Gemeenteblad van Zoetermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2020, 51968 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2020, 51968 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoetermeer houdende regels omtrent afvalwater (Afvalwaterakkoord Zoetermeer 2019)
“Het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (HHSK), Hoogheemraadschap van Rijnland ( HHvR ), Hoogheemraadschap Delfland (HHD) en de gemeente Zoetermeer geven invulling aan de volgende gezamenlijke doelstelling voor het afvalwatersysteem, rekening houdend met de bindende afspraken gemaakt in het nationaal bestuursakkoord Water (BAW):
Het op een duurzame en doelmatige manier inzamelen, transporteren en zuiveren van het afvalwater tegen de laagste maatschappelijke kosten.
Met het afvalwaterakkoord dat nu voorligt tussen 3 Hoogheemraadschappen en de gemeente Zoetermeer worden bestaande vergunningen en afspraken over het afvalwater samengebracht in een dynamisch document.
Het voorstel behelst geen financiële consequenties.”.
Het college van burgemeester en wethouders van Zoetermeer heeft op 7 januari 2020 besloten:
Dit besluit treedt in werking een dag na bekendmaking. Het afvalwaterakkoord treedt in werking op de dag na ondertekening door de laatste partij van dit akkoord.
Ondertekening, Zoetermeer 7 januari 2020
AFVALWATERAKKOORD ZOETERMEER 2019
‘Samen duurzaam en doelmatig afvalwater inzamelen,
de gemeente Zoetermeer, hier op grond van artikel 171 van de gemeentewet rechtsgeldig vertegenwoordigd door de wethouder, mevrouw J.W. Groeneveld, die handelt ter uitvoering van het collegebesluit van ………. -2019, met nummer …………...., hierna te noemen "Zoetermeer"
het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, hier door volmacht van de dijkgraaf op grond van artikel 95 van de Waterschapswet rechtsgeldig vertegenwoordigd door de hoogheemraad, de heer M.C. van der Spek, die handelt ter uitvoering van het besluit van het dagelijks bestuur van
..…….. -2019 op het voorstel met nummer …..………, hierna te noemen "HHSK"
het Hoogheemraadschap van Rijnland, hier door volmacht van de dijkgraaf op grond van artikel 95 van de Waterschapswet rechtsgeldig vertegenwoordigd door de hoogheemraad, mevrouw T.O. Fierens, die handelt ter uitvoering van het besluit van het dagelijks bestuur van ………. -2019 op het voorstel met nummer ………….., hierna te noemen "HHvR"
het Hoogheemraadschap van Delfland, hier door volmacht van de dijkgraaf op grond van artikel 95 van de Waterschapswet rechtsgeldig vertegenwoordigd door de hoogheemraad, de heer R. Egas, die handelt ter uitvoering van het besluit van dijkgraaf en hoogheemraden van …..….. -2019 op het voorstel met nummer ….………., hierna te noemen "HHD".
HHSK, HHvR, HHD en Zoetermeer geven invulling aan de volgende gezamenlijke doelstelling voor het afvalwatersysteem, rekening houdend met de bindende afspraken gemaakt in het nationaal bestuursakkoord Water (BAW):
Het op een duurzame en doelmatige manier inzamelen, transporteren en zuiveren van het afvalwater tegen de laagste maatschappelijke kosten.
Deze overeenkomst wordt door vier partijen gesloten omdat Zoetermeer, HHSK, HHvR en HHD via het afvalwatersysteem aan elkaar zijn verbonden (zie ook figuur 1). Zoetermeer zamelt afvalwater in van inwoners en bedrijven en transporteert via het rioolstelsel afvalwater uit de beheersgebieden van HHvR en HHSK richting riooleindgemaal Meerzicht. HHvR transporteert het afvalwater vandaaruit naar het transportstelsel van HHD, die het afvalwaterwater zuivert.
Belangrijk doel van een afvalwaterakkoord is om zo veel mogelijk afspraken samen te brengen in één document. Het is geen statisch document: nieuwe afspraken worden aan dit document toegevoegd. Achterhaalde afspraken kunnen er te zijner tijd weer worden uitgehaald. Zo blijft dit document het platform waar alle lopende afspraken in samenkomen.
