Gemeenteblad van Midden-Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Groningen | Gemeenteblad 2020, 52683 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Groningen | Gemeenteblad 2020, 52683 | Beleidsregels |
Gedragscode Privacy en publicatie van persoonsgegevens door de gemeenteraad van Midden-Groningen 2019
Openbaarheid van bestuur is een belangrijk onderdeel van de democratie. De algemene gedachte is dat de overheid meer inzicht geeft in het functioneren. Niet alleen het eindresultaat van beleidvorming of beleid is van belang, minstens zo belangrijk is de manier waarop de besluiten tot stand zijn gekomen. De actieve openbaarmakingsverplichting voor overheden is geregeld in de Wet openbaarheid bestuur (Wob)
De gemeenteraad van Midden-Groningen heeft als stelregel dat bijeenkomsten en stukken die daarbij worden gevoegd openbaar zijn, tenzij…, dus informatie wordt actief openbaar gemaakt. Deze informatie bevat soms privacygevoelige informatie. Bijvoorbeeld persoonlijke gegevens van bestuurders, ambtenaren en burgers. Privacy en zorgvuldige omgang met persoonsgegevens is geregeld in de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
De gemeenteraad is bij actief openbaar maken gehouden aan de AVG en de uitzonderingsgronden als genoemd in de Wob. Actieve openbaarmaking door overheden kent geen eenduidige regels. Er is een spanningsveld tussen het belang van actieve openbaarmaking van overheidsinformatie en het risico voor betrokkenen bij openbaar making van persoonsgegevens op het internet. Ook het weglakken van gegevens volstaat niet altijd, omdat – bij publicatie op internet – via andere manieren de identiteit achterhaald kan worden. Er moet altijd een belangenafweging gemaakt worden.
De gemeenteraad heeft een gedragscode opgesteld in het belang van bestuurlijke transparantie en de in acht te nemen wet- en regelgeving. In deze code wordt artikelsgewijs aangegeven hoe de gemeenteraad rekening houdt met de privacy van betrokken natuurlijke personen.
Gedragscode privacy en publicatie van persoonsgegevens door de gemeenteraad van Midden-Groningen 2019
het gewenst is een gedragscode te formuleren voor het publiceren van persoonsgegevens op het raadsgedeelte van de website van Midden-Groningen;
in het kader van de Wet openbaarheid bestuur documenten actief openbaar gemaakt worden;
de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
de Wet openbaarheid van bestuur;
Artikel 2 Recht op rectificatie of verwijdering van persoonsgegevens
Betrokkenen kunnen ten allen tijde verzoeken hun persoonsgegevens van de website te verwijderen. Daartoe dienen zij aan te geven om welke gegevens het gaat en waar deze op de website zijn gepubliceerd. Bij een dergelijk verzoek wordt door de griffier aan de hand van deze gedragscode beoordeeld of het laten staan van de persoonsgegevens noodzakelijk is.
De gegevens worden wel op het besloten deel van de website ter beschikking gesteld aan de leden van het gemeentebestuur. Raadsleden en raadscommissieleden zijn bekend met het aan de stukken toegekende niet openbare karakter en gaan daar prudent mee om. Voor hen geldt de gemeentelijke gedragscode voor politiek ambtsdragers.
Voor de publicatie van persoonsgegevens op de website gelden ten aanzien van de hierna genoemde categorieën van personen de aangegeven gedragslijnen. Voor wat betreft de categorieën c tot en met g geldt dat betrokkenen actief geïnformeerd worden over vermelde persoonsgegevens.
a. Persoonsgegevens van politieke ambtsdragers, zoals raadsleden en collegeleden.
Deze personen functioneren, elk in hun eigen rol, ten behoeve van het openbaar bestuur. Zij zijn als zodanig benoemd. Hun namen komen veelvuldig in raadsdocumenten voor, zoals op agenda’s, notulen en politieke documenten zoals moties, schriftelijke vragen, amendementen. Ten aanzien van politieke ambtsdragers geldt als uitgangspunt dat herkenbaar moet zijn wie de politieke ambtsdragers zijn, van welke partij zij deel uitmaken en hoe zij te bereiken zijn. Op de website worden voor- en achternaam, een foto, het gemeentelijk mailadres en zakelijk telefoonnummers van de wethouders gepubliceerd. Van raadsleden worden voor- en achternaam, een foto, woonadressen, zakelijke, dan wel persoonlijke mailadressen en telefoonnummers gepubliceerd, tenzij zij de griffie verzoeken alleen de naam en het zakelijke mailadres kenbaar te maken. Nevenfuncties van politiek ambtsdragers moeten wettelijk openbaar worden gemaakt.
b. Persoonsgegevens van ambtenaren
Ambtenaren dan wel extern ingehuurde personen, worden veelvuldig in bestuurlijke documenten vermeld, bijvoorbeeld als steller van ambtelijke adviezen, als ambtelijke ondersteuning bij vergaderingen of als griffier van vergaderingen. Voor zover ambtenaren genoemd worden in relatie tot hun functie, is bekendmaking op de website relevant en niet ‘bovenmatig’. De openbaarmaking dient zich te beperken tot de naam, de afdeling waar zij werkzaam zijn en het zakelijk emailadres.
c. Persoonsgegevens van personen en instellingen die brieven of andere geschriften aan de raad richten
Brieven aan de raad zijn onder andere afkomstig van burgers en instellingen. Ze bevatten de adresgegevens en vaak het telefoonnummer van de afzender en ze zijn als regel ondertekend. Het komt soms voor dat er een petitie aan de raad wordt overhandigd, met handtekeningenlijsten die, doorgaans handgeschreven, naam- en adresgegevens en handtekeningen bevatten. Openbaarmaking, dit geldt voor genoemde vormen, zou betekenen dat via de website alle persoonsgegevens door een ieder rechtstreeks zijn in te zien. Dit moet als ‘bovenmatig’ worden beschouwd. Het effect van de geschriften aan de raad kan ook bereikt worden zonder openbaarmaking. De raad zelf en de leden van de raad moeten echter wel kennis kunnen nemen van de brieven én hun afzender om zich een oordeel te kunnen vormen over hetgeen de brief van de raad vraagt.
