Wijziging Parkeerbeleidsplan gemeente Wijchen

Burgemeester en wethouders van Wijchen,

BESLUIT

 

vast te stellen de Wijziging Parkeerbeleidsplan gemeente Wijchen.

Artikel I Wijziging Parkeerbeleidsplan gemeente Wijchen

Na hoofdstuk 7 wordt een nieuw hoofdstuk 8 toegevoegd:

Hoofstuk 8 Parkeerbeleidsplan centrum Wijchen en plangebied Tussen Kasteel en Wijchens Meer

8.1 Inleiding

Centrum Wijchen

Voor het centrum van Wijchen geldt specifiek beleid. Het gaat om het gebied zoals weergegeven op deze kaart:

Voor dit gebied geldt in aanvulling op de rest van het Parkeerbeleidsplan hetgeen bepaald is in dit hoofdstuk. Indien dit hoofdstuk strijdig is met een bepaling in de rest van het Parkeerbeleidsplan, dan heeft het bepaalde in dit hoofdstuk voorrang.

Plangebied Tussen Kasteel en Wijchens Meer

Voor een deel van het centrum van Wijchen geldt specifiek beleid. Het gaat om het plangebied van het project Tussen Kasteel en Wijchens Meer (hierna: TKWM), zoals weergegeven op deze kaart:

Het plangebied TKWM bestaat uit de ontwikkellocaties, locaties openbare ruimte en kanslocaties.

 

Voor dit plangebied geldt in aanvulling op de rest van het Parkeerbeleidsplan hetgeen bepaald is in dit hoofdstuk. Indien dit hoofdstuk strijdig is met een bepaling in de rest van het Parkeerbeleidsplan, dan heeft het bepaalde in dit hoofdstuk voorrang.

8.2 Besluit parkeren centrum en plangebied TKWM

Centrum Wijchen

  • 1.

    We brengen de buffer voor zoekverkeer terug van 15% naar 5% onder voorwaarde dat voor het gehele centrum een dynamische parkeerverwijzing wordt aangebracht;

  • 2.

    We beschouwen de met tijdelijke parkeerplaatsen ingerichte locaties voormalige bibliotheek en Molenhuis hierna als permanente parkeerplaatsen.

  • 3.

    We gaan de bezettingsgraad van het aantal parkeerplaatsen in het centrum monitoren door jaarlijks op vier momenten een telling uit voeren.

Plangebied TKWM

  • 4.

    We brengen het aantal openbare parkeerplaatsen in het plangebied TKWM terug van 456 naar 287;

  • 5.

    Voor de nieuwe bebouwing (woningbouw en commercieel programma) hanteren we de onderkant van de bandbreedte van de CROW parkeernormen;

  • 6.

    Op de parkeernorm voor de nieuwe woningen in het plangebied TKWM staan we een maximale mobiliteitscorrectie van 15% toe op de private parkeerplaatsen voor het implementeren van innovatieve parkeeroplossingen.

8.3 Toelichting op besluit

Toelichting verkleinen buffer voor zoekverkeer

Eén van de ambities van het college is om het autogebruik te ontmoedigen waardoor de centrumbezoekers eerder zullen fietsen of lopen of gebruik maken van het Openbaar Vervoer. Door de buffer bij te stellen van 15% naar 5% blijft er extra ruimte in het centrum beschikbaar maar zal het autogebruik deels ontmoedigd worden.

 

In Druten wordt in het parkeerbeleid ook rekening gehouden met een buffer van 5%. Door de ervaringen die door onze werkorganisatie Druten-Wijchen daar opgedaan zijn, zijn wij van mening dat dit principe ook werkbaar is voor het centrum van Wijchen, zeker als een digitaal dynamisch parkeerverwijzingssysteem geïmplementeerd wordt.

 

Om het verkeer (en daarmee ook het parkeren) beter over het centrum teverdelen en de bereikbaarheid van het centrum te vergroten dient een digitale dynamische parkeerverwijzing geïmplementeerd te worden in het gehele centrum. Bijvoorbeeld door borden langs de route richting het centrum die aangeven hoeveel parkeerplaatsen op de diverse voorzieningen nog vrij zijn. Het zoekverkeer neemt door een digitale dynamische parkeerverwijzing aanzienlijk af waardoor de buffer voor zoekverkeer verlaagd kan worden.

