Besluit van de concerndirecteur cluster Bestuurs- en Concernondersteuning van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent bevoegdheden (Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging cluster Bestuurs- en Concernondersteuning)

De concerndirecteur cluster Bestuurs- en Concernondersteuning,

 

gelet op de artikelen 3.3, eerste en tweede lid van het Besluit Mandaat, Volmacht en Machtiging Rotterdam 2016 (MVMR 2016) en de artikelen 2, 3 en 11 van het Besluit Ondermandaat, Ondervolmacht en Ondermachtiging Algemeen Directeur 2016 (BOOO AD 2016);

 

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de aan hem in het MVMR 2016 en BOOO AD 2016 opgedragen en daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te ondermandateren, ondervolmachten en ondermachtigen aan ondergeschikte ambtenaren en andere medewerkers;

 

besluit:

 

 

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

afdelingshoofd: hoofd van een afdeling als genoemd in dit besluit, tevens derdelaagsmanager;

bestelgerechtigde: functionaris die in het Oracle-systeem van de gemeente bevoegd is tot het doen van bestellingen;

cluster BCO: cluster Bestuurs- en Concernondersteuning;

concerndirecteur: concerndirecteur van het cluster Bestuurs- en Concernondersteuning;

directeur: directeur of adjunct-directeur van een directie als genoemd in dit besluit, tevens tweedelaagsmanager;

inkoper: functionaris bij de directie Financiën en Inkoop, in een clusterteam, die belast is met inkoop of aanbesteding;

operationeel coach: vijfdelaagsmanager bij de directie HCJ, afdeling Juridisch;

overeenkomst: overeenkomst als bedoeld in artikel 1.2. van het MVMR 2016;

teamleider: hoofd van een team als genoemd in dit besluit, tevens vierdelaagsmanager.

Artikel 2 Indeling cluster

  • 1.

    Het cluster BCO kent de volgende directies met elk een directeur of hoofd:

    • a.

      directie Financiën en Inkoop; directeur Financiën en Inkoop;

    • b.

      directie Innovatie, Informatievoorziening, Facilitair en Onderzoek; directeur Innovatie, informatievoorziening, facilitair en onderzoek;

    • c.

      directie HRO, Communicatie en Juridisch; directeur HRO, Communicatie en Juridisch;

    • d.

      directie Concernstaf en Strategie; directeur Concernstaf en Strategie;

    • e.

      Directie Staf; hoofd Staf.

  • 2.

    De directies zijn onderverdeeld in de volgende afdelingen en teams met elk een afdelingshoofd, respectievelijk teamleider. De directies en afdelingen zijn:

    • a.

      directie Financiën en Inkoop:

      • 1°.

        afdeling Accounting; hoofd afdeling Accounting;

      • 2°.

        afdeling Financial Reporting; hoofd afdeling Financial Reporting;

      • 3°.

        afdeling Project- en subsidieadministratie; hoofd afdeling Project- en subsidieadministratie;

      • 4°.

        afdeling Inkoop en Aanbestedingszaken; hoofd afdeling Inkoop en Aanbestedingszaken;

    • b.

      directie Innovatie, Informatievoorziening, Facilitair en Onderzoek:

      • 1°.

        afdeling Informatiemanagement; hoofd afdeling informatiemanagement;

      • 2°.

        afdeling Informatiebeheer en Processen; hoofd afdeling Informatiebeheer en Processen;

      • 3°.

        afdeling Onderzoek en Business Intelligence; hoofd afdeling Onderzoek en Business Intelligence;

      • 4°.

        afdeling Ontwikkeling en Projecten; hoofd afdeling Ontwikkeling en Projecten;

      • 5°.

        afdeling Gebruikersondersteuning en Regie; hoofd afdeling Gebruikersondersteuning en Regie;

      • 6°.

        afdeling Beheer; hoofd afdeling Beheer;

      • 7°.

        afdeling Concernhuisvesting; hoofd afdeling Concernhuisvesting;