Dit afvalwaterakkoord (AWA) heeft betrekking op:
Inhoudelijk reikt het AWA tot de activiteiten die van invloed zijn op het functioneren van het afvalwatersysteem: inrichting, beheer en onderhoud, inclusief –waar nodig- afspraken over grondwater en hemelwater, en over toezicht en handhaving van de aangeslotenen op het afvalwatersysteem. Voor het afvalwater van buiten het grondgebied van Zoetermeer is dit beperkt tot de hoeveelheid en kwaliteit van het afvalwater, aangezien daar ook andere gemeenten bij betrokken zijn.
Van aansluitvergunning tot afvalwaterakkoord
Vroeger was het gebruikelijk dat voorschriften tussen de gemeente en het waterschap over de hoeveelheid en samenstelling van het afvalwater werden vastgelegd in een aansluitvergunning. Tegenwoordig maken we afspraken en leggen die vast in overeenkomsten. De inhoud en strekking van deze afspraken is wel vergelijkbaar met die van de vroegere aansluitvergunning; o.a. het vastleggen van de afvalwaterhoeveelheden en het beschermen van (de werking van) de zuiveringstechnische werken. De uitvoering hiervan wordt echter veel meer gezien als een gezamenlijke opdracht en niet meer, zoals in de aansluitvergunning, als een eenzijdig bij de gemeente neergelegde en afdwingbare opdracht.
De aansluitvergunning van Zoetermeer (HHvR 08.29792 /V45847 d.d. 29 december 2008) is in 2017 van rechtswege vervallen. Over riooleindgemaal Aventurijnweg staan de afspraken al in het Afvalwaterakkoord tussen Lansingerland, Zuidplas, HHSK en HHD (kenmerk 2015.01332, 13 maart 2015).
1. FUNCTIONEREN VAN HET AFVALWATERSYSTEEM
1.1 Verwerkingscapaciteit afvalwatersysteem
Het gaat in dit AWA om het afvalwatersysteem wat aangesloten is op riooleindgemaal Meerzicht, zie bijlage 2: Systeemstructuur. Het afvalwatersysteem van Meerzicht vormt onderdeel van het zeer grote afvalwatersysteem van de AWZI Harnaschpolder. De afgesproken hydraulische capaciteit van de verschillende riooleindgemalen binnen de reikwijdte van dit AWA staat in tabel 1. De maximaal beschikbare capaciteit voor riooleindgemaal Meerzicht is afhankelijk van de andere riooleindgemalen die op hetzelfde moment afvalwater richting AWZI Harnaschpolder transporteren. Op dit moment is de theoretische ruimte op AWZI Harnaschpolder voor riooleindgemaal Meerzicht 3760 m3/h. In de lopende optimalisatiestudie voor het afvalwatersysteem (zie 3.4), kunnen hoeveelheden heroverwogen worden. Financiële afspraken over grensoverschrijdend afvalwater zijn vastgelegd in een separate samenwerkingsovereenkomst tussen de drie waterschappen onderling (zie 4.2.4).
Tabel 1: afgesproken hoeveelheden
Zoetermeer heeft in nagenoeg de gehele gemeente gescheiden riolering. Gescheiden stelsels zijn gunstig voor de doelstellingen van dit afvalwaterakkoord, omdat er daardoor geen ‘schoon’ hemelwater naar de AWZI wordt afgevoerd. Dit betekent dat pieken in de neerslag niet zorgen voor een vermindering van het zuiveringsrendement en dat de capaciteit niet hoeft te worden afgestemd op een grote hoeveelheid hemelwater.
Nutricia loost sinds 2017 niet- voorgezuiverd afvalwater op riooleindgemaal Rokkeveenseweg, de vervuilingsgraad is daarmee gestegen tot 25.000 v.e. Het debiet is door interne optimalisaties gedaald tot 750.000 m3/jaar.
Zoetermeer heeft de wens om tussen 2018 en 2028 10.000-15.000 woningen te bouwen op o.a. oude bedrijventerreinen.
1.2 Kwaliteit aangeleverd afvalwater op AWZI
Overeenkomstig artikel 10.33 van de Wet milieubeheer hebben de gemeenteraad of burgemeester en wethouders de zorg voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater dat vrijkomt binnen het grondgebied van de gemeente gelegen percelen. De Wet milieubeheer en daarbij behorende algemene regels bepalen onder meer dat het ontstaan van afvalwater wordt beperkt en de verontreiniging van afvalwater wordt voorkomen of beperkt. Deze regels zijn mede bedoeld om een goede werking van de AWZI te garanderen.
