Gemeenteblad van Rhenen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rhenen | Gemeenteblad 2020, 86060 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rhenen | Gemeenteblad 2020, 86060 | Verordeningen |
Gemeente Rhenen - Subsidieregelingen 2021
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Rhenen;
overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de gemeentelijke doelstellingen op het beleidsterrein:
Maatschappelijke ondersteuning
gelet op artikel 2, tweede lid en artikel 4, derde lid van de Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2019;
gelet op de subsidieplafonds die de raad bij de programmabegroting vaststelt, dan wel heeft vastgesteld,
De Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2019 is van toepassing, behalve voor zover daarvan in deze subsidieregeling rechtens wordt afgeweken.
Artikel 3 Subsidieregeling Muziekoriëntatie
3.1 Subsidieplafond: € 8.773,-
Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het subsidieplafond wordt in november 2020 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2021 door de gemeenteraad.
De jeugd in de gemeente Rhenen heeft de mogelijkheid om zich muzikaal te ontwikkelen.
Klassieke muziekoriëntatie voor de schoolgaande jeugd in de gemeente Rhenen.
3.4 Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie
Jaarlijks wordt de schoolgaande jeugd uit de groepen vier en vijf van de deelnemende basisscholen, (ongeveer 400 leerlingen) in de gemeente Rhenen in aanraking gebracht met de beginselen van muziek. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om lessen in Algemene Muzikale Vorming of instrumentale lessen te volgen.
3.5 Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie
Stichting Muziekonderwijs Rhenen.
Op dit beleidsterrein wordt voor 2021 gekozen voor continuïteit en verdieping van de bestaande subsidierelatie. Dit laat onverlet dat de subsidierelatie met aanvragers waarvan de aanvraag 2021 niet aan de eisen voldoet of waarvan de resultaten in 2020 achterblijven bij wat verwacht mag worden, niet voor continuering in aanmerking zal komen.
3.7 Verdeelsleutel subsidieplafond
Voor de genoemde activiteit is € 8.773,-beschikbaar.
3.8 Van toepassing zijnde normbedragen
3.9 Van toepassing zijnde tariefvoorschriften
3.10 Bijzondere criteria en/of voorwaarden
3.11 Referentiebeleidsdocumenten
Artikel 4 Subsidieregeling Openbaar Bibliotheekwerk
4.1 Subsidieplafond: € 319.782,-
Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de raad. Het subsidieplafond wordt in november 2020 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2021 door de raad.
De bibliotheek is een fysieke en digitale plek waar educatie, informatie en ontmoeting gerealiseerd worden. De bibliotheek bereikt alle inwonersgroepen en functioneert binnen een netwerk van maatschappelijke organisaties, met in het bijzonder scholen en culturele instellingen.
4.3 Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie
Het invulling geven aan de vijf kernfuncties van de openbare bibliotheek :
Kennis- en informatievoorziening: De basisbibliotheek als warenhuis van kennis en informatie. De bibliotheek biedt met de (digitale) collectie als basis mogelijkheden tot uitlenen, raadplegen, vraagbemiddeling. In het bijzonder kan hierbij overheidsinformatie (van, maar ook over de overheid) betrokken worden en informatiepunten op het gebied van bij voorbeeld jeugd, opvoeding, zorg en gezondheid.
Educatie: De basisbibliotheek als centrum voor ontwikkeling en educatie. De bibliotheek stelt projectcollecties samen, biedt studiemogelijkheid voor leerlingen, scholieren, studenten en autodidacten met bijbehorende voorzieningen, ondersteunt alle vormen van onderwijs, in de eerste plaats met de mediatheek, maar ook door lessen in informatievaardigheden (mediawijsheid). Informatievaardigheden worden ook overgebracht aan andere (volwassen) doelgroepen.
Cultuur: De basisbibliotheek als encyclopedie van kunst en cultuur. De bibliotheek presenteert uitingen van en materialen over intellectuele en artistieke activiteiten. Historische of anderszins belangwekkende collecties worden bewaard en beschikbaar gesteld. De bibliotheek sluit aan op de lokale en provinciale culturele tradities. Door samenwerking met andere culturele instellingen geeft de bibliotheek informatie over de achtergronden van museale presentaties en tentoonstellingen, over muziek- en toneeluitvoeringen. De bibliotheek verbindt professionele en amateurkunst door lezingen, specifieke collecties bij kunstuitingen, en door het bieden van gerichte dienstverlening, zoals programma-informatie en kaartverkoop.
Lezen en literatuur: De basisbibliotheek als inspiratiebron van lezen en literatuur. De bibliotheek biedt voor jeugd en jongeren van 0 tot 18 jaar een doorlopende leeslijn en een daarop aansluitende (digitale) collectie gericht op leesbevordering. De (digitale) collectie voor volwassenen sluit aan op het leesgedrag van de lokale bevolking (gedifferentieerd naar doelgroepen en behoeften), maar biedt ook een eenvoudige toegang tot de totale collectie van de Nederlandse openbare bibliotheken. Ook minder frequent gevraagde boeken die deel uitmaken van de literaire canon zijn in de collectie aanwezig. Literaire lezingen en voordrachten behoren tot de standaardactiviteiten op het gebied van leesbevordering.