      • 8°.

        afdeling Strategie en Ondersteuning; hoofd afdeling Strategie en Ondersteuning;

    • c.

      directie HRO, Communicatie en Juridisch:

      • 1°.

        afdeling Communicatie: hoofd afdeling Communicatie;

      • 2°.

        afdeling Juridisch: hoofd afdeling Juridisch;

      • 3°.

        afdeling Advies en Beleid: hoofd afdeling Advies en Beleid;

      • 4°.

        afdeling HR Beheer: hoofd afdeling HR en Beheer;

      • 5°.

        afdeling Mobiliteit en Ontwikkeling: hoofd afdeling Mobiliteit en Ontwikkeling.

    • d.

      directie Concernstaf en Strategie:

      • 1°.

        afdeling Public Affairs: hoofd afdeling Public Affairs;

      • 2°.

        afdeling Externe Betrekkingen en Stadhuis: hoofd afdeling Externe Betrekkingen en Stadhuis;

      • 3°.

        afdeling Bestuur en Gemeentesecretaris: hoofd afdeling Bestuur en Gemeentesecretaris;

      • 4°.

        afdeling Strategiepool: hoofd afdeling Strategiepool.

    • e.

      afdeling Directiestaf; hoofd afdeling Directiestaf.

  • 3.

    Afdelingen kunnen zijn onderverdeeld in teams met teamleiders.

  • 4.

    Het cluster BCO kent projecten met programmamanagers, projectmanagers en taakmanagers.

Artikel 3 Reikwijdte

  • 1.

    De ondergemandateerde, ondergevolmachtigde of ondergemachtigde functionaris is in het kader van de uitoefening van de aan hem verleende volmachten, machtigingen en mandaten bevoegd om die rechtshandelingen te verrichten die voor de uitoefening van deze bevoegdheden noodzakelijk zijn en die passen binnen het functieprofiel en het aanstellingsbesluit dat op hem van toepassing is.

  • 2.

    De ondergemandateerde, ondergevolmachtigde of ondergemachtigde functionaris is bevoegd gebruik te maken van de hem ter beschikking gestelde automatiseringssystemen, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak en past binnen het functieprofiel en aanstellingsbesluit dat op hem van toepassing is.

  • 3.

    De aan een functionaris verleende bevoegdheden worden door de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde niet verder ondergemandateerd, ondergevolmacht of ondergemachtigd.

  • 4.

    De in dit besluit ondergemandateerde, ondergevolmachte en ondergemachtigde bevoegdheden komen ook toe aan de hiërarchisch bovengeschikten van de ondergemandateerde, ondergevolmachtigde of ondergemachtigde functionarissen.

Artikel 4 Vervanging

  • 1.

    De in dit besluit genoemde ondermandaten, ondervolmachten en ondermachtigingen zijn bij afwezigheid van de functiehouder verleend aan diens plaatsvervanger, waarbij beide partijen nadere afspraken kunnen maken over de invulling van de vervanging.

  • 2.

    Plaatsvervanging van de managers geschiedt met de financiële begrenzing, genoemd in artikel 5, die op de plaatsvervanger zelf van toepassing is.

  • 3.

    Plaatsvervanging is toegestaan tot één managementniveau lager, en op het niveau van teamleider of lager op gelijkwaardig niveau.

Artikel 5 Financiële begrenzingen bevoegdheden

  • 1.

    Tenzij in dit besluit anders wordt bepaald, gelden bij de verleende mandaten en volmachten de volgende financiële beperkingen:

    • a.

      onbegrensd voor het tweedelaagsmanagement, de directeuren;

    • b.

      € 250.000 voor het derdelaagsmanagement, de afdelingshoofden;

    • c.

      € 50.000 voor het vierdelaagsmanagement, de teamleiders;

    • d.

      € 250.000 voor programmamanagers;

    • e.

      € 50.000 voor projectmanagers;

    • f.

      € 15.000 voor taakmanagers.

  • 2.

