Beleidsregel Instructie voor de griffier van de gemeente Eersel 2020

Besluit van de raad van de gemeente Eersel tot vaststelling van de “Instructie voor de griffier van de gemeente Eersel 2020”

 

De raad van de gemeente Eersel;

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie van 15 januari 2020;

gezien het advies van het presidium van 3 februari 2020;

gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de Instructie voor de griffier van de gemeente Eersel 2020:

 

 

 

Artikel 1. Algemene ondersteuning

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad, de door de raad ingestelde commissies en de individuele raads- en commissieleden.

  • 2.

    De griffier is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van procedures en (digitale) processen ten behoeve van de besluitvorming door de raad.

  • 3.

    De griffier bewaakt de scheiding van rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokken actoren bij het besluitvormingsproces, spreekt betrokkenen hierop aan en draagt bij aan een uitgebalanceerde positiebepaling van de raad.

  • 4.

    De griffier verzorgt de faciliteiten voor de raads- en commissieleden, waaronder de vergoedingen, de overige voorzieningen vanuit de rechtspositionele regelingen voor de raads- en commissieleden, het beschikbaar stellen van computerapparatuur, het verstrekken van fractiebudget, scholingsactiviteiten en werkbezoeken.

  • 5.

    De griffier geeft gevraagd en ongevraagd advies op het gebied van integriteit aan raads- en commissieleden.

 

Artikel 2. Vergaderingen

  • 1.

    De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het opstellen van de agenda en draagt zorg voor de besluitenlijsten van de raads- en commissievergaderingen.

  • 2.

    De griffier heeft een adviserende rol bij de ingediende (raads)voorstellen en controleert de voorstellen die richting de raad- en of raadscommissies gaan.

  • 3.

    De griffier draagt zorg voor de procesmatige ondersteuning van de vergaderingen van de raad ende raadscommissies.

  • 4.

    De griffier staat de voorzitter van de raad en de voorzitters van de door de raad ingestelde commissies terzijde bij een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen.

  • 5.

    De griffier bewaakt de afdoening van door de raad aangenomen moties en door het college gedane toezeggingen.

 

Artikel 3. Organisatie griffie

  • 1.

    De griffier is eindverantwoordelijk functionaris en geeft hiërarchisch leiding aan medewerkers van de griffie.

  • 2.

    De griffier geeft functioneel leiding aan medewerkers van de ambtelijke organisatie die verantwoordelijk zijn voor ondersteuning van de raad en/of uitvoering van verzoeken om ambtelijke bijstand.

  • 3.

    De griffier geeft functioneel leiding aan externe bureaus of inhuurkrachten die ten behoeve van de raad werkzaamheden uitvoeren.

  • 4.

    De griffier beheert de budgetten van de raad en de griffie, signaleert budgetoverschrijdingen en adviseert de raad over de wijze van omgaan hiermee.

 

Artikel 4. Bestuurlijk en ambtelijk overleg

  • 1.

    De griffier heeft periodiek overleg met de werkgeverscommissie over de invulling van de werkgeversrol door de raad.

  • 2.

    De griffier heeft periodiek afstemmingsoverleg met de burgemeester en de secretaris (duale driehoek).

  • 3.

    De griffier en de secretaris hebben periodiek overleg over de planning en uitvoering van de bestuurlijke planning, de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces en het afhandelen van verzoeken om ambtelijke bijstand.

  • 4.

    De griffier overlegt met de gemeentelijke accountant over de controle op de jaarrekening.

  • 5.

    De griffier vertegenwoordigt zo nodig de raad in externe overlegsituaties.

 

 

Artikel 5. Onderzoek

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor ondersteuning van de rekenkamerfunctie, die de raad kan instellen op grond van artikel 81oa van de Gemeentewet.

  • 2.

    De griffier draagt zorg voor de ondersteuning van een onderzoekscommissie, die de raad kan instellen op grond van artikel 155a van de Gemeentewet.

  • 3.

    De griffier draagt zorg voor ondersteuning van door leden van de raad gewenste onderzoeken, anders dan bedoeld in artikel 155a Gemeentewet.

 

Artikel 6. Slotbepalingen

  • 1.

    In de gevallen waarin deze instructie niet voorziet, beslist de werkgeverscommissie.

  • 2.

    Deze instructie treedt in werking op de dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de instructie vastgesteld op 28 november 2013.

  • 3.

    Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de griffier van de gemeente Eersel 2020.

 

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Eersel van 3 maart 2020

de raad voornoemd

de griffier, de heer J.W.G. van Bree

de voorzitter, de heer drs. W.A.C.M. Wouters

Naar boven