Ontmoeting en debat: De basisbibliotheek als podium voor ontmoeting en debat. De bibliotheek is de neutrale, objectieve, niet partijdige ontmoetingsplaats, waar alle groepen van de samenleving elkaar kunnen tegenkomen. De bibliotheek biedt ruimte als vrijplaats voor lokale initiatieven, voor debat over maatschappelijke thema’s, voor voorlichting over complexe onderwerpen en discussie over onderwerpen van lokaal, regionaal, landelijk of mondiaal belang.
4.5 Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie
Op dit beleidsterrein wordt voor 2021 gekozen voor continuïteit en verdieping van bestaande subsidierelaties. Dit laat onverlet dat de subsidierelatie met aanvragers waarvan de aanvraag 2021 niet aan de eisen voldoet of waarvan de resultaten in 2020 achterblijven bij wat verwacht mag worden, niet voor continuering in aanmerking zal komen.
4.7 Verdeelsleutel subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt op de volgende wijze verdeeld:
Voor de activiteiten genoemd onder a tot en met f is een bedrag van € 319.782,- beschikbaar.
Van toepassing zijnde normbedragen
4.9 Van toepassing zijnde tariefvoorschriften
4.10 Bijzondere criteria en/of voorwaarden
De subsidievrager is bereid om over uitvoering van de subsidiebeschikking een overeenkomst aan te gaan met de gemeente Rhenen. Deze voorwaarde wordt opgenomen in het besluit tot subsidieverlening.
Indien een overeenkomst wordt aangegaan zal de gemeente daar tenminste in opnemen:
De subsidievrager is bereid om samen met de gemeente te werken aan de verbetering van de informatievoorziening binnen het sociaal domein.
4.11 Referentiebeleidsdocumenten
Artikel 5 Subsidieregeling Dorpshuis
5.1 Subsidieplafond: € 36.184,-
Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de raad. Het subsidieplafond wordt in november 2020 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2021 door de raad.
Het versterken van de sociale cohesie in de kern Achterberg door het behoud van de dorpshuisfunctie in Achterberg.
5.3 Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie
Het bieden van ontmoetingsmogelijkheden en sociale activiteiten in het dorpshuis Achterberg.
Inwoners van de kern Achterberg hebben de mogelijkheid elkaar te ontmoeten en aan sociale activiteiten mee te doen in het dorpshuis Achterberg.
5.5 Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie
Vereniging Vrienden Dorpshuis Achterberg
Het Dorpshuis Achterberg vormt de spil in de kern Achterberg. In het belang van de dorpsgemeenschap worden er allerlei activiteiten georganiseerd. Dit maatschappelijk belang weegt zwaar vanwege de uitvoering van onze beleidsplannen in het kader van het sociaal domein. Elke kern in onze gemeente heeft locaties nodig van waaruit wij de aansluiting willen maken met inwoners om te werken aan de vitalisering van de samenleving, zoals vastgesteld in het integraal beleidskader Sociaal Domein. Het Dorpshuis Achterberg en de activiteiten die daar georganiseerd zijn, zijn in dit beleid van belang.
Dit laat onverlet dat de subsidierelatie met aanvragers waarvan de aanvraag 2021 niet aan de eisen voldoet of waarvan de resultaten in 2020 achterblijven bij wat verwacht mag worden, niet voor continuering in aanmerking zal komen.
De gemeente ontwikkelt momenteel een visie op maatschappelijke huisvesting. De herhuisvesting van de huurder vindt vooralsnog plaats op basis van de laatste afspraken c.q. huurovereenkomsten.
De huurder is zich bewust dat de afspraken met betrekking tot het faciliteren van ruimte(n) en het eventueel in rekening brengen van een vergoeding wordt herbezien na vaststelling van de visie. De visie zal worden voorgelegd aan de Raad. Het is nog niet duidelijk hoe de situatie per 1 januari 2021 zal zijn. En welke financiële consequenties dit zal hebben.
5.7 Verdeelsleutel subsidieplafond
Voor de activiteit is € 36.184,- beschikbaar.
5.8 Van toepassing zijnde normbedragen
5.9 Van toepassing zijnde tariefvoorschriften
5.10 Bijzondere criteria en/of voorwaarden
5.11 Referentiebeleidsdocumenten
Artikel 6 Subsidieregeling Recreatie en Toerisme
6.1 Subsidieplafond: € 45.081,-
Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het subsidieplafond wordt in november 2020 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2021 door de gemeenteraad.
Het doel van de subsidie is het bevorderen van recreatie en toerisme in de gemeente Rhenen. De sector recreatie en toerisme is een van de economische pijlers van de gemeente Rhenen.
6.3 Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie
Rhenen is een recreatief- toeristisch aantrekkelijke bestemming voor alle doelgroepen.
