Gemeenteblad van Asten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2020, 54115 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2020, 54115 | Beleidsregels |
Beleidsregels bijstandverlening zelfstandigen Asten 2020
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Asten;
gelet op artikel 4:81 lid 1 algemene wet bestuursrecht, Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (hierna genoemd: Bbz 2004) en artikel 53 en 58 van de Participatiewet;
vast te stellen de Beleidsregels bijstandverlening zelfstandigen Asten 2020
Artikel 1 Periodieke herbeoordeling beginnende zelfstandigen
Het college onderzoekt de levensvatbaarheid van het bedrijf van de beginnende zelfstandige iedere 6 maanden na aanvang van de bijstandsverlening.
Het gaat hierbij om de beginnende zelfstandigen zoals bedoeld in artikel 23, eerste lid Bbz 2004.
Artikel 3 Ten onrechte verleende bijstand
Artikel 4 Terugvordering van bijstand achteraf
Kosten van bijstand worden gelet op het bepaalde in artikel 58, tweede lid onder f Participatiewet van de zelfstandige teruggevorderd als:
Artikel 5 Terugvordering van bijstand in de vorm van een geldlening
De kosten van bijstand in de vorm van een geldlening worden van de zelfstandige teruggevorderd als hij de hierbij horende verplichtingen niet of niet voldoende nakomt.
Artikel 6 Rente- en aflossingsverplichtingen/aanmaning
Als de zelfstandige niet op tijd betaald krijgt hij twee aanmaningen om aan de rente- en aflossingsverplichtingen te voldoen.
Als de zelfstandige ook na de twee aanmaningen niet aan de verplichtingen voldoet wordt het geleende bedrag teruggevorderd.
Artikel 7 Terugvordering van een geldlening bij een verwijtbare bedrijfsbeëindiging
De terugvordering van een geldlening is in principe renteloos. Het college kan een zelfstandige wel houden aan de renteverplichtingen van de bijstand in de vorm van een geldlening. Dit staat in artikel 43 lid 2 van de Bbz. Een geldlening terugvorderen met rente doet het college alleen bij een verwijtbare bedrijfsbeëindiging.
Er is in ieder geval sprake van verwijtbare bedrijfsbeëindiging als er sprake is van:
De lening wordt voortgezet tegen dezelfde voorwaarden als de voorwaarden die ten aanzien van het bedrijfskapitaal zijn verstrekt. Dat betekent met hetzelfde aflossingsbedrag en rentetarief.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Asten van 11 februari 2020.
College van burgemeester en wethouders van Asten,
mr. W.M.A. Verberkt
secretaris
mr. H.G. Vos
burgemeester
Toelichting bij Beleidsregels bijstandverlening zelfstandigen Asten 2020 (januari 2020)
Het Besluit Bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) is per 1 januari 2020 gewijzigd.
Naast de wijziging van de financiering zijn een aantal verplichtingen in het Bbz omgezet in bevoegdheden. Deze wijziging geeft de gemeenten meer beleidsruimte en meer eigen verantwoordelijkheden in de uitvoering van het Bbz.
In deze notitie staat welke beleidsruimte ontstaan is, welke keuzes de gemeente Asten maakt en wat dit betekent voor de dienstverlening aan de zelfstandigen.
1.Financieringssystematiek: Deze wijziging was nodig om de financieringssystematiek te vereenvoudigen en transparanter te maken. Deze ligt nu in lijn met de Participatiewet.
De financiering had deels het karakter van een declaratieregeling en is nu een budgetregeling. Deze wijziging vraagt géén aanpassing in de gemeentelijke beleidsregels.
2 . De terugvorderingsbevoegdheid: De terugvorderingsverplichting is veranderd in een terugvorderingsbevoegdheid. Er is een uitzondering voor vorderingen ontstaan uit fraude; hiervoor blijft de verplichting gelden. Dit betekent dat er beleidsvrijheid is om te bepalen wanneer en hoe we terugvorderen.
