Gemeenteblad van Helmond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2020, 88354 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2020, 88354 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent melding en onderzoek integriteitsschendingen, misstanden en ongewenste gedragingen (Regeling melding en onderzoek integriteitsschendingen, misstanden en ongewenste gedragingen gemeente Helmond 2019)
Het college van burgemeester en wethouders van Helmond
Gelet op artikel artikel 125quater van de Ambtenarenwet
Gelet op artikel 3 tweede lid Arbeidsomstandighedenwet en artikel 2.15 van het Arbeidsomstandighedenbesluit
Gelet op artikel 2 van de Wet huis voor Klokkenluiders
Gelet op artikel 7:658a van het Burgelijk wetboek
Gelet op het bepaalde in artikel 15:2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Gemeenten
Gelet op het instemmende besluit van de Ondernemingsraad d.d. 9 maart 2020.
Regeling melding en onderzoek integriteitsschendingen, misstanden en ongewenste gedragingen
HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen
HOOFDSTUK 2 Melden en bescherming van betrokkenen
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
HOOFDSTUK 2 MELDEN EN BESCHERMING VAN BETROKKENEN
Artikel 2.1 Informatie, advies en ondersteuning voor de medewerker
Een medewerker kan bij een vermoeden van een integriteitsschending, misstand en ongewenst gedrag:
In het geval van een vermoeden van een misdrijf zoals genoemd in artikel 162 lid 1 van het Wetboek van Strafvordering, is het onverwijld doen van aangifte van dat feit verplicht.
Artikel 2.4 Melding door anderen
Een oud-medewerker of medewerker van een andere organisatie die door zijn werkzaamheden met de gemeente Helmond in aanraking is gekomen en een vermoeden heeft van integriteitsschending, misstand of ongewenst gedrag binnen de gemeente Helmond kan rechtstreeks bij de coördinator integriteit een melding doen.
Soms brengt de aard van een melding met zich mee dat het onwenselijk is dat de persoon in kwestie zich op de werkplek bevindt of zijn functie uitoefent. Ingeval de gemeentesecretaris van mening is dat een ordemaatregel aangewezen is, kan die worden genomen, met inachtneming van de daarvoor geldende voorwaarden en bedingen.
De impact van een melding is voor de persoon in kwestie doorgaans groot, ook tijdens de onderzoeksfase en er nog geen conclusie is getrokken. Desgewenst kan passende begeleiding of ondersteuning door de gemeentesecretaris worden aangeboden (zie Leidraad ondersteuningsmogelijkheden voor medewerkers bij vermoeden van integriteitsschending, misstand of ongewenst gedrag).
Artikel 2.7 Vertrouwelijkheid meldingen
Indien de melder zijn/haar identiteit niet bekend wil maken, kan de melder vertrouwelijk melden via zijn leidinggevende of een vertrouwenspersoon. Deze treedt dan namens de melder op als melder. Alle communicatie tussen de oorspronkelijke melder en de gemeentesecretaris loopt via de leidinggevende of de vertrouwenspersoon.
Het in behandeling nemen van anonieme meldingen - waarbij niemand de identiteit van de melder kent - heeft niet de voorkeur. Tenzij de ernst van de vermoedde misstand, de mate waarin de melder concrete feiten en omstandigheden aandraagt en de aanknopingspunten die de melding biedt, voldoende aanleiding geeft voor het doen van onderzoek.
Artikel 2.10 Bescherming van de persoon in kwestie
Mocht gebleken zijn dat het vermoeden ongegrond is, dan stelt de gemeentesecretaris de persoon in kwestie hiervan in kennis. Dit gebeurt eventueel in aanwezigheid van de raadsman/vrouw van de persoon in kwestie. In goede samenspraak wordt bepaald wat de eventuele gevolgen zijn en hoe hiermee wordt omgegaan, zowel naar de persoon in kwestie als naar de melder toe. Er kan bijvoorbeeld worden besloten tot rectificatie en/of rehabilitatie.
Artikel 2.11 Procedure extern melden bij het Huis voor Klokkenluiders
De medewerker kan het vermoeden van een integriteitsschending of misstand tijdens of na een interne melding ook extern melden bij het Huis voor Klokkenluiders (www.huisvoorklokkenluiders.nl) of een andere daartoe bevoegde instantie, indien de medewerker:
De medewerker kan direct een externe melding doen van een vermoeden van een misstand als het eerst doen van een interne melding in redelijkheid niet van hem kan worden gevraagd. Dat is in ieder geval aan de orde indien dit uit enig wettelijk voorschrift voortvloeit, of als sprake is van:
Artikel 2.12 Procedure extern melden bij LKOG (Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag)
Een medewerker die met ongewenst gedrag wordt geconfronteerd kan, voordat hij een formele klacht indient bij de klachtencommissie, zich gedurende een periode van 2 jaar na het ongewenste gedrag zich met een klacht wenden tot zijn leidinggevende, een vertrouwenspersoon dan wel direct tot de externe klachtencommissie
De gemeente Helmond heeft zich aangesloten bij de LKOG: de externe klachtencommissie ongewenst gedrag van de VNG. Deze landelijke commissie geeft advies aan het college van burgemeester en wethouders met betrekking tot klachten op het gebied van ongewenst gedrag. De klachtenprocedure van LKOG is hier terug te vinden.
