Gemeenteblad van Nieuwegein
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2020, 56046 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2020, 56046 | Beleidsregels |
Besluit tot wijziging van het Beleid exploitatievergunning horeca en openbare inrichtingen Nieuwegein 2019, gemeente Nieuwegein
De tekst onder hoofdstuk 4.4. ‘zowel horeca als openbare inrichting’ wordt vervangen door de volgende tekst:
Indien er sprake is van zowel een horeca-inrichting als een openbare inrichting en voor beide inrichtingen conform dit beleid een vergunningplicht geldt, dan kan dit afgehandeld worden middels één beschikking. De titel van de beschikking zal dan luiden; vergunning horeca-exploitatie en vergunning openbare inrichting. Dit om administratieve lasten te verlichten. Tevens zal er dan eenmaal leges in rekening worden gebracht.
Mocht er in het verleden al een vergunning zijn verleend -bijvoorbeeld voor een horeca-exploitatievergunning- en de ondernemer dient op een later tijdstip tevens een vergunning openbare inrichting aan te vragen, dan kan dit afgedaan worden met een wijzigingsbesluit, waarbij beide vergunningen worden verwerkt in één besluit (met de titel ‘vergunning horeca-exploitatie en vergunning openbare inrichting’).
Deze werkwijze heeft als voordeel dat, mocht de exploitant een wijziging door willen geven (bijvoorbeeld de veel voor komende wijziging ‘wisseling van leidinggevenden’), slechts één besluit gewijzigd hoeft te worden. Dit is een administratieve lastenverlichting en scheelt de exploitant leges.
De tekst onder hoofdstuk 4.5.1.2 ‘gezondheidsrisico’s’, wordt als volgt gewijzigd:
De rook die vrijkomt, is niet alleen schadelijk voor de rokers, ook voor de overige aanwezigen in de openbare inrichting en de nabije omgeving kan deze schadelijk zijn. Met name als er een woning boven of naast een openbare inrichting met waterpijpen is gelegen, kan het CO-gehalte hierin toenemen. Daarnaast kan de afgezogen lucht ook zorgen voor geuroverlast voor de directe omgeving.
De Hoge Raad heeft op 27 september uitgesproken dat bezoekers van ‘indoor public places’, gevrijwaard moeten zijn van blootstelling aan tabaksrook. Dit heeft volgens de Hoge Raad tot gevolg dat rookruimtes niet langer zijn toegestaan. Art. 8 lid 2 WHO Kaderverdrag verplicht immers tot een effectieve bescherming tegen blootstelling aan tabaksrook op de in die bepaling genoemde plaatsen, waaronder openbare gebouwen (‘indoor public places’). Dit laat geen andere conclusie toe dan dat de te bieden bescherming slechts dan effectief is indien (in de door art. 8 lid 2 WHO-Kaderverdrag genoemde plaatsen) iedere vorm van blootstelling aan tabaksrook wordt uitgesloten.
Deze uitspraak heeft derhalve ook gevolgen voor shisha lounges. Het is niet langer toegestaan om binnen een shisha lounge waterpijptabak of fruittabak te roken (dan wel iedere andere vorm waarbij er tabaksrook vrijkomt). Wel is het toegestaan om vrucht- en kruidenmengsels (herbal molasses) of varianten hierop binnen een shisha lounge te roken (zolang er maar er geen tabaksrook vrijkomt). Echter, ook het roken van dergelijke vruchten- en kruidenmengsels brengt gezondheidsrisico’s met zich mee, zoals in het begin van hoofdstuk 4.5.1.2. reeds is uitgelegd. Bij het roken van vruchten- en kruidenmengsels met een waterpijp komen grote hoeveelheden schadelijke stoffen vrij, zo blijkt onder meer uit het onderzoek van het RIVM uit 2017 genaamd ‘Schadelijkheid van kruidenmengsels in de waterpijp’.
Het roken van waterpijpen is vooral onder jongeren populair aan het worden. Inrichtingen waar het roken van waterpijpen een belangrijke activiteit is, hebben een bepaalde aantrekkingskracht op jongeren. Ook op jongeren onder de 18 jaar. De jongeren associëren de waterpijp vooral met een sociale activiteit dat gebruikt wordt in de vriendengroep. Door de strenge aanpak van coffeeshops vindt er een verschuiving plaats in aantallen van coffeeshops naar shishalounges.
Nu uit diverse onderzoeken is gebleken dat het roken van waterpijpen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt (ook het roken van vrucht- en kruidenmengsels) en het shisha roken met name een bepaalde aantrekkingskracht heeft op jongeren, acht de burgemeester het van belang dat er een beperking komt op het aantal shishalounges in Nieuwegein door middel van een één-beleid. Dit om de genoemde aantrekkingskracht voor jongeren naar beneden te kunnen brengen en zo min mogelijk mensen in contact te laten komen met schadelijke stoffen.
De tekst onder hoofdstuk 4.5.2 ‘Locatie shishalounge en overige vereisten’, wordt als volgt gewijzigd:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-56046.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.