Gemeenteblad van Velsen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2020, 54025 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2020, 54025 | Verordeningen |
Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Velsen 2020.
Hoofdstuk 2. Persoonsgebonden budget
Artikel 3. Hoogte van het pgb voor zaken
1. De hoogte van het pgb voor zaken als bedoeld in artikel 28, lid 2, sub a, van de verordening is gelijk aan het bedrag dat in natura voor dezelfde voorziening zou worden verstrekt.
2. In afwijking van het eerste lid bedraagt het pgb voor:
Artikel 4. Hoogte van het pgb voor huishoudelijke hulp
De hoogte van het pgb voor huishoudelijke hulp als bedoeld in artikel 28, lid 2, sub b, en lid 3 van de verordening bedraagt maximaal:
Artikel 5. Hoogte van het pgb voor ambulante begeleiding
1. De hoogte van het pgb voor ambulante begeleiding als bedoeld in artikel 28, lid 2, sub c, en lid 3 van de verordening bedraagt maximaal voor:
2. Indien de dienstverlening wordt uitgevoerd door een persoon behorend tot het sociaal netwerk van de cliënt: € 20,-- per uur.
Artikel 8. Hoogte van het pgb voor fasehuis/kamertrainingscentrum
De hoogte van het pgb voor een fasehuis/kamertrainingscentrum voor jongvolwassenen als bedoeld in artikel 17 en artikel 28, lid 2, sub e van de verordening bedraagt € 188,80 per etmaal.
Artikel 14. Hoogte van het pgb voor woonvoorzieningen
De hoogte van het pgb voor een woonvoorziening als bedoeld in artikel 28, lid 2, sub a, van de verordening bedraagt maximaal het bedrag dat in natura voor dezelfde aanpassing zou worden verstrekt.
Artikel 15. Afschrijftermijnen
De afschrijving als bedoeld in artikel 24, lid 3, van de verordening vindt plaats binnen gelijkmatige termijnen op basis van economische levensduur van de voorziening.
Hoofdstuk 5. Slot- en overgangsbepalingen
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van de bepalingen van deze Nadere regels, indien toepassing van de Nadere regels tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 22. Intrekking oude nadere regels en overgangsbepalingen
Een cliënt houdt recht op een lopende voorziening verstrekt op grond van Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Velsen 2018. Aanvragen, die zijn ingediend onder de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Velsen 2018 waarop nog niet is beslist bij het in werking treden van deze nadere regels, worden afgehandeld krachtens deze nadere regels.
Aldus vastgesteld in de B&W vergadering van 7 januari 2020
Burgemeester en wethouders van Velsen
De secretaris, De burgemeester,
K.M. Radstake F.C. Dales
In de ‘Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Velsen 2018’ zijn de kaders vastgelegd voor het beleid ten aanzien van de maatwerkvoorzieningen Wmo. In deze Nadere regels worden de kaders verder uitgewerkt.
Hoofdstuk 1. Begripsbepaling en reikwijdte
Artikel 1. Begripsomschrijving
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Hoofdstuk 2. Persoonsgebonden budget
Artikel 3. Hoogte van het pgb voor zaken
Voor alle voorzieningen geldt, dat eventuele noodzakelijke aanpassingen in het pgb-tarief zijn inbegrepen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld noodzakelijke aanpassingen aan een rolstoel.
De hoogte is gebaseerd op de door de gemeente te betalen huurprijs in natura per jaar. Rekening houdend met een technische levensduur van 7 jaar voor zaken voor volwassenen en 5 jaar voor zaken voor kinderen, inclusief kosten voor reparatie en onderhoud en verzekering voor de gehele periode.
Voor de meeste voorzieningen geldt dat de prijs ervan als gevolg van individuele aanpassingen (maatwerk) kan verschillen. Voor de onder het tweede lid genoemde voorzieningen geldt dit niet. Daarom wordt voor deze voorzieningen een vast bedrag genoemd.
Artikel 4. Hoogte van het pgb voor huishoudelijke hulp
Zoals in de verordening is aangegeven is de hoogte van het pgb-tarief voor hulp bij het huishouden afgeleid van de tarieven van de door de gemeente gecontracteerde aanbieders. Voor professionele ondersteuners, waaronder ook zzp-ers, zijn de tarieven gelijk aan die van de laagst gecontracteerde aanbieder voor hulp bij het huishouden.
