Gemeenteblad van Amersfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2020, 64202 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2020, 64202 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent het stimuleren van energiebesparende maatregelen natuurlijke personen (Subsidieregeling reductie energiegebruik natuurlijke personen)
Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;
gelet op het visiedocument: ‘Warmtevisie Amersfoort’ (juli 2019),
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de geldende Algemene Subsidieverordening van de gemeente Amersfoort;
overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de doelstelling om in de bebouwde omgeving van Amersfoort energiegebruik te reduceren en we bij deze opgave een energiebesparing van 35% in 2030 realiseren.
besluit vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling Stimuleren van kleinere energiebesparende maatregelen natuurlijke personen.
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het college kan uitsluitend subsidie verstrekken voor één van de volgende activiteiten:
Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag
In afwijking van artikel 8, eerste lid, van de ASV, dient een aanvrager de subsidieaanvraag in tussen 1 april 2020 en 31 december van het jaar 2020.
Het college verstrekt slechts subsidie als:
De aanvraag wordt ingediend met het aanvraagformulier op de website van het gemeentelijke energieloket, www.duurzaambouwloket.nl; De volledig ingediende online aanvraag bevat ten minste:
Aanvragen die betrekking hebben op een voor permanente bewoning bestemde bestaande woning of gebouw dat ook als zodanig bewoond wordt. De betreffende maatregel waar subsidie voor wordt aangevraagd direct bij plaatsing eigendom wordt van de aanvrager. Enkel maatregelen die door de aanvrager worden gekocht komen in aanmerking, maatregelen die worden gehuurd of geleased, dan wel anderszins als zodanig gefinancierd komen niet in aanmerking onder deze subsidieregeling;
Artikel 6 Niet-subsidiabele kosten
In aanvulling op artikel 10 van de ASV verstrekt het college geen subsidie voor:
Bijlage 1 Toelichting energiebesparende maatregelen genoemd onder artikel 2 lid 1 a, b en c.
Tabel 1 Energie-advies (Artikel 2 lid 1a)
Tabel 1.1 Energiebox (Artikel 2 lid 1b)
Tabel 2 Kleine maatregelen energiebesparing met betrekking op voucherregeling (Artikel 2 lid 1c).
Tabel 2.1 Energiebesparende of opwekkende maatregelen
Toelichting subsidieregeling: ‘kleinere energiebesparende maatregelen natuurlijke personen’
Deze regeling voorziet in het verstrekken van subsidie voor woningeigenaren van een bestaande woning waarmee zij kleinere energiebesparende maatregelen kunnen realiseren.
Het doel van deze regeling is om het energiegebruik van woningeigenaren in Amersfoort te verminderen, met het oog op het verminderen van het totale energiegebruik met 35% in 2030.
In de praktijk blijkt dat eenvoudige energiebesparende maatregelen kunnen helpen het energiegebruik van huishoudens te verminderen. Dit is niet alleen gunstig voor de woonlasten van huishoudens, maar levert tevens een bijdrage aan de verdere reductie van CO2-uitstoot. Het gaat bij kleine maatregelen bijvoorbeeld om zaken als het laten optimaliseren van Cv-installaties, het aanbrengen van radiatorfolie en het gebruik van energieverbruiksmanagers. Ook te overwegen verdergaande energiebesparende maatregelen (zoals dak-, raam-, en gevelisolatie) dragen bij aan de doelstelling.
Artikel 2, Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
In dit artikel is bepaald voor welke activiteiten een specifieke subsidie kan worden verstrekt. De activiteiten moeten strekken tot het verminderen van CO2-uitstoot in woningen door het nemen van energiebesparende maatregelen door woningeigenaren. Het gaat hierbij om maatregelen die de eigenaar van de woning zelf kan uitvoeren of kan laten uitvoeren, bijvoorbeeld met behulp van een energieadviseur.
In lid 1 van artikel 2, onderdeel a, b en c zijn de activiteiten nader gespecificeerd.
De subsidie heeft betrekking op het verkrijgen van een ofwel een energieadvies ofwel een Energiebox ofwel een energievoucher ter waarde van maximaal €70,-.
Het energieadvies moet, overeenkomstig met de toelichting per maatregel in de bijlage, uitgevoerd worden door een energieadviseur die is opgeleid door Stichting STI. De energiebox kan worden verkregen via het gemeentelijke energieloket (Duurzaam Bouwloket). De energieadviseurs van Stichting STI zijn eveneens te bereiken via het gemeentelijke energieloket (Duurzaam Bouwloket).
