Gemeenteblad van Heerde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerde | Gemeenteblad 2020, 78992 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerde | Gemeenteblad 2020, 78992 | Verordeningen |
Financiële verordening Bedrijfsvoeringsorganisatie H2O 2018
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 4. Kaders en planning begroting en jaarstukken
Voor de kaders en de planning omtrent de begroting en jaarstukken wordt verwezen naar de artikelen 16 en 17 van de regeling bedrijfsvoeringsorganisatie H2O.
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten
Het bestuur informeert de deelnemende gemeenten als ze verwacht, dat de lasten van een programma of een prioriteit de geautoriseerde lasten dreigen te overschrijden, de investeringsuitgaven van een investeringskrediet het geautoriseerde investeringskrediet dreigen te overschrijden, of de baten van een programma of een prioriteit de geautoriseerde baten dreigen te onderschrijden. Hierbij doet het bestuur een voorstel voor het wijzigen van de geautoriseerde budgetten of investerings-kredieten, en eventueel het bijstellen van het beleid.
Hoofdstuk 3. Financieel beleid
Artikel 8. Reserves en voorzieningen
Voor reserves en voorzieningen wordt verwezen naar artikel 18 van de regeling bedrijfsvoeringsorganisatie H2O.
Artikel 9. Kostprijsberekening
Het percentage van de omslagrente voor de toerekening van rente voor de financiering van de in gebruik zijn de activa, wordt jaarlijks met de begroting vastgesteld. Het percentage wordt bepaald door het rentetotaal van de uitstaande leningen (staat van opgenomen en langlopende geldleningen) op te tellen bij de begroting vooraf vastgestelde gecalculeerde rente van de financieringsbehoefte (geïnvesteerde / te investeren bedragen minus het eigen en vreemd vermogen) en dit vervolgens te delen door 1% van de totale (geraamde) investeringen.
Artikel 10. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen of diensten door de BVO H2O aan overheidsbedrijven en derden, worden in ieder geval de geraamde kosten in rekening gebracht. Voor personele inzet geldt bovenop het uurtarief een opslag van 35% voor de overheadkosten.
Artikel 12. Paragrafen en onderdelen
Het bestuur neemt in de begroting en de jaarstukken de paragrafen weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering en bedrijfsvoering en, indien van toepassing, verbonden partijen op. De paragrafen bevatten de verplichte onderdelen op grond van artikel 11 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.
Hoofdstuk 5. Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het bestuur zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder a, van de Gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder b, van de Gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het bestuur maatregelen tot herstel.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 22 november 2018.
Het Algemeen Bestuur,
Bijlage afschrijvingstabel behorend bij artikel 7
Het begrip administratie is gedefinieerd ten behoeve van artikel 14 van de verordening.
Artikel 2. Indeling begroting en jaarstukken
Dit artikel bevat bepalingen over de inrichting van de begroting en de jaarstukken. Het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (hierna: BBV) bepaalt in aanvulling hierop, dat de taakvelden aan de programma’s moeten worden toegewezen.
Het tweede lid regelt, dat de taakvelden op voorstel van het bestuur aan de programma’s worden toebedeeld.
Het BBV schrijft een aantal verplichte paragrafen voor. In een paragraaf wordt informatie gegeven over een bepaald thema dat dwars door de begroting loopt. Daarnaast kan het bestuur niet verplichte paragrafen instellen waarover zij wil worden geïnformeerd.
Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken
In dit artikel zijn aanvullend op het BBV bepalingen opgenomen voor de inrichting van de begroting. Het artikel schrijft voor, dat de baten en lasten onder de programma’s in de begroting per taakveld worden weergegeven.
In het derde lid wordt de verplichting in het BBV (artikel 20) om in de begroting aandacht te besteden aan de investeringen nader uitgewerkt door te bepalen, dat er bij de uiteenzetting van de financiële positie een overzicht van de investeringen wordt gegeven. Dit is nodig om ook de autorisatie van investeringskredieten mogelijk te maken.
Artikel 4. Kaders en planning begroting
Artikel 4 biedt de kaders en de planning voor het opstellen van de begroting en de meerjarenraming. Hierin staat een aantal uitgangspunten die het bestuur bij het opstellen van deze stukken in acht moet nemen. Dit in aanvulling op de bepalingen van de artikelen 189 en 193 van de Gemeentewet en het BBV.
Artikel 8 van het BBV zegt, dat het bedrag voor onvoorzien moet zijn opgenomen in het programmaplan.
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten
Artikel 5 bevat regels voor de autorisatie van de baten en lasten in de begroting en van de investeringskredieten. Op grond van artikel 34 van de Wet gemeenschappelijke regelingen berust het budgetrecht bij het bestuur. Het bestuur neemt uiteindelijk de beslissing welke investerings(budgetten) zij voor taken en activiteiten op de begroting beschikbaar stelt. Gedurende het begrotingsjaar kan het bestuur op grond van artikel 192 van de Gemeentewet besluiten nemen voor het wijzigen van de begroting. De BVO H2O kan slechts uitgaven doen voor de investerings (budgetten) die hiervoor in de begroting zijn opgenomen (derde lid van artikel 189 van de Gemeentewet). Het bestuur kan kiezen op welk niveau zij budgetten beschikbaar stelt.
