Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2020, 82731 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2020, 82731 | Beleidsregels |
Subsidieregeling Gemeente Krimpenerwaard 2021
Subsidie is een bijdrage van de gemeente aan een organisatie of instelling voor het organiseren van activiteiten die ervoor zorgen dat een bepaald maatschappelijk effect wordt bereikt in de samenleving. De gemeente ondersteunt via het verlenen van subsidies organisaties en instellingen zodat zij met elkaar zorgen voor een gevarieerd aanbod van activiteiten voor (de inwoners van) de Krimpenerwaard en die een bijdrage leveren aan de gemeentelijke doelen.
De gemeente Krimpenerwaard verleent jaarlijks subsidie voor activiteiten aan organisaties en instellingen in de gemeente. Het college van burgemeester en wethouders besluit ieder jaar welke instellingen subsidie ontvangen.
Vanaf 2019 heeft de gemeente Krimpenerwaard een nieuw subsidie instrumentarium. De voorwaarden voor het aanvragen voor een subsidie zijn vastgelegd in de Algemene Subsidieverordening gemeente Krimpenerwaard 2019 (ASV 2019). In deze verordening beschrijft de gemeente de procedure voor het verlenen en vaststellen van subsidies. De ASV is in te zien op www.overheid.nl.
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 24 maart 2020 in aanvulling op de ASV 2019 deze subsidieregeling gemeente Krimpenerwaard 2021 vastgesteld.
De subsidieregeling geeft inhoudelijke invulling aan het beleid waar de gemeente voor staat en is een nadere regeling zoals bedoeld in artikel 3 van de ASV Krimpenerwaard 2019. In het geval van subsidies vloeit de regeling enerzijds voort uit de keuzes die gemaakt zijn in de kadernota en de algemene verordening en anderzijds uit de inhoudelijke beleidsstukken die er op verschillende thema’s zijn opgesteld. De subsidieregeling kent 9 thema’s die aansluiten bij de thema’s uit de programmabegroting. Ook de subsidieregeling is in te zien op www.overheid.nl.
Jaarlijkse en eenmalige subsidies
De gemeente Krimpenerwaard kent met ingang van 2019 twee type subsidies te weten de jaarlijkse subsidies (voorheen structurele subsidies) en de eenmalige subsidies (voorheen incidentele subsidies). Eenmalige subsidies kennen een andere aanvraagprocedure dan jaarlijkse subsidies. Dit staat beschreven in de ASV Krimpenerwaard 2019. Aanvragen voor een eenmalige subsidie 2021 kunnen worden ingediend vanaf 1 november 2020.
De thema’s in deze subsidieregeling hebben betrekking op de jaarlijkse subsidies.
De ervaring met het nieuwe subsidie instrumentarium bracht aan het licht dat voor diverse organisaties een tenderprocedure niet passend is. Dit betreft organisaties die bijvoorbeeld een wettelijke taak uitvoeren, activiteiten uitvoeren op verzoek van de gemeente, of de exploitatie van (maatschappelijk) vastgoed realiseren. Deze organisaties/activiteiten en de daarbij behorende financiële middelen zijn uit de regeling en de betreffende subsidieplafonds gehaald. De financiële middelen worden voor de betreffende activiteiten aangewend in de vorm van een begrotingssubsidie. Met een begrotingssubsidie reserveert de gemeente geld op haar begroting voor specifieke activiteiten/organisaties. Met deze organisaties wordt bekeken of subsidiëring dan wel inkoop het geëigende financieringsmiddel is. De betreffende organisaties dienen voor het jaar 2021 wel een subsidieaanvraag in te dienen en te voldoen aan de inhoudelijke beleidsdoelen en -regels waarop de aanvraag betrekking heeft.
Elk thema uit deze regeling kent een eigen subsidieplafond. Dit plafond, welke later in 2020 tijdens de begrotingsbehandeling wordt vastgesteld door de gemeenteraad geeft aan hoeveel financiële middelen beschikbaar zijn binnen een thema. De oorspronkelijke subsidieplafonds van 2020, plus indexering, vormen het uitgangspunt voor de plafonds van 2021.
Indien de toe te kennen bedragen binnen 1 thema hoger zijn dan het subsidieplafond wordt aan de hand van een tendersysteem bepaald welke subsidies worden toegekend. Van deze tendermethode kan worden afgeweken. Dit staat dan beschreven binnen het betreffende subsidiethema van deze regeling.
Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 april 2020.
