Uitvoeringsprogramma re-integratiebeleid 2020

Inleiding

In de re-integratieverordening is bepaald dat jaarlijks een uitvoeringsprogramma re-integratiebeleid wordt opgesteld. In dit uitvoeringsprogramma wordt het aanbod re-integratie en participatie vastgelegd voor uitkeringsgerechtigden met een uitkering van de gemeente.

Doelstelling

Het belangrijkste doel is dat uitkeringsgerechtigden zo snel mogelijk in de samenleving gaan participeren, bij voorkeur door middel van werk. De gemeente heeft de wettelijke taak om te ondersteunen bij het vinden van werk en zo nodig voorzieningen aan te bieden die de stap naar werk mogelijk maken. Deze voorzieningen zijn beschreven in de re-integratieverordening. Het uitvoeringsprogramma is hier een verdieping op.

Aanbesteding

Om deze voorzieningen uit te voeren maakt de Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ) gebruik van re-integratiepartners. In 2019 is een aanbestedingsprocedure gevoerd. De dienstverlening voor inkoop van directe re-integratiebemiddeling is gegund aan Agros en Pasmatch. De dienstverlening voor de inkoop van medische advisering is gegund aan Treve.

Leeswijzer

In hoofdstuk 1 worden de beleidsmatige uitgangspunten beschreven. Regionale afspraken spelen daarbij een rol. In hoofdstuk 2 gaan we in op de uitvoering en de verdeling van de verschillende doelgroepen waarvoor re-integratie instrumenten worden ingezet. In hoofdstuk 3 wordt het budget dat beschikbaar is in de gemeentebegroting 2020 verdeeld onder de verschillende instrumenten en voorzieningen.

1. Uitgangspunten

De volgende uitgangspunten vormen de basis voor ons re-integratiebeleid 2020.

Beleidsplan sociaal domein 2019-2023

In het beleidsplan sociaal domein is aangegeven dat het onze ambitie is dat iedereen kan participeren in een inclusieve samenleving. Zoveel mogelijk op eigen kracht, maar waar nodig met onze ondersteuning. We richten ons op een sluitende aanpak van zorg naar werk. Inwoners met een uitkering begeleiden we zoveel mogelijk naar een betaalde baan. Als een betaalde baan (nog) niet mogelijk is, helpen we inwoners op weg naar andere manieren van participatie. Dit doen we in overleg en samenwerking met onze inwoners, cliënten, welzijnsafdeling en maatschappelijke partners.

 

Binnen de doelgroep uitkeringsgerechtigden die valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente, signaleren we dat de afstand tot de arbeidsmarkt steeds groter wordt. Dit is onder meer het gevolg van gewijzigde wet- en regelgeving, de komst van statushouders en de gunstige economische situatie die maakt dat inwoners met een kleine afstand tot de arbeidsmarkt gemakkelijker aan het werk komen. Dit betekent dat we meer inzet moeten plegen om de doelgroep die overblijft te begeleiden.

Uitstroom naar betaald werk

Het doel blijft van het huidige beleid om zoveel mogelijk klanten uit te laten stromen naar betaald werk. Werk leidt namelijk tot economische zelfstandigheid en participatie in de samenleving. Het stimuleert de eigenwaarde en de zelfontplooiing van mensen. Van een persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Heemstede wordt verwacht dat deze actief meedoet in de maatschappij, bij voorkeur door werk. ‘Meedoen’ is belangrijk maar betaald werk staat voorop.

Participeren naar vermogen

De gemeente Heemstede ziet graag dat iedereen actief meedoet in de maatschappij.

Blijkt betaald werk (nog) niet haalbaar willen wij graag dat uitkeringsgerechtigden toch participeren naar vermogen; dat wil zeggen meedoen in de samenleving door bijvoorbeeld het doen van vrijwilligerswerk of mantelzorg (tegenprestatie). Ten minste één keer per jaar wordt door de consulenten van de IASZ in overleg met de klanten gekeken of het vrijwilligerswerk dat wordt verricht, mogelijkheden biedt om de arbeidsmarkt te betreden en alsnog een re-integratietraject te starten.

