Besluit van de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen houdende regels omtrent cameratoezicht (Cameraprotocol gemeente Tholen)

De burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders, ieder voor zover het haar of zijn bevoegdheden betreft,

 

gezien het advies van de Chief Information Security Officer (Ciso) van de gemeente Tholen,

 

gelet op artikel 172 van de Gemeentewet en artikel 6, lid 1, aanhef en sub f, van de Algemene Verordening Gegevensbescherming,

 

besluiten:

 

vast te stellen de hierna volgende regels met betrekking tot cameratoezicht in de gemeente Tholen.

Inleiding

De gemeente Tholen maakt gebruik van cameratoezicht. Met dit protocol worden de interne afspraken rondom camera bewakingssystemen vastgelegd. Dit protocol geeft onder andere een beschrijving van de praktische uitvoering van het cameratoezicht mede met het oog op de bescherming van de privacy van de gebruikers en de bezoekers van de terreinen, gebouwen, objecten en bezittingen van de gemeente Tholen.

Kader

Het cameratoezicht geschiedt onder de verantwoordelijkheid van College van B&W. Opdrachtgever en eindverantwoordelijke voor verwerking is de burgemeester.

Grondslag

De burgemeester heeft onder andere als taakstelling het handhaven van de openbare orde (artikel 172 Gemeentewet). Gezien de openbare functie van het gemeentehuis en de andere locaties of terreinen van de gemeente Tholen, is het van groot belang dat zowel gebruikers als bezoekers daar veilig terecht kunnen. Teneinde dat optimaal te faciliteren is besloten tot het invoeren van cameratoezicht. Deze taak van de burgemeester is vastgelegd in artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen.

 

Daarnaast vindt de gemeente het belangrijk te waken over:

 

  • het bestuur en werknemers van de gemeente en/of cliënten tegen agressie;

  • eigendommen van gemeentemedewerkers en organisatieonderdelen;

  • eigendommen van bezoekers van het gemeentehuis, gemeentelijke gebouwen en terreinen;

  • informatie en informatiedragers in het gemeentehuis;

  • gemeentelijke objecten en terreinen.

 

De gemeente heeft hierbij een gerechtvaardigd belang t.o.v. privacy van eventuele bezoekers (zie artikel 6, lid 1, aanhef en sub f Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)).

Doel van het cameratoezicht

Het hoofddoel van het cameratoezicht is preventie en is gebaseerd op artikel 151c Gemeentewet en artikel 6, lid 1, aanhef en sub e AVG (voor de uitvoering van overheidstaken, zoals handhaving openbare orde) en sub f AVG voor de uitvoering van niet-overheidstaken.

Nevendoelen

Het eventueel kunnen ondersteunen van bewijsvoering bij geconstateerde incidenten;

Onderzoek bij vermoedens van incidenten zoals verdwijning en/of schade van materialen, of diefstal door klanten of medewerkers;

Wijze van toepassing

Camera’s zoals bedoeld in dit protocol worden ingezet voor toezicht op of bij gemeentelijke terreinen, gebouwen en objecten 1 . De camera’s kunnen worden geplaatst op:

 

Vaste zichtbare locaties.

Deze camera’s controleren de reguliere toegangen en doorgangen;

Deze camera’s zijn vaste camera’s zonder en met bewegingsdetectie en met aanvullende voorzieningen voor analyse van de beelden;

De camera’s aan de buitenzijde van gebouwen kunnen daarbij zicht hebben op de openbare ruimte behorende bij de gemeentelijke gebouwen.

 

Tijdelijke locaties.

Deze camera’s worden geplaatst als bij speciale gelegenheden de doorstroming binnen en rond gebouwen is gewijzigd. Opdrachtgever daarvoor is de burgemeester, advies en coördinatie wordt verzorgd door de Informatiebeveiligingsorganisatie en de Chief Information Security Officer (CISO);

Deze camera’s zijn mobiele camera’s met bewegingsdetectie en met aanvullende voorzieningen voor analyse van de beelden.

 

Onzichtbare locaties

Deze (verborgen) camera’s worden alleen gebruikt als er concrete aanwijzingen of vermoedens zijn van overtredingen van de huisregels in het gemeentehuis. Hiervoor geldt dat bewijs niet op een andere manier te realiseren is en dat de inbreuk op de privacy zo klein mogelijk moet zijn. Opdrachtgever daarvoor is de burgemeester, advies en coördinatie wordt verzorgd door de Informatiebeveiligingsorganisatie en de CISO. In deze gevallen wordt zowel de aard van de aanwijzingen of vermoedens als de periode en de locatie van gebruik apart gedocumenteerd;

Deze camera’s zijn vaste camera’s zonder of met bewegingsdetectie en zonder of met aanvullende voorzieningen voor analyse van de beelden.

