Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2020, 73953 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2020, 73953 | Beleidsregels |
Nadere regels standplaatsen Nijmegen 2020
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
standplaats: het op of aan de weg of aan een openbaar water dan wel op een andere – al dan niet met enige beperking – voor publiek toegankelijke en in de openlucht gelegen plaats met een voertuig, een kraam, een tafel of enig ander middel een standplaats in te nemen of te hebben teneinde in de uitoefening van de handel goederen te koop aan te bieden, te verkopen of te verstrekken, informatie te verstrekken vanuit een voertuig dan wel diensten aan te bieden, zoals bedoeld in artikel 5.2.3 lid 1 APV;
Hoofdstuk 2 Vaste standplaatsen
Een vergunning voor een vaste standplaats kan worden verleend voor een periode van maximaal 5 jaar. Voor de volgende standplaatsen kunnen vergunningen voor een periode van ten hoogste 10 jaar worden verleend: wijkmarkt winkelcentrum Leuvensbroek, wijkmarkt Danielsplein, wijkmarkt Frankrijkstraat en wijkmarkt winkelcentrum Meijhorst.
Hoofdstuk 3 Bijzondere standplaatsen
Ter bescherming van de volksgezondheid en ter stimulering van een gevarieerd aanbod, geldt tijdens Koningsdag een branchering. Een vergunning voor een standplaats kan alleen worden verleend voor de branches zoals aangegeven in bijlage 2. Per branche zijn vijf vergunningen beschikbaar. Indien na de indeling van de aanvragen in de diverse branches standplaatsen niet zijn vergund en het maximale aantal van 25 niet is bereikt, dan worden deze plaatsen verloot onder de resterende aanvragers.
Het college kan een vergunning zoals bedoeld in artikel 5.2.3. eerste lid, van de APV verlenen voor het innemen van een standplaats op het Stadionplein gedurende K.N.V.B. competitiewedstrijden en play-offs van betaald voetbalorganisatie N.E.C., de K.N.V.B. Beker en Europese wedstrijden in het kader van de UEFA Cup, danwel Champions League.
Alleen binnen het tijdvak kan een volledige aanvraag worden ingediend of kan een onvolledige aanvraag worden aangevuld tot een volledige aanvraag. Na sluiting van het tijdvak kan een ingediende aanvraag niet meer worden aangevuld of gewijzigd en kan ook geen nieuwe vergunningaanvraag meer worden ingediend.
Een vergunning kan worden aangevraagd door een natuurlijke persoon of een rechtspersoon. Wanneer een natuurlijke persoon ook onderdeel uitmaakt, in welke hoedanigheid dan ook, van een rechtspersoon welke een aanvraag heeft ingediend, dan doet alleen de aanvraag van de rechtspersoon mee aan de loting.
Artikel 10 Vrije standplaatsen
Wanneer conform de in artikel 9 van deze regels bepaalde procedure geen aanvraag wordt ingediend dan wel na het volgen van deze procedure geen standplaatsvergunning wordt verstrekt voor een vaste standplaats of een standplaats op de Lentse Warande of het Stadionplein, dan wordt deze standplaats aangemerkt als vrije standplaats. Op de website van de gemeente Nijmegen wordt een overzicht gepubliceerd van de vrije standplaatsen.
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Het college kan op schriftelijk verzoek van de aanvrager maximaal één persoon als vervanger van de aanvrager op de standplaatsvergunning vermelden. De vervanger mag voor maximaal zes maanden de standplaatshouder vervangen. Voor vermelding als vervanger op de vergunning komen uitsluitend in aanmerking:
Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen,
mr. drs. A.H. Van Hout
gemeentesecretaris
drs. H.M.F. Bruls
burgemeester
Vaste standplaatsen zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de nadere regels
Bijlage 2 Bijzondere standplaatsen
Standplaatsen en branches tijdens Koningsdag zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de nadere regels.
Standplaatsen tijdens de vierdaagseweek zoals bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de nadere regels.
Langs dan wel in de directe nabijheid van de route van de Vierdaagsemarsen tijdens de Vierdaagseweek |
Standplaatsen en branches tijdens het winterseizoen zoals bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de nadere regels.
