HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze nadere regels en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- 1.
abri’s,
mupi’s
en andere reclamevitrines: reclame al dan niet roterend in of op een kast (met verlicht achter paneel of zijkanten) vaak bij bushaltes of gemeentelijke informatieborden;
- 2.
Apv
: Algemene plaatselijke verordening Roerdalen 2019;
- 3.
beroep of bedrijf aan huis: reclame bij een beroep of bedrijf aan huis als bedoeld in het geldende bestemmingsplan;
- 4.
billboard: reclame op een groot bord vaak geplaatst langs in- en uitvalswegen;
- 5.
Bor
: Besluit omgevingsrecht;
- 6.
bord (naam/te koop): (overige) reclame op een al dan niet vrijstaand bord met 1 of meer reclamevakken;
- 7.
bouw- en makelaarsreclame: reclame gedurende de tijd dat bouwprojecten in ontwikkeling zijn of onroerende goederen te koop/te huur staan;
- 8.
college: het college van burgemeester en wethouders van Roerdalen;
- 9.
commissie: de Omgevingscommissie MER als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Woningwet, artikel 6.2, eerste en tweede lid van het Bor en artikel 15, eerste lid, van de Monumentenwet die adviseert omtrent welstand;
- 10.
dak reclame: reclame in, aan of op goten en/of daken van bouwwerken;
- 11.
driehoeks
bord: reclamebord bestaande uit minimaal 3 reclamevakken in een frame, vaak geplaatst om een mast of paal;
- 12.
feestvlaggetjes: reclame op kleine vaak bont gekleurde (kunst)stofachtige (driehoekige) vlaggen die aan elkaar zijn bevestigd;
- 13.
flyeren: reclamefolders of promotiematerialen verspreiden in de openbare ruimte;
- 14.
foliereclame: reclame in de vorm van plakfolie, bijvoorbeeld bevestigd op beglazing;
- 15.
gevelreclame: reclame bevestigd aan of op de gevel;
- 16.
handelsreclame: reclame waarbij een commercieel belang centraal staat bij het aanprijzen of aandacht vestigen hierop;
- 17.
ideële reclame: reclame waarbij een sociaal, maatschappelijk, religieus of politiek belang centraal staat bij het aanprijzen of aandacht vestigen en de statuten van de organisatie uitsluitsel geven of sprake is van ideële reclame;
- 18.
lichtreclame: reclame direct of indirect verlicht anders dan door middel van openbare verlichting;
- 19.
lokaal evenement reclame: reclame voorafgaande aan een evenement als bedoeld in artikel 2:10 Apv, hoofdzakelijk gericht op de inwoners van de gemeente Roerdalen;
- 20.
luifels, markiezen, parasols, zonwering, terrasschermen: reclame aan of op luifels, markiezen, parasols, zonwering en terrasschermen;
- 21.
mastreclame: reclame, aan een lichtmast, bijvoorbeeld een lantaarnpaal;
- 22.
muurschildering: reclame met bijvoorbeeld kalk, krijt, teer of een kleur of verfstof aangebracht op een bouwwerk;
- 23.
raam of rolluik: reclame, bevestigd aan of op de binnenzijde of buitenzijde van ramen, rolluiken of andere gevelopeningen zichtbaar vanaf de openbare weg;
- 24.
reclame: reclame als bedoeld in artikel 1:1, onderdeel k Apv;
- 25.
reclameobject: een object waarmee reclame wordt gemaakt;
- 26.
sandwichbord: twee reclameborden die als een stel aan elkaar bevestigd worden, doorgaans om een lichtmast of paal;
- 27.
(semi-)overheid: publiekrechtelijke en privaatrechtelijke organisaties die wettelijke taken uitoefenen en/of een uitgesproken publiek belang dienen en die hoofdzakelijk gefinancierd worden met publieke middelen;
- 28.
seizoensproducten
: reclame voor goederen tijdens de oogstperiode (bijvoorbeeld aardbeien en asperges);
- 29.
