Gemeenteblad van Goes
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goes | Gemeenteblad 2020, 58013 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goes | Gemeenteblad 2020, 58013 | Verordeningen |
Algemene subsidieverordening gemeente Goes 2020
HOOFDSTUK 4. WEIGERING VAN DE SUBSIDIE
Het college zal een subsidieaanvraag, naast de in de Algemene wet bestuursrecht genoemde weigeringsgronden, in ieder geval weigeren als:
aanvrager geen rechtspersoon is met volledige rechtsbevoegdheid, die zich zonder winstoogmerk als hoofddoel stelt de behartiging van de belangen van één of meer beleidsprogramma’s van de gemeente Goes. Voor subsidies tot € 5.000 kan van de eis van rechtspersoonlijkheid worden afgeweken als deze voorwaarde voor de aard van de activiteit niet noodzakelijk is en dit voor de aanvrager onredelijk bezwarend is;
aanvrager over voldoende middelen beschikt of kan beschikken om hieruit de kosten van de activiteit te voldoen. Hier is in ieder geval sprake van indien aanvrager beschikt over reserves die gezamenlijk meer bedragen dan 5% van de ingediende exploitatiebegroting, dit met uitzondering van een toelaatbaar drempelbedrag van € 5.000;
HOOFDSTUK 6. VERPLICHTINGEN VAN DE SUBSIDIEONTVANGER
Artikel 10. Tussentijdse rapportage
Bij subsidie voor activiteiten die langer duren dan een jaar of waarbij het bedrag hoger is dan € 100.000, kan het college de verplichting opleggen tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording.
HOOFDSTUK 8. OVERIGE BEPALINGEN
Het college stelt over ieder jaar een openbaar subsidieregister op met betrekking tot alle ingediende subsidieaanvragen en de beslissing daarop.
Het college kan in een bijzondere situatie van een bepaling uit deze verordening afwijken. Om rechtsongelijkheid en precedentwerking te voorkomen kan dit uitsluitend als een onverkorte toepassing van de bepaling leidt tot een uitkomst die onvoorzien en onbillijk is.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Goes in zijn openbare vergadering van 20 februari 2020.
de griffier,
drs. B. van Doornum.
de voorzitter,
drs. M. Mulder MSc.
Toelichting Algemene subsidieverordening Goes 2020
In dit artikel zijn enkele begrippen toegelicht. De eerste twee begrippen spreken voor zich. Subsidie is een aanspraak op een geldbedrag, door het bestuur verstrekt op basis van deze verordening. Verstrekking in natura is dan ook geen subsidie. De ontvanger krijgt het geld voor de aangegeven toekomstige activiteit. De subsidieontvanger mag het geld ook alleen daaraan besteden. De activiteit mag niet al hebben plaatsgevonden. Geen subsidie is: schadevergoedingen, schadeloosstellingen of een (sociale) uitkering. Ook een commerciële transactie is geen subsidie omdat tegenover de verstrekking een reële economische tegenprestatie staat (huur, koop, lease, dienst etc.). Als het onderscheid niet direct duidelijk is wordt gekeken of er sprake van een reële prijs, de omvang van de transactie, wie het initiatief heeft genomen. Is er geen sprake van een reële prijs, is de omvang beperkt en heeft de aanvrager het initiatief genomen, dan is er eerder sprake van een subsidie.
Of er sprake is van een eenmalige of jaarlijkse subsidie is van belang voor de indieningstermijn. Een jaarlijkse subsidie wordt per jaar (boekjaar of kalenderjaar) verstrekt. Dat wil niet per se zeggen dat de activiteit ook een jaar duurt. Het kan ook om een jaarlijks terugkerend evenement gaan. Eenmalig kan inhouden dat de activiteit slecht één keer plaatsvindt, bijvoorbeeld een eenmalig evenement. Eenmalig kan één dag zijn, maar het kan ook één jaar zijn. Indien een activiteit drie of meer achtereenvolgende jaren plaatsvindt, dan wordt in het kader van deze verordening de subsidie als een jaarlijkse aangemerkt. Dit geldt ook als bij aanvang direct duidelijk is dat aanvrager de subsidie jaarlijks wil gaan aanvragen. Als de subsidie tenminste drie jaar of langer is verleend, dan kan een wijziging van de subsidie alleen plaatsvinden met inachtneming van een redelijke termijn.