Standplaatsen op de Lentse Warande zoals bedoeld in artikel 6, tweede lid, van de nadere regels.
Standplaatsen op het Stadionplein zoals bedoeld in artikel 7, tweede lid, van de nadere regels.
Toelichting bij de Nadere regels standplaatsen Nijmegen 2020
De viskraam bij het winkelcentrum, de loempiawagen in de binnenstad, de ijscokar en de oliebollenkraam zijn allemaal voorbeelden van standplaatsen. Ze staan verspreid door de stad, bij winkelcentra en in de binnenstad. Standplaatsen horen bij het Nijmeegse straatbeeld. Ze zorgen voor extra levendigheid, verrijken het voorzieningenaanbod en zorgen voor extra werkgelegenheid. We willen deze standplaatsen graag blijven faciliteren maar ook zorgen dat ze op de juiste plek in onze stad staan. Zo kunnen ze een goede bijdrage leveren aan de Nijmeegse economie en het woon- en leefklimaat in de stad.
De afgelopen jaren zijn rechterlijke uitspraken gedaan over de interpretatie van de Dienstenrichtlijn. Een standplaatsvergunning is een zogenaamde schaarse vergunning. Dat is een vergunning waarvan er maar één of een beperkt aantal kan worden verleend terwijl er meer potentiële gegadigden zijn. Op grond van de Dienstenrichtlijn moeten we bij het verlenen van een schaarse vergunning voldoen aan het gelijkheidsbeginsel. Dit betekent dat we een transparante procedure voor vergunningverlening moeten hebben, waarbij iedere potentiële geïnteresseerde gelijke kansen heeft. De criteria voor vergunningverlening moeten objectief en noodzakelijk zijn. In deze nadere regels leggen wij deze werkwijze vast.
De Dienstenrichtlijn bepaalt niet hoe de vergunningprocedure moet verlopen. Er zijn verschillende manieren om te bepalen welke aanvraag vergund wordt. We hebben ervoor gekozen om te loten. Iedere vergunbare aanvraag heeft hierdoor een gelijke kans.
De Algemene plaatselijke verordening regelt dat het verboden is om op of aan de weg of aan een openbaar water dan wel op een andere - al dan niet met enige beperking - voor publiek toegankelijke en in de openlucht gelegen plaats met een voertuig, een kraam, een tafel of enig ander middel een standplaats in te nemen of te hebben teneinde in de uitoefening van de handel goederen te koop aan te bieden, te verkopen of te verstrekken, informatie te verstrekken vanuit een voertuig dan wel diensten aan te bieden. Het verbod geldt niet als het burgemeester en wethouders een vergunning hebben verleend. Een zogenaamde standplaatsvergunning.
Het verbod geldt niet altijd. Zo geldt het verbod niet in de volgende situaties:
-op een markt (artikel 5.2.3, vierde lid APV). De markten die hieronder vallen zijn: de maandag en zaterdag Centrummarkt (inclusief de Luizenmarkt op maandag) in de Augustijnenstraat, Grote Markt, Burchtstraat en Kelfkensbos en de wijkmarkt op woensdag in Hatert (Couwenbergstraat).
-in gevallen dat de Wet milieubeheer, de Woningwet, het Rijkswegenreglement of de Gelderse wegenverordening van toepassing is.
-voor venten. Venten is het aanbieden van goeden of diensten van huis tot huis of op straat, zonder vaste plaats. Een venter mag niet langer dan 10 minuten op een plaats stil staan, niet binnen twee uur eenzelfde plaats innemen en de volgende locatie dient minimaal 100 meter verderop te liggen (met uitzondering van venten van huis tot huis). Zie ook artikel 5.2.3, lid 9, van de APV.
Een standplaatsvergunning is in bovenstaande situaties dus niet nodig. Het verbod geldt wel voor (voormalige) wijkmarkten. Voor de voormalige wijkmarkten kan een standplaatsvergunning worden afgegeven.