De subsidieregeling is voor het eerst van toepassing op subsidieaanvragen voor activiteiten die in het jaar 2021 worden uitgevoerd.
De subsidieregeling gemeente Krimpenerwaard 2020 worden ingetrokken met dien verstande dat deze van toepassing blijft voor activiteiten die op basis van deze regeling zijn uitgevoerd.
Thema: Eigen netwerk, sociale omgeving en gezondheid
Maatschappelijk effect – Wat willen we bereiken?
Het versterken van de zelfredzaamheid en het lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn van inwoners. Waar mogelijk de zelfredzaamheid van inwoners vergroten en/of te stabiliseren om naar vermogen mee te kunnen doen in de maatschappij en zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen wonen.
Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op de subsidieregeling Eigen netwerk, sociale omgeving en gezondheid
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
Resultaten – Wat moet de subsidie opleveren?
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande resultaten:
Clientondersteuning en preventieve activiteiten
Indicatoren – Hoe meten we wat er bereikt is?
Het college kan aan de hand van bepaalde indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger. Hieronder volgen enkele voorbeelden van indicatoren:
Wordt definitief vastgesteld bij de begrotingsbehandeling
Thema: Financiële zelfredzaamheid
Maatschappelijk effect – Wat willen we bereiken?
Gemeente Krimpenerwaard subsidieert initiatieven met een breed maatschappelijk draagvlak die een vangnet bieden voor inwoners die tussen wal in schip vallen, omdat ze niet in aanmerking komen voor een voorziening of deze niet toereikend zijn. Dit vangnet is bedoeld om schrijnende situaties te verhelpen of te voorkomen, die worden veroorzaakt door financiële problemen.
Daarnaast stimuleert gemeente Krimpenerwaard activiteiten die bijdragen aan het vergroten van de zelfredzaamheid van inwoners om de eigen financiën te kunnen beheersen. Het gaat hierbij om een tijdelijke oplossing of ondersteuning zodat inwoners weer op eigen benen kunnen staan.
Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op de subsidieregeling Financiële Zelfredzaamheid
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
Resultaten – Wat moet de subsidie opleveren?
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande resultaten:
Indicatoren – Hoe meten we wat er bereikt is?
Het college kan aan de hand van bepaalde indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger. Hieronder volgen enkele voorbeelden van indicatoren:
Subsidie kan ingezet worden voor:
Wordt definitief vastgesteld bij de begrotingsbehandeling
Maatschappelijk effect – Wat willen we bereiken?
Alle kinderen en jongeren groeien kansrijk, veilig en gezond op en kunnen zich optimaal ontwikkelen. Er is voldoende kinderopvang, goed onderwijs, kindvriendelijke voorzieningen en speelmogelijkheden in de kernen. Er is aandacht voor talentontwikkeling, gemeenschapszin en persoonlijke ontwikkeling van de jeugd.
Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op Opgroeien en opvoeden
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
Resultaten – Wat moet de subsidie opleveren?
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande resultaten:
Indicatoren – Hoe meten we wat er bereikt is?
Het college kan aan de hand van bepaalde indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger. Hieronder volgen enkele voorbeelden van indicatoren:
Wordt definitief vastgesteld bij de begrotingsbehandeling
Gerelateerde subsidieregelingen
Maatschappelijk effect – Wat willen we bereiken?
Optimale ontwikkeling van jeugdigen op sociaal emotionele en fysiek gebied en het culturele en cognitieve vermogen.
Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op de subsidieregeling onderwijs
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
Resultaten – Wat moet de subsidie opleveren?
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande resultaten:
Indicatoren – Hoe meten we wat er bereikt is?
Het college kan aan de hand van bepaalde indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger. Hieronder volgen enkele voorbeelden van indicatoren:
Wordt definitief vastgesteld bij de begrotingsbehandeling
Subsidiëring o.b.v. bedrag per leerling € 12,50. Uitgaande van de 1 oktober telling van het jaar voorafgaand van de aanvraag.
Thema: Participatie, scholing en integratie
Maatschappelijk effect – Wat willen we bereiken?
Inwoners van de gemeente Krimpenerwaard zijn in staat mee te doen in de samenleving. Onder meedoen in de maatschappij verstaan we: de weg weten te vinden, andere inwoners kunnen ontmoeten en jezelf kunnen ontwikkelen.
Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op de subsidieregeling Participatie, scholing en integratie
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
Resultaten – Wat moet de subsidie opleveren?
