Gemeenteblad van Hardenberg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hardenberg | Gemeenteblad 2020, 78244 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hardenberg | Gemeenteblad 2020, 78244 | Verordeningen |
Subsidieregeling kinderopvang op sociaal medische indicatie Hardenberg 2020
Burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg;
• artikel 149 Gemeentewet en titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht;
• de Algemene subsidieverordening gemeente Hardenberg 2018
• uit ervaringen met de Verordening kinderopvang sociaal medische indicatie gemeente Hardenberg, vastgesteld 17 september 2013, blijkt dat een belangrijk deel van de doelgroep van de verordening geen gebruik maakt van het recht op een tegemoetkoming op grond van deze verordening;
• gebleken is dat de eigen bijdrage volgens het draagkrachtbeginsel een belangrijke belemmering is om gebruik te maken van het recht op een vergoeding en daarmee van de op grond van de indicatie noodzakelijke kinderopvang;
• als gevolg daarvan het risico op toenemende problematiek bij het kind toeneemt;
• kinderopvang als adequate voorliggende voorziening in sommige gevallen kan worden ingezet ter voorkoming van jeugdhulp (op termijn);
• het daarom wenselijk is de huidige tegemoetkoming in de kosten te vervangen door een subsidie voor kinderopvang in de vorm van volledige vergoeding van de kosten daarvan;
• dat op grond van de ervaringen in 2019 is gebleken dat de tijdelijkheid van de inzet van kinderopvang maar beperkt gerealiseerd wordt en die tijdelijkheid wel wenselijk is
“subsidieregeling kinderopvang op sociaal medische indicatie Hardenberg 2020”:
Artikel 2 Aanspraak op subsidie voor kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie
Een ouder/verzorger komt voor zijn/haar kind in aanmerking voor een subsidie voor kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie indien de gezinssituatie voor het doelgroepkind een zodanige meervoudige problematiek is bij de verzorging door de ouder(s)/verzorger(s) dat opvang in een kinderdagverblijf, buitenschoolse- of gastouderopvang een voorliggende adequate oplossing is, terwijl alle andere verzorgingsmogelijkheden onvoldoende sluitend zijn.
Om te bepalen of er voldoende gronden zijn voor een sociaal medische indicatie moet er in elk geval sprake zijn van:
Artikel 4 Inhoud van de beschikking
Het besluit tot vaststelling van de noodzaak van kinderopvang op grond van een sociaal-medische indicatie bevat in ieder geval:
het uurtarief dat vergoed wordt. Het maximaal te vergoeden uurtarief is niet hoger dan het maximum uurtarief dat de belastingdienst hanteert voor de kinderopvangtoeslag. De hoogte van de maximum uurtarieven is afhankelijk van het soort opvang (dagopvang of buitenschoolse opvang) en de opvanginstelling (kindercentrum of gastouderbureau).
Artikel 10 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
Beschikkingen afgegeven op basis de subsidieregeling kinderopvang op sociaal medische indicatie Hardenberg 2019, vervallen nadat op basis van een nieuwe aanvraag na de inwerkingtreding van de nieuwe subsidieregeling kinderopvang sociaal medische indicatie Hardenberg 2020 een nieuw besluit is genomen.
Deze subsidieregeling richt zich op situaties waarbij in het belang van het kind en/of het gezin kinderopvang nodig is waarbij andere voorliggende regelingen zoals bijv. de Wet langdurige zorg of Zorgverzekeringswet onvoldoende oplossing bieden om de benodigde ondersteuning voor het kind en/of het gezin in te kunnen zetten.
Artikel 2 Aanspraak op subsidie voor kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie
De regeling is een vangnetregeling met de intentie in die gevallen zoals genoemd in art. 2 een tijdelijke oplossing te bieden waarbij toegewerkt wordt naar een situatie waarbij zoveel als mogelijk gebruik gemaakt wordt van reguliere voorliggende vormen van kinderopvang (zie schema in bijlage 1)
De criteria zoals genoemd in artikel 2 lid 1 t/m 4 bepalen of er voldoende gronden zijn voor een sociaal medische indicatie.