Toelichting ‘tijdelijke’ parkeerplaatsen

De parkeerplaatsen Bolster, voormalige bibliotheek en Molenhuis zijn ooit aangelegd als tijdelijke parkeerplaatsen. Het Centrum Management Wijchen heeft aangegeven zich in het nieuwe parkeerbeleid te kunnen vinden wanneer er niet meer over tijdelijke parkeerplaatsen wordt gesproken. Feitelijk ziet de gemeente de bovengenoemde ‘tijdelijke’ parkeerplaatsen al jaren als permanente parkeerplaatsen. Bij het opstellen van de parkeerbalans en in de tweejaarlijkse beoordelingen van de bezettingsgraden zijn deze ‘tijdelijke’ parkeerplaatsen meegenomen. De status ‘tijdelijk’ is daarmee feitelijk al lang vervallen. Als de locaties waar deze parkeerplaatsen liggen worden ontwikkeld moeten deze parkeerplaatsen dus ook terugkomen.

Toelichting parkeerbehoefte plangebied TKWM

Om de parkeerbehoefte van het plangebied TKWM te bepalen is eerst uitgezoomd naar het gehele centrum. Het centrum van Wijchen heeft namelijk een omvang waarbij de verschillende gebieden zoals Oostflank en Westflank niet los van elkaar mogen worden beschouwd.

Voor het gehele centrum is bepaald wat de parkeerbehoefte is en wat het feitelijk aantal aanwezige en beschikbare parkeerplaatsen is. Dit noemen we de parkeerbalans.

Daarnaast zijn er in 2014, 2016 en 2018 tellingen uitgevoerd waaruit kan worden opgemaakt wat de bezettingsgraad is van de parkeerplaatsen.

 

Zowel uit de parkeerbalans als uit de tellingen blijkt dat er een substantieel overschot aan parkeerplaatsen is. Voor de volledigheid moet worden opgemerkt dat we daarbij zijn uitgegaan van het huidige parkeerbeleid. Volgens dit beleid moet er gekeken worden naar de bezettingsgraad op de piekmomenten, voor Wijchen zijn dat de donderdagochtend (weekmarkt), de vrijdagmiddag en de zaterdagmiddag. Op deze drukste momenten van de week mag er geen zoekverkeer zijn hetgeen beleidsmatig is vertaald in een bezettingsgraad van maximaal 85%.

Door dit voor autoverkeer ruime beleid blijven er in het centrum veel parkeerplaatsen onbenut. Strikt genomen zouden deze parkeerplaatsen kunnen worden verwijderd zonder afbreuk te doen aan het huidige parkeerbeleid. Voor het gehele centrum gaat het om 339 parkeerplaatsen. Voorgesteld wordt om een deel van deze extra parkeerplaatsen niet terug te laten keren in het plangebied. Omdat het plangebied TKWM verreweg de grootste ontwikkeling van de komende jaren is, stellen we voor om de helft van deze extra plaatsen in het plangebied te laten vervallen. Daarmee daalt het aantal terug te brengen openbare parkeerplaatsen in het plangebied van 456 naar 287 plaatsen.

 

Uiteraard moeten bij de ontwikkeling ook nog nieuwe parkeerplaatsen worden toegevoegd voor de nieuw te realiseren woningen en andere functies.

 

Door het aantal parkeerplaatsen aan te passen wordt ook gewerkt aan de duurzaamheidsambities van de gemeente. Een overmaat aan parkeerplaatsen zou immers ook autogebruik naar het centrum kunnen bevorderen. Ook wie op relatief korte afstand van het centrum woont hoeft nu nooit de keuze te maken om met de fiets of met auto naar het centrum te gaan, er is immers altijd voldoende parkeergelegenheid. Door aanpassing van het aantal parkeerplaatsen creëren we ook meer bewustzijn bij onze inwoners en gebruikers van het centrum over de manier waarop zij het centrum willen bereiken.

 

Een deel van het aantal nieuw aan te leggen parkeerplaatsen voor het vastgoedprogramma van de marktpartijen is openbaar toegankelijk. Deze parkeerplaatsen kunnen dubbel gebruikt worden: overdag door bezoekers van het centrum, ’s avonds door de bewoners. Het dubbelgebruik percentage wordt berekend aan de hand van de dubbelgebruik percentages van het vigerend parkeerbeleid (CROW-normen).