Integratie en participatie van statushouders

De statushouders die in de gemeente gehuisvest worden op grond van de huisvestingstaakstelling moeten zo snel als mogelijk kunnen participeren in onze samenleving. Het huidige inburgeringsstelsel maakt het soms lastig om samenhang tussen onderwijs/taal en werk te combineren. Dit is ook een van de redenen om het inburgeringsstelsel met ingang van 1 januari 2021 aan te passen. De gemeente krijgt dan weer de volledige regie op de integratie en participatie van statushouders.

De medewerkers van de IASZ zijn in 2019 bijgeschoold over de problematiek rond met name Syriërs en Eritreeërs en hebben handvatten gekregen over hoe hier mee om te gaan.

Meedoen met een arbeidsbeperking

De gemeente heeft ook verantwoordelijkheid voor een groep mensen met een arbeidsbeperking. Deze personen wordt in eerste instantie opgenomen in een doelgroepregister. Dit is een landelijk register, waarin alle mensen staan die vallen onder de banenafspraak. Zij komen in aanmerking voor loonkostensubsidie en extra begeleiding. Wij hebben iedereen in het doelgroepregister in beeld. Tot nu toe zijn dat 36 personen in Heemstede. Al deze mensen hebben een voorziening of werk. Een kleine groep is in loondienst (soms volgens de banenafspraak) en de rest gaat naar school of volgt een ander traject.

 

Om personen uit het doelgroepregister aan een baan te helpen kunnen instrumenten ingezet worden zoals een loonwaardemeting, begeleiding op de werkvloer (jobcoaching) en aanpassing van de werkplek. Deze instrumenten zijn opgenomen in de Participatiewet en de re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2017.

Het vinden en behouden van werk (met ondersteuning) is het belangrijkste doel maar als dat niet mogelijk is dan wordt gezocht naar andere mogelijkheden voor participatie, zoals vrijwilligerswerk of (arbeidsmatige) dagbesteding.

Regionaal actieplan Perspectief op Werk

Het Rijk heeft een financiële impuls van 1 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond. Dit gaat om de gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort. Om in aanmerking te komen voor de impulsgelden is het regionaal Actieplan Perspectief op Werk opgesteld.

 

Het doel van het actieplan is om meer inwoners die niet vanzelf aan het werk komen door een grote afstand op de arbeidsmarkt, te laten profiteren van de huidige krappe arbeidsmarkt en te plaatsen op een baan.

 

Het actieplan bevat een DOE agenda voor de huidige kansen die de krappe arbeidsmarkt voor onze werkzoekenden biedt en concrete kwantitatieve ambities voor de extra plaatsingen van werkzoekenden op banen in de arbeidsmarktregio. Tevens bevat het plan activiteiten voor het verder versterken van de regionale werkgeversdienstverlening.

 

Het actieplan Perspectief op Werk sluit aan bij de ambities uit de regionale arbeidsmarktagenda.

2. Uitvoering re-integratiebeleid

Voor wie?

De instrumenten die de IASZ inzet om mensen te bemiddelen naar arbeid zijn divers. Deze worden afgestemd op de doelgroep die een uitkering heeft en bemiddelbaar is naar werk. Niet alle cliënten die een uitkering levensonderhoud ontvangen zijn bemiddelbaar naar werk. Door de gunstige economische situatie van de afgelopen jaren is het veel cliënten gelukt om een baan te vinden. We constateren dat groep die ‘overblijft’ door persoonlijke omstandigheden steeds moeilijker aan een baan komt. Ook de cliënten die nu een beroep doen op een uitkering zijn vaak niet direct bemiddelbaar naar werk. Het gaat vaak om mensen met verouderde en gespecialiseerde opleidingen en werkervaring, persoonlijke problemen en ook statushouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn. In onderstaand overzicht kunt u zien wat de potentiele doelgroep is voor re-integratie in 2020.