Het pgb-tarief voor personen uit het sociaal netwerk bedraagt 75% van het tarief van de laagst gecontracteerde aanbieder.
Artikel 5. Hoogte van het pgb voor ambulante begeleiding
Zoals in de verordening is aangegeven is de hoogte van het pgb-tarief voor ambulante begeleiding afgeleid van de tarieven van de door de gemeente gecontracteerde aanbieders. De tarieven voor professionele ondersteuners zijn gelijk aan die van de laagst gecontracteerde aanbieder voor ambulante begeleiding.
Het tarief voor personen uit het sociaal netwerk bedraagt € 20,-- per uur (tarief geldend op 31 december 2017). Indien personen uit het sociaal netwerk wel daartoe opgeleid zijn hebben zij conform de jurisprudentie recht op het hogere tarief (werkend als professionele ondersteuner).
Artikel 6. Hoogte van het pgb voor dagbesteding
Het pgb-tarief is gelijk aan het laagste tarief van de gecontracteerde aanbieders.
Artikel 7. Hoogte van het pgb voor kortdurend verblijf
Het pgb-tarief is gelijk aan het laagste tarief van de gecontracteerde aanbieders.
Artikel 8. Hoogte van het pgb voor fasehuis/kamertrainingscentrum
Het pgb-tarief is gelijk aan het laagste tarief van de gecontracteerde aanbieders.
Artikel 9. Hoogte van het pgb voor vervoer
Het uitgangspunt is dat men 1.500 kilometer per jaar binnen de eigen leef- en woonomgeving kan afleggen.
Het tarief, genoemd in het eerste lid, sub a, van dit artikel is gebaseerd op de autokosten (miniklasse), zoals aangegeven door het Nibud.
Voor het tarief, genoemd onder sub b, is aangesloten bij de taxikostenvergoeding, die de Zorgverzekeraar (Zilveren Kruis) hanteert voor zittend ziekenververvoer, te weten € 0,90 per kilometer.
Het tarief onder sub c is vastgesteld op basis van de kilometervergoeding voor een rolstoeltaxi, zoals die ook door Valys wordt gebruikt, te weten € 1,31 per kilometer.
De overgangsbepaling in het tweede lid geldt niet wanneer uit onderzoek blijkt dat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden.
Artikel 10. Hoogte van het pgb voor een autoaanpassing en voorwaarden
De hoogte van het pgb voor een autoaanpassing is gelijk aan de kostprijs in natura voor dezelfde voorziening. Dat wordt per aanvraag vastgesteld. Als een autoaanpassing wordt toegekend worden daaraan de in het tweede en derde lid genoemde voorwaarden verbonden, dit om te bewerkstelligen dat het om een duurzame voorziening gaat.
Artikel 11. Hoogte van het pgb voor verhuiskosten
De hoogte van het pgb voor verhuiskosten is gebaseerd op de kosten van een gemiddelde verhuizing via een erkend verhuisbedrijf, inclusief inpakken en de- en montage.
Mocht iemand aantoonbaar noodzakelijke meerkosten hebben, dan kan een hogere vergoeding worden toegekend.
Gelet op de meest voorkomende aanpassingen acht college het bedrag van 10.000 euro redelijk.
Artikel 12. Hoogte van het pgb voor een sportvoorziening en voorwaarden
De hoogte van het pgb voor een sportvoorziening in de vorm van een rolstoel is gebaseerd op een gemiddeld tarief voor een sportrolstoel, verzekering en onderhoud gedurende drie jaar, op basis van informatie van de gecontracteerde leverancier.
Artikel 13. Hoogte van het pgb voor het bezoekbaar maken van een woning en voorwaarden
De hoogte van het pgb voor het bezoekbaar maken van een woning is gelijk aan de kostprijs in natura voor dezelfde voorziening. Dat wordt per aanvraag vastgesteld.
Artikel 14. Hoogte van het pgb voor woonvoorzieningen
De hoogte van het pgb voor een woningaanpassing is gelijk aan de kostprijs in natura voor dezelfde voorziening. Dat wordt per aanvraag vastgesteld.