Om schade op de AWZI en in andere delen van het afvalwaterstelsel te voorkomen heeft HHD kennis nodig over lozingen die schade kunnen veroorzaken (onder andere afvalwater van WKO’s en (zuivel)fabrikanten). Dit vanwege de eventuele gevolgen voor de doelmatige werking van de zuiveringstechnische werken. Op Harnaschpolder wordt de kwaliteit en kwantiteit van het influent daarom gemeten.
Het vooraf op de hoogte brengen door Zoetermeer (bevoegd gezag voor de lozingen op het gemeentelijk rioleringssysteem) en de Omgevingsdienst Haaglanden ODH (door Zoetermeer gemandateerd) biedt bovendien gelegenheid voor gecoördineerde actie, bijvoorbeeld door middel van samenwerking bij de inspectie.
Advies plichtige indirecte lozingen voor HHSK en HHvR zijn per definitie advies plichtig bij HHD. HHD hanteert voor advies hierover de beleidsnota ‘Bevordering doelmatige werking zuiveringstechnische werken van Delfland’.
1.3 Optimaliseren afvalwatersysteem
Het rioolstelsel van Zoetermeer is al behoorlijk optimaal, omdat hemelwater hoofdzakelijk gescheiden van het afvalwater afstroomt naar oppervlaktewater. Daarnaast heeft de gemeente een optimalisatie door systeemsturing ingevoerd, Daarbij schakelen de gemeentelijke gemalen op tijd af om de berging in het stelsel optimaal te benutten. Er ligt nog een kans bij het riooleindgemaal Benthuizen van HHvR, die niet in de systeemsturing meedraait maar wel uitkomt in het gemeentelijk rioolstelsel.
De verkenning van de organisatorische optimalisatie door riooleindgemaal Meerzicht in eigendom over te dragen van HHvR naar HHD, heeft geleid tot de conclusie dat het gemaal in eigendom van Rijnland blijft.
In 2019 is OAS Harnaschpolder opgestart, één van de optimalisatiedoelen is de afvoer naar de AWZI zoveel mogelijk beperken. Er moet nog duidelijk worden of dat ook wat voor de hydraulische capaciteit van riooleindgemaal Meerzicht gaat betekenen.
Onder rioolvreemd water verstaan we water dat in het riool zit, maar er niet thuishoort en waar in het ontwerp van het rioolstelsel en de rioolgemalen geen rekening mee is gehouden. Uit eigen onderzoek door Zoetermeer is gebleken dat aanbod van rioolvreemd water in Zoetermeer beperkt is.
De regels voor de lozing van afvalwater zijn opgenomen in het Besluit lozen buiten inrichtingen (Blbi)en het Activiteitenbesluit. Het Activiteitenbesluit regelt onder meer de lozingen van hemelwater en grondwater vanuit bedrijven en inrichtingen. Zoetermeer heeft in haar GRP 2016-2020 aangegeven dat drainage nagenoeg altijd naar oppervlaktewater wordt afgevoerd.
2. EMISSIES OP HET WATERSYSTEEM
Zoetermeer heeft slechts 3 gemengde overstorten. De emissie vanuit het rioolstelsel voldoet aan de nationale en internationale regelgeving (Rijnverdrag).
De partijen streven gezamenlijk naar een watersysteem met ecologisch gezond water. De doelstellingen voor de waterkwaliteit in de gemeente Zoetermeer zijn vastgelegd in het Waterplan Zoetermeer. De ambities (normen) en maatregelen voor de waterkwaliteit zijn verankerd in de plannen voor de Kaderichtlijn water (KRW). De KRW heeft als doel dat álle wateren uiterlijk in 2027 een goede chemische en ecologische toestand hebben.
De komende jaren zullen in het beheersgebied van HHSK vanuit een integrale aanpak haalbare maatregelen voor de ecologische waterkwaliteit in beeld worden gebracht. Eventuele rioleringsplannen moeten aansluiten bij de (ecologische) watersysteemanalyses van HHSK.
2.2 Lozingen afvalwater buitengebied
Buiten de bebouwde kom zamelt Zoetermeer het afvalwater in met het huidige stelsel van drukriolering. Met uitzondering van 5 percelen, waar de eigenaar verantwoordelijk is voor de lozing vanuit een particuliere septic-tank. Lozingen uit voorzieningen voor de individuele behandeling van afvalwater kunnen in sommige gevallen een probleem opleveren om de gewenste waterkwaliteit te halen. De partijen staan in dergelijke gevallen een bronoplossing voor. HHvR en HHSK nemen daarom op zulke locaties geen watersysteemmaatregelen, zoals het inlaten van water en doorspoelen van een watergang.