 

Aantal bijstandsontvangers (01-01-2020)

284

 

 

Ontheffing volledig en duurzaam

23

Tijdelijke ontheffing arbeidsverplichting

44

Verblijvend in een WLZ instelling

5

 

 

Te bemiddelen groep

212

 

 

Personen > 50 jaar

113

Personen met een niet NL nationaliteit

89

Personen < 27 jaar (jongeren)

25

Personen > 5 jaar in de bijstand

97

Werkwijze IASZ

Snelle activering en uitstroom naar werk

Klanten die afhankelijk worden van een bijstandsuitkering worden zo vroeg mogelijk geactiveerd richting werk. Op het Werkplein in Haarlem meldt de klant zich voor een uitkering en daar vinden ook de gesprekken plaats tussen de consulenten van de IASZ en de klant. Als iemand ‘job ready’ is worden direct de contacten gelegd met een medewerker van het Werkgeversservicepunt die kijkt of iemand direct te matchen is op openstaande vacatures.

Aanpak voor jongeren tot 27 jaar

Voor jongeren tot 27 jaar geldt een wettelijke zoektijd van vier weken. Deze jongeren worden tijdens de zoekperiode begeleid door het Leerplein. Binnen het Leerplein is het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt (RMC) werkzaam. Zij onderzoeken of scholing mogelijk is. Jongeren die na vier weken nog geen baan hebben gevonden en niet in aanmerking komen voor scholing kunnen een aanvraag voor een uitkering indienen.

Als er bij een jongere sprake is van een arbeidsbeperking wordt er tijdens de wettelijke zoektijd van 4 weken een aanvraag ‘beoordeling arbeidsvermogen’ aangevraagd bij het UWV.

 

Statushouders en personen die in een instelling wonen, hoeven zich niet te melden op het Werkplein in Haarlem. Het intakegesprek wordt door de IASZ-consulenten gevoerd in het gemeentehuis Heemstede.

Regierol consulenten

De consulenten van de IASZ hebben de regie op de begeleiding van de klant naar werk.

De consulenten vormen zich een beeld van de klant op basis van scholing, werkervaring, medische beperkingen of andere omstandigheden die mogelijk de toegang tot de arbeidsmarkt belemmeren, maar vooral van de mogelijkheden van de klant. Op basis van de beschikbare informatie wordt een ‘plan van aanpak gericht op werk’ gemaakt. Als de verwachting is dat een klant snel weer aan het werk kan, ligt het voor de hand dat de consulent zelf de voortgang van de re-integratie bewaakt. Is de verwachting dat de klant op weg naar werk meer ondersteuning nodig heeft, dan maakt de consulent een inschatting van de benodigde re-integratievoorziening en regelt dit. Bij klanten die weinig tot geen uitzicht hebben op betaald werk, zoekt de consulent naar andere vormen van maatschappelijke participatie en biedt de consulent ondersteuning op het gebied van inkomensondersteunende regelingen.

Doelgroepenbeleid

Omdat niet alle klanten direct bemiddelbaar zijn, maakt de IASZ onderscheid tussen verschillende groepen werkzoekenden en de re-integratieactiviteiten die de IASZ in 2020 voor deze groepen wil inzetten.

 

Werkzoekenden met een korte afstand tot de arbeidsmarkt

 

Deze groep klanten is in principe voldoende geschoold, heeft werkervaring en wordt daarom als kansrijk en direct bemiddelbaar op de arbeidsmarkt gezien.