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande resultaten:
Indicatoren – Hoe meten we wat er bereikt is?
Het college kan aan de hand van bepaalde indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger. Hieronder volgen enkele voorbeelden van indicatoren:
Wordt definitief vastgesteld bij de begrotingsbehandeling
Maatschappelijk effect – Wat willen we bereiken?
Gemeente Krimpenerwaard is rijk aan culturele voorzieningen en verenigingen. Activiteiten op het gebied van muziek, podiumkunst, dans, beeldende kunst, cultureel erfgoed, literatuur en media zijn toegankelijk voor alle inwoners. Dit houdt in dat de activiteiten zichtbaar en vindbaar zijn en ook bereikbaar voor inwoners voor wie het meedoen minder vanzelfsprekend is.
Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op Cultuur
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
Resultaten – Wat moet de subsidie opleveren?
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande resultaten:
Subsidie kan niet aangevraagd worden voor:
Indicatoren – Hoe meten we wat er bereikt is?
Het college kan aan de hand van bepaalde indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger. Hieronder volgen enkele voorbeelden van indicatoren:
Maatschappelijk effect – Wat willen we bereiken?
De gemeente Krimpenerwaard is een aantrekkelijke gemeente voor (potentiële) recreanten en toeristen.
Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op de subsidieregeling recreatie en toerisme
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
Resultaten – Wat moet de subsidie opleveren?
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande resultaten:
Indicatoren – Hoe meten we wat er bereikt is?
Het college kan aan de hand van bepaalde indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger. Hieronder volgen enkele voorbeelden van indicatoren:
Wordt definitief vastgesteld bij de begrotingsbehandeling
Het plafond is niet van toepassing op subsidie van derden die via de gemeente wordt verstrekt/doorbetaald.
Maatschappelijk effect – Wat willen we bereiken?
Het vergroten van het dierenwelzijn in algemene zin in de gemeente Krimpenerwaard.
De gemeente wil organisaties en instellingen ondersteunen die actief zijn op het gebied van dierenwelzijn.
Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op de subsidieregeling
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
Indicatoren – Hoe meten we wat er bereikt is?
Het college kan aan de hand van bepaalde indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger. Hieronder volgen enkele voorbeelden van indicatoren:
Jaarlijkse en eenmalige subsidie
Wordt definitief vastgesteld bij de begrotingsbehandeling
Thema: Vroegschoolse educatie op de basisschool
Maatschappelijk effect – Wat willen we bereiken?
Door het versterken van doorgaande leerlijnen vanuit de voorschool naar de vroegschool, worden de onderwijskansen van kinderen met een onderwijsachterstand (doelgroepkinderen) vergroot. Kleuters met een onderwijsachterstand krijgen extra begeleiding om de achterstand in te halen. Dit kan zijn in een schakelklas of een andere taal bevorderende activiteit/programma.
Gemeentelijke doelen voor het verstrekken van subsidie op vroegschoolse educatie
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande doelen:
Om te voorkomen dat het subsidieplafond wordt overschreden, kan in de aanvraag rekening gehouden worden met een beschikbaar bedrag van € 5.000,- per school. In de aanvraag kunnen de bedragen in samenwerking met de scholen gebundeld worden en de middelen zo verdeeld worden naar ratio van het aantal doelgroepkinderen.
Resultaten – Wat moet de subsidie opleveren?
De activiteiten moeten een bijdrage leveren aan een of meerdere van onderstaande resultaten:
De activiteiten dragen bij aan het behalen van de gemaakte resultaatafspraken in het convenant resultaatafspraken vroegschoolse educatie.
Indicatoren – Hoe meten we wat er bereikt is?
Het college kan aan de hand van bepaalde indicatoren nagaan of de met de gesubsidieerde activiteit beoogde resultaten zijn bereikt. Omdat de indicatoren afhankelijk zijn van de aard, inhoud en doelstelling van de concrete activiteit, worden ze in de beschikking toegesneden op de individuele subsidieontvanger. Hieronder volgen enkele voorbeelden van indicatoren:
Jaarlijkse subsidie, per schooljaar
Wordt definitief vastgesteld bij de begrotingsbehandeling
Bij overschrijding van het subsidieplafond wordt het totaalbedrag evenredig over de voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen verdeeld. Dat betekent dat de individuele voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen elk met een gelijk percentage worden gekort.
Onderwijsachterstandenbeleid Krimpenerwaard 2018-2021
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-82731.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.