HOOFDSTUK 4 PROCEDURE ONDERZOEK
De procedures, rechten en plichten zoals beschreven in dit hoofdstuk worden nageleefd door alle instanties die een intern onderzoek naar een vermoedelijke integriteitsschending verrichten, ongeacht of dit bijvoorbeeld een particulier bureau is of de organisatie zelf.
Alle bij het onderzoek betrokken personen ontvangen van de onderzoekende instantie een exemplaar van deze procedure, zodra om hun medewerking wordt verzocht.
Artikel 4.3 Algemene eisen aan het onderzoek
Subsidiariteit: bij iedere keuze voor een onderzoeksmethode dient afgewogen te worden in hoeverre gekozen wordt voor de minst ingrijpende variant. Concreet houdt dit in dat afgewogen wordt: is dit de beste manier om het (onderzoeks)doel te bereiken? Zijn er andere, minder ingrijpende manieren die hetzelfde doel bereiken?
Rechtmatigheid: het meldpunt en onder diens aanwijzing werkzame onderzoekers zullen bewijs niet onrechtmatig vergaren en de rechten en plichten van betrokken personen worden in acht genomen. Te allen tijde onthouden onderzoekers zich van het doen van misleidende mededelingen/gedragingen en het toepassen van ongeoorloofde psychische en/of fysieke druk/dwang.
De kennisgeving als bedoeld in het eerste lid kan de volgende elementen bevatten:
De mededeling dat, om frustratie van het onderzoek te voorkomen en in het belang van de persoonlijke levenssfeer van de persoon in kwestie zelf en andere betrokkenen, van de in kennis gestelde(n) verwacht wordt geen mededelingen aan derden te doen en geen contact te zoeken met personen die bij het onderzoek betrokken zijn.
De medewerkers van de onderzoekende instantie legitimeren zich op verzoek. Indien vereist, schakelt de onderzoekende instantie na overleg met de opdrachtgever derden met de vereiste deskundigheid in. De onderzoekende instantie is ten opzichte van de opdrachtgever verantwoordelijk voor de kwaliteit van de werkzaamheden van deze derden.
Artikel 4.7 Informatieverstrekking door onderzoekende instantie
Voorafgaand aan, tijdens en na afloop van het onderzoek stelt de onderzoekende instantie zonder toestemming van de opdrachtgever geen informatie aan derden ter beschikking, tenzij de onderzoekende instantie daartoe door een wettelijk voorschrift of gerechtelijke uitspraak wordt verplicht. De opdrachtgever blijft te allen tijde eigenaar over de onderzoeksinformatie .
Artikel 4.8 Informatieverstrekking door opdrachtgever
De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de wijze waarop de persoon wiens informatie de aanleiding is geweest tot het geven van een onderzoeksopdracht , wordt ingelicht over het onderzoek en de resultaten ervan. Als de opdrachtgever deze persoon gedurende het onderzoek wil informeren, gebeurt dit na voorafgaand overleg met de onderzoekende instantie.
Artikel 4.9 Uitbreiden van een onderzoek
Vindt de opdrachtgever na het verkrijgen van de voortgangsrapportages en na overleg met de onderzoekende instantie dat het onderzoek moet worden uitgebreid, dan wordt die uitbreiding schriftelijk vastgelegd.
Artikel 4.10 Horen getuige(n) en medewerking onderzoek
De persoon in kwestie kan door de onderzoekers worden gehoord en is verplicht daaraan mee te werken. De onderzoekers kunnen de zowel interne als externe betrokkenen als getuige horen. De getuigen werkzaam binnen de organisatie zijn verplicht mee te werken aan het feitenonderzoek.
De persoon in kwestie heeft het recht om een raadsman/raadsvrouw ter ondersteuning aanwezig te laten zijn bij het gesprek. De overige geïnterviewden hebben het recht zich te laten vergezellen door een vertrouwenspersoon. De raadsman/raadsvrouw en in voorkomend geval de vertrouwenspersoon zijn slechts toehoorder en nemen geen deel aan het gesprek.
Het in behandeling nemen van een anonieme verklaring door een getuige is alleen toelaatbaar in combinatie met ander, verifieerbaar bewijsmateriaal, en alleen indien het handhaven van de anonimiteit op zeer zwaarwegende gronden noodzakelijk is. Aan anonieme verklaringen wordt over het algemeen slechts aanvullende bewijskracht toegekend.