Eigen bemiddeling door consulenten

Als de verwachting is dat een klant snel weer aan het werk kan, neemt de consulent zelf de bemiddeling naar werk ter hand en bewaakt de voortgang van het traject. De werkzaamheden van de consulent zijn dan het voeren van motiveringsgesprekken, het praten over de redenen van afwijzingen door werkgevers, het aanpassen/bijwerken van een curriculum vitae, het geven van tips inzake de regionale werkgelegenheid en het controleren of de klant zich aan de gemaakte afspraken houdt. Consulenten hebben toegang tot de vacatures bij het Werkgeversservicepunt (WSP) en begeleiden hun klant naar banenmarkten.

 

Klanten die plannen hebben om ondernemer te worden en daarbij tijdelijke ondersteuning nodig hebben worden beoordeeld volgens de regels van het Bijstandsbesluit Zelfstandigen (Bbz). Een starterslening of ondersteuning zijn instrumenten die ingezet kunnen worden.

 

Als meer ondersteuning nodig is, dan kunnen de consulenten voor werkzoekenden met een korte afstand tot de arbeidsmarkt bemiddeling naar werk door Agros inzetten.

Bemiddeling naar werk door Agros

Re-integratiepartner Agros beschikt vaak over een concreet aanbod van banen die zij de klant kan aanbieden. Door het bieden van een bepaald werkaanbod, wordt ook de eigen kracht van klanten gestimuleerd om zelf op zoek te gaan naar werk. Voor 2019 waren de resultaten van deze aanpak goed. Agros heeft van de in traject genomen klanten meer dan 50% naar een baan weten te bemiddelen. In 2020 wordt de samenwerking voort gezet.

 

Werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt

 

Deze groep is - op de korte termijn - nog niet bemiddelbaar naar een baan of heeft blijvende ondersteuning nodig. De competenties van de klant, zoals opleiding en werkervaring sluiten over het algemeen niet aan op het reguliere banenaanbod. Ook is een gebrek aan taalvaardigheid of Post Traumatisch Stress Syndroom (PTSS) een reden waarom klanten niet direct bemiddelbaar zijn op de arbeidsmarkt.

 

Voor deze personen kunnen de volgende activiteiten en instrumenten worden ingezet:

Bemiddeling naar werk door Pasmatch

Trajecten van Pasmatch zijn geschikt voor personen die meer persoonlijke begeleiding nodig hebben dan de doelgroep van Agros. Pasmatch brengt door middel van een assessment de kwaliteiten van de klant in beeld en beschikt over diverse instrumenten die kunnen worden ingezet om de arbeidsmarktsituatie van de klant te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn: empowermenttraining, sollicitatietrainingen en de mogelijkheid om werkervaring op te doen. Met inzet van deze middelen wordt een klant geschikt gemaakt voor een matching op bestaande vacatures maar ook voor specifieke banen die Pasmatch zelf werft.

Voor deze klanten is voor 2019 een uitstroomdoelstelling afgesproken van minstens 35%. Deze afspraak is gehaald. In 2020 wordt de samenwerking voortgezet.

Trainingen voor statushouders

In aanloop naar het nieuwe inburgeringsstelsel kunnen er, door allerlei extra financiële impulsen, trainingen en begeleiding ingezet worden voor deze doelgroep.

 

In december 2019 heeft het college besloten om van de ‘ondertussengelden’ 2019 een project te starten bij Netwerk Pro. Zij bieden een duale aanpak waarbij groepstrainingen in empowerment en de begeleiding van een persoonlijke mentor geïntegreerd zijn met taal, traumaverwerking en participeren. Eind januari 2020 zijn 17 vrouwen gestart met deze training die 25 juni 2020 afgerond wordt.