6.6 Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie
Op dit beleidsterrein wordt voor 2021 gekozen voor continuïteit en verdieping van bestaande subsidierelaties. Dit laat onverlet dat de subsidierelatie met aanvragers waarvan de aanvraag 2021 niet aan de eisen voldoet of waarvan de resultaten in 2020 achterblijven bij wat verwacht mag worden, niet voor continuering in aanmerking zal komen.
6.6 Verdeelsleutel subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt op de volgende wijze verdeeld:
6.7 Van toepassing zijnde normbedragen
6.8 Van toepassing zijnde tariefvoorschriften
6.9 Bijzondere criteria en/of voorwaarden
6.10 Referentiebeleidsdocumenten
Artikel 7 Subsidieregeling Museum
7.1 Subsidieplafond: € 242.981,-
Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het subsidieplafond wordt in november 2020 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2021 door de gemeenteraad.
De stichting houdt zich aan de definitie van de International Council of Museum: het is een permanente instelling, niet gericht op het behalen van winst, toegankelijk voor publiek, die ten dienste staat aan de samenleving en haar ontwikkeling. De stichting verwerft, behoudt, onderzoekt, presenteert, documenteert en geeft bekendheid aan de materiële en immateriële getuigenissen van de mens en zijn omgeving, voor doeleinden van studie, educatie en recreatie. De stichting zet zich in als netwerkmuseum. De stichting houdt zich aan de normen gesteld in het Museumregister.
7.3 Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie
Jaarlijkse subsidie voor de convenant periode van 2018 – 2021.
7.6 Verdeelsleutel subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt op de volgende wijze verdeeld:
7.7 Van toepassing zijnde normbedragen
7.8 Van toepassing zijnde tariefvoorschriften
7.9 Bijzondere criteria en/of voorwaarden
7.10 Referentiebeleidsdocumenten
Artikel 10 Subsidieregeling onderhoud/restauratie gemeentelijke monumenten
10.1 Subsidieplafond: €10.000,-
Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het subsidieplafond wordt in november 2020 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2021 door de gemeenteraad.
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
1. Ten behoeve van het onderhoud van objecten kunnen burgemeester en wethouder, gehoord de monumentencommissie, subsidie verlenen.
2. Burgemeester en wethouders maken voor 1 januari van elk kalenderjaar bekend welk bedrag de gemeenteraad beschikbaar heeft gesteld ten behoeve van restauratie aan objecten (zie subsidieplafond artikel 10.1).
Geen subsidie ingevolge deze regeling wordt toegekend:
10.7 Te subsidiëren onderhoud en restauratie
10.10 De vaststelling van subsidie
De eigenaar is verplicht er voor zorg te dragen dat aan medewerkers van bouw- en woningtoezicht, op verzoek vergezeld van leden van de monumentencommissie, toegang tot het werk en de werkplaatsen wordt verleend en is verplicht inzage te verstrekken in alle op het werk betrekking hebbende stukken.
De eigenaar is verplicht het betreffende object in goede staat van onderhoud te houden.
Bij niet of niet behoorlijke nakoming van de bij of krachtens deze verordening gestelde voorwaarden en gegeven aanwijzingen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot gehele of gedeeltelijke intrekking van de beschikking tot toekenning van de subsidie en tot terugvordering van het subsidie.
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, kunnen burgemeester en wethouders een voorlopige voorziening treffen. Zij doen hiervan mededeling in de eerstvolgende vergadering van de monumentencommissie.
11.1 Subsidieplafond: €5.000,-
Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de raad. Het subsidieplafond wordt in november 2020 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2021 door de raad.
11.2 Zie spelregels wijkgericht werken buurtbudget voor voorwaarden en indiening (bijlage 2).
Zie uitvoeringsregeling Fonds voor Initiatieven Rhenen - “Het zijn de kleine dingen die het doen” voor het subsidieplafond en de voorwaarden (bijlage 3).
Artikel 13 Subsidieregeling Preventie
Het versterken van de zelfredzaamheid, sociale cohesie, meedoen aan de samenleving en het bevorderen van gezond gedrag.
13.4 Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie
13.5 Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie
Vrijwilligersorganisaties of verenigingen.
Incidentele Subsidie met een maximale looptijd van drie jaar
13.7 Van toepassing zijnde normbedragen
Voor alle aanvragen geldt dat het maximale subsidie nooit hoger kan zijn dan € 2.500,--
13.8 Van toepassing zijnde tariefvoorschriften
13.9 Bijzondere criteria en/of voorwaarden
Er worden uitsluitend subsidies voor activiteiten en projecten toegekend die nieuw zijn en niet behoren tot de reguliere activiteiten van de aanvrager en waarvoor nog niet eerder gemeentelijk subsidie is aangevraagd of toegekend. Daar waar activiteiten recent al waren gestart, maar slechts met tijdelijke financiering uit andere bronnen, kan ook nog een beroep op deze regeling worden gedaan.
13.10 Referentiebeleidsdocumenten
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-86060.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.