijk te werk gaan. Het vroeg signaleren van psychosociale problemen bij jong en oud kan namelijk een heel scala aan klachten voorkomen.
Waar we ons inzetten voor het mentaal welbevinden van alle inwoners, hebben we ook specifiek oog voor het mentaal welbevinden voor onze jeugd en jongvolwassenen. Dit in lijn met het speerpunt ‘Druk op het dagelijks leven bij jeugd en jongvolwassenen’ uit de landelijke gezondheidsnota. Hierin wordt aangegeven dat de mentale druk op jongeren lijkt toe te nemen, onder meer door de prestatiedruk in het onderwijs en de maatschappij. Dit leidt bijvoorbeeld tot meer middelengebruik om de prestaties te verbeteren, maar ook tot meer psychische klachten zoals depressies, slaapproblemen, toenemende stress en burn-out. We willen samen met onze partners in het onderwijs en de (jeugd)zorg door middel van interventies werken aan verlaging van die prestatiedruk en het versterken van de weerbaarheid en veerkracht.
3.3 Gezondheidsachterstanden terugdringen
“We stimuleren en faciliteren al onze inwoners om de gezonde keuze te (kunnen) maken. We willen al onze inwoners dezelfde kansen bieden en willen gezondheidsachterstanden terugdringen.” |
Een van de uitgangspunten in ons beleid is kansengelijkheid. Dit werkt zogezegd door in alles wat we doen aan gezondheid. Het is belangrijk om ook specifiek aandacht te hebben voor het terugdringen en tegengaan van gezondheidsachterstanden. Zodoende is dit een specifiek thema voor ons. Er valt namelijk ontzettend veel gezondheidswinst te behalen bij de groep inwoners met een lage SES.
Een individu wordt omringd door diverse factoren die van invloed kunnen zijn op de gezondheid van een individu. Niet ieder mens heeft bij geboorte dezelfde startpositie, omdat mensen genetisch, biologisch en psychisch nu eenmaal van elkaar verschillen. Daar komen maatschappelijke verschillen zoals inkomen, sociale omgeving, taalachterstand en leefomstandigheden van een individu ook bij kijken. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een laag opleidingsniveau, laag inkomen en/of schuldenproblematiek en daarmee dus een lage sociaaleconomische status (SES), flinke gezondheidsachterstanden hebben op mensen met een hoge SES. De levensverwachting van iemand met een lage SES is gemiddeld vier jaar lager dan iemand met een hoge SES. Als we kijken naar het verschil in aantal jaren ervaren gezondheid dan is dit nog groter. Mensen met een hoge SES hebben 15 jaar langer een goed ervaren gezondheid waardoor de kwaliteit van leven ook beter is.
De komende vier jaar gaan we ons inzetten om deze gezondheidsachterstanden te verkleinen door in te zetten op de factoren die deze beïnvloeden. Dit doen wij samen met onze samenwerkingspartners die de doelgroep met risico’s op gezondheidsachterstanden in beeld hebben. We richten ons op de volgende punten.
De omgeving waarin mensen wonen, leven en werken is van grote invloed op de gezondheid. In deze leefomgeving is zowel het sociale als het fysieke aspect van belang. Beide zijn aan elkaar verbonden. In de landelijke gezondheidsnota staat: “een gezond en toegankelijk ingerichte fysieke leefomgeving kan bijdragen aan een gezonde sociale leefomgeving en andersom.” Waar er traditioneel veelal is ingezet op de sociale omgeving van inwoners en de inwoner zelf om gezondheid te bevorderen, willen we ook dat er aandacht komt voor gezondheidsbevordering in de fysieke omgeving van inwoners. Niet alleen kunnen we middels onze fysieke leefomgeving de gezondheid bevorderen, het is ook belangrijk aandacht te hebben voor gezondheidsbescherming. De fysieke leefomgeving kan namelijk ook een bron van ziektelast zijn. Op dit moment kan minstens 4% van de ziektelast in Nederland verklaard worden door luchtverontreiniging en geluid. Tevens worden we geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering. We krijgen bijvoorbeeld steeds meer te maken met extreme hitte waardoor inwoners meer gezondheidsrisico lopen.