    Bij overeenkomsten die een looptijd hebben van meer dan een jaar is de financiële beperking, bedoeld in het vorige lid, het daar genoemde bedrag per jaar.

Artikel 6 Overige begrenzingen bevoegdheden

  • 1.

    Degene aan wie een bevoegdheid is verleend, is bij de gebruikmaking daarvan verantwoording verschuldigd aan de directeur onder wiens verantwoordelijkheid hij valt.

  • 2.

    De ondergemandateerde, ondergevolmachte of ondergemachtigde functionaris is bij de gebruikmaking van zijn bevoegdheid verplicht:

    • a.

      te handelen binnen de gemeentelijke kaders en conform de wettelijke voorschriften en het beleid van het Rijk of het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam;

    • b.

      de binnen het cluster BCO vastgestelde procedures en overige voorschriften in acht te nemen;

    • c.

      de aanwijzingen in acht te nemen die hem worden gegeven door de functionaris aan wie hij direct ondergeschikt is en, als dit een ander is, door de directeur onder wiens verantwoordelijkheid hij valt.

  • 3.

    De ondergemandateerde, ondergevolmachte of ondergemachtigde functionaris kan geen gebruik maken van zijn bevoegdheid indien:

    • a.

      de concerndirecteur BCO of een ander door de concerndirecteur BCO aangewezen functionaris daarvan gebruik maakt;

    • b.

      een hiërarchisch bovengeschikte functionaris daarvan gebruik maakt.

Artikel 7 Algemene bevoegdheden afdelingshoofd

Tenzij elders in dit besluit anders is bepaald, is het afdelingshoofd bevoegd, voor zover deze bevoegdheid wordt uitgeoefend in het kader van de aan hem ondergemandateerde, ondergevolmachte of ondergemachtigde taak tot:

  • a.

    de actieve en passieve openbaarmaking van documenten, bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur;

  • b.

    het, samen met de directeur van de betreffende directie, mede besluiten tot het aangaan en ondertekenen van obligatoire overeenkomsten in het kader van de interne bedrijfsvoering en in het kader van de opgedragen bevoegdheden en het ondertekenen ervan, het verrichten van rechtshandelingen ter uitvoering ervan en het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte met betrekking tot genoemde overeenkomsten boven een bedrag van € 250.000;

  • c.

    het nemen van besluiten met betrekking tot bestuursrechtelijke geldschulden;

  • d.

    het doen van aangifte van een strafbaar feit, bedoeld in artikel 161 Wetboek van Strafvordering;

  • e.

    het voegen in strafzaken.

Artikel 8 Algemene bevoegdheden teamleider

Tenzij elders in dit besluit anders is bepaald, is de teamleider, vierdelaagsmanager, bevoegd, voor zover deze bevoegdheid wordt uitgeoefend in het kader van de aan hem ondergemandateerde, ondergevolmachte of ondergemachtigde taak tot:

  • a.

    het uitoefenen van de dwangsomregeling, bedoeld in de artikelen 4:17, 4:18 en 4:19 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    het behandelen van klachten, bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet Bestuursrecht, voor zover de klachten betrekking hebben op gedragingen die toegerekend kunnen worden aan de afdeling waar hij werkzaam is;

  • c.

    het besluiten tot het aangaan van obligatoire overeenkomsten in het kader van de interne bedrijfsvoering en in het kader van de opgedragen bevoegdheden en het ondertekenen ervan, het verrichten van rechtshandelingen ter uitvoering ervan en het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte met betrekking tot genoemde overeenkomsten.

Artikel 9 Bevoegdheden bestelgerechtigde

  • 1.

    De bestelgerechtigde is bevoegd tot het besluiten tot het aangaan van obligatoire overeenkomsten in het kader van de interne bedrijfsvoering tot ten hoogste € 500 alsmede tot het vertegenwoordigen van de gemeente bij het aangaan van die overeenkomsten.

  • 2.

    Artikel 4 is niet van toepassing op de bestelgerechtigde.