De APV kent een aantal weigeringsgronden. Deze zijn opgenomen in artikel 1:15 van de APV. Deze weigeringsgronden zijn:
Daarnaast zijn weigeringsgronden opgenomen in artikel 5.2.3. Deze weigeringsgronden zijn:
- redelijke eisen van welstand;
- kwantitatieve of territoriale beperkingen, die als gevolg van bijzondere omstandigheden noodzakelijk zijn in verband met een dwingende reden van algemeen belang.
Deze laatste weigeringsgrond vormt de grondslag voor het vaststellen van deze nadere regels. De onderbouwing voor het hanteren van kwantitatieve of territoriale beperkingen is hieronder opgenomen.
Deze nadere regels zijn niet van toepassing op standplaatsen waarvoor geen kwantitatieve of territoriale beperkingen gelden. Met andere woorden, standplaatsen die niet schaars zijn. Dat zijn standplaatsen op particuliere grond. Deze standplaatsen zijn niet schaars. Hiervoor kan een vergunning verleend worden wanneer geen weigeringsgrond aanwezig is zoals opgenomen in de APV.
Een vergunning is schaars als het aantal aanvragers het aantal beschikbare vergunningen kan overstijgen. Het aantal vergunningen mag om kwantitatieve of territoriale redenen alleen worden beperkt als daar dwingende redenen van algemeen belang voor zijn. Dwingende redenen van algemeen belang kunnen volgens de rechtspraak onder andere zijn: openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid, bescherming van het milieu en het stedelijk milieu met inbegrip van stedelijke en rurale ruimtelijke ordening en behoud van het nationaal historisch en artistiek erfgoed.
In de stad is maar beperkt ruimte aanwezig om een standplaats in te nemen. Met name in de binnenstad, waar ruimte schaars is en de openbare ruimte intensief wordt gebruikt, leiden standplaatsen soms tot ongewenste situaties. Ze staan een goede doorstroom (van winkelend publiek)en een veilige overzichtelijke (verkeers)situatie in de weg. Of belemmeren het zicht op historische panden of bijzondere gevels. Het (stedelijk) milieu is niet gebaat met een onbeperkt aantal standplaatsen, zodat ook gelet op dit belang het aantal standplaatsen worden beperkt. Daarnaast mag de openbare orde en openbare veiligheid niet onder druk komen te staan. Gelet hierop wijzen wij de locaties aan waar we standplaatsen willen toestaan. Een standplaatsvergunning is een zogenaamde schaarse vergunning.
Wanneer sprake is van een schaarse vergunning moeten bepaalde waarborgen in acht worden genomen. Gegadigden voor een standplaatsvergunning moeten gelijke kansen krijgen. De procedure moet transparant en openbaar zijn. Duidelijk moet zijn hoe en wanneer een vergunning aangevraagd kan worden. En op welke wijze de vergunningen worden verdeeld over de gegadigden. De duur van de vergunning mag niet onbepaald zijn. Tevens mag deze niet buitensporig lang zijn zodat de vergunninghouder niet onevenredig wordt bevoordeeld ten opzichte van andere gegadigden.
Vaste standplaatsen zijn de standplaatsen die gedurende het hele jaar één of meerdere dagen/dagdelen per week worden ingenomen. Vergunningen worden verleend voor een periode van maximaal 5 jaar.
Omdat sprake is van een schaars recht mogen vergunningen niet voor onbepaalde tijd worden verleend. Ook andere ondernemers moeten de kans krijgen. Vergunningen worden daarom verleend voor een periode van maximaal 5 jaar. Ondernemers kunnen binnen deze termijn investeringen terug verdienen. We continueren hiermee het huidige beleid van de gemeente Nijmegen.
Voor de voormalige wijkmarkten wordt een langere termijn aangehouden, te weten 10 jaar. Hiermee behouden deze standplaatsen een vergelijkbare positie met de warenmarkt in de stad. Hiermee beogen we de wijkmarkten te behouden enerzijds om het bestaande assortiment aan te vullen. Anderzijds in het belang van de sociale cohesie in de wijk. Ook als deze markten in de toekomst weer groter worden dan 7 kramen zouden ze (in theorie) weer onder de marktverordening kunnen vallen. Deze termijn is niet onredelijk lang. Ook andere ondernemers worden in de gelegenheid gesteld om een standplaats aan te vragen en na vergunningverlening in te nemen.