Zoetermeer heeft naar aanleiding van een doelmatigheidsafweging besloten, dat bij nieuwbouw moet worden aangesloten op het dichtstbijzijnde riool. De gemeente regelt de aansluiting op het bestaande riool: de aanleg van de drukleiding tot het perceel van de aanvrager en de plaatsing van een drukrioolunit. De kosten hiervan zijn voor de aanvrager van de rioolaansluiting.
2.3 Zorgplicht en preventieve maatregelen hemelwaterafvoer
Het water uit de hemelwaterstelsels van Zoetermeer kan verontreinigingen bevatten. Als blijkt dat de verontreiniging het behalen van een gezonde waterkwaliteit in de weg staat, kunnen zuiverende voorzieningen zoals natuurlijkvriendelijke oevers, lavakoffers of bermbodempassages een mogelijke invulling van de zorgplicht zijn.
Alle reguliere werkzaamheden in het rioolstelsel van Zoetermeer die impact kunnen hebben op het normaal functioneren van het afvalwatersysteem worden minimaal 5 werkdagen voorafgaand aan de werkzaamheden, gemeld aan HHSK, HHvR, HHD en DSBV. Hieronder vallen in ieder geval: reinigingswerkzaamheden in de rioolgemalen, geplande onderhoudswerkzaamheden waardoor er tijdelijk geen afvalwater geloosd kan worden of juist een grotere vuillast naar de AWZI vervoerd wordt, voorzien stilzetten rioolgemaal, etc.
Spoedwerkzaamheden worden gemeld zo snel als mogelijk is. Als het om spoedwerkzaamheden gaat wordt een overleg gevoerd tussen Stadsbeheer/consignatiedienst Stadsbeheer/-storingsdienst Vastgoedbedrijf van Zoetermeer, de CRK van HHSK en de Service Telefoon Centrale van HHvR, HHD en DSBV. Zie voor contactgegevens bijlage 3.
In de calamiteitenplannen van HHSK, HHD en HHvR staat de werkwijze bij calamiteiten beschreven en hoe de calamiteitenorganisatie in werking treedt. In de bijbehorende ‘calamiteitenbestrijdingsplannen afvalwatersystemen’ van de waterschappen worden verschillende incidenten en calamiteiten verder uitgewerkt en worden de mogelijk te nemen maatregelen beschreven. Er wordt niet specifiek ingegaan op de riolering, riool(eind)gemalen, persleidingen en zuiveringsprocessen.
Zoetermeer gaat een rioolincidentenplan opstellen. In een rioolincidentenplan staat de gemeentelijke noodprocedure voor incidenten waarbij de riolering betrokken is om de schadelijke gevolgen van deze incidenten te minimaliseren.
In het verzorgingsgebied van riooleindgemaal Meerzicht zijn, bij een incident in het afvalwatersysteem, al gauw meerdere partijen betrokken om de benodigde maatregelen te nemen. Daarom streven de partijen naar aansluiting van de ‘calamiteitenbestrijdingsplannen afvalwatersystemen’ en het rioolincidentenplan door gezamenlijk een bestrijdingsplan op te stellen.
3.4 Samenwerking in planvorming
In het kader van de afspraken van het Bestuursakkoord Water, participeren Zoetermeer en HHD in het samenwerkingsverband Netwerk Afvalwaterketen Delfland. HHSK is agendalid.
Planvorming wordt onder andere opgenomen in het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en optimalisatiestudies van de afvalwaterketen (OAS’en). HHD heeft voor de AWZI een basiszuiveringplan (BZP).
3.5 Monitoring en gegevensbeheer
Zoetermeer heeft een vrijwel volledig overzicht van rioleringsgegevens in een digitaal bestand (Geofysia). Enkele kleine onderdelen ontbreken nog. Zoetermeer heeft een integraal beheersysteem waar de riolering deel van uitmaakt. HHSK, HHvR, HHD en Zoetermeer streven zoveel mogelijk naar het optimaal uitwisselbaar maken van gegevens.
Regelmatig bestuurlijk contact wordt georganiseerd in het kader van de verschillende samenwerkingsverbanden. In het kader van de afspraken van het bestuursakkoord Water, participeren Zoetermeer en HHD bijvoorbeeld in het samenwerkingsverband Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD). HHSK, HHvR en Zoetermeer treffen elkaar bij overleggen omtrent het waterplan, etc.