 

Naast de ondertussengelden heeft de minister voor 2020 ook middelen beschikbaar gesteld voor pilots ter voorbereiding op het nieuwe inburgeringsstelsel. Heemstede heeft samen met Bloemendaal, Haarlem en Zandvoort een aanvraag ingediend voor een pilot Zelfredzaamheidsroute. Deze is gehonoreerd met een bedrag van € 275.000. In deze pilot kunnen statushouders die onder het huidige stelsel ontheffing van de inburgeringsplicht hebben toch nog via een praktijkroute leren participeren en integreren. De uitvoerders van de Zelfredzaamheidsroute zijn het Novacollege, taalschool INTK en re-integratiepartij Agros. Dit zijn trajecten van 40 weken waar in februari 2020 mee is gestart. Hiervoor zijn 8 personen aangemeld.

Taalstages door Pasmatch

De taalstage is bedoeld voor statushouders die nog aan het begin van hun inburgering staan. In aanvulling op de Nederlandse lessen die de statushouder krijgt tijdens de inburgering worden extra taallessen verzorgd in conversatievorm. Daarnaast wordt getraind op Nederlands op de werkvloer tijdens de taalstage bij Pasmatch. De statushouders worden gekoppeld aan een loopbaanbegeleider die ze begeleidt. De taalstage duurt 6 maanden en is bedoeld als opstap naar werkstage of bemiddeling.

Werkstages door Pasmatch

Pasmatch heeft voor de groep met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (maar met potentie) een werkstage ontwikkeld. De werkstage is bedoeld om cliënten klaar te stomen voor ‘bemiddeling naar werk’. Het traject start met een assessment. Als het assessment voldoende vertrouwen geeft, wordt een trajectplan gemaakt, waarbij een empowermenttraining, training arbeidsmarkt oriëntatie, vitaliteitstraining, jobcoaching, workshops en gerichte vakscholing worden verzorgd om de aansluiting te vinden bij ‘bemiddeling naar werk’. Bij de werkstage voor statushouders is een extra taalcomponent toegevoegd.

Bemiddelingstrajecten door Startbaan (Vluchtelingenwerk)

Vluchtelingenwerk heeft een dienstenaanbod voor individuele coaching, jobcoaching en arbeidscoaching. Zij helpen statushouders met het vinden en behouden van passend (vrijwilligers)werk of opleiding. Statushouders worden arbeidsfit gemaakt waarbij betaald werk de voorkeur heeft. Onbetaald werk of werkervaringsplaatsen behoren ook tot de mogelijkheden, afhankelijk van de startpositie, competenties en mogelijkheden van de statushouder. Er is sprake van een individueel maatwerktraject van maximaal één jaar. De resultaten zijn zeer goed, 80% van de aanmeldingen bereikt een vooraf gesteld doel, dat varieert van scholing tot betaald werk.

Programma voor schoolverlaters uit het speciaal onderwijs door Agros

Agros heeft een speciaal programma voor schoolverlaters uit het speciaal onderwijs. Zij begeleiden en bemiddelen jongeren naar werk, waarbij banen worden gezocht die passen bij de specifieke kwaliteiten van de jongeren. Hierdoor is het vaak niet nodig om loonkostensubsidie in te zetten. De begeleiding is effectief. Voor Heemstede heeft Agros in 2019 5 jongeren in traject genomen. 4 jongeren zijn geplaatst op werk (zonder loonkostensubsidie). Een persoon is nog in bemiddeling. Daarom wil de IASZ doorgaan met dit project.

Aanbod voor jongeren (project Jongeren in Beeld)

Het is sinds vorig jaar wettelijk mogelijk rapporten te ontvangen met gegevens van jongeren tussen de 23 en 27 jaar oud die ‘thuis’ zitten. Dat wil zeggen jongeren zonder: startkwalificatie, inschrijving in het onderwijs, werk in dienstbetrekking of uitkering. Wij benaderen deze jongeren actief met een maatwerkaanbod voor hulp. Uit een eerste pilot blijkt dat ongeveer 2 op de 10 jongeren daadwerkelijk hulp nodig hebben. Wij gaan in 2020 door met het actief benaderen van deze jongeren en bieden, wanneer relevant, integrale ondersteuning.