(span)doek: reclame op een gespannen stof- of zeildoek;
- 30.
sponsoring: reclame als tegenprestatie voor steun met geld of andere middelen;
- 31.
tijdelijke reclame: reclame anders dan voor de verkiezingen en maximaal 3 weken, al dan niet onderbroken, aanwezig;
- 32.
uithangbord: reclame, vaak op een bord of schild en haaks bevestigd (aan of op een bouwwerk);
- 33.
uitstallingen of voorwerpen: reclame, aan of op een vrijstaand (strategisch) geplaatst object waarmee de klant wordt geattendeerd op goederen, diensten, activiteiten of namen;
- 34.
verkiezingen: reclame, 9 weken voorafgaande aan verkiezingen met betrekking tot de verkiezingen;
- 35.
verwijzing: reclame om klanten de route te wijzen naar de locatie van goederen, diensten, activiteiten of namen;
- 36.
vlaggen: reclame op (kunst)stofachtige materialen met of zonder hulpconstructie (bijvoorbeeld vlaggenmasten of vlaggenstokken). Onder vlaggen wordt tevens verstaan banieren, vaandels en wimpels;
- 37.
voertuigreclame: reclame aan of op een voertuig of ander mobiel object dat op, aan of langs de weg is geparkeerd of zichtbaar is;
- 38.
voorzieningen van openbaar nut: voorzieningen ten behoeve van een op het openbare net aangesloten nutsvoorziening, het telecommunicatieverkeer, het openbaar vervoer en/of het wegverkeer, straatmeubilair, planten en bomen en alle overige voorzieningen met een publieke functie;
- 39.
Wabo
: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
- 40.
welkomstbord: reclame, vaak op een bord waarmee klanten welkom worden geheten op de locatie van goederen, diensten, activiteiten of namen;
- 41.
weg: reclame op de weg als bedoeld in artikel 1:1, onderdeel k Apv;
- 42.
zuil: reclame op een vrijstaand langvormig object met 1 of meer reclamevakken.
Van alle genoemde reclameobjecten is in bijlage 1 een voorbeeld opgenomen.
Artikel 1:2 Maatvoering
- 1.
De afmetingen hebben niet alleen betrekking op de reclame, maar ook op het object waar reclame mee wordt gemaakt. Dat betekent dat de maatvoering van bijvoorbeeld een zuil dus niet uitsluitend betrekking heeft op de afmeting van het reclamevlak met daarin de belettering en/of afbeelding. Voor de maatvoering wordt het reclamevlak en het reclameobject als een geheel gezien;
- 2.
De afmetingen van reclame zijn genoemd in de breedte x de hoogte en de lengte, m2 of m3;
- 3.
De afstand van reclame wordt gemeten door middel van een rechte lijn tussen de verst van elkaar gelegen uiteinden.
Artikel 1:3 Afbakening
- 1.
De in dit document opgenomen nadere regels zijn van toepassing op reclame zoals bedoeld in artikel 1:1, lid 7 en 14 en artikel 4:14 Apv;
- 2.
De nadere regels hebben alleen betrekking op het reclameobject en niet op de inhoud van de reclame;
- 3.
De nadere regels zijn niet van toepassing op reclame op gemeentelijke en provinciale rotondes. Hiervoor gelden de richtlijnen reclame op gemeentelijke en provinciale rotondes (zie bijlage 3);
- 4.
De nadere regels zijn niet van toepassing op alternatieve plaatsnaamborden in het kader van carnaval.
Artikel 1:4 Algemeen verbod
Als verboden reclame wordt in ieder geval aangemerkt:
- 1.
reclame in strijd met de Grondwet, een wet in formele zin, uitvoeringsregeling, verordening of andere algemeen verbindende voorschriften waaronder die deel uitmakend van een bestemmingsplan, beheersverordening;
- 2.
reclame die schade, hinder, gevaar of overlast veroorzaakt;
- 3.
reclame die is bevestigd of anderszins aangebracht op of aan voorzieningen ten behoeve van een op het openbare net aangesloten nutsvoorziening, het telecommunicatieverkeer, het openbaar vervoer en/of het wegverkeer, straatmeubilair, planten en bomen en alle overige voorzieningen met een publieke functie op enige wijze nadelige invloed heeft op het gebruik of de staat van deze voorzieningen;
- 4.