Door in te zetten op gezondheidsbevordering en gezondheidsbescherming in de fysieke leefomgeving van inwoners sluiten we goed aan op de naderende Omgevingswet waarin gezondheid een belangrijk thema is. De inzet vraagt nauwe samenwerking met de afdeling en samenwerkingspartners die zich bezighouden met ruimtelijke ontwikkeling.
4. Monitoring, financiën, vervolgproces
Het Lokaal gezondheidsbeleid is een samenhang van interventies en activiteiten die uitgevoerd worden vanuit verschillende gemeentelijke beleidsvelden, waaronder de Wmo, jeugd, minimabeleid en sportbeleid. Om deze reden is er geen volledig financieel kader te geven.
De onderstaande bedragen zijn de structurele kosten die gemaakt worden voor wettelijke taken en maatwerktaken uitgevoerd door de GGD en de Jeugdgezondheidszorg
Tevens staan de kosten weer gegeven van de interventies die op dit moment uitgevoerd worden en begroot zijn.
De uitvoering van dit gezondheidsbeleid kan naar verwachting worden gerealiseerd binnen de budgetten die hiervoor zijn begroot. In een uitvoeringsplan zullen concrete maatregelen beschreven worden. Dit programma wordt opgesteld in nauwe samenwerking met partners in het sociale domein zoals het onderwijs, welzijnswerk, jeugdzorg, gezondheidszorg, vrijwilligersorganisaties en andere (zorg)aanbieders. Jaarlijks zullen de uitvoeringsplannen worden geëvalueerd en bijgesteld. De evaluatie wordt jaarlijks aan de gemeenteraad en de adviesraad sociaal domein aangeboden.
Bijlage 1 evaluatie Gezondheidsbeleid 2016-2019
Het opstellen van gezondheidsbeleid is een wettelijke verplichting voor iedere gemeente vanuit de Wet Publieke Gezondheid (WPG). Elke vier jaar brengt de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een landelijke nota gezondheidsbeleid uit. Op 4 december 2015 is de landelijke nota gezondheidsbeleid 2016-2019 verschenen. Volgens artikel 13 van de Wet publieke gezondheid (Wpg) is de gemeenteraad binnen twee jaar na vaststelling van de landelijke nota verplicht een lokale nota gezondheidsbeleid vast te stellen.
In maart 2016 heeft de gemeenteraad van Westvoorne de nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2016-2019 vastgesteld. In de jaren 2016 tot heden is uitvoering gegeven aan het gezondheidsbeleid. De uitvoering van het gezondheidsbeleid over de jaren 2016 tot heden is geëvalueerd en in deze notitie vastgelegd. In de evaluatie wordt kort ingegaan op de gekozen doelstellingen, de uitgevoerde activiteiten en de behaalde resultaten. Op basis hiervan zijn conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan voor de nieuwe beleidsperiode.
Voor de nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2016-2019 is aansluiting gezocht bij de landelijke speerpunten van het ministerie van VWS. Het gezondheidsbeleid heeft zich de afgelopen jaren gericht op preventie en leefstijl van het individu en de omgeving.
De volgende uitgangspunten voor het gezondheidsbeleid zijn geformuleerd:
iedereen is primair zelf verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en keuzes en daarmee ook voor
zijn gezondheid. Eigen verantwoordelijkheid en toegankelijkheid van gezonde keuzes zijn dan
In aanvulling op de visie zijn de volgende vijf uitgangspunten gehanteerd:
De volgende inhoudelijke speerpunten zijn in het lokale gezondheidsbeleid opgenomen:
In de volgende paragraven zijn de doelstellingen van de beleidsperioden en de daaruit voortvloeiende acties weergegeven.
