Gemeenteblad van Molenlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Molenlanden | Gemeenteblad 2020, 76861 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Molenlanden | Gemeenteblad 2020, 76861 | Beleidsregels |
Privacybeleid 2020-2024 gemeente Molenlanden
Binnen gemeente Molenlanden wordt veel gewerkt met persoonsgegevens van inwoners, medewerkers en (keten)partners. Persoonsgegevens worden voornamelijk verzameld bij inwoners voor het goed uitvoeren van de gemeentelijke wettelijke taken. De inwoner moet erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zorgvuldig en veilig met persoonsgegevens omgaat. Iedereen heeft het recht op correcte, veilige en betrouwbare informatieverwerking.
Nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen, globalisering en een steeds meer digitale overheid stellen hoge eisen aan de bescherming van gegevens en privacy. De gemeente is zich hiervan bewust en zorgt dat de privacy gewaarborgd blijft, onder andere door maatregelen te nemen op het gebied van bewustwording, transparantie, informatiebeveiliging, dataminimalisatie en gebruikerscontrole
Het bestuur en de directie spelen een cruciale rol bij het waarborgen van privacy. Gemeente Molenlanden geeft met dit beleid duidelijk aan dat en hoe privacy wordt gewaarborgd, beschermd en gehandhaafd.
De basis voor het privacybeleid van gemeente Molenlanden is te vinden in de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening Gegevensbescherming (UAVG). De AVG is Europese regelgeving en lidstaten hebben zeer beperkte vrijheid om aanvullende regelgeving vast te stellen. Nederland heeft zijn aanvullende regelgeving vastgelegd in de UAVG. Ook tools die beschikbaar gesteld zijn door de VNG en de IBD zijn meegenomen bij het creëren van dit privacybeleid.
1.2 Algemene oriëntatie, reikwijdte en positionering
Het naleven van de AVG vraagt een behoorlijke inzet van alle medewerkers van gemeente Molenlanden. Privacy is van toepassing op alle taken, processen, objecten en gegevensverzamelingen waar de gemeente verantwoordelijk voor is. Het heeft betrekking op persoonsgegevens van personen van wie gemeente Molenlanden gegevens verwerkt (of laat verwerken). Onder persoonsgegevens verstaan we alle informatie die direct of indirect herleidbaar is tot een identificeerbaar natuurlijk persoon.
Er is al snel sprake van het verwerken van persoonsgegevens. Het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorsturen, verspreiden, combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens valt allemaal onder het verwerken van persoonsgegevens. Verdere definities met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens zijn opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming
Als specifiek wordt gekeken naar de positionering van privacy in de organisatie gaat deze hand in hand met informatiebeveiliging en zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder een gedegen informatiebeveiligingsniveau in de organisatie, is het creëren van privacy van betrokkene niet mogelijk. Informatiebeveiliging is een randvoorwaarde voor de borging van privacy bij de verwerking van persoonsgegevens. Daarom is zowel het strategisch- als tactisch informatiebeveiligingsbeleid meegenomen bij het schrijven van dit privacybeleid om voldoende samenhang te creëren. In afbeelding 1 is te zien hoe het informatiebeveiligingsbeleid en het privacybeleid zich tot elkaar verhouden.
Het privacybeleid geldt als algemeen beleid. Hierin zijn kaders beschreven, waarin wordt aangegeven aan welke principes gemeente Molenlanden zich houdt om te voldoen aan wet- en regelgeving. Gemeente Molenlanden heeft daarnaast een privacy reglement opgesteld. Dit reglement is een verdieping van het beleid. Hierin wordt aangegeven hoe de gemeente specifiek omgaat met privacy. Naast het privacy reglement zijn ook gedragsregels en verschillende procedures opgesteld zoals de procedure beveiligingsincidenten en datalekken om juist om te kunnen gaan met privacy kwesties in de organisatie.
1.4 Wettelijke kaders voor de omgang met gegevens
De juridische grondslag voor privacy is terug te vinden in wet- en regelgeving. De bescherming van privacy bij de verwerking van persoonsgegevens is een grondrecht. Dit is geregeld in:
De belangrijkste Europese wet die op dit moment invulling geeft aan de bescherming van privacy van personen bij verwerking van persoonsgegevens is General Data Protection Regulations (GDPR). De GDPR ofwel AVG is rechtstreeks van toepassing in Nederland.