Transparantie van het bestuur en de controleerbaarheid door de burger vereist dat op de website is te vinden dat een brief bij de raad is binnengekomen. Hiertoe is het voldoende als er een lijst van ingekomen stukken wordt gepubliceerd, waarin wordt aangegeven dat er een ingekomen brief is ontvangen van een burger en het onderwerp worden vermeld.
d. Persoonsgegevens van personen die tijdens openbare raadsvergaderingen gebruik maken van het spreekrecht, namens zichzelf of andere (rechts)personen.
Personen die tijdens raadsvergaderingen en raadscommissievergaderingen gebruik maken van het spreekrecht, doen dit welbewust en in het openbaar. Zij leveren tijdens de vergadering vaak ook de tekst van hun inspraakbijdrage in. Van de vergaderingen worden ook opnames gemaakt die via de website te bekijken zijn. Als op de door hen aangeleverde tekst hun adres en eventuele overige persoonsgegevens staan, kunnen deze worden gepubliceerd.
Door in het openbaar het spreekrecht te gebruiken geven insprekers impliciet aan dat zij geen bezwaar hebben tegen publicatie van hun bijdrage op de website met vermelding van hun naam. Insprekers worden hierop gewezen door middel van een bevestigingsmail dat zij ontvangen van de griffie.
e. Persoonsgegevens van personen die een rol spelen in het kader van besluitvorming en als zodanig voorkomen in de tekst van raadsvoorstellen en daaraan verwante documenten.
De raad neemt in het kader van zijn taak als bestuur op hoofdlijnen weinig besluiten ten aanzien van individuele burgers. Het komt dan ook niet vaak voor dat in raadsvoorstellen persoonsgegevens staan. Wel is dit soms het geval in bijlagen bij raadsvoorstellen. Dergelijke stukken zijn veelal afkomstig van het college.
Een belangrijke categorie zijn de zienswijzen, bijvoorbeeld tegen bestemmingsplannen.
Een tweede categorie raadsstukken waarin persoonsgegevens kunnen voorkomen, wordt gevormd door documenten in het kader van bezwaarprocedures tegen raadsbesluiten. Ook in dit soort gevallen worden de stukken via de lijst van ingekomen stukken ter kennis gebracht van de raad, conform de werkwijze bij c. Documenten als bijlage bij de besluitvormende raad en de raadscommissie die ter voorbereiding daarop wordt gehouden, worden via het beveiligde gedeelte van het raadsinformatiesysteem ontsloten.
f. Persoonsgegevens in de aankondiging van activiteiten voor de raad
In het overzicht van activiteiten voor de raad op de website kunnen persoonsgegevens voorkomen van mensen die bij de betreffende activiteit zijn betrokken. Als regel gaat het daarbij om mensen die de activiteit organiseren en/of bij wie men zich kan aanmelden. In verreweg de meeste gevallen betreft het functionarissen van organisaties, waarbij zakelijke telefoonnummers en/of e-mail adressen zijn vermeld. Voor een behoorlijk verloop van de activiteitenadministratie zijn dit noodzakelijke gegevens. Er mogen geen andere gegevens op de website worden gepubliceerd dan die voor de activiteit noodzakelijk zijn.
g. Besluiten of zaken als benoemingen
Bij benoemingen worden de persoonlijke gegevens van de te benoemen persoon, afgezien van diens naam, niet openbaar gemaakt.
Benoemingen in Stichtingen: Namen van benoemde personen kunnen openbaar worden gepubliceerd mits het een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) betreft. Het is wenselijk vooraf toestemming te vragen. Cv’s en andere persoonlijke gegevens worden niet vrijgegeven.
h. Persoonsgegevens in de beantwoording door het college van burgemeester en wethouders
Brieven aan de gemeenteraad worden vaak ter afdoening doorgezonden aan het college van burgemeester en wethouders. De beantwoording van deze brieven wordt in afschrift aan de gemeenteraad gezonden. Deze brieven bevatten de adresgegevens van de briefschrijvers.
De beantwoording door het college van burgemeester en wethouders van brieven aan de gemeenteraad wordt als zodanig niet openbaar gemaakt. Dit gebeurt via de lijst van ingekomen stukken zie onder c.
Artikel 4 Anonimiseren van persoonsgegevens
In die gevallen waarin anonimiseren nodig is volgens deze gedragscode wordt aanbevolen de namen en handtekeningen te verwijderen. Voor zover het voor een goed begrip van de tekst van documenten nodig is, kunnen namen vervangen worden door neutrale termen, zoals bijvoorbeeld aanvrager, klager, (derde-) belanghebbende, reclamant. Dit sluit aan bij de anonimiseringsrichtlijnen bij publicatie van een rechterlijke beslissing op rechtspraak.nl.
Artikel 5. Van overeenkomstige toepassing op stukken ingediend door raadsfracties
Bepalingen in de gedragsregels zijn van overeenkomstige toepassing op stukken die door de
raadsleden/raadsfracties worden ingediend. Een voorbeeld is het initiatiefvoorstel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-52683.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.