Voor een aantal, zogenaamde bijzondere, standplaatsen is een apart regime vastgesteld.
Voor Koningsdag en het Winterseizoen is vastgesteld op welk moment van het jaar een tijdvak wordt vrijgegeven voor het aanvragen van vergunningen in het daarop volgend jaar of de daaropvolgende periode. Voor deze bijzondere standplaatsen worden geen meerjarige vergunningen verleend.
Koningsdag wordt elk jaar gevierd in park De Goffert met een kleedjesmarkt. Hierbij wordt tevens een aantal standplaatsen toegestaan. Hiervoor is elk jaar veel interesse. Gelet op de locatie is de ruimte echter beperkt. Maximaal 25 standplaatsen kunnen worden toegestaan.
De dienstenrichtlijn staat branchering toe mits er geen strijd ontstaat met het discriminatieverbod en indien branchering noodzakelijk en evenredig is.
Om een eenzijdig aanbod te voorkomen en ter stimulering van gezondere alternatieven, wordt branchering toegepast. Van elke branche (snacks, snacks buitenland, zoet en vis) worden maximaal 5 standplaatsvergunningen uitgegeven. Ook is een categorie overig opgenomen om branches op voorhand niet uit te sluiten. Voor de categorie ‘overige’ is ook non-food toegestaan. Hiervan wordt in de praktijk echter weinig gebruik gemaakt.
De verdeling gaat als volgt. De aanvragen die volledig zijn en waar geen weigeringsgrond aan de orde is, worden verdeeld per branche. Indien per branche meer dan 5 aanvragen zijn ontvangen, wordt geloot. Indien er minder dan 5 aanvragen zijn ontvangen, worden de resterende plaatsen verloot onder de overblijvers van de andere branches.
Tijdens de vierdaagseweek wordt in de regel een groot aantal standplaatsen aangevraagd langs dan wel f in de directe nabijheid van de route van de vierdaagsemarsen tijdens de Vierdaagseweek. Ook in het centrum zijn standplaatsen aanwezig. Deze maken onderdeel uit van de evenementenvergunning die wordt verleend voor de Vierdaagsefeesten. De evenementenvergunning ziet op het centrumgebied, het zogenaamde vlekkenplan. In theorie kan dit vlekkenplan jaarlijks afwijken. In 2019 omvatte het vlekkenplan het volgende gebied:
1. Het gebied omgrenst door de Canisiussingel, Oranjesingel, Van Schaeck Mathonsingel, de spoorlijn, de Oosterhoutsedijk, de Lentse Warande en de Waalbrug;
2. De gebieden voor de ABN AMRO en Rabobank aan het Keizer Karelplein;
3. Het terrein tussen de oostelijke Waalkade en de voetgangersbrug over Het Meertje;
Het vlekkenplan is exclusief de hierboven aangegeven singels, wegen en verkeerspleinen, met uitzondering van de Van Schaeck Mathonsingel, het Stationsplein en de Lentse Warande. De Oversteek en de Snelbinder vallen buiten het vlekkenplan.
Het streven is om alle standplaatsen, die buiten deze evenementenvergunning ofwel buiten het vlekkenplan vallen en dus langs dan wel in de directe nabijheid van de routes van de vierdaagsemarsen zijn gelegen, zo veel mogelijk te honoreren.
In de kerstperiode wordt traditiegetrouw oliebollen en kerstbomen verkocht, vaak ook vanuit standplaatsen. Hiervoor willen wij ruimte bieden. Wij staan deze verkoop niet onbeperkt toe vanwege de belasting voor de leefomgeving. Daarom mogen deze standplaatsen maximaal gedurende zes weken worden ingenomen en alleen op de door ons aangewezen locaties. Er geldt geen beperking ten aanzien van de branche.
Voor de Lentse Warande geldt een apart regime. Het is een plek met unieke natuurbeleving en rust met tegelijk recreatiemogelijkheden met stedelijke allure. Een bijzonder milieugebied waar we willen dat de standplaatsen een meerwaarde bieden aan de levendigheid en beleving van de omgeving. Echter met respect voor de natuur.