Bekendmaking cameratoezicht

Gebruikers en bezoekers worden op het cameratoezicht gewezen door:

  • Waarschuwingen via borden en/of stickers

  • Publicatie van dit protocol op intranet en op Overheid.nl

Informatieverstrekking

Verstrekken van opgenomen beeldmateriaal aan derden

  • Het verstrekken van beeldmateriaal aan derden kan slechts als dit verenigbaar is met het doel van het verzamelen van de beeldopnamen;

  • De gemeente beoordeelt de geschiktheid van de beelden in het kader van het ter beschikking stellen aan derden. Dit wordt gedaan met inachtneming van de bepalingen uit de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG);

  • De persoon die beeldmateriaal ontvangt dient zich vooraf aan de gemeente te legitimeren;

  • De persoon die het beeldmateriaal ontvangt tekent voor ontvangst van het beeldmateriaal en integer gebruik hiervan;

  • Beeldmateriaal wordt pas aan de politie verstrekt indien hierom uitdrukkelijk door de politie wordt verzocht onder verwijzing naar de wettelijke regeling die hieraan ten grondslag ligt, dan wel indien dit noodzakelijk is voor hun publiekrechtelijke taakuitvoering;

  • De politiefunctionaris tekent voor ontvangst van het beeldmateriaal en het integer gebruik hiervan;

  • Het beeldmateriaal wordt door middel van een Digitale drager (USB stick of geheugenkaart) verstrekt.

Toegang tot apparatuur en opnames

Locatie opslag

De camerabeelden worden opgeslagen op servers in het gemeentehuis of de betreffende gemeentelijke locaties waar camera’s zijn gepositioneerd, of in de daartoe aangewezen en beveiligde cloud-locaties . De opslaplaatsen zijn, met in achtneming van dit protocol, alleen toegankelijk zijn voor de daartoe aangewezen bevoegden.

 

Uitlezen

Bij toestemming voor het uitlezen van camerabeelden wordt onderscheid gemaakt tussen taken van openbare orde en gerechtvaardigd belang van de organisatie. Uitlezen van beelden bij taken van openbare orde kan alleen na toestemming van de Burgemeester. Uitlezen van beelden bij taken van Gerechtvaardigd belang kan na toestemming van het hoofd Facilitaire Zaken of de CISO.

Uitlezen van de beelden gebeurt op een afgeschermde locatie door een team dat naast een mogelijk direct betrokkene (zie ook Privacyrechten) bestaat uit tenminste één van de volgende personen: Burgemeester, de CISO of een vertegenwoordiger van de Informatiebeveiligingsorganisatie en een Functioneel Beheerder.

Beheer en onderhoud

Het technische beheer en onderhoud van het camerasysteem wordt uitgevoerd door een externe organisatie. Periodieke functionele controles van het systeem zoals de werking van de registratie van de camerabeelden worden periodiek uitgevoerd door het Functioneel Beheer.

  • Technische controle van de camera’s door een externe beheerder vindt jaarlijks plaats bij algemeen onderhoud en wanneer er sprake is van een technische storing. Bij de controle wordt gekeken of de camera’s nog beeld geven en het systeem nog functioneert Technische controles vinden plaats in het bijzijn van het Functioneel Beheer en een informatiebeveiligingsfunctionaris of de CISO.

  • Interne periodieke functionele controles van de applicatie en de camera’s vindt eens in de drie weken plaats door het Functioneel Beheer, waarbij wordt o.a. gekeken of het systeem nog functioneert en de camera’s nog beelden opnemen. De periodieke controles worden geregistreerd en uitgevoerd aan de hand van een checklist waarbij de datum en het tijdstip van de controle wordt genoteerd en die uitsluitend tot doel heeft de werking en instellingen van het camerasysteem te controleren. Bij afwezigheid van het Functioneel Beheer wordt door de directie een vervangende tijdelijke controleur uit de informatiebeveiligingsorganisatie aangewezen.

Bewaartermijn

De standaard bewaartermijn van de beelden is 28 dagen. Daarna worden de beelden vernietigd. Een afwijkende bewaartermijn is mogelijk als:

  • Na raadplegen van de beelden besloten wordt tot het doen van een aangifte. In dat geval worden de beelden bewaard tot het moment dat er een uitspraak is ontvangen.

  • Daartoe een verzoek van politie en/of justitie wordt ontvangen. In dat geval wordt een concrete vernietigingsdatum vastgesteld, die eventueel verlengd kan worden.

Privacyrechten

Voor het cameratoezicht van de gemeente Tholen gelden privacyrechten, zoals het inzagerecht voor gefilmde personen. Deze rechten kunnen uitgeoefend worden door het indienen van een motivatie met het daarvoor bestemde digitale formulier. De bewuste beelden worden op afspraak en na legitimatie van de aanvrager in gezelschap van de beheerder, CISO of burgemeester geraadpleegd. In beginsel heeft een betrokkene slechts recht op inzage van zijn eigen persoonsregistratie, derhalve beeldmateriaal waarop slechts de betrokkene te zien is. Bij een aanvraag tot inzage van beelden dient de betrokkene de reden, de datum, de locatie van de camera, het tijdstip en de tijdsduur van de beelden waarvan inzage wordt verlangt, aan te geven.

Slotbepaling

  • 1.

    In gevallen waarin dit protocol niet voorziet beslist de burgemeester.

  • 2.

    Dit protocol kan worden aangehaald als Cameraprotocol gemeente Tholen.

  • 3.

    Dit protocol treedt in werking op de dag na die van bekendmaking daarvan.

 

Tholen, 7 april 2020

De burgemeester van Tholen,

w.g. G.J. van de Velde-de Wilde

Burgemeester en wethouders van Tholen,

De secretaris,

w.g. S. Nieuwkoop

De burgemeester,

w.g. G.J. van de Velde-de Wilde

Naar boven