 

De parkeerplaatsen zullen niet allemaal tegelijk uit het plangebied verdwijnen, dit zal gefaseerd gebeuren, in samenhang met de fasering van de ontwikkeling van TKWM. We verwachten daarom dat het gefaseerd afbouwen van de overcapaciteit aan parkeerplaatsen in het centrum samen zal vallen met de toekomstige trends en ontwikkelingen zoals duurzamer gebruik vervoersmiddelen, meer deelgebruik, gedragsverandering gebruikers en bewoners etc. Hierdoor gaan inwoners en bezoekers geleidelijk wennen aan een lager aantal parkeerplaatsen.

Toelichting parkeernorm voor plangebied TKWM

De gemeente heeft de ambitie om een duurzame, toekomstbestendige wijk te maken. De huidige parkeernorm (bovenkant CROW-norm) past daar niet meer bij. Deze normen worden in heel Wijchen gehanteerd. In het centrum is het denkbaar een lagere parkeernorm te hanteren zodat er voldoende ruimte ontstaat voor een ander programma, passend bij een centrum (woningen, detailhandel, kantoorfuncties, horeca etc.).

 

Bij de ontwikkeling van de Oostflank en Meesterplaats is een parkeernorm van 1,3 gehanteerd. Ondanks deze lage norm heeft dit niet geleid tot parkeerproblemen.

De bandbreedte van de CROW-normen kent een bovenkant (Wijchens beleid) en een onderzijde. Gelet op de goede bereikbaarheid van ons centrum met Openbaar Vervoer en met de fiets achten wij het aanvaardbaar om in het plangebied TKWM voor de nieuw te realiseren woningen en andere voorzieningen de onderkant van de CROW-normen van toepassing te verklaren.

 

Wonen in het centrum van Wijchen betekent enerzijds dicht bij voorzieningen wonen maar anderzijds ook accepteren dat het niet altijd mogelijk is om 1 of 2 auto’s voor de deur te kunnen parkeren. Parkeerplaatsen liggen wel altijd op loopafstand van de woningen. Door de onderkant van de CROW-normen te hanteren voor het nieuw te realiseren programma in het centrum worden de ambities van de gemeente duidelijk meegegeven aan de ontwikkelaar en toekomstige bewoners. Om misverstanden te voorkomen zal aan de ontwikkelende partijen worden meegegeven dat hier bij de verkoop van de woningen duidelijk over gecommuniceerd moet worden.

Toelichting mobiliteitscorrectie op parkeernorm plangebied TKWM

In de Tender TKWM worden marktpartijen uitgedaagd om innovatieve parkeer-oplossingen in hun plan te implementeren. Daarbij kan gedacht worden aan deelauto’s maar ook aan doelgroepenbeleid. Bijvoorbeeld woningen speciaal voor jongeren zullen minder autoverkeer genereren dan woningen voor gezinnen. Door deze creativiteit van de marktpartijen ook op dit punt te stimuleren kan het aantal auto’s in het centrum worden beperkt. Omdat het hier gaat om innovatieve ontwikkelingen willen we een maximale mobiliteitscorrectie van 15% toestaan. Dit geldt voor de private parkeerplaatsen voor nieuwe woningen. Partijen worden hiermee voldoende uitgedaagd en excessen worden voorkomen.

 

Om de maximale mobiliteitscorrectie te kunnen behalen dienen partijen hun concepten te onderbouwen op haalbaarheid en een verklaring van instandhouding te geven. Beide dienen ervoor om te zorgen dat de innovatieve parkeeroplossingen daadwerkelijk gerealiseerd worden en ook in de toekomst gewaarborgd worden. Een mobiliteitscorrectie kan o.a. toegekend worden als:

  • Partijen een programmaonderdeel hebben voor een specifieke doelgroep zoals jongeren of (zorgbehoevende) ouderen;

  • Er deelauto’s toegekend worden aan een woonprogramma;

  • Mobility as a Service wordt aangeboden.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze Wijziging van het Parkeerbeleidsplan gemeente Wijchen treedt in werking op de eerste dag na de dag van de bekendmaking.

 

Vastgesteld op 3 maart 2020.

burgemeester en wethouders

drs. R. Boer

secretaris

mr. J.Th. C.M. Verheijen

burgemeester

Naar boven