reclame die geen functionele relatie heeft met de onroerende zaak waarop of waaraan zij direct of indirect is bevestigd of op andere wijze aangebracht, met uitzondering van tijdelijke reclame voor lokale evenementen, en tijdelijke ideële reclame;
- 5.
reclame binnen 5 meter van een drempel, kruising, wegversmalling, oversteekplaats of water, tenzij de reclame is bevestigd aan het hoofdgebouw;
- 6.
reclame waardoor geen sprake is van een vrije doorloopbreedte van minimaal 1,2 meter op een trottoir;
- 7.
reclame waardoor de toegang tot brandkranen en putten niet verzekerd is;
- 8.
de reclame – uiting geen feitelijke betekenis heeft;
- 9.
aanstootgevende en shockerende reclame;
- 10.
reclame waardoor de veiligheid van het verkeer in gevaar wordt gebracht en/of ernstige hinder voor de omgeving wordt veroorzaakt;
- 11.
reclame-uitingen die niet in een goede staat van onderhoud verkeren;
- 12.
handelsreclame–uiting die is aangebracht op een voertuig dat enkel dient als middel om handelsreclame te maken en waarmee niet daadwerkelijk wordt gereden en in die hoedanigheid niet bijdraagt aan de bedrijfsvoering;
- 13.
Het aanbrengen van een reclame-uiting en/of de aanwezigheid daarvan schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;
- 14.
reclame die fluorescerende kleuren bevat, knipperend is, roterende en mechanische bewegingen maakt, of aangebracht is in de vorm van lichtreflexborden of, voor zover relevant, niet is aangebracht op of aan borden of constructies vervaardigd van deugdelijk, waaronder weerbestendig materiaal;
- 15.
handelsreclame aangebracht op door het college aangewezen aanplakborden zoals omschreven in artikel 2:26, tweede lid Apv 2019;
- 16.
reclame waarbij geen vrije hoogte is van minimaal 2,3 meter boven een trottoir/wegberm;
- 17.
reclame boven de rijbaan en aansluitende 0,5 meter van trottoir/wegberm;
- 18.
reclame voor een openbare verkoop of een aanbieding ter verkoop, verhuur, of verpachting van een onroerende zaak in de gemeente, tenzij:
- a.
er maximaal 1 bord wordt geplaatst;
- b.
de maximale oppervlakte 0,5 m2 bedraagt en de langste zijde korter dan 1 meter is;
- c.
de reclame onverlicht is;
- 19.
de volgende reclame:
- a.
abri’s, Mupi’s en andere vitrines;
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
muurschildering;
Het verbod genoemd onder a, b, d, e, f geldt niet als het om bestaande en vergunde reclame gaat op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
HOOFDSTUK 2 TOETSINGSCRITERIA
Artikel 2:1 Nadere regels objectgerichte reclame
- 1.
Onder objectgerichte reclame wordt in ieder geval verstaan:
- a.
- b.
beroep of bedrijf aan huis;
- c.
- d.
borden proefvelden agrariërs;
- e.
bouw- en makelaarsreclame;
- f.
driehoeks- en sandwichborden;
- g.
- h.
- i.
kerstversieringen en kerstverlichting;
- j.
- k.
luifels, markiezen, parasols, zonwering, terrasschermen;
- l.
- m.
- n.
- o.
- p.
- q.
uitstallingen of voorwerpen;
- r.
uitstallingen of voorwerpen t.b.v. een lokaal evenement;
- s.
- t.
- u.
- v.
- 2.
Het maken van reclame op objecten zoals genoemd in onderdeel a tot en met v is uitsluitend geoorloofd als wordt voldaan aan de regels zoals opgenomen in artikel 2:1:1 tot en met 2:1:22.
Artikel 2:1:1 vlaggen
- 1.
Enkel toegestaan binnen de bestemmingen: Agrarisch (…), Bedrijf (…), Cultuur en ontspanning - bezoekerscentrum, Detailhandel (…), Horeca, Kastelen en Landgoederen (…), Maatschappelijk (…)**, Molen, Recreatie (…), Sport.