Artikel 10 Vertegenwoordiging bij bezwaarschriftprocedure

  • 1.

    De beleidsadviseur die belast is geweest met de voorbereiding van een besluit waartegen bezwaar is gemaakt, is bevoegd het college te vertegenwoordigen bij de behandeling van het bezwaarschrift op grond van de Verordening behandeling bezwaarschriften 2008.

  • 2.

    De bevoegdheid, genoemd in het eerste lid, komt tevens toe aan de juridisch adviseurs van de afdeling Juridisch.

     

Paragraaf 2 Directie

 

Artikel 11 Directie

  • 1.

    De bevoegdheden van de concerndirecteur BCO komen tevens toe aan de directeuren voor zover betrekking hebbend op hun directie of directie-onderdeel indien het een adjunct-directeur betreft.

  • 2.

    De directeuren zijn bevoegd tot het, samen met de concerndirecteur BCO, mede besluiten tot het aangaan en het ondertekenen van obligatoire overeenkomsten in het kader van de interne bedrijfsvoering en in het kader van de opgedragen bevoegdheden en het ondertekenen ervan, het verrichten van rechtshandelingen ter uitvoering ervan en het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte met betrekking tot bedoelde overeenkomsten.

     

Paragraaf 3 Directie Financiën en Inkoop

 

Artikel 12 Bijzondere bevoegdheden Financiën en Inkoop, afdeling Inkoop en Aanbestedingszaken

De inkoper bij de afdeling Inkoop en Aanbestedingszaken is bevoegd tot:

  • a.

    het verlenen van goedkeuring aan de concerndirecteuren, de directeur Veiligheid en de gebiedsdirecteur, voorafgaande aan het besluiten tot het aangaan van clusteroverstijgende overeenkomsten met betrekking tot de centrale inkoop van werken, leveringen en diensten in het kader van de interne bedrijfsvoering, bedoeld in artikel 3.4, tweede lid van het MVMR 2016;

  • b.

    het bekendmaken van aanbestedingen met betrekking tot werken, leveringen en diensten;

  • c.

    het bekendmaken en verzenden van stukken met betrekking tot aanbestedingen met betrekking tot werken, leveringen en diensten;

  • d.

    het bekendmaken van voorgenomen gunningsbeslissingen in het kader van aanbestedingen met betrekking tot werken, leveringen en diensten.

Artikel 13 Bijzondere bevoegdheden Financiën en Inkoop, afdeling accounting

De teamleider van het team Debiteuren bij de afdeling accounting is bevoegd tot:

  • a.

    het bij dwangbevel invorderen van bestuursrechtelijke geldschulden, bedoeld in artikel 4:114 van de Algemene wet bestuursrecht, het in der minne schikken en het nemen van een procesbesluit met betrekking tot bestuursrechtelijke geldschulden met betrekking tot:

    • 1°.

      door de concerndirecteur Stadsontwikkeling opgelegde lasten onder dwangsom op grond van de Algemene wet bestuursrecht;

    • 2°.

      door de concerndirecteur Stadsontwikkeling gevorderde bedragen die volgen uit opgelegde lasten onder bestuursdwang op grond van de Algemene wet bestuursrecht;

    • 3°.

      door de concerndirecteur Stadsontwikkeling gevorderde bedragen tot verhaal van kosten in verband met de ontruiming van een hennepkwekerij;

    • 4°.

      teruggevorderde subsidies;

    • 5°.

      bestuurlijke boetes;

    • 6°.

      door de concerndirecteur Maatschappelijke Ontwikkeling opgelegde lasten onder dwangsom, lasten onder bestuursdwang en bestuurlijke boetes inzake kinderopvangcentra, gastouderbureaus en gastouders;

  • b.

    het invorderen, het in der minne schikken, het kwijtschelden en het nemen van een procesbesluit met betrekking tot civielrechtelijke geldvorderingen.