Verder is ook in specifieke regelgeving invulling gegeven aan de bescherming van privacy bij de verwerking van persoonsgegevens, zoals:
Het doel van dit privacybeleid is het beschrijven van kaders voor het verantwoord omgaan met persoonsgegevens en het waarborgen van privacyrechten van personen waarvan de gemeente Molenlanden persoonsgegevens verwerkt.
De gemeente gaat op een veilige manier met persoonsgegevens om en respecteert de privacy van betrokkenen. Iedereen werkzaam binnen de organisatie is verantwoordelijk voor het verantwoord omgaan met persoonsgegevens en het waarborgen van de privacyrechten van personen. De gemeente houdt zich hierbij aan de volgende uitgangspunten:
Rechtmatigheid, behoorlijkheid, transparantie
Persoonsgegevens worden in overeenstemming met de wet en op behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt. Degene van wie de persoonsgegevens zijn, is daarbij vooraf in duidelijke en eenvoudige taal geïnformeerd dat zijn of haar persoonsgegevens worden verwerkt en met welk doel. De gemeente gebruikt alleen correcte gegevens.
De gemeente zorgt ervoor dat persoonsgegevens alleen voor bepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doelen worden verzameld en verwerkt. Persoonsgegevens worden alleen met een rechtvaardige grondslag verwerkt door medewerkers, mits zij daarvoor gemandateerd zijn en het noodzakelijk is voor:
De gemeente verwerkt alleen persoonsgegevens die minimaal noodzakelijk zijn voor het vooraf bepaalde doel. De gemeente streeft naar minimale persoonsgegevensverwerking. Waar mogelijk worden dus minder of geen persoonsgegevens verwerkt.
Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig is. Het bewaren van persoonsgegevens kan nodig zijn om de gemeentelijke taken goed uit te kunnen oefenen of om wettelijke verplichtingen te kunnen naleven.
Integriteit en vertrouwelijkheid
De gemeente gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens en behandelt deze vertrouwelijk. Zo worden persoonsgegevens alleen verwerkt door personen met een geheimhoudingsplicht en voor het doel waarvoor deze gegevens zijn verzameld. Daarbij zorgt de gemeente voor een passend beveiligingsniveau. Passende technische en organisatorische maatregelen die worden genomen zijn vastgelegd in het tactisch informatiebeveiligingsbeleid.
In het geval van samenwerking met of uitbesteding van taken aan externe partijen, waarbij sprake is van verwerking van persoonsgegevens door externe partijen die afkomstig zijn van gemeente Molenlanden, dienen afspraken te worden gemaakt. In deze afspraken spreken gemeente en externe partijen af dat beide partijen voldoen aan de eisen die de wetgever stelt omtrent de verwerking en omgang van persoonsgegevens. Als sprake is van een relatie ‘verwerkingsverantwoordelijke’ ‘verwerker’ kunnen deze afspraken via een verwerkersovereenkomst worden gemaakt. De gemeente controleert deze afspraken.
Voor het bereiken van het doel waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt, wordt inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de betrokken inwoner zoveel mogelijk beperkt. Als het doel bereikt kan worden op een andere manier zonder de privacy van de betrokkene te schaden, moet voor deze optie gekozen worden.
De inbreuk op de belangen van de betrokkene mag niet onevenredig zijn in verhouding tot het met de verwerking te dienen doel. Er dient een redelijke verhouding aanwezig te zijn tussen het gekozen middel en het gewenste effect.
De gemeente honoreert alle rechten van betrokkenen. De rechten van betrokkenen met betrekking tot hun persoonsgegevens zijn:
De verwerking van persoonsgegevens staat ten dienste van de mens. Het recht op bescherming van persoonsgegevens moet worden beschouwd in relatie tot de functie ervan in de samenleving en moet conform het evenredigheidsbeginsel tegen andere grondrechten worden afgewogen. De AVG eerbiedigt alle grondrechten als ook het recht op een doeltreffende voorziening in rechte en op een onpartijdig gerecht (overweging nr. 4 in de AVG).