Aanbod sociale activering door Pasmatch

De doelgroep voor ‘sociale activering’ bestaat voornamelijk uit uitkeringsgerechtigden die door complexe problematiek langdurig geen werk hebben, maar niet in aanmerking komen voor Wmo dagbesteding. Samen met Pasmatch proberen we om deze groep activiteiten te bieden waardoor ze een dagbesteding hebben, met wellicht een opstap richting werkstage of meer.

Aanbod Herstelacademie Haarlem

Bij de Herstelacademie kunnen mensen werken aan hun herstel, na ontwrichtende ervaringen. Het doel is dat mensen hun leven langzaamaan weer op de rit te krijgen. Het werken aan herstel doet de Herstelacademie door het aanbieden van educatie, zelfhulp en peer support. Peer support wil zeggen dat iedereen die bij de Herstelacademie werkt zelf ook een geschiedenis heeft van ontwrichting en herstelprocessen. Halfjaarlijks brengt de Herstelacademie een programmaboekje uit met het cursusaanbod. Voor deelnemers is het aanbod gratis en ook inwoners uit de regiogemeenten mogen hier gebruik van maken. Voor onze cliënten met een hele grote afstand tot de arbeidsmarkt kunnen de cursussen bijdragen aan sociale activering. Cliënten voor wie dit relevant is worden actief op het aanbod gewezen.

Voorzieningen voor de doelgroep banenafspraak

Bijstandsklanten en niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers) met een arbeidsbeperking die niet in staat zijn om het wettelijk minimumloon (WML) te verdienen en opgenomen zijn in het doelgroepenregister, kunnen in aanmerking komen voor de banenafspraak (garantiebanen). Voor werkgevers die inwoners uit de doelgroep banenafspraak aan een baan helpen bestaan specifieke ondersteuningsinstrumenten. In de arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond is de ondersteuning voor deze doelgroep zoveel mogelijk op elkaar afgestemd.

 

De plaatsing van inwoners uit de doelgroep baangarantie bij een werkgever brengt voor de gemeente kosten met zich mee. Uit het inkomensdeel (BUIG) worden de kosten voor de loonkostensubsidies betaald. De kosten voor loonwaardebepaling, jobcoaching en werkplekaanpassingen komen ten laste van het re-integratiebudget. Aan de proefplaatsing, uniforme no-risk polis en mobiliteitsbonus zijn voor de gemeente geen extra kosten verbonden.

Aanbod 45-plussers: ‘Het is Netwerken’

‘Het is Netwerken’ is opgericht dóór en vóór werkzoekende 45-plussers in de regio Haarlem. Via twee wekelijkse workshops helpen de deelnemers elkaar om werk te vinden en zijn er sprekers voor verschillende onderwerpen. Daarnaast starten zij twee keer per jaar het project Baanbreker. In groepen van 4 tot 6 personen gaat men zeven weken voor en met elkaar aan de slag om werk te vinden. Dat kan een baan zijn maar ook werk als zelfstandige. De groepen worden begeleid door een coach. In 2019 was het percentage deelnemers van Baanbreker dat werk vond 75 procent. Sinds 2019 maken we gebruik van de diensten van Het is Netwerken. Gezien de resultaten, de toegankelijkheid en de geringe kosten gaan we hier in 2020 mee door.

Aanbod voor doelgroep GGZ: Individuele Plaatsing en Steun (IPS)

In 2020 zetten we, in samenwerking met de gemeente Haarlem, de pilot met IPS voort. IPS is een vorm van begeleid werken voor mensen met psychiatrische aandoeningen. Een traject duurt twee jaar. Iedereen die in behandeling is bij een multidisciplinair GGZ behandelteam (een FACT team) met een wens tot betaald werk, komt in aanmerking voor IPS. Uit onderzoek blijkt dat via IPS tweemaal meer werkzoekenden met psychiatrische aandoeningen regulier betaald werk vinden en houden dan via andere methodieken. IPS wordt in onze regio aangeboden door GGZ inGeest.

