Gemeenteblad van Roermond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roermond | Gemeenteblad 2020, 80844 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roermond | Gemeenteblad 2020, 80844 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond houdende regels omtrent naamgeving en (huis)nummering (Beleidsregels naamgeving en (huis)nummering gemeente Roermond)
De gemeente Roermond heeft een verordening naamgeving en huisnummering. Deze verordening kent aan het College van B&W de bevoegdheid toe om straatnamen en huisnummers vast te stellen en regelt de procedure. In de verordening zijn geen criteria opgenomen waaraan nieuwe namen moeten voldoen, of op welke wijze nummers worden toegekend. In de praktijk wordt het Handboek Benoemen, nummeren en begrenzen van de VNG gehanteerd.
In de verordening is in artikel 7 bepaald dat het college uitvoeringsvoorschriften kan vaststellen betreffende het proces en (o.a.) de wijze van naamgeving en nummering.
Met deze beleidsregels wordt aangegeven hoe de bevoegdheden tot naamgeving en nummering op grond van de verordening worden ingevuld.
Algemene toelichting straatnaambesluit
Straatnamen zijn vooral bedoeld voor de oriëntatie en vindbaarheid. Uitgangspunt bij het nemen van een straatnaambesluit is dat de openbare ruimte voldoende duidelijk en duidbaar dient te zijn. Bij benoeming van de openbare ruimte wordt een duidelijk omlijnd en concreet af te bakenen, te begrenzen gedeelte van de openbare ruimte aangewezen. Daartoe wordt het te benoemen gedeelte van de openbare ruimte vastgelegd op een situatietekening, behorende bij het straatnaambesluit. De term “straatnaam” heeft dus niet slechts betrekking op “straten” maar ook op andere gedeelten van de openbare ruimte. De naamgeving van de openbare ruimte wordt zo mogelijk ter plaatse kenbaar gemaakt door het plaatsen van straat- of gebiedsnaamborden, tenzij de gegeven situatie ter plaatse dit niet mogelijk maakt of dit niet doelmatig is.
Straatnamen voor de gehele openbare ruimte
In verband met de vindbaarheid, het verlenen van hulp door bijvoorbeeld politie, brandweer en ambulance is het van belang dat alle openbare ruimten zoveel mogelijk benoemd worden. Het gaat hierbij niet alleen om het geven van namen, maar het moet ook duidelijk zijn welk deel een bepaalde naam heeft gekregen. Elk voorstel voor een nieuw te benoemen straat of gebied moet daarom voorzien worden van een situatietekening waarop de begrenzing is aangegeven.
Alle voor openbaar rijverkeer, of andere voor het verkeer openstaande wegen of paden, pleinen, plaatsen, plantsoenen, bruggen, viaducten, knooppunten of daarmee vergelijkbare plaatsen of constructies en alle wateren die, al dan niet met enige beperking voor het publiek bevaarbaar en anderszins toegankelijk zijn, alsmede daarin begrepen bouwwerken die daar deel van uitmaken.