Het begrip subsidie is overgenomen uit de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Reikwijdte verordening en bevoegdheid college
In dit artikel is bepaald dat het college bevoegd is om subsidie te verlenen en hieraan voorschriften te verbinden. De bevoegdheid om subsidie toe te kennen houdt ook in dat een subsidie lager kan worden vastgesteld of geweigerd kan of moet worden. Er kan subsidie worden verstrekt voor alle beleidsprogramma’s. Omdat in een verordening niet alles vastgelegd kan worden, kan het college een nadere regeling vaststellen.
Artikel 3 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
Het college kan een subsidieplafond instellen voor bepaalde subsidies. Het plafond is het geldbedrag dat voor de bepaalde periode maximaal beschikbaar is. Als een aanvraag ontvangen wordt waardoor bij toekenning het plafond wordt overschreden, dan is dit een weigeringsgrond. Aangegeven moet worden hoe de verdeling van de subsidie binnen het plafond plaatsvindt. Dit mag ook in de nadere regeling bepaald zijn. Indien subsidie wordt verstrekt voor een periode waarvoor de begroting door de raad nog niet is vastgesteld, dan wordt deze verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen door de raad beschikbaar worden gesteld.
Artikel 4 Bij aanvraag in te dienen gegevens
Voor subsidie moet een aanvraag worden ingediend bij het college. Hiervoor kan een formulier worden vastgesteld. Deze formulieren staan op de website van de gemeente Goes en zijn ook bij gemeente op te vragen. Bij de aanvraag moeten bijlagen overgelegd worden zodat de aanvraag goed beoordeeld kan worden. In de nadere regeling kan bepaald worden voor welke specifieke subsidies welke gegevens overgelegd moeten worden.
Een subsidieaanvraag moet voor 15 september ingediend zijn. Is de aanvraag niet tijdig ingediend, dan wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Als je niet in staat bent om voor deze datum een aanvraag in te dienen dan kun je voor afloop van deze termijn een gemotiveerd verzoek indienen tot uitstel van de termijn. In de nadere regeling kunnen afwijkende termijnen vastgesteld worden. Dit kan bijvoorbeeld gewenst zijn omdat subsidie wordt gevraagd voor een schooljaar in plaats van een kalenderjaar.
Aanvrager moet een rechtspersoon zijn. Onder de aangegeven omstandigheden kan hiervan worden afgeweken omdat deze eis niet noodzakelijk is en dit voor aanvrager onredelijk bezwarend is. Dit zal slechts in uitzonderlijke situaties het gevalzijn.
De subsidie moet voor de aanvrager noodzakelijk zijn. Indien aanvrager over voldoende middelen beschikt of er een andere regeling is waarvan aanvrager gebruik kan maken, dan wordt geen subsidie verleend. Of de aanvrager over voldoende middelen beschikt kan blijken uit de rekening, begroting en/of balans. Als op grond van de reserves de activiteit uitgevoerd kan worden, is subsidie niet noodzakelijk. Hier is in ieder geval sprake van indien aanvrager beschikt over reserves die gezamenlijk meer bedragen dan 5% van de ingediende exploitatiebegroting.
De gevraagde subsidie moet meer bedragen dan € 250. Deze drempel is opgenomen omdat aan het verlenen van subsidie administratieve kosten zijn verbonden en het niet de bedoeling is dat de kosten die hiermee gemoeid zijn veel hoger zijn dan de subsidie die uiteindelijk wordt verleend.
Een volledige subsidiëring van alle kosten is niet de bedoeling. Subsidie is een tegemoetkoming in de kosten van een activiteit waarbij het initiatief bij de aanvrager ligt en het gemeentebestuur het belangrijk vindt dat deze activiteit plaatsvindt en deze daarom financieel wil ondersteunen. Entree vragen, inkomsten generen uit consumpties, contributie, schenkingen en donaties zijn onder meer voorbeelden van mogelijkheden om eigen middelen te genereren. Van deze regel kan afgeweken worden als dit redelijkerwijs niet verlangd kan worden omdat de activiteit anders nooit zal plaatsvinden en dit om beleidsredenen onwenselijk is.