Aanbod beschut werk door Pasmatch bij Paswerk

Beschut werk is bedoeld voor mensen die door hun lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking niet in een reguliere baan kunnen werken en uitsluitend mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden.

 

Het realiseren van beschut werk is voor gemeenten verplicht. Hierbij moet sprake zijn van loonvormende arbeid en een dienstbetrekking. Landelijk wordt geraamd hoeveel beschutte werkplekken gemeenten moeten realiseren. Voor Heemstede is het voorlopige aantal voor 2020 geraamd op 6 plekken. De verplichting geldt alleen als er voldoende indicaties zijn. Tot op heden is 1 indicatie afgegeven door het UWV voor een inwoner uit Heemstede. Omdat de criteria voor een indicatie lijken te worden verruimd is de verwachting dat het aantal personen met een indicatie nieuw beschut in 2020 omhoog gaat.

 

Overige instrumenten en mogelijkheden

Vrijlating van inkomsten bij parttime arbeid

Op grond van Participatiewet wordt bij parttime arbeid gedurende 6 maanden een deel van de inkomsten vrijgelaten. Dit betekent dat deze inkomsten niet gekort worden op de uitkering. In de verordening re-integratie is bepaald dat daarna jaarlijks een premie wordt toegekend ter hoogte van 25 procent van de verdiende inkomsten. Deze gemeentelijke regeling is met ingang van 2020 verruimd door de maximale premie te verhogen.

Tijdelijke loonkostensubsidie

Tijdelijke loonkostensubsidie is een instrument voor werkgevers met als doel de werkgever te stimuleren de kandidaat-werknemer in dienst te nemen. De tijdelijke loonkostensubsidie wordt voor maximaal 3 maanden toegekend. Als het nodig is kan de tijdelijke loonkostensubsidie met maximaal 3 maanden worden verlengd. De hoogte wordt met de werkgever afgestemd, maar bedraagt niet meer dan € 500 per maand. De subsidie wordt verleend bij een dienstverband voor 6 maanden met een dienstverband met minimaal 24 uur per week. Betaling vindt achteraf plaats.

Medische keuringen

Een medische keuring kan noodzakelijk zijn om de belastbaarheid voor werk van iemand te bepalen. Voor de keuringen maakt de IASZ gebruik van de dienstverlening van Treve. De kosten worden betaald uit het participatiebudget.

Overige mogelijkheden

Voor het slagen van een re-integratietraject kunnen klanten soms kosten declareren, zoals reiskosten (> 10 km enkele reis), kosten kinderopvang en kosten van diplomawaardering.

3. Financiën

In hoofdstuk 2 is beschreven hoe in 2020 het re-integratiebeleid wordt vormgegeven. In bijgaand overzicht treft u de genoemde aanbieders en producten aan met de bijbehorende kosten. De kosten voor re-integratie zijn geschat op basis van aantallen uitkeringsgerechtigden en deelnemers aan verschillende trajecten. Door niet per product te begroten is er meer flexibiliteit.

Heemstede

2020

Begroting 2020 re-integratie

308.000

Extra middelen premie parttime arbeid

15.000

Middelen jongeren in beeld

10.000

Totaal te besteden aan re-integratie

333.000

 

Producten Agros

65.000

Producten Pasmatch

74.000

Producten Startbaan

20.000

Jongeren in beeld

10.000

Voorziening doelgroep banenafspraak

5.000

Jobscoaches banenafspraak

21.000

Het is Netwerken

2.000

IPS

7.000

Beschut werken

13.000

Scholing

11.500

Overige instrumenten

23.000

Parttime premie

15.000

Medische keuringen

30.000

Budget voor maatwerk door consulenten

36.500

Totaal begrote uitgaven voor re-integratie

333.000

Vastgesteld bij collegebesluit

Heemstede, 31 maart 2020

Naar boven