Artikel 15. Afschrijftermijnen
In dit artikel is vastgelegd, dat afschrijving op voorziening gelijkmatig plaatsvindt en dat de economische levensduur daarbij leidend is.
Artikel 16. Verantwoording pgb
Eenmalige pgb’s worden verstrekt nadat de aanvrager de offerte of een factuur heeft overlegd. Indien het pgb is verstrekt op basis van een offerte dient de inwoner binnen zes maanden de factuur in te leveren bij de gemeente. De gemeente kan van deze termijn afwijken indien hiervoor een goede reden is. Op de besteding van het eenmalige pgb vindt controle plaats.
De maatwerkvoorziening verhuiskosten vormt een uitzondering, deze voorziening kan zonder offerte of factuur worden uitgekeerd.
Bij pgb’s voor hulp bij het huishouden en begeleiding wordt gebruik gemaakt van het trekkingsrecht van de Sociale Verzekeringsbank. De gemeente heeft de mogelijkheid om steekproefsgewijs controles uit te voeren.
In het eerste lid wordt aangegeven, dat de kostprijs van een voorziening gelijk is aan de huurprijs van die voorziening. Bijvoorbeeld: de gemeente betaalt per 4 weken € 50,-- huur voor een rolstoel, dan is dit tevens de kostprijs van de rolstoel.
In het tweede lid wordt aangegeven, dat de kostprijs van een voorziening gelijk is aan de koopprijs van die voorziening. Bijvoorbeeld: de gemeente verstrekt een toiletstoel in eigendom. De koopprijs van die voorziening is dan tevens de kostprijs.
In het derde lid wordt ten slotte aangegeven dat als een voorziening in de vorm van een pgb wordt verstrekt, de kostprijs gelijk is aan het pgb.
Artikel 18. Overgangsbepaling kostprijs
De voorzieningen worden via een aanbestedingstraject ingekocht. Een nieuwe aanbesteding kan van invloed zijn op de kostprijs van een voorziening. Als een nieuwe aanbesteding nadelig uitpakt voor een cliënt (hogere kostprijzen) behoudt de cliënt de oude kostprijs voor zijn voorziening voor zover hij over diezelfde indicatie beschikt. Dit geldt niet voor de afwijkende kostprijzen die in artikel 18 worden benoemd.
Als een nieuwe aanbesteding voordelig uitpakt voor een cliënt zal de kostprijs voor zijn voorziening wel direct worden aangepast.
Hoofdstuk 4. Waardering mantelzorgers
Artikel 19. Waardering mantelzorgers
De blijk van waardering aan mantelzorgers bestaat uit een attentie in natura en/of een cadeaubon. Hoe deze attentie in natura eruit ziet, zal per jaar worden bezien. De waardering is bestemd voor maximaal 2 mantelzorgers per cliënt. Die cliënt dient ingeschreven te zijn in de gemeente.
Artikel 20. Voorwaarden waardering mantelzorgers
In dit artikel zijn de voorwaarden vastgelegd voor de mantelzorgwaardering. Het moet gaan om mantelzorg, die gedurende meer dan drie maanden is verleend, waarbij de mantelzorg minimaal vier uur per week omvatte.
Hoofdstuk 5. Slot- en overgangsbepalingen
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de cliënt afwijken van de bepalingen van de Nadere regels. Dit afwijken kan alleen maar ten gunste en nooit ten nadeel van de cliënt. Het gebruik maken van de hardheidsclausule moet nadrukkelijk worden beschouwd als een uitzondering. Bij de beoordeling van de aanvraag zou het college zelf aanleiding kunnen zien om de hardheidsclausule toe te passen. In het algemeen geldt echter dat de cliënt gemotiveerd moet aangeven dat zijn situatie bijzonder is en zal hij dat desgevraagd ook nader moeten onderbouwen.
Artikel 22. Intrekking oude Nadere regels en overgangsbepalingen
Door de gewijzigde kostprijs voor diensten in werking te laten treden per 1 juli 2018 worden cliënten in de gelegenheid gesteld zich voor te bereiden op een aanpassing van de kostprijs.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-54025.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.