Ambtelijk komen de partijen ieder jaar bij elkaar om de stand van zaken en nieuwe ontwikkelingen door te nemen.
zij, waar nodig, in het ambtelijk voortgangsoverleg afspreken hoe de communicatie over het afvalwatersysteem met burger, bedrijfsleven, hogere overheden en kennisinstellingen in te richten. Aandachtspunten hierbij zijn de communicatiedoelen, de rol- en kostenverdeling, de voorgenomen communicatieactiviteiten, de evaluatie van de effectiviteit van communicatie en de afstemming van de communicatie met andere plannen zoals de wateragenda.
4. BEKOSTIGING AFVALWATERKETEN
In de praktijk wordt de verantwoordelijkheid voor het afvalwater op verschillende plekken overgedragen van de ene naar de andere overheid. Hieronder worden de overnamepunten die binnen dit afvalwaterakkoord van belang zijn benoemd. Een overnamepunt is het punt waar de zorgplicht van de ene overheid ophoudt en die van de andere overheid begint.
Het riooleindgemaal Aventurijnweg en de persleiding naar rioolgemaal Rokkeveenseweg zijn eigendom van HHSK. Het rioolgemaal Rokkeveenseweg is eigendom van Zoetermeer. Het overnamepunt tussen HHSK en Zoetermeer ligt bij de afsluiter in de persleiding nabij rioolgemaal Rokkeveenseweg (zie figuur 2. De afsluiter is van de gemeente Zoetermeer.
Figuur 2: overnamepunt Aventurijnweg
Het riooleindgemaal Benthuizen en de persleiding die aansluit op het vuilwaterriool van Zoetermeer is eigendom van HHvR. Het overnamepunt tussen HHvR en Zoetermeer is de lozingsput van Zoetermeer in het vuilwaterriool in het noordelijke deel van de Edisonstraat, zie figuur 3.
Figuur 3: overnamepunt Benthuizen
Het riooleindgemaal Meerzicht is eigendom van HHvR. De rioolgemalen Rokkeveenseweg, Geelgroenlaan, Reginazang en A. Schweitzerlaan en de persleidingen naar Meerzicht zijn eigendom van Zoetermeer. De ontvangstkelder van riooleindgemaal Meerzicht is het overnamepunt, zie figuur 4.
Figuur 4: overnamepunt Meerzicht
Het oude riooleindgemaal Oostergo van HHvR doet nog dienst als noodgemaal. Bij dit gemaal ligt een noodberging van 750 m3 die in eigendom is van Zoetermeer. De ontvangstkelder van riooleindgemaal Oostergo is, in het geval dat de noodvoorzieningen ingezet worden, het overnamepunt.
Het transportstelsel tussen het riooleindgemaal Meerzicht en de grens met HHD is in beheer en eigendom van HHvR. Het afvalwatertransportstelsel vanaf de grens tussen HHD en HHvR tot en met AWZI Harnaschpolder is in het beheer van Delfluent Services b.v. (DSBV) en in eigendom van HHD. In de noordelijke leiding zit ter hoogte van de grens een afsluiter van HHvR die het overnamepunt markeert, zie figuur 5. Het overnamepunt van de zuidelijke leiding bevindt zich op de grens van HHD en HHvR, zie figuur 6.
Figuur 5: overnamepunt noordelijke persleiding richting AWZI Harnaschpolder
Figuur 6: overnamepunt zuidelijke persleiding richting AWZI Harnaschpolder
Het rioolgemaal Noordhove en de drukriolering die van 23 panden het afvalwater inzamelt in de kern Gelderswoude van gemeente Zoeterwoude is eigendom van Zoeterwoude. Zoeterwoude transporteert het afvalwater naar het rioolstelsel van Zoetermeer. Het overnamepunt van het afvalwater van de kern Gelderswoude ligt op de grens van Zoetermeer en Zoeterwoude, zie figuur 7.
Figuur 7: overnamepunt Gelderswoude
De riolering in de Roeleveenseweg is eigendom van gemeente Zoetermeer, daarna gaat het afvalwater via het rioolstelsel van gemeente Den Haag verder naar AWZI Harnaschpolder. Het overnamepunt tussen Zoetermeer en Den Haag is het T-stuk in de Roeleveenseweg, zie figuur 8.
Doordat de verantwoordelijkheid voor het afvalwater steeds wisselt en partijen gebruik maken van elkaars gemalen en leidingen zijn er allerlei kostenverrekeningen tussen de partijen. Er zijn algemene verrekeningen en specifieke verrekeningen per gemaal.
