Besluit tot wijziging van het Beleid exploitatievergunning horeca en openbare inrichtingen Nieuwegein 2019, gemeente Nieuwegein

De burgemeester van de gemeente Nieuwegein,

 

Besluit:

 

Vast te stellen ‘Besluit tot wijziging van het Beleid exploitatievergunning horeca en openbare inrichtingen Nieuwegein 2019’.

 

Het Beleid exploitatievergunning horeca en openbare inrichtingen Nieuwegein 2019 wordt als volgt gewijzigd:

Artikel I

A.

De tekst onder hoofdstuk 4.4. ‘zowel horeca als openbare inrichting’ wordt vervangen door de volgende tekst:

 

Indien er sprake is van zowel een horeca-inrichting als een openbare inrichting en voor beide inrichtingen conform dit beleid een vergunningplicht geldt, dan kan dit afgehandeld worden middels één beschikking. De titel van de beschikking zal dan luiden; vergunning horeca-exploitatie en vergunning openbare inrichting. Dit om administratieve lasten te verlichten. Tevens zal er dan eenmaal leges in rekening worden gebracht.

Mocht er in het verleden al een vergunning zijn verleend -bijvoorbeeld voor een horeca-exploitatievergunning- en de ondernemer dient op een later tijdstip tevens een vergunning openbare inrichting aan te vragen, dan kan dit afgedaan worden met een wijzigingsbesluit, waarbij beide vergunningen worden verwerkt in één besluit (met de titel ‘vergunning horeca-exploitatie en vergunning openbare inrichting’).

Deze werkwijze heeft als voordeel dat, mocht de exploitant een wijziging door willen geven (bijvoorbeeld de veel voor komende wijziging ‘wisseling van leidinggevenden’), slechts één besluit gewijzigd hoeft te worden. Dit is een administratieve lastenverlichting en scheelt de exploitant leges.

 

B.

De tekst onder hoofdstuk 4.5.1.2 ‘gezondheidsrisico’s’, wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Na de zinsnede ‘Daarnaast kan de afgezogen lucht ook zorgen voor geuroverlast voor de directe omgeving’ komt de tekst te vervallen en wordt vervangen door de volgende tekst:

     

De rook die vrijkomt, is niet alleen schadelijk voor de rokers, ook voor de overige aanwezigen in de openbare inrichting en de nabije omgeving kan deze schadelijk zijn. Met name als er een woning boven of naast een openbare inrichting met waterpijpen is gelegen, kan het CO-gehalte hierin toenemen. Daarnaast kan de afgezogen lucht ook zorgen voor geuroverlast voor de directe omgeving.

 

De Hoge Raad heeft op 27 september uitgesproken dat bezoekers van ‘indoor public places’, gevrijwaard moeten zijn van blootstelling aan tabaksrook. Dit heeft volgens de Hoge Raad tot gevolg dat rookruimtes niet langer zijn toegestaan. Art. 8 lid 2 WHO Kaderverdrag verplicht immers tot een effectieve bescherming tegen blootstelling aan tabaksrook op de in die bepaling genoemde plaatsen, waaronder openbare gebouwen (‘indoor public places’). Dit laat geen andere conclusie toe dan dat de te bieden bescherming slechts dan effectief is indien (in de door art. 8 lid 2 WHO-Kaderverdrag genoemde plaatsen) iedere vorm van blootstelling aan tabaksrook wordt uitgesloten.

 

Deze uitspraak heeft derhalve ook gevolgen voor shisha lounges. Het is niet langer toegestaan om binnen een shisha lounge waterpijptabak of fruittabak te roken (dan wel iedere andere vorm waarbij er tabaksrook vrijkomt). Wel is het toegestaan om vrucht- en kruidenmengsels (herbal molasses) of varianten hierop binnen een shisha lounge te roken (zolang er maar er geen tabaksrook vrijkomt). Echter, ook het roken van dergelijke vruchten- en kruidenmengsels brengt gezondheidsrisico’s met zich mee, zoals in het begin van hoofdstuk 4.5.1.2. reeds is uitgelegd. Bij het roken van vruchten- en kruidenmengsels met een waterpijp komen grote hoeveelheden schadelijke stoffen vrij, zo blijkt onder meer uit het onderzoek van het RIVM uit 2017 genaamd ‘Schadelijkheid van kruidenmengsels in de waterpijp’.

 

Het roken van waterpijpen is vooral onder jongeren populair aan het worden. Inrichtingen waar het roken van waterpijpen een belangrijke activiteit is, hebben een bepaalde aantrekkingskracht op jongeren. Ook op jongeren onder de 18 jaar. De jongeren associëren de waterpijp vooral met een sociale activiteit dat gebruikt wordt in de vriendengroep. Door de strenge aanpak van coffeeshops vindt er een verschuiving plaats in aantallen van coffeeshops naar shishalounges.

 

Nu uit diverse onderzoeken is gebleken dat het roken van waterpijpen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt (ook het roken van vrucht- en kruidenmengsels) en het shisha roken met name een bepaalde aantrekkingskracht heeft op jongeren, acht de burgemeester het van belang dat er een beperking komt op het aantal shishalounges in Nieuwegein door middel van een één-beleid. Dit om de genoemde aantrekkingskracht voor jongeren naar beneden te kunnen brengen en zo min mogelijk mensen in contact te laten komen met schadelijke stoffen.

 

C.

 

De tekst onder hoofdstuk 4.5.2 ‘Locatie shishalounge en overige vereisten’, wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Punt 5 onder de vereisten wordt gewijzigd in:

     

    • 5.

      Conform de Tabakswet is het niet toegestaan tabak (danwel pijptabak of fruittabak) te roken in de shishalounge, ook niet in een aparte rookruimte (ECLI:NL:HR:2019:1449).

       

  • 2.

    Punt 7 onder de vereisten wordt gewijzigd in:

     

    • 7.

      In de shishalounge is het toegestaan om maximaal tien waterpijpen gelijktijdig in gebruik te hebben. Indien het bedrijf een oppervlakte heeft van meer dan 200 m2, is het toegestaan om maximaal vijftien waterpijpen gelijktijdig in gebruik te hebben.

       

  • 3.

    Punt 10 onder de vereisten komt in het geheel te vervallen.

Artikel II

Deze beleidswijziging treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld op 25 februari 2020,

Frans Backhuijs

De burgemeester,

Naar boven