Het aantal standplaatsen dat we op de Lentse Warande toestaan is daarom beperkt in aantal en in periode. Er worden maximaal 3 standplaatsen toegestaan in de zomerperiode tussen 1 april en 1 oktober. Deze vergunningen worden verleend voor een maximale termijn van 5 jaar.
De standplaatsen op het Stadionplein zijn een zeer gewenste aanvulling voor menig supporter. Gelet op de locatie en omvangrijke loopstromen van bezoekers is er beperkte ruimte voor standplaatsen. Er is plek voor 2 standplaatsen. Deze hebben een apart regime omdat deze standplaatsen alleen mogen worden ingenomen tijdens K.N.V.B. competitiewedstrijden en play-offs van betaald voetbalorganisatie N.E.C., de K.N.V.B. Beker en Europese wedstrijden in het kader van de UEFA Cup, danwel Champions League. Deze vergunningen worden verleend voor een maximale termijn van 5 jaar.
Alle geïnteresseerden, zowel natuurlijke personen als rechtspersonen, kunnen in aanmerking komen voor een standplaatsvergunning. Een aanvraag kan niet meer gedurende het hele jaar worden ingediend. Per categorie standplaats worden tijdvakken opengesteld. Het tijdvak wordt vooraf bekend gemaakt. Bekendmakingen worden in ieder geval in het digitale gemeenteblad gepubliceerd. Het is mogelijk om een abonnement op bekendmakingen te nemen.
Aanvragen moeten digitaal worden ingediend. Bij de bekendmaking zal een link of verwijzing naar dit aanvraagformulier worden opgenomen. Bij de aanvraag zullen in ieder geval de gegevens zoals opgenomen in artikel 8 moeten worden aangeleverd. Deze gegevens zijn nodig om een aanvraag goed te kunnen beoordelen. Indien niet alle gegevens zijn aangeleverd, is een aanvraag niet volledig. Om alle aanvragers een gelijke kans te geven, moet binnen het tijdvak een aanvraag volledig zijn. Dat betekent dat een aanvraag ofwel direct volledig wordt ingediend. Ofwel op ons verzoek of op eigen initiatief binnen het tijdvak is aangevuld. Indien een aanvraag meer dan een week voor het einde van het tijdvak is ingediend én onvolledig is, dan worden aanvragers hierop gewezen. Zij kunnen de aanvraag aanvullen voor het einde van het tijdvak. Aanvragen die later worden ingediend, worden niet op onvolledigheid gewezen. Aanvragers wordt geadviseerd hiermee rekening te houden en aanvragen tijdig in te dienen. Na sluiting van het tijdvak ingediende wijzigingen of aanvullingen, worden niet meegenomen. Een aanvraag die niet volledig is, doet niet mee met de loting.
Indien meerdere aanvragen vergund kunnen worden, wordt er onderling geloot. De procedure van deze loting is in de nadere regels vastgelegd.
Indien geen aanvraag wordt ingediend, is deze standplaats beschikbaar. We noemen dit ‘vrije standplaatsen’. Een overzicht van de vrije standplaatsen wordt opgenomen op onze website. Gedurende het gehele jaar kunnen aanvragen voor een vrije standplaats worden ingediend. Deze worden verleend op volgorde van binnenkomst.
Standplaatsen kunnen niet in gebruik worden genomen wanneer gewerkt wordt in de openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan het opnieuw bestraten of het aan- of verleggen van kabels en leidingen.
Een vergunning kan worden ingetrokken in de gevallen zoals genoemd in artikel 1.11 en artikel 5.2.3, lid 10 van de APV. Op grond van artikel 1.10 van de APV zijn vergunningen persoonsgebonden. Vergunningen zijn niet overdraagbaar. Wanneer van een vergunning geen gebruik (meer) wordt gemaakt, dan trekken wij deze in. Dan komt deze locatie beschikbaar voor andere gegadigden die daar een vergunningaanvraag voor kunnen indienen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-73953.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.