De partijen spreken af spreken af dat,
HHSK richting Zoetermeer bestaande afspraken over kostenverdeelsleutels handhaaft. Deze maken onderdeel uit van dit afvalwaterakkoord. De afspraken voor riooleindgemaal Rokkeveenseweg staan in HHSK 2011.03557, D&H 26 april 2011 en voor riooleindgemaal Meerzicht in HHSK 2011.07566, D&H 6 september 2011.
4.2.1 Riooleindgemaal Rokkeveenseweg
De beheers- en investeringskosten van rioolgemaal Rokkeveenseweg worden gedragen door Zoetermeer (82,44 %) en HHSK (17,56 %) volgens de nota Toebes (2009.03209, D&H 7 april 2009).
De percentages zijn gebaseerd op de afgesproken ontwerpcapaciteit bij de aanleg van het nieuwe riooleindgemaal Rokkeveenseweg in 2008. Zoetermeer geeft in haar GRP aan wat de jaarlijks verwachte kosten van dit riooleindgemaal zijn.
4.2.2 Riooleindgemaal Meerzicht
De realisatie van het riooleindgemaal Meerzicht heeft HHvR in samenwerking met Zoetermeer, HHSK en HHD opgepakt. Hieruit is een kostenverdeling gekomen, zowel voor de investering als voor beheer en onderhoud. In 2016 is overleg tussen HHSK en Zoetermeer geweest om de verrekening van de realisatie van het riooleindgemaal af te ronden en onderlinge percentages voor de toekomst vast te leggen. Afgesproken is dat HHvR in de verdere toekomst het Zoetermeerse kostenaandeel via HHSK verrekend. HHvR brengt 24,6% van de totale kosten in rekening bij HHSK. HHSK brengt 35,8 % van de door HHvR gefactureerde kosten (= 8,8% van totaal) in rekening bij Zoetermeer.
De percentages zijn als volgt 1 :
De afspraken over de verrekening van de kosten voor het transport naar AWZI Harnaschpolder en het op opvoerhoogte brengen van het afvalwater door riooleindgemaal Meerzicht staan in de ‘Overeenkomst kostenverdeling gemaal Meerzicht’ tussen HHD en HHvR, die in 2011 ingegaan is. De tekst van deze overeenkomst staat in bijlage 5.
4.2.3 Riooleindgemaal Benthuizen
HHvR en Zoetermeer spreken af dat,
Zoetermeer jaarlijks rioolheffing berekent aan Rijnland op basis van de gemeten hoeveelheid afvalwater wat riooleindgemaal Benthuizen het jaar ervoor geloosd heeft op het gemeentelijk rioolstelsel. Dit is in lijn met de bijzondere voorwaarden uit de oorspronkelijke vergunning voor de afvalwatertransportleiding van Benthuizen naar Zoetermeer (HHvR 17.026448, 14 november 1978).
4.2.4 Grensoverschrijdend afvalwater (GOA)
Afspraken over de verrekening van de kosten voor het zuiveren van grensoverschrijdend afvalwater tussen HHD, HHvR en HHSK zijn in januari 2019 vastgelegd in een separate samenwerkingsovereenkomst voor de periode 2019-2028 (kenmerk HHvR 18.143908). In artikel 3.5 van de samenwerkingsovereenkomst staat dat er wordt uitgegaan van een maximale hoeveelheid van 185.000 v.e. en/of een maximaal benodigde hydraulische capaciteit van 3760 m3/h op AWZI Harnaschpolder.
Voor de verrekening van de kosten van het zuiveren van het afvalwater van Nutricia hebben de drie waterschappen in mei 2017 een overeenkomst gesloten (kenmerk HHSK 2017.05031).
5.3 Beëindiging of wijziging van het afvalwaterakkoord
Dit akkoord kan per 1 januari van ieder jaar middels een schriftelijk verzoek tot beëindiging vóór 1 juli in het jaar ervoor en de schriftelijke instemming van de andere partijen vóór 31 december in het jaar ervoor, worden beëindigd, indien instandhouding van het akkoord door één van de partijen niet langer als gewenst of noodzakelijk wordt gezien. Opzegging van dit akkoord ontslaat de partijen niet van verplichtingen omtrent de afname van afvalwater en bekostiging van de afvalwaterketen. De overige partijen treden in overleg over de vraag of en hoe zij het akkoord voortzetten. Opzegging binnen twee jaren na ondertekenen is niet mogelijk.