3. De bevoegdheden rondom rechtmatigheidsonderzoek: Een aantal verplichtingen rondom rechtmatigheidsonderzoek verandert: Er ontstaat beleidsruimte om te regelen hoe de rechtmatigheid van de uitkeringsverstrekking geborgd wordt. Deze ruimte geldt voor onderzoeken naar de juistheid en volledigheid van de door de aanvrager verstrekte gegevens en voor de periodieke herbeoordeling van de levensvatbaarheid van het bedrijf van beginnende zelfstandigen.
De beleidsruimte wordt benut door regels op te stellen die passen bij de huidige tijd: De dienstverlening moet efficiënt, transparant en persoonlijk zijn.
Met deze beleidsregels ontstaat een evenwichtige balans tussen de belangen van de ondernemer en de belangen van de gemeente.
De wijziging van de Bbz regelgeving is voor Senzer en de gemeenten een aanleiding geweest om de dienstverlening aan zelfstandigen bespreekbaar te maken.
Uit deze gesprekken bleek dat de dienstverlening aan de zelfstandigen goed loopt. Er is voldoende vrijheid om maatwerk te leveren. Er wordt zo veel als mogelijk gezocht naar een oplossing met de zelfstandige.
Er is dus geen aanleiding om uitgebreid onderzoek te doen naar alternatieve manieren om de ontstane beleidsvrijheid in te vullen.
Onderdelen die zijn vastgelegd in de beleidsregels
1. De terugvorderingsbevoegdheid
1.1 De regels die in het Bbz stonden staan nu in de beleidsregels.
We gaan op dezelfde wijze om met terugvordering als er in het Bbz stond. Dit betekent het volgende:
We gaan onderscheid maken tussen verwijtbare en niet verwijtbare bedrijfsbeëindigingen.
Dit betekent dat als iemand onvoldoende inzet toont of moedwillig het bedrijf beëindigt we dan een verstrekte lening met rente terug gaan vorderen. Dit doen we omdat we misbruik van de regeling niet willen belonen. In de beleidsregels leggen we uit wanneer iemand verwijtbaar het bedrijf beëindigd heeft. De beoordeling hiervan blijft maatwerk.
2. De bevoegdheden rondom rechtmatigheidsonderzoek
We gaan op dezelfde wijze om met heronderzoeken als al in het Bbz stond. Deze verplichtingen zetten we in de beleidsregels. Dit betekent het volgende:
We onderzoeken de gegevens die de zelfstandige ons geeft op juistheid en volledigheid. Als het nodig is gebruiken we nadere gegevens. Deze gegevens gebruiken we alleen als deze nodig zijn om het recht op bijstand vast te stellen. Als uit het onderzoek blijkt dat de zelfstandige bijstand heeft gekregen waar geen recht op was bekijken we het recht op uitkering opnieuw.
De omgekeerde toets en het Bbz
De Bbz regelgeving en uitvoering is altijd op maatwerk. De uitvoering past perfect binnen de omgekeerde toets: Uitgangspunt is wat de zelfstandige nodig heeft.
Hierbij wordt niet gekozen voor een ‘quick win’ maar voor een duurzame oplossing.
De beleidsregels geven voldoende ruimte om tot de juiste oplossingen te komen. Anderzijds geven de beleidsregels richting waar dit nodig is.
Verbetering toegang zelfstandigen
Met de vorming van het ondernemerspunt heeft Senzer de eerste stap gezet om een duidelijke ingang voor zelfstandigen te creëren. Uiterlijk 1 januari 2020 zal ook de zelfstandige de mogelijkheid hebben om digitaal een aanvraag te doen. We sluiten hierbij aan bij het landelijk initiatief www.bbzaanvraag.nl om de vindbaarheid van de regeling voor zelfstandigen te vergroten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-54115.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.