De doelstellingen van het gezondheidsbeleid hebben zich de afgelopen jaren vooral gericht op jeugdige.
Hoe eerder overgewicht voorkomen kan worden, hoe beter.
De gemeente Westvoorne wilde bereiken dat het aantal kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar met overgewicht af zou nemen.
Voorgenomen activiteiten uit de nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2016-2019:
De gemeente Westvoorne heeft zich de afgelopen jaren vooral veel gericht op bewegen, om zo overgewicht te voorkomen.
De gemeente Westvoorne subsidieert een aantal initiatieven om bewegen onder ouderen te stimuleren, namelijk “Meer bewegen voor ouderen” (MBvO), Galm en zwemmen voor 55+. Per juli 2020 wordt de financiële bijdrage van de gemeente voor MBvO stopgezet. We gaan kijken of voor de 55+ zwemgroep met het aanbod in het zwembad op deze groep kan worden ingespeeld en voor de meer bewegen voor ouderen groep of binnen de Gymnastiekvereniging een aanbod kan worden ontwikkeld. Vanaf 2021 wordt de financiële GALM-bijdrage aan RTC stopgezet. Met het vrijgekomen bedrag wordt jaarlijks de structurele budgetsubsidie voor seniorenleden vanaf 70 jaar verhoogd.
Inzetten op gezonde sportkantine door Team: Fit. Team: Fit zet zich in om het kantineaanbod in sportaccommodaties gezonder te maken. Conform de spelregels van Team:Fit wordt een zilveren certificering behaald wanneer in een kantine het zichtbare aandeel van gezondere producten in de meerderheid. Gedurende de eerste editie van het sportcafé heeft Team:Fit een presentatie hierover gegeven
Er is in de afgelopen beleidsperiode hard gewerkt aan het vestreken van netwerken en het verbinden van diverse organisaties met als doel het creëren van een gezonde leefomgeving waarin inwoners kunnen bewegen, sporten, en activiteiten ondernemen.
Uit de Kernkaart 2019 van de GGD blijkt dat het aandeel inwoners met overgewicht in Westvoorne, onder bijna alle leeftijdsgroepen, vergelijkbaar is met het regionaal of landelijke gemiddelde. Het aandeel kinderen en jongeren dat te zwaar is varieert tussen 8% en 15%. Gesteld kan worden dat de doelstelling dat het aantal kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar met overgewicht af zou nemen is behaald.
De gemeente Westvoorne wilde bereiken dat het aantal rokers afneemt.
Voorgenomen activiteiten uit de nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2016-2019:
De gemeente Westvoorne heeft de afgelopen Jaren ingezet op preventie, zodat jongeren niet beginnen met roken. Jaarlijks geeft YOUZ voorlichting op de basisscholen over alcohol en roken. Ook geeft het CJG voorlichting aan jongeren en ouders over de gevaren de gevaren van roken.
Een van de thema’s uit het Lokaal Sportakkoord is “Bewustwording van een gezonde levensstijl” Sportverenigingen worden gestimuleerd om hun sportvereniging rookvrij te maken. MHV Forcial is de eerste verenging binnen Voorne-Putten die helemaal rookvrij is.
Uit de Kernkaart 2019 van de GGD blijkt dat de landelijke verwachting is dat het percentage rokers onder de 17- tot en met 23-jarigen de komende jaren verder gaat dalen. Er is een lichte daling van het aantal rokers in de leeftijd van 17-23 jaar te zien. Ook het aantal rokers in de leeftijd 13 -16 jaar is gedaald en ligt onder het landelijk gemiddelde. Het trendscenario voor 2040 schat het percentage rokende volwassenen in 2040 op 14%. In Westvoorne rookt 18% van de mannen en 17% van de vrouwen van 19 jaar en ouder en dit is lager dan gemiddeld in Nederland. Van de vrouwen rookt 17%. Het rookgedrag onder 13- tot en met 16-jarigen in Westvoorne is vergelijkbaar met de regio en Nederland, 3% rookt dagelijks en 5% rookt wekelijks.