- 2.
De maximale afmeting bedraagt 3m2.
- 3.
- 4.
Gelet op de aard van de activiteiten van het bedrijf én de grootte van het verkoopvloeroppervlak kan het college ontheffing verlenen van het gestelde maximum zoals opgenomen in het derde lid. Aan deze ontheffing kan het college voorschriften verbinden.
Artikel 2:1:2 beroep of bedrijf aan huis
- 1.
Maximaal 1 per beroep of bedrijf.
- 2.
De maximale afmeting zoals opgenomen in het geldende bestemmingsplan.
Artikel 2:1:3 borden (naam/ te koop)
- 1.
Alleen tijdens op grond van de Winkeltijdenwet en de Winkeltijdenverordening Roerdalen geldende openingstijden.
- 2.
- 3.
De maximale afmeting bedraagt 1m3.
Artikel 2:1:4 borden proefvelden agrariërs
- 1.
Enkel binnen de bestemming Agrarisch – Landbouwontwikkelingsgebied, Agrarisch met waarden – Landschapswaarden – 1, Agrarisch met waarden – Landschapswaarden -2, Agrarisch met waarden – Natuur- en landschapswaarden.
- 2.
- 3.
De maximale afmeting per bord is 0,5m2.
Artikel 2:1:5 bouw en makelaarsreclame
- 1.
- 2.
Alleen gedurende de periode van zes maanden direct voorafgaand aan de realisatie van het project en vanaf de realisatie tot de oplevering.
- 3.
Alleen na de realisatie voor verhuur of verkoop van het project voor een periode van maximaal drie jaar.
- 4.
Geplaatst op het terrein waarop de activiteit of werkzaamheid wordt uitgevoerd / betrekking heeft.
- 5.
De maximale afmeting zoals opgenomen in het Bor.
- 6.
In een gebied met hoofdzakelijk de bestemming Wonen bedraagt de afmeting maximaal 0,5 m2.
Artikel 2:1:6 driehoeks- en sandwichborden
- 1.
Alleen toegestaan bij lokale evenementen en tijdelijke ideële reclame.
- 2.
Alleen voor een periode van drie weken waarbinnen het lokaal evenement plaatsvindt.
- 3.
Alleen op door het college aangewezen locaties (zie bijlage 2).
- 4.
Maximaal 4 identieke borden per kern en maximaal 24 identieke borden in de gemeente.
- 5.
De maximale afmeting per bord is 1m2.
Artikel 2:1:7 foliereclame
Enkel toegestaan binnen de bestemmingen: Agrarisch (…), Bedrijf (…), Cultuur en ontspanning - bezoekerscentrum, Detailhandel (…), Horeca, Kastelen en Landgoederen (…), Maatschappelijk (…)**, Molen, Recreatie (…), Sport.
Artikel 2:1:8 gevelreclame
- 1.
Enkel toegestaan binnen de bestemmingen: Agrarisch (…), Bedrijf (…), Cultuur en ontspanning - bezoekerscentrum, Detailhandel (…), Horeca, Kastelen en Landgoederen (…), Maatschappelijk (…)**, Molen, Recreatie (…), Sport.
- 2.
De breedte bedraagt maximaal 50% van de gevelbreedte met een maximum van 3 meter.
- 3.
Maximale hoogte 0,5 meter.
- 4.
Maximale dikte 0,2 meter ten opzichte van de gevel.
Artikel 2:1:9 lichtreclame
Enkel toegestaan binnen de bestemmingen Bedrijf, Bedrijf – Agrarisch Aanverwant, Bedrijventerrein, Centrum, Cultuur en ontspanning (…), Detailhandel (…), Dienstverlening, Horeca, Kastelen en Landgoederen, Maatschappelijk (…), Molen, Natuur, Recreatie (…), Sport.
Artikel 2:1:10 luifels, markiezen, parasols, zonwering, terrasschermen
Enkel toegestaan binnen de bestemmingen: Agrarisch (…), Bedrijf (…),Culltuur en ontspanning - bezoekerscentrum, Detailhandel (…), Horeca, Kastelen en Landgoederen (…), Maatschappelijk (…)**, Molen, Recreatie (…), Sport.