De activiteit moet gericht zijn op Goes. In de regel betekent dit dat de activiteit in Goes moet plaatsvinden, de activiteit door een Goese instelling wordt uitgevoerd en deze direct gericht moet zijn op de Goese inwoners. Regionale, provinciale of landelijke activiteiten worden niet gesubsidieerd. Indien gewenst kan het college hiervan afwijken als de activiteit aantoonbaar ook ten goede komt aan Goese inwoners en ook andere overheidsinstellingen mee betalen.
Activiteiten moeten passen binnen de doelstellingen van het bestuur van Goes.
Een andere regeling kan een landelijk fonds zijn of een wettelijke regeling op grond waarvan men een vergoeding, tegemoetkoming of iets dergelijk kan krijgen.
Voor de verantwoording wordt verwezen naar de toelichting op artikel 12. Betaling geschiedt binnen zes weken nadat de subsidiebeschikking is bekendgemaakt, tenzij deze een later tijdstip vermeldt. Als een subsidie meer bedraagt dan € 50.000, dan wordt de subsidie in vier gelijke bedragen per kwartaal uitbetaald.
Artikel 10 Tussentijdse rapportage
Het college kan een tussentijdse rapportage vragen indien de subsidie voor meerdere jaren wordt verleend of als de verleende subsidie meer bedraagt dan € 100.000.
Artikelen 11 Algemene verplichtingen van de subsidieontvanger
Als de activiteit waarvoor subsidie is verleend niet kan plaatsvinden, moet de aanvrager het college hiervan in kennis stellen. Deze eis geldt ook bepaalde gebeurtenissen en als aan opgelegde voorwaarden niet voldaan kan worden. Het college zal dan beoordelen wat hiervan de consequentie dient te zijn.
Artikel 12 Verantwoording subsidie
Een subsidie tot maximaal € 5.000 wordt verleend en ook meteen vastgesteld. Wel kan achteraf om bewijs van de gedane uitgaven en het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteit worden gevraagd. Boven de € 5.000 moet achteraf verantwoording worden afgelegd. Hiervoor moet ook voor 15 september een aanvraag worden ingediend. Een aanvraag tot verantwoording dus. Daar horen ook stukken bij die hiervoor nodig zijn, zoals een overzicht van de activiteiten die verricht zijn, een inhoudelijk verslag van de doelstellingen die met de gesubsidieerde activiteiten zijn bereikt en een financieel verslag van alle uitgaven en inkomsten. Vanaf een subsidiebedrag van € 50.000 moet ook een accountsverklaring worden ingediend. Het college heeft het recht om op eigen kosten een review te laten uitvoeren door de accountant van de gemeente Goes. Niet uitgegeven of niet correct bestede subsidie moet worden terugbetaald. Dit bedrag kan ook verrekend worden met de subsidie voor het komende jaar. De subsidie wordt uiteindelijk definitief vastgesteld na ontvangst en inhoudelijke beoordeling van de verantwoording. Voor het indienen van de verantwoording is ook een formulier beschikbaar.
Een subsidieregister is een overzicht van alle subsidieaanvragen die in een kalenderjaar bij het college zijn ingediend en waarop beslist is. Dit register is openbaar en is raadpleegbaar op de website van de gemeente Goes. Als een aanvraag is ingediend door een natuurlijk persoon wordt de aanvrager in algemene bewoordingen omschreven.
Artikelen 14 Hardheidsclausule
In bijzondere situaties kan het college afwijken van de regels die door de raad in deze verordening zijn vastgesteld. Hiervoor gelden wel twee voorwaarden. De situatie die optreedt moet onvoorzien zijn en de uitkomst moet onbillijk zijn. Onvoorzien betekent dat de situatie van tevoren niet bekend is, anders was hiervoor immers een regeling getroffen in de verordening. Het te laat indienen van een aanvraag is dus niet onvoorzien. De datum hiervoor is immers bekend, deze is in de verordening genoemd. Onbillijk wil zeggen dat de uitkomst nooit zo bedoeld is en ook niet redelijk is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-58013.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.