     

Paragraaf 4 Directie Innovatie, Informatievoorziening, Facilitair en Onderzoek

 

Artikel 14 Bijzondere bevoegdheden directie Innovatie, Informatievoorziening, Facilitair en Onderzoek

  • 1.

    De directeur IIFO is bevoegd tot het besluiten op verzoeken tot toestemming aan medewerkers en studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam tot gebruik en toegang van de gemeentelijke databanken, waarbij aan dit gebruik en de toegang voorwaarden kunnen worden verbonden. Tot het beschikbaar stellen van data wordt alleen overgegaan na het raadplegen van het gemeentelijk organisatieonderdeel waarop de informatie betrekking heeft.

  • 2.

    De adjunct-directeur IIFO is bevoegd tot het vertegenwoordigen van de gemeente als aandeelhouder in de coöperatie “BIRGIT” U.A., waaronder wordt begrepen het bijwonen van de algemene vergaderingen van aandeelhouders, daarin het woord te voeren en het stemrecht uit te oefenen.

  • 3.

    De teamleider van de afdeling Informatiemanagement, Clusterteam DV/BCO/Control (subteam Functioneel Beheer generieke ICT) is bevoegd tot:

    • a.

      het beheer op de aanvraag, uitgifte en inname/intrekking van e-herkenningsmiddelen;

    • b.

      het vertegenwoordigen van de gemeente Rotterdam bij de aanschaf, registratie en intrekking, tijdelijke opschorting en uitbreiding van e-herkenningsmiddelen voor de betrouwbaarheidsniveaus 1 tot en met 4 als bedoeld in de handreiking “Betrouwbaarheidsniveaus voor elektronische overheidsdiensten” van het Forum Standaardisatie.

       

Paragraaf 5 Directie HRO, Communicatie en Juridisch

 

Artikel 15 Bijzondere bevoegdheden directie HRO, Communicatie en Juridisch, afdeling communicatie

Het hoofd van de afdeling Communicatie van HCJ is bevoegd tot het beslissen op aanvragen voor de toekenning en registratie van domeinnamen en aliassen en het bijhouden hiervan in een register als bedoeld in de Beleidsregels inzake de toekenning en registratie van domeinnamen, onder het aan de gemeente Rotterdam toegekende domein “rotterdam.nl”.

Artikel 16 Bijzondere bevoegdheden HRO, Communicatie en Juridisch, afdeling Juridisch

  • 1.

    De teammanagers en de operationele coaches zijn bevoegd tot:

    • a.

      het op grond van artikel 160, eerste lid, onder f, van de Gemeentewet besluiten namens de gemeente, het college of de raad, rechtsgedingen te voeren;

    • b.

      het op grond van artikel 160, eerste lid, onder f, van de Gemeentewet besluiten namens de gemeente, het college of de raad, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren;

    • c.

      het beslissen op verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter;

    • d.

      het uitoefenen van de bevoegdheden inzake de dwangsomregeling als bedoeld in de artikelen 4:17, 4:18 en 4:20 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • e.

      het nemen van alle conservatoire maatregelen en het doen van al wat mogelijk is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit van de gemeente Rotterdam;

    • f.

      het, namens de burgemeester in zijn hoedanigheid van bestuursorgaan, besluiten administratief beroepsprocedures te voeren;

    • g.

      het, namens de burgemeester in zijn hoedanigheid van bestuursorgaan, beslissen op verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter volgens artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht;

    • h.

      het, namens de burgemeester in zijn hoedanigheid van bestuursorgaan, besluiten civielrechtelijke rechtsgedingen te voeren, zowel eisend als verwerend, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder f, van de Gemeentewet.

  • 2.

    De teammanagers zijn bevoegd tot het ondertekenen van inschrijfformulieren voor de inschrijving van de gemeente Rotterdam en haar vestigingen en de formulieren voor het doorgeven van wijzigingen aan de Kamer van Koophandel.

  • 3.