3.1 Taken en verantwoordelijkheden
Het college van B&W is eindverantwoordelijk, maar iedereen binnen de organisatie is verantwoordelijk voor de bescherming van privacy van betrokkenen. In onderstaande tabel zijn verantwoordelijkheden in beeld gebracht aan de hand van het RASCI-model:
College van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders:
Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG)
De FG wordt aangewezen op grond van: (a) zijn professionele kwaliteiten en, in het bijzonder, zijn deskundigheid op het gebied van wetgeving en privacy (b) zijn vermogen om de onderstaande taken te vervullen en (c) zijn onafhankelijkheid – met name de afwezigheid van belangenconflict. Hij oefent zijn rol uit in samenwerking met de PO.
De FG krijgt de nodige ruimte voor professionele uitvoering van taken:
De zienswijze van de FG is zwaarwegend. Hij doet jaarlijks verslag van zijn werkzaamheden aan het college van B&W. De raad wordt via de planning en control cyclus (onderdeel van jaarrekening) geïnformeerd.
De FG maakt jaarlijks een werkprogramma privacy, mede op basis van zijn jaarrapportage van het jaar ervoor en de aanbevelingen die hierin gedaan worden. Het werkprogramma wordt samengesteld in overleg met de Privacy Officer. Het is gericht op het realiseren en in stand houden van een privacy bestendige bedrijfscultuur binnen gemeente Molenlanden.
Alle medewerkers (inclusief inhuur/externen) zijn verantwoordelijk voor de bescherming van de privacy van betrokkenen. Dat betekent dat iedereen zorg draagt voor een rechtmatige, behoorlijke en transparante verwerking van persoonsgegevens.
De gemeentesecretaris is verantwoordelijk voor de uitoefening van gemeentelijke taken binnen de grenzen van het privacybeleid en -reglement.
Subproceseigenaren (hierna proceseigenaren) voeren regie over hun proces(sen) op basis van procesplannen die voldoende overzicht bieden van de procesvoering voor effectieve sturing. Een procesplan dient te passen binnen dit privacybeleid en is steeds in overeenstemming met de feitelijke situatie.
Een proceseigenaar houdt proactief toezicht op de privacybestendigheid van zijn proces en documenteert keuzes en oplossingen als bijlagen van het procesplan. Hij stelt, indien nodig, ook voor het betreffende organisatieonderdeel, een specifiek privacybeleid op en legt het aan het college voor ter vaststelling.
De proceseigenaar zorgt voor naleving van wet- en regelgeving en het privacybeleid (rechtmatige, behoorlijke en transparante verwerking, bewustwording, gebruikt en evalueert PIA's, past 'Privacy by design/default' toe en zorgt voor registratie van verwerkingsactiviteiten etc.). Rapporteert hierover aan de directie en zorgt dat de FG tijdig en naar behoren wordt betrokken.
Het privacybeleid wordt jaarlijks geëvalueerd. Hierover wordt gerapporteerd door de FG aan het college van B&W in een jaarrapportage. Het college ziet er daarnaast op toe dat de informatieveiligheid van de gemeenten in lijn met de geldende normen wordt georganiseerd. Daarnaast rapporteert het college van B&W aan de gemeenteraad in de jaarrekening.
Dit privacybeleid treedt in werking na vaststelling door het college van burgemeester en wethouders. Het beleid wordt in ieder geval iedere drie jaar geëvalueerd en voor zover nodig eerder, en indien nodig herzien. De geldende versie van dit beleid is te vinden op www.overheid.nl.
Vastgesteld tijdens de collegevergadering van de gemeente Molenlanden,
gehouden op 25 februari 2020.
de secretaris,
drs. F. Jonker
de burgemeester,
drs. T.C. Segers MBA
Het alleen verwerken van persoonsgegevens die minimaal noodzakelijk zijn voor het vooraf bepaalde doel
Functionaris voor de Gegevensbescherming
Privacy Impact Assessment; een instrument om vooraf privacy risico’s van een gegevensstroom in kaart te brengen
In een vroeg stadium moet zowel technisch als organisatorisch een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens worden afgedwongen, vaak bij de ontwikkeling van producten en diensten.
Standaardinstellingen staat altijd zo privacy- vriendelijk mogelijk ingesteld.
Het RASCI-model is een matrix die gehanteerd wordt om de rollen en verantwoordelijkheden van de personen die bij een project of werkzaamheden betrokken zijn weer te geven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-76861.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.