De activiteit met betrekking tot het verkrijgen van een energievoucher moet via het gemeentelijk energieloket (Duurzaam Bouwloket) worden aangevraagd.
Artikel 8 van de ASV bevat de hoofdregel met betrekking tot de aanvraagtermijn. In het geval het bij een specifieke subsidieregeling te voorzien valt dat een daarvan afwijkende termijn wenselijk is, kan deze op grond van artikel 3 in de subsidieregeling worden vastgesteld.
In afwijking van artikel 8, eerste lid, van de ASV, dient een aanvrager de subsidieaanvraag in tussen 1 april 2020 en 31 december van het jaar 2020.
Artikel 4, Indieningsvereisten
Via dit artikel kan het college om gegevens vragen die een aanvulling zijn op de in artikel 9 van de ASV gevraagde gegevens. Uiteraard mogen van de aanvrager alleen die gegevens verlangd worden die noodzakelijk zijn voor het beoordelen van de aanvraag.
In dit artikel wordt in de subsidieregeling aangegeven wanneer het college over zal gaan tot het verstrekken van de subsidie. In het artikel wordt aangegeven wanneer aanvrager in aanmerking komt voor het aanvragen van de subsidie, wanneer er sprake is van een complete aanvraag, en op welke wijze de aanvraag moet worden ingediend.
Met betrekking tot de in artikel 2 genoemde activiteiten moet opgemerkt worden dat de activiteit genoemd onder artikel 2 lid 1 a het verkrijgen van een energieadvies alleen voldoet aan indienen wanneer deze activiteit uitgevoerd is door Stichting STI. De energieadviseurs van Stichting STI zijn te bereiken via het gemeentelijke energieloket (Duurzaam Bouwloket). Voor artikel 2 lid 1 b geldt dat de Energiebox alleen kan worden aangevraagd via het gemeentelijke energieloket (Duurzaam Bouwloket)
De activiteit met betrekking tot het verkrijgen van een energievoucher moet via het gemeentelijk energieloket (Duurzaam Bouwloket) worden aangevraagd.
Artikel 6, Niet-subsidiabele kosten
Alleen de kosten die in artikel 5 zijn opgesomd, zijn subsidiabel. Kosten die niet in een van de categorieën genoemd in artikel 5 vallen, zijn dus niet subsidiabel. Voor de duidelijkheid staan in artikel 6 enkele kostenposten opgesomd die niet subsidiabel zijn als deze in de kosten zouden worden opgevoerd. Dit overzicht is niet uitputtend, en dat is ook niet noodzakelijk: als kosten niet onder artikel 5 vallen, dan geldt sowieso dat deze niet subsidiabel zijn.
In dit artikel wordt aangegeven welk bedrag het college ter beschikking stelt voor deze subsidieregeling. Wanneer, als gevolg van het maximaal aantal bereikte aanvragen, het subsidieplafond is bereikt dan wordt daarmee de subsidie beëindigd.
Artikel 8, Wijze van verdeling
Bij de verdeling van het subsidieplafond gaat het in feite om verdeling van schaarse rechten (subsidiegeld). Dat heeft tot gevolg dat de rechtsnorm die ertoe strekt dat bij de verdeling van schaarse vergunningen aan (potentiële) gegadigden ruimte moet worden geboden om naar de beschikbare vergunning(en) mee te dingen, ook van toepassing is op de verdeling van het subsidieplafond. De beschikbaarheid van de schaarse subsidie, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria moeten daarom allemaal tijdig bekend zijn.
In dit artikel wordt aangegeven hoe de subsidie door het college wordt verdeeld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de meest eenvoudige vorm om de subsidie te verdelen. “Wie het eerst komt, het eerst maalt”. De verstrekking van de subsidie vindt dus plaats op basis van volgorde van ontvangst totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt. Als het subsidieplafond wordt bereikt, worden de volgende aanvragen afgewezen.
In dit artikel wordt aangegeven om welke redenen het college een subsidieaanvraag kan weigeren. Hierbij is het van belang specifiek artikel 9 onder 1b te benoemen, namelijk dat het niet mogelijk is om van alle drie de activiteiten, zoals verwoord in artikel 2, gebruik te maken. Er dient ofwel gekozen te worden voor een energieadvies dat bestaat uit een advies en energiebox, ofwel voor een Energiebox ofwel een energievoucher.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-64202.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.