Artikel 2:1:11 kerstversieringen en kerstverlichting
Alleen die in het kader van (brand)veiligheid zijn toegestaan.
Artikel 2:1:12 raam of rolluik
- 1.
- 2.
De reclame bedraagt maximaal 1/3 van de gevelopening.
Artikel 2:1:13 seizoensproducten
- 1.
Alleen gedurende de oogst.
- 2.
- 3.
De maximale afmeting is 0,5 m2 en de langste zijde korter is dan 1 meter.
- 4.
De reclame onverlicht is.
- 5.
De reclame wordt gemaakt in dezelfde straat waaraan het verkooppunt is gelegen, op een maximale afstand van 300 meter van het verkooppunt.
Artikel 2:1:14 (span)doek
- 1.
Alleen voor lokale evenementen en tijdelijke ideële reclame.
- 2.
Alleen voor een periode van drie weken waarbinnen het lokaal evenement plaatsvindt.
- 3.
De maximale afmeting bedraagt 3m2.
Artikel 2:1:15 sponsoring
Alleen op sportcomplexen en op de dag van lokale evenementen op het door de gemeente aangewezen evenemententerrein.
Artikel 2:1:16 uithangbord
- 1.
- 2.
De maximale afmeting bedraagt 0,5m2.
Artikel 2:1:17 uitstallingen of voorwerpen
- 1.
Alleen tijdens op grond van de Winkeltijdenwet en de Winkeltijdenverordening Roerdalen geldende openingstijden.
- 2.
Alleen in centrumgebieden en/of bij detailhandel- en bedrijfspanden.
- 3.
Maximaal 1 bord per adres.
- 4.
In een strook maximaal 3 meter vanuit de voor- of zijgevel.
- 5.
De maximale afmeting bedraagt 1m3.
Artikel 2:1:18 uitstallingen of voorwerpen t.b.v. een lokaal evenement
- 1.
Alleen voor een periode van drie weken waarbinnen het lokaal evenement plaatsvindt.
- 2.
De maximale afmeting bedraagt 5 m3.
Artikel 2:1:19 verkiezingen
- 1.
Maximaal 9 weken voorafgaande aan de verkiezingen.
- 2.
Alleen op gemeentelijke aanplakborden en driehoeks- en sandwichborden.
Artikel 2:1:20 verwijzing
Toegestaan op een (door de ondernemers en/of verenigingen gezamenlijk uit te voeren en te onderhouden en door het college goedgekeurd) uniform gemeentelijk verwijzingsbord.
Artikel 2:1:21 welkomstbord
- 1.
- 2.
De maximale afmeting zoals opgenomen in het bestemmingsplan.
Artikel 2:1:22 zuil
- 1.
- 2.
de maximale afmeting zoals opgenomen in het bestemmingsplan.
HOOFDSTUK 3 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 3:1 Afwijkingsbevoegdheid
In geval van bijzondere omstandigheden kan het college ontheffing verlenen van de nadere regels. Aan deze ontheffing kan het college voorschriften verbinden.
Artikel 3:2 Overgangsrecht
- 1.
Reclame die aanwezig is op het tijdstip van inwerkingtreding van deze nadere regels en hiermee in strijd is, mag worden voorgezet mits de afwijking van deze regels naar de aard en omvang niet wordt vergroot.
- 2.
Het bepaalde onder 1 is niet van toepassing op reclame die reeds in strijd was met “de Nadere regels reclame Roerdalen 2016”, daaronder begrepen de overgangsregels van deze nadere regels.
Artikel 3:3 Overig
De bij dit document behorende bijlagen maken onlosmakelijk deel uit van de nadere regels.
Artikel 3:4 Titel
Dit document wordt aangehaald als “Nadere regels reclame Roerdalen 2020”.
Artikel 3:5 Inwerkingtreding
- 1.
De “Nadere regels reclame Roerdalen 2020” treden in werking de dag na bekendmaking.
- 2.
De “Nadere regels reclame Roerdalen 2016” worden per gelijke datum ingetrokken.