In het jaar 2020 is het project Rookvrije kindomgeving Rotterdam Rijnmond gestart. Doel van dit project is om voor 1-1-2022 een impuls te geven aan een rookvrije kind omgevingen met sportverenigingen, scholen en speelplekken als zwaartepunt en de campagne Stoptober regionaal uitzetten met specifieke aandacht voor de lage SES doelgroep.
4.1 Depressiepreventie en eenzaamheid
Her beleid heeft zich vooral gericht op twee specifieke doelgroepen: eenzame ouderen en jeugdigen uit risicogroepen (o.a. kinderen van ouders met psychiatrische problematiek, kinderen die getuige zijn van huiselijk geweld, kinderen die een vechtscheiding hebben meegemaakt). Van beide groepen is bekend dat zij een verhoogd risico lopen om (op korte of langere termijn) last te krijgen van psychische of psychiatrische problematiek. Voor ouderen is het voornamelijk van belang dat zij zo lang mogelijk mee kunnen blijven doen. Daarom achten we het van belang voor ouderen om vooral in te zetten op het voorkomen en bestrijden van eenzaamheid.
De gemeente heeft willen bereiken dat:
Voorgenomen activiteiten uit de nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2016-2019:
De gemeente Westvoorne heeft de bovengenoemde activiteiten uitgevoerd. De afgelopen jaren is vooral geïnvesteerd in het vinden van jongeren die psychische problemen of eenzaam zijn. Binnen de gemeente Westvoorne is een jongerenwerker van Stichting Push actief. Stichting PUSH verzorgt het vindplaatsgerichte of ambulante jongerenwerk. PUSH geeft ook voorlichting over bepaalde zaken en legt contacten met de buurt.
Verder is Fijn je te Zien gelanceerd. Fijn je te zien is een online ontmoetingsplek voor iedereen die graag in contact komt met andere mensen. Op dit platform kun je om hulp vragen, hulp aanbieden en advertenties plaatsen ook zijn er binnen Westvoorne buurtverbinders binnen actief. Buurtverbinders zijn de oren en ogen van de wijken. Buurtverbinders stimuleren mensen om mee te doe aan activiteiten in de wijk en of organiseren zelf activiteiten.
In 2019 is de Catharina Stichting gestart met de voorbereiding van het uitvoeren van signalerende huisbezoeken voor 75+. In februari 2020 wordt gestart met de eerste huisbezoeken. De gemeente Westvoorne verstrekt ook subsidie aan Lasso en SWO die activiteiten gericht op maatschappelijke participatie voor ouderen organiseren.
Uit de Kernkaart van de GGD blijkt dat het aandeel emotioneel eenzamen onder volwassenen en ouderen lager vergeleken met het landelijke gemiddelde. Daarnaast zien we voor ouderen een afname van sociale eenzaamheid van 54% in 2012 tot 43% in 2016.
Uit de Kernkaart 2019 van de GGD blijkt verder de meeste jongeren hun gezondheid (zeer) goed ervaren. Wel wordt deze groep, ook landelijk, minder groot. De omvang van psychosociale problemen lijkt toegenomen onder de groep (4-11 jaar).
De afgelopen jaren is veel ingezet op preventie. Over het algemeen zijn de voorgenomen activiteiten uitgevoerd, zijn de geformuleerde doelen gehaald en zijn de resultaten van het lokaal gezondheidsbeleid positief te noemen. De thema’s uit het huidige lokale gezondheidsbeleid zijn nog steeds actueel en sluiten aan bij het huidige collegeprogramma. In de nieuwe beleidsperiode zal voldoende aandacht moeten zijn voor het mentaal welbevinden van jongeren en sport-en bewegen voor jongeren. De gemeente Westvoorne heeft in 2020 een Sportakkoord gesloten, samen met sportverenigingen en de buurtcoach en andere samenwerkingspartners wordt het bewegen en sporten onder onze inwoners gestimuleerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-102433.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.