de straatnaam moet passen bij de (uitstraling van de) openbare ruimte die moet worden vernoemd. Het achtervoegsel “laan” bijvoorbeeld kan alleen achter een straatnaam worden gevoegd indien daadwerkelijk sprake is van een lange brede weg die voorzien is van groen (bomen). Er moet zoveel mogelijk sprake zijn van een visuele relatie tussen de straatnaam en de betreffende openbare ruimte als het gaat om het achtervoegsel straat, laan etc.;
Bij vernoeming naar personen gelden de volgende uitgangspunten :
bij het vernoemen van straten naar plaatselijk bekende personen dient terughoudendheid in acht genomen te worden. Ten behoeve van de plaatselijke geschiedenis kan de naam van een lokaal bekend persoon levend worden gehouden door toekenning van een straatnaam. Gebleken moet echter zijn dat de verdienste van een te vernoemen persoon van blijvende betekenis is. De bijdrage aan de ontwikkeling van de gemeente of de gemeenschap moet gedocumenteerd zijn. De levensloop van een te vernoemen persoon dient zorgvuldig te worden nagegaan. Het moet zeker zijn dat hij of zij geen belast verleden heeft;
Wetenschappelijke titulatuur wordt niet in de aanduiding van de openbare ruimte opgenomen maar zoveel mogelijk als onderschrift op het naambord toegevoegd. Indien toevoeging in de aanduiding toch noodzakelijk is, dan wordt dit afgekort (Prof. , Dr. , Mr. , Drs., St, MSc, enz.). Adellijke titels worden volledig uitgeschreven (Prinses, Prins, Graaf enz.). Kerkelijke titels worden voluit uitgeschreven, tenzij de spelling niet eenduidig is (bijvoorbeeld bij de naamgeving wordt de afkorting ‘Mgr’ gebruikt).
Herbenoemen van openbare ruimte
Herbenoemen van openbare ruimte moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Door wijziging van de verkeerssituatie kan het beloop van een straat echter zodanig wijzigen dat in het algemeen en voor de hulpdiensten in het bijzonder, de vindbaarheid van panden of de openbare veiligheid in het geding komt. In dat geval kan er aanleiding zijn de openbare ruimte opnieuw te benoemen en de objecten zonodig te hernummeren.
Bij het toekennen van (huis)nummeraanduidingen gelden de volgende uitgangspunten, tenzij dat niet logisch is gelet op de bestaande situatie:
Als nummers worden toegevoegd wordt de volgende volgorde van voorkeur gehanteerd:
In de hieronder beschreven gevallen kan een huisnummer gewijzigd worden:
indien door splitsing of samenvoeging een type pand verandert van laagbouw in hoogbouw of van hoogbouw in laagbouw. Onder laagbouw wordt verstaan panden waarbij geen verblijfsobjecten boven elkaar gelegen zijn. Onder hoogbouw wordt verstaan panden waarbij twee of meer verblijfsobjecten boven elkaar gelegen zijn;
Gevolgen wijziging naamgeving en nummering
Als de gemeente genoodzaakt is openbare ruimten te herbenoemen of objecten te hernummeren, kan dat overlast en financiële gevolgen hebben voor de eigenaren of gebruikers van die objecten. Uitgangspunt is dat dergelijke kosten vallen onder het algemeen aanvaarde maatschappelijk risico. Ten aanzien van bedrijven maken deze kosten onderdeel uit van het ondernemersrisico. In het kader van de zorgvuldigheid dient tussen het besluit tot wijziging en de uitvoering van de wijziging voldoende tijd te liggen, zodat de bewoners en de bedrijven zich op de gewijzigde naam of het veranderde nummer kunnen voorbereiden. In de regel bedraagt deze termijn ten minste zes maanden. Hiervan kan worden afgeweken als de specifieke omstandigheid daarom vraagt.
Als er sprake is van een ambtshalve wijziging en/of hernummering (dus niet op verzoek) is een tegemoetkoming in de kosten op zijn plaats (geen gehele compensatie), hoewel de gemeente daartoe niet verplicht is. De gemeente komt hieraan tegemoet door:
Burgemeester en wethouders kunnen van deze beleidsregels afwijken voor zover toepassing ervan gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding met het doel dat deze beleidsregels na streven. Bij het afwijken van deze beleidsregels zal wel rekening gehouden moeten worden met de Wet basisadministratie adressen en gebouwen (BAG).
Deze beleidsregels treden in op de dag na bekendmaking.
Deze beleidsregels worden bekendgemaakt in het Gemeenteblad. De dag na die van bekendmaking is de dag van inwerkingtreding.
Deze beleidsregels worden aangehaald onder de titel “Beleidsregels naamgeving en (huis)nummering gemeente Roermond”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-80844.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.