Gemeenteblad van Dronten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dronten | Gemeenteblad 2020, 6300 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dronten | Gemeenteblad 2020, 6300 | Verordeningen |
Financiële verordening 2020 gemeente Dronten
De raad van de gemeente Dronten,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders B19.002281 van 15 oktober 2019;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de auditcommissie van 10 september 2019;
gezien het advies van de raadscommissie van 14 november 2019;
besluit vast te stellen de Financiële verordening 2020 gemeente Dronten
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in begroting wordt in overeenstemming met het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming, de investeringen en de grondexploitatie.
In de begroting wordt een post onvoorzien incidenteel opgenomen. Het college is gemachtigd eenmalige uitgaven te doen tot een bedrag van € 15.000 per onderwerp ten laste van onvoorzien incidenteel. Bij de reguliere financiële rapportages in de P&C-cyclus wordt een actueel overzicht van de post onvoorzien en de daarop gemaakte aanspraken weergegeven.
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten
Het college informeert de raad vooraf als ze verwacht dat de lasten de geautoriseerde lasten of de investeringsuitgaven de geautoriseerde investeringskredieten dreigen te overschrijden of de baten de geautoriseerde baten dreigen te onderschrijden. De raad geeft vervolgens aan of hij hiervoor een voorstel wil voor wijziging van het budget of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
Bij de behandeling van de tussenrapportage(s) in de raad bedoeld in artikel 6, lid 1, doet het college voorstellen voor het wijzigen van de geautoriseerde baten en lasten, het wijzigen van, reeds bij de begroting of afzonderlijk, geautoriseerde investeringskredieten en het bijstellen van het beleid. In geval van investeringen met een meerjarig karakter doet het college indien nodig ook bij iedere begroting op grond van geactualiseerde ramingen voorstellen voor het wijzigen van de geautoriseerde investeringskredieten.
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Hoofdstuk 3. Financieel beleid
Artikel 9. Waardering en afschrijving vaste activa
Immateriële en materiële vaste activa worden lineair afgeschreven in de termijnen zoals vermeld in de bijlage afschrijvingstabel bij deze verordening. Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 10.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Gronden en terreinen worden altijd geactiveerd. Op gronden en terreinen wordt niet afgeschreven.
Artikel 12. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening gebracht worden, en van goederen, werken en diensten van de gemeente, die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten, de indirecte kosten (overhead en bespaarde rente) betrokken.
Bij de kosten worden onder andere betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolheffing en afvalstoffenheffing de compensabele belasting over de toegevoegde waarde (BTW) en de gederfde inkomsten van het kwijtscheldingsbeleid.
Voor de toerekening van de overheadkosten worden de overheadkosten die kunnen worden toegerekend aan activiteiten welke geheel of deels worden bekostigd met een specifieke uitkering of subsidie, binnen het taakveld overhead apart geadministreerd en in de desbetreffende verantwoordingen over de besteding toegerekend aan die activiteiten.
Voor de toerekening van de overheadkosten aan de kostprijs van rechten en heffingen waarmee kosten in rekening worden gebracht, en van goederen, werken, diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, voor zover dat niet activiteiten als bedoeld in het tweede en derde lid betreffen, wordt uitgegaan van de directe personeelskosten die toegerekend zijn aan de activiteit vermenigvuldigd met het begrote percentage voor overhead.
Artikel 13. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden waarbij de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt ten minste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking vanwege een publiek belang doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de levering van de desbetreffende goederen, diensten of werken wordt gemotiveerd.
Bij het verstrekken van leningen of garanties uit hoofde van haar publieke taak zet de gemeente het vermogen uit in overeenstemming met de geldende kapitaalmarkttarieven en bedingt zoveel mogelijk zekerheden en garanties. Bij afwijking vanwege een publiek belang zal de raad voorafgaande aan besluitvorming in het college om een zienswijze worden gevraagd.
Bij het verstrekken van kapitaal door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden gaat het college uit van een vergoeding van ten minste de geraamde integrale kosten van de verstrekte middelen. Bij afwijking vanwege een publiek belang doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de kapitaalverstrekking wordt gemotiveerd.
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf lokale heffingen in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van artikel 10 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf financiering in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van artikel 13 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op. Daarnaast nemen we in ieder geval de in het treasurystatuut bepaalde aanvullende informatie op.
Artikel 18. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van artikel 11 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeente op en de in de Nota Risicobeheersing bepaalde aanvullende informatie.
Artikel 19. Onderhoud kapitaalgoederen
Bij de begroting en de jaarstukken geeft het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 12 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, informatie over de voortgang van het geplande onderhoud conform vastgestelde onderhoudsplannen.
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf bedrijfsvoering minimaal de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Artikel 21. Verbonden partijen
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf verbonden partijen minimaal de verplichte onderdelen op grond van artikel 15 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf grondbeleid minimaal de verplichte onderdelen op grond van artikel 16 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Het college biedt de raad jaarlijks, bij de behandeling van de begroting, een paragraaf informatisering aan ter behandeling en vaststelling. In deze paragraaf wordt ingegaan op de verwachte ontwikkelingen ten aanzien van de informatisering. Minimaal wordt in deze paragraaf ingegaan op de wettelijke verplichtingen in het kader van de informatisering. Daarnaast wordt de gewenste stand van zaken van de informatisering beschreven waarbij ook de link naar de bedrijfsvoering wordt gelegd.
Hoofdstuk 5. Financiële organisatie en financieel beheer
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder a, van de Gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder b, van de Gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Het college draagt zorg voor de jaarlijkse planmatige uitvoering van interne toetsing door middel van audits welke zijn gebaseerd op een risicoanalyse van de binnen de organisatie respectievelijk te leveren diensten, voort te brengen producten, alsmede de onderliggende processen. De audits richten zich op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, ten behoeve van interne en externe belanghebbenden, de rechtmatigheid van beheer handelingen, fraude- en corruptierisico’s en op misbruik en oneigenlijk gebruik van de gemeentelijke regelingen en de zorgvuldigheid van de besluitvorming.
Artikel 26. Intrekken oude verordening en overgangsrecht
De Financiële verordening 2017 gemeente Dronten wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt en op de begroting, jaarrekening en jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar dat samenvalt met het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Bijlage 1 afschrijvingstabel bij artikel 9
Afschrijvingsbeleid immateriële vaste activa
De volgende immateriële vaste activa worden afgeschreven in:
Afschrijvingsbeleid materiële vaste activa
De volgende materiële vaste activa worden afgeschreven in:
Bijlage 2 artikelsgewijze motivatie en verschil met financiële verordening 2017
Doordat er veel BBV wijzigingen zijn geweest in de afgelopen jaren, was het noodzakelijk om
de financiële verordening aan te passen aan de huidige normen. We hebben hiervoor de
modelverordening van de VNG als basis genomen. Deze hebben we aangepast en
aangevuld aan de situatie van de gemeente Dronten. De nieuwe financiële verordening heeft
als ingangsdatum 1 januari 2020. Vooruitlopend hierop is artikel 6 (1 tussenrapportage) al in
2019 van kracht, dit artikel is reeds besproken met de Audit-commissie. Ook artikel 9 (het
moment van starten met afschrijven) wordt in 2019 reeds toegepast, omdat we dan aan de
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-6300.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.