Artikel 6. Tussentijdse rapportages
De tussenrapportages zijn een belangrijk onderdeel van de planning- en controlcyclus. Op basis van tussenrapportages wordt het bestuur en de raden van de deelnemende gemeenten geïnformeerd over de uitputting van budgetten en investeringskredieten en de voortgang van de uitvoering van het beleid.
Er is gekozen voor een tussenrapportage, een voorjaarsnota (eerste vier maanden) en een najaarsnota (eerste negen maanden).
Het tweede lid bevat bepalingen over de minimale inhoud van de rapportage, waarbij informatie over de grondexploitatie valt onder de investeringskredieten.
Het derde lid bepaalt welke afwijkingen ten opzichte van de begroting in de tussenrapportage door het bestuur moeten worden toegelicht. Deze afwijkingen kunnen ook als een percentage worden gedefinieerd.
Artikel 7. Waardering en afschrijving vaste activa
In dit artikel zijn nadere regels gesteld over de waardering en afschrijving van vaste activa.
Artikel 8. Reserves en voorzieningen
Voor reserves en voorzieningen wordt verwezen naar artikel 18 van de regeling bedrijfsvoeringsorganisatie H2O.
Artikel 9. Kostprijsberekening
Met de herziening van het BBV met ingang van 2017 moeten de overheadkosten apart worden verantwoord. De activiteiten die de BVO H2O uitvoert behoren allemaal tot overhead en moeten bij de deelnemende gemeenten als zodanig zichtbaar worden gemaakt. In het tweede lid is aangegeven hoe de rentekosten van het vreemde vermogen middels een omslagrente over de desbetreffende begrotingsposten worden verdeeld.
Artikel 10. Prijzen economische activiteiten
Als de BVO H2O goederen, diensten of werken levert aan overheidsbedrijven of derden dan mag zij deze activiteiten niet bevoordelen als het economische activiteiten betreffen. Economische activiteiten zijn hier activiteiten waarmee in concurrentie met andere ondernemingen wordt getreden.
Het bevoordelingsverbod houdt feitelijk in, dat in ieder geval een integrale kostprijs voor de levering van goederen, diensten werken en het verstrekken van leningen garanties en kapitaal in rekening moet worden gebracht.
Artikel 11. Financieringsfunctie
Artikel 212 van de Gemeentewet bevat de bepaling, dat de financiële verordening in elk geval regels voor de algemene doelstelling en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie bevat. Artikel 11 geeft invulling aan deze plicht. De kaders voor de financiële organisatie van de financieringsfunctie staan in artikel 14 van deze verordening.
Het tweede lid bepaalt, dat het bestuur in ieder geval eens in de 4 jaar een geactualiseerd Treasurystatuut aanbiedt.
Artikel 12. Paragrafen en onderdelen
In artikel 12 is aangegeven welke paragrafen in elk geval moeten zijn opgenomen in de begroting en jaarstukken van de BVO H2O. In artikel 11 van het BBV is aangegeven uit welke verplichte onderdelen deze paragrafen moeten bestaan.
Onder artikel 13 zijn algemene bepalingen opgenomen voor de inrichting van de administratie van de BVO H2O. Op hoofdlijnen wordt opgedragen welke gegevens systematisch moeten worden vastgelegd en aan welke eisen deze gegevens en de vastlegging er van moeten voldoen.
Artikel 14. Financiële organisatie
Artikel 14 geeft de uitgangspunten voor de financiële organisatie en draagt het bestuur op hiervoor zorg te dragen. Het bestuur is op grond van artikel 160 van de Gemeentewet bevoegd regels te stellen over de ambtelijke organisatie. Deze bevoegdheid betreft ook het stellen van regels voor de financiële organisatie, blijkt uit het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State en het nader rapport uit 2003 over de wijziging van artikel 212 van de Gemeentewet.
Artikel 14 geeft een opsomming op welke terreinen van de financiële organisatie het bestuur beleid en interne regels moet stellen.
De uitgangspunten voor de financiële organisatie zijn nodig om voor het financieel beheer en het financieel beleid aan de eisen voor rechtmatigheid, controle en verantwoording te voldoen. Ze creëren de randvoorwaarden, waarop de interne controle en de accountantscontrole kan steunen bij het onderzoek naar de rechtmatigheid van de beheershandelingen met een financieel gevolg en de getrouwheid van de jaarrekening.
De accountant toetst jaarlijks of de jaarrekening van de BVO H2O een getrouw beeld geeft van de gemeentelijke financiën en of de (financiële) beheershandelingen die eraan ten grondslag liggen, rechtmatig zijn verlopen. Het eerste lid van artikel 15 draagt het bestuur op maatregelen te treffen, zodat gedurende het jaar of vooraf aan de accountantscontrole de gemeente zelf nagaat of de cijfers in de administraties een getrouw beeld geven en of de financiële beheershandelingen die aan de baten, de lasten en de balansmutaties ten grondslag liggen, rechtmatig (zijn) verlopen.
Het tweede lid bepaalt, dat het bestuur de verantwoordelijkheden en bevoegdheden vastlegt in een intern controle.
Artikel 16. Inwerkingtreding en citeertitel
In dit artikel is in het eerste lid de ingangsdatum en in het tweede lid de nieuwe naam van de Financiële verordening opgenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-78992.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.