    De teammanager van het team Clusters en de teammanager van het team Proces en Advies zijn bevoegd tot:

    • a.

      het voorleggen van een aanvraag aan de adviseur, bedoeld in artikel 4, eerste lid, onder b, van de Planschaderegeling 2005;

    • b.

      het vragen van advies aan de schadebeoordelingscommissie, bedoeld in artikel 3, vijfde lid, van de Planschadeverordening Rotterdam;

    • c.

      het nemen van een beslissing op grond van artikel 6.1.3.1 en het aanwijzen van een adviseur op grond van artikel 6.1.3.2 van het Besluit ruimtelijke ordening;

    • d.

      het verstrekken van opdracht aan een adviseur op grond artikel 3, eerste lid van de Planschadeverordening Rotterdam;

    • e.

      het toepassen van het bepaalde met betrekking tot wraking in artikel 6 van de Planschadeverordening Rotterdam;

    • f.

      het toekennen van een tegemoetkoming van schade op een aanvraag, bedoeld in artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening tot een maximum van € 10.000;

    • g.

      het beslissen op een aanvraag voor een voorschot op grond van artikel 6.1.3.7 van het Besluit ruimtelijke ordening en het toepassen van het bepaalde in artikel 7 van de Planschadeverordening Rotterdam tot een maximum van € 5.000;

    • h.

      het benoemen van een of meer adviseurs, bedoeld in artikel 2, eerste lid, en het aanwijzen van een adviseur en het aan hem verstrekken van een opdracht, bedoeld in artikel 4, vijfde lid van de Planschaderegeling 2005.

  • 4.

    De teammanager van het team Schade en verzekeringen, de teammanager van het team Clusters en de teammanager van het team Proces en Advies zijn bevoegd tot:

    • a.

      het beslissen op verzoeken om schadevergoeding verschuldigd uit onrechtmatige daad of uit een toerekenbare tekortkoming jegens derden en de uitbetaling van schadevergoeding;

    • b.

      het besluiten tot het aangaan, beheren, wijzigen en beëindigen van verzekeringsovereenkomsten.

  • 5.

    De in het vierde lid, onderdeel a, bedoelde bevoegdheid komt eveneens toe aan de Juridisch adviseur schade en verzekeringen indien de toe te kennen schadevergoeding € 5.000 niet te boven gaat.

  • 6.

    De medewerkers van het team afdeling Schade en verzekeringen zijn bevoegd tot:

    • a.

      het regelen van schade niet zijnde het beslissen op verzoeken tot schadevergoeding;

    • b.

      het doen van aangifte van een strafbaar feit, bedoeld in artikel 161 Wetboek van Strafvordering;

    • c.

      het voegen in strafzaken.

       

Paragraaf 6 Directie Concernstaf en Strategie

 

Artikel 17 Algemene bevoegdheden directie Concernstaf en Strategie

De directeur Concernstaf en Strategie is bevoegd tot het nemen van besluiten op verzoeken om subsidie en het verrekenen van subsidies, bedoeld in artikel 3.3, elfde en twaalfde lid, MVMR 2016.

Artikel 18 Bijzondere bevoegdheden directie Concernstaf en Strategie

De directeur Concernstaf en Strategie is bevoegd tot het beslissen op verzoeken tot gebruikmaking van het gemeentewapen van de gemeente Rotterdam.

Artikel 19 Bijzondere bevoegdheden directie Concernstaf en Strategie, afdeling Bestuursadvies en Public Affairs

Het hoofd van de afdeling Bestuursadvies en Public Affairs is bevoegd tot het vaststellen van het register, bedoeld in artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

 

Paragraaf 7 Slotbepalingen

 

Artikel 20 Intrekking besluiten

Het Besluit Ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging cluster Bestuurs- en Concernondersteuning 2016 wordt ingetrokken.

Artikel 21 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 22 Citeerartikel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging cluster Bestuurs- en Concernondersteuning.

Rotterdam, 25 februari 2020.

Concerndirecteur cluster Bestuurs- en Concernondersteuning,

A.H. Kansouh

 

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 12 maart 2020 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)

Naar boven