Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Koggenland houdende regels omtrent de werkgeverscommissie (Verordening op de werkgeverscommissie, Koggenland, 2020)

De raad van de gemeente Koggenland;

 

heeft het voorstel van de werkgeverscommissie van 7 februari 2020 gelezen en neemt de onderbouwing daarvan over, en

 

BESLUIT

 

  • 1.

    De ‘Verordening op de Werkgeverscommissie Koggenland, 2020’, vast te stellen.

 

VERORDENING OP DE WERKGEVERSCOMMISSIE KOGGENLAND, 2020

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige werknemers van de griffie, waaronder de bevoegdheid tot het nemen van een besluit tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met het griffiepersoneel en het vaststellen van het Personeelshandboek. De artikelen 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid, en 107e eerste lid, van de Gemeentewet zijn uitgezonderd van de in dit lid bedoelde overgedragen bevoegdheden.

  • 2.

    Op de medewerkers van de Griffie is het Personeelshandboek (inclusief toekomstige wijzigingen) van toepassing dat (al dan niet bij mandaat) door het college voor de medewerkers van de organisatie is vastgesteld. Indien toepassing van het Personeelshandboek naar het oordeel van de werkgeverscommissie tot een ongewenste en/of onredelijke situatie zou leiden, kan de werkgeverscommissie besluiten hiervan af te wijken. Het werving- en selectiebeleid en de Regeling betreffende functiebeschrijving, functiewaardering en functie-indeling, al dan niet onderdeel uitmakend van het Personeelshandboek, zijn niet van toepassing op de Griffier.

  • 3.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de medewerkers van de griffie mandateren aan de griffier.

  • 5.

    De werkgeverscommissie voert jaarlijks een planningsgesprek, een voortgangsgesprek en een evaluatiegesprek met de griffier. In het eerste jaar vindt naast het planningsgesprek en het evaluatiegesprek, elke 3 maanden een voortgangsgesprek plaats.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit tenminste drie leden.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijke mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel op te treden als adviseur. Hij kan (on)gevraagd advies geven aan de werkgeverscommissie.

  • 5.

    De werkgeverscommissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.

  • 6.

    Bij afwezigheid van de voorzitter benoemt de werkgeverscommissie uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 3. Taken voorzitter werkgeverscommissie

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van stukken en besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede hert zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    de praktische invulling van vrije dagen, declaraties en dergelijke in het registratiesysteem gaat via de voorzitter van de raad.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning van de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie wordt op personeelsvlak bijgestaan door het cluster P&O.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier stelt een besluitenlijst op van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie vastgesteld.

Artikel 7. Beslotenheid van de vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10 tweede lid, onder e. of f. van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijsten zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden opgelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als er sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is overeenkomstig van toepassing.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert, naast de tweemaal per jaar in verband met de gesprekscyclus, zo vaak als door de voorzitter of één van de leden, of de griffie nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening kan aangehaald worden als ‘Verordening op de werkgeverscommissie, Koggenland, 2020.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

  • 3.

    De ‘Verordening op de werkgeverscommissie Koggenland, 2017’ wordt ingetrokken.

De raad van de gemeente Koggenland,

DATUM

2 maart 2020, agendapunt 3.05.01

de griffier,

mevrouw drs. G.C.I. Kager

de voorzitter,

J. Franx

Naar boven