Artikel 4.11 Gesprek en verslaglegging
Van het gesprek kan (indien gewenst) een verslag worden gemaakt. Degene die gehoord is, wordt de mogelijkheid geboden commentaar te geven op het gespreksverslag. Worden de onderzoekers en degene die gehoord is het niet eens over de tekst van het gespreksverslag, dan wordt de afwijkende opinie van degene die gehoord is aan het verslag toegevoegd.
Artikel 4.12 Overige soorten onderzoeksmethoden
Naast het horen van betrokkenen, zijn onder andere onderstaande onderzoeksmethoden door de onderzoekers mogelijk. Daarbij zijn de behoorlijkheidsnormen zoals beschreven in artikel 3 leidend:
Raadplegen van geautomatiseerde bestanden: zoals met betrekking tot personeelsgegevens, geautomatiseerde betalingssystemen en registratiesystemen (zoals tijd- en toegangsregistratie) om informatie veilig te stellen en te verstrekken. Geautomatiseerde bestanden bestemd voor de uitvoering van gemeentelijke taken zijn alleen in te zien indien dit noodzakelijk is om een schending met betrekking tot die taken vast te stellen op basis van de daartoe geldende regelgeving/protocollen met betrekking tot ICT-gebruik, informatiebeveiliging dan wel privacybescherming;
Raadplegen van e-mail, internetgebruik en communicatiemiddelen: zoals aard, volume en inhoud mailverkeer en frequentie, tijdsduur en soort websites bij internetgebruik op basis van de daartoe geldende regelgeving/protocollen met betrekking tot ICT-gebruik, informatiebeveiliging dan wel privacybescherming;
Doorzoeken van de werkplek: onderzoek kasten, bureau, voertuigen, geautomatiseerde data– en systeembestanden vindt zoveel mogelijk in aanwezigheid van de persoon in kwestie plaats en indien wenselijk de direct leidinggevende maar kan in het belang van het onderzoek ook buiten aanwezigheid van de persoon in kwestie en leidinggevende plaatsvinden;
Observatie: kan worden gebruikt indien gedragingen van iemand of de benodigde informatie niet rechtstreeks aan de persoon in kwestie of een derde kan worden gevraagd in het belang van het onderzoek. Observatie is slechts mogelijk in opdracht van en met toestemming van de gemeentesecretaris. De observatie kan zowel binnen werktijd als buiten werktijd plaatsvinden, bijvoorbeeld bij een vermoeden van oneigenlijk ziekteverzuim of het vermoeden van onverenigbare nevenactiviteiten. Observatie, waarbij gebruik gemaakt wordt van een foto- en/of videocamera, is gelegitimeerd met inachtneming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en gebeurt conform het privacybeleid en protocol cameratoezicht van de gemeente Eindhoven.
Alle relevante onderzoeksbevindingen worden aan de persoon in kwestie op verzoek ter inzage gegeven onder voorwaarde dat de persoon in kwestie geen stukken meeneemt of geheel of gedeeltelijk reproduceert. Voor deze handelwijze is gekozen ter bescherming van bij dit onderzoek betrokken getuigen. Het maken van aantekeningen is toegestaan. Bij het wederhoor is het mogelijk zich te laten vergezellen door een raadsheer/raadsvrouw of een andere persoon naar keuze.
Artikel 4.14 Onderzoeksresultaat en gevolgen
Het onderzoeksrapport bevat alle relevante interviews en overige feitelijke informatie die gedurende het onderzoek zijn verkregen, voorzover deze relevant zijn . De verslagen van de interviews worden als bijlagen aan het onderzoeksrapport toegevoegd. In het onderzoeksrapport wordt ook verantwoording afgelegd over de wijze waarop de informatie is vergaard . Zo krijgt de persoon in kwestie de mogelijkheid de rechtmatigheid van de onderzoeksmethoden te (laten) beoordelen.
Artikel 4.15 Communicatie intern/extern
De communicatie over onderzoeken in het kader van deze regeling wordt geregisseerd vanuit de coördinator integriteit.
Artikel 4.16 Privacybescherming
De verwerking van persoonsgegevens van de bij het onderzoek betrokken personen geschiedt in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Bij het onderzoek betrokken personen kunnen een klacht over de wijze waarop het onderzoek is verricht, indienen bij de gemeentesecretaris. Van de mogelijkheid tot het indienen van een klacht wordt melding gemaakt in het onderzoeksrapport. Op een dergelijke klachtprocedure is hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Indien het onderzoek is verricht door een particulier onderzoeksbureau kan betrokkene zich ook wenden tot de directeur van het onderzoeksbureau.
Deze regeling geldt slechts voor de griffier en de bij de griffie werkzame medewerkers, voorzover de raad dat bepaalt. Bij de toepassing moet ten aanzien van de griffier en de bij de griffie werkzame medewerkers voor ‘het college’ worden gelezen ‘de raad’.
De regeling Melden Vermoeden Misstand Helmond 2016, het Protocol integriteitsonderzoeken Helmond 2015 en het Reglement Klachten Ongewenst Gedrag Helmond 2014 worden per de datum inwerkingtreding van deze regeling, ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-88354.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.