Voor een zorgvuldig te nemen besluit is het van belang dat alle feiten en omstandigheden van de specifieke hulpvraag worden onderzocht. Daarbij is het van belang dat het onderzoek in samenspraak met de ouder(s) wordt verricht. Voor een zorgvuldig onderzoek is veelal persoonlijk contact nodig om een totaalbeeld van de situatie te krijgen. Het ligt daarom ook voor de hand dat tijdens een gesprek met de ouder(s) het een en ander wordt besproken. De aanvrager kan bij de jeugdgezondheidszorg van de GGD en/of het Samen Doen team een aanvraag doen voor kinderopvang op sociaal medische indicatie.
Samen Doen beoordeelt altijd in overleg met de jeugdgezondheidszorg of er sprake is van gronden voor een sociaal medische indicatie. Er wordt gewerkt met een afwegingskader om te bepalen of er voldoende gronden zijn voor een sociaal medische indicatie, de benodigde omvang van de kinderopvang en de duur van de indicatie.
Ter voorkoming van onnodige administratieve lasten is opgenomen dat een door de jeugdige of zijn ouder(s) ondertekend verslag als aanvraag wordt aangemerkt.
Artikel 4 Inhoud van de beschikking
Op grond van de aanvraag en de beoordeling door Samen Doen en de jeugdgezondheidszorg of er voldoende gronden zijn voor een indicatie wordt een besluit genomen over de aanvraag. De aanvrager ontvangt daarvan een schriftelijke beschikking van het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 5 Subsidievaststelling en -uitbetaling
De ouder is rechthebbende op de subsidie, onder de voorwaarde dat hij instemt met uitbetaling aan de verzorger van de opvang. De subsidie wordt uitbetaald aan de organisatie voor kinderopvang die de opvang verzorgt. Daarmee heeft de aanvrager verder geen administratieve belasting in de vorm van het controleren en betalen van facturen en hoeft de aanvrager achteraf ook geen verantwoording af te leggen over de betalingen van de vergoeding aan de kinderopvanginstelling.
De subsidieregeling bevat de gronden op grond waarvan een subsidie wordt geweigerd. Omdat de regeling het karakter van een vangnet heeft waarbij uitsluitend subsidie wordt verleend in geval er sprake is van een sociaal medische indicatie is het ontbreken daarvan een belangrijke en logische weigeringsgrond.
Het enkele feit dat ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag of geen toeslag ontvangen omdat er sprake is van een schuld bij de belastingdienst is geen grond voor toekenning van subsidie er moet immers altijd sprake zijn van een sociaal medische indicatie.
Het enkele feit dat ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag is geen grond voor weigering van subsidie voor kinderopvang.
Het enkele feit dat er sprake is van een oppasprobleem voor bijvoorbeeld het volgen van een (medische) behandeling is geen grond voor toekenning van subsidie. Er moet immers altijd sprake zijn van een sociaal medische indicatie.
Daarnaast kan de subsidie geheel of gedeeltelijk geweigerd worden als de aanvrager geheel of gedeeltelijk op basis van eigen kracht, met behulp van de sociale omgeving of een andere voorliggende voorziening, zoals bijv. de Wet langdurige zorgen/of de zorgverzekeringswet in de behoefte aan ondersteuning kan voorzien.
Artikel 7 Ingangsdatum subsidie kinderopvang
Uitgangspunt is dat de ingangsdatum van de subsidie voor kinderopvang niet wordt verleend voor kosten van kinderopvang die zijn gemaakt voor de datum van aanvraag. Alleen als dat leidt tot onbillijkheid van overwegende aard kan het college daarvan afwijken.
Bij gewijzigde omstandigheden die bijvoorbeeld de gronden voor de indicatie weg zouden kunnen nemen, zoals bijv. een wijziging in de gezinssamenstelling (vertrek van een huisgenoot of juist de komst van een nieuwe huisgenoot) is de aanvrager verplicht dat te melden.
Ook als de aanvrager besluit niet langer gebruik te maken van de kinderopvang waarvoor de vergoeding wordt verstrekt is de aanvrager verplicht dat direct te melden.
Artikel 9 De hardheidsclausule
Een te treffen voorziening, die niet in subsidieregeling is voorzien, dient altijd binnen de doelstellingen van de subsidie te passen.
Artikel 10 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
Beschikkingen afgegeven op basis de subsidieregeling kinderopvang op sociaal medische indicatie Hardenberg 2019 blijven van kracht voor de resterende periode zoals opgenomen in de beschikking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-78244.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.