Voortschrijdend inzicht, nieuwe wetgeving of bijzondere ontwikkelingen kunnen aanleiding geven bij één van de partijen tot voorstellen om het afvalwaterakkoord inhoudelijk te wijzigen of aan te vullen. Voor wijziging of uitbreiding van het akkoord treden de partijen op schriftelijk verzoek van die partij in overleg, waarbij zo nodig de gemaakte afspraken worden aangepast of uitgebreid. De nieuwe afspraken worden vastgelegd in een door alle partijen ondertekende overeenkomst.
Bestaande afspraken blijven onverminderd van kracht. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan de afspraken die Zoetermeer en HHD binnen het kader van het samenwerkingsverband Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD) maken en de afspraken op het vlak van grensoverschrijdend afvalwater tussen de waterschappen (zie 4.2.4).
Bij een geschil komt de initiatiefnemer met een voorstel voor een oplossing. Partijen treden hierover in overleg. Als dit niet tot een oplossing leidt, wordt een onafhankelijk mediator gevraagd te bemiddelen. In een uiterste geval wordt de zaak voor bindend advies voorgelegd aan de Provincie Zuid-Holland, als de toezichthouder van gemeente en waterschappen;
Aldus overeengekomen en in viervoud opgemaakt en ondertekend,
Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Hoogheemraad M.C. van der Spek
Hoogheemraadschap van Delfland
Aansluitvergunning Een vergunning/toestemming van het hoogheemraadschap om het gemeentelijke rioleringsstelsel aan te sluiten op een zuivering technisch werk van het hoogheemraadschap.
Afvalwaterakkoord Schriftelijk vastgelegde en bestuurlijk ondertekende afspraken tussen Zoetermeer en hoogheemraadschappen, die betrekking hebben op (onderdelen van) riolering en/of AWZI of daaraan gerelateerd zijn.
Afvalwatersysteem Systeem voor de inzameling, transport en zuivering van stedelijk afvalwater.
Afvalwaterketen de waterketen ten behoeve van de inzameling, transport en zuivering van afvalwater.
Afvalwaterprognose Inschatting van de in de toekomst te verwachten hoeveelheden afvalwater die getransporteerd moet worden naar en gezuiverd op de AWZI.
AWZI Afvalwaterzuiveringsinstallatie, waar het ingezamelde afvalwater wordt gezuiverd en geloosd op het oppervlaktewater.
Beheersysteem Een digitaal systeem dat op handzame en overzichtelijke wijze de meest essentiële, actuele informatie omtrent het afvalwatersysteem vastlegt.
Dwa Droogweerafvoer is de afvoer van afvalwater van huishoudens en bedrijven. Dwa bestaat vrijwel volledig uit vuil water.
DSBV Delfluent Services b.v. Private beheerder AWZI Harnaschpolder en beheerder transportstelsel naar Harnaschpolder
Grensoverschrijdend afvalwater Afvalwater dat uit het verzorgingsgebied van een hoogheemraadschap dat door een ander naburig hoogheemraadschap wordt gezuiverd
Hwa of rwa Hemelwaterafvoer/regenweerafvoer is de afvoer van schoon overtollig hemelwater.
Monitoringsysteem Systeem waarbij aan de hand van meet- en analyseresultaten de effecten van het gevoerde rioleringsbeleid systematisch opgevolgd en in kaart gebracht kunnen worden (bijvoorbeeld het voldoen aan emissie-eisen of debietafspraken). Aan de hand van deze gegevens kan het beleid worden geëvalueerd en zo nodig worden bijgestuurd
OAS Optimalisatie Afvalwater Studies. Een integrale analyse van het samenhangend geheel van riolering en AWZI, gericht op het genereren van voorstellen om het gehele stelsel te optimaliseren.
Overnamepunt Locatie waar de verantwoordelijkheid voor het afvalwater overgaat van de ene op de andere partij.
Overstort Een overstort is een (nood)uitlaat van een gemengd rioolstelsel op oppervlaktewater. Overstorten treden in werking als de capaciteit van het rioolstelsel onvoldoende is om alle neerslag te verwerken.
Pompovercapaciteit De theoretische capaciteit van rioolgemalen bestemd voor de afvoer van hemelwater.
Riool(eind)gemaal Een gemaal dat rioolwater en evt. hemelwater via persleidingen direct of indirect naar de AWZI pompt. Een riooleindgemaal is meestal het laatste rioolgemaal voor de AWZI, maar kan ook het laatste gemaal zijn voor de grens van het waterschap, als de AWZI niet binnen het eigen beheersgebied valt.
Rioolvreemd water Water in een rioleringssysteem dat eigenlijk niet via het riool afgevoerd behoord te worden. Het gaat hierbij om lekkage, grond- en oppervlaktewater.
Stedelijk afvalwater Afvalwater dat bestaat uit huishoudelijk afvalwater of een mengsel daarvan met bedrijfsafvalwater, afvloeiend hemelwater, grondwater of ander afvalwater
Transportstelsel Ook transportsysteem, afvalwatertransportsysteem of ATS. Een geheel van persleidingen en rioolgemalen dat het afvalwater transporteert naar de AWZI.
Waterketen De waterketen betreft menselijk gebruik van water. Hierbij wordt water uit het watersysteem onttrokken (waterwinning) en gedistribueerd onder de gebruikers (drinkwater). Na gebruik wordt het afvalwater ingezameld en getransporteerd (riolering), gezuiverd (AWZI) en weer geloosd op oppervlaktewater (watersysteem).
Watersysteem Het watersysteem is het natuurlijke systeem van water in onze leefomgeving. Het omvat de oppervlaktewateren (beken, rivieren, meren, etc.) en het grondwater (het ondiepe of freatische grondwater en het diepe grondwater).
Klachten en meldingensysteem HHSK
telefoon: 010 45 37 200 (24/7)
010 45 37 356 (klachten en meldingen)
E-mail: info@hhsk.nl (normale omstandigheden)
calamiteiten@hhsk.nl (buitengewone omstandigheden)
Klachten en meldingensysteem HHvR
spoedeisende meldingen: 071-3063535 (24/7))
digitale meldingen: www.rijnland.net/uw-loket/meldpunt
Klachten en meldingensysteem HHD
Peter van Mulbregt (QA-officer)
telefoon: 015-2195000 / 06-53532669
E-mail: pvanmulbregt@delfluent-services.nl
Klachten en meldingen Zoetermeer
BIJLAGE 4. CONCEPT AGENDA JAARLIJKS BESTUURLIJK - EN AMBTELIJK OVERLEG
BIJLAGE 5. KOSTENVERDELING TRANSPORT AFVALWATER VANAF GEMAAL MEERZICHT
HET HOOGHEEMRAADSCHAP VAN RIJNLAND
HET HOOGHEEMRAADSCHAP VAN DELFLAND
Kostenverdeling gemaal Meerzicht
Het Hoogheemraadschap van Rijnland,
gevestigd te Leiden, ten deze vertegenwoordigd door de heer G.J. Doornbos, dijkgraaf van het hoogheemraadschap van Rijnland, ter uitvoering van het besluit van de Verenigde Vergadering van 27 februari 2013;
Het Hoogheemraadschap van Delfland,
gevestigd te Delft, ten deze vertegenwoordigd door de heer mr. M.A.P. van Haersma Buma, dijkgraaf van het hoogheemraadschap van Delfland, ter uitvoering van het besluit van de Verenigde Vergadering van 20 december 2012;
gezamenlijk verder aan te duiden als: partijen;
dat het afvalwater uit de gemeente Zoetermeer, van de kern Benthuizen (gemeente Rijnwoude) en van een gedeelte van de kern Bleiswijk (gemeente Lansingerland, beheergebied van het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard), hierna gezamenlijk te noemen ‘de regio Zoetermeer’ via rioolgemaal Zoetermeer-Meerzicht (hierna het Gemaal) wordt afgevoerd via een persleiding naar de zuivering Harnaschpolder in het beheergebied van Delfland.
dat partijen het transporteren en zuiveren van afvalwater afkomstig uit Zoetermeer hebben geregeld in een overeenkomst, voorzien van het in de voetregel aangegeven kenmerk NS21/U(nieuw)/26.11.1987 en de datering (Delft) 9 mei 1988 (hierna: “Overeenkomst 1988”), dat de verkoop regelt van Rijnland aan Delfland van het binnen het beheergebied van Delfland gelegen deel van de rioolwatertransportleiding Zoetermeer-Den Haag en de kostenverdeling regelt voor het opvoeren van het afvalwater van gemaal Meerzicht tot aan de afvalwaterzuivering (AWZI) Houtrust;
dat de verdeelsleutel voor de verdeling van de (transport)kosten over de parijen (volgens artikel C.2.g. van de Overeenkomst 1988) moet worden aangepast als gevolg van het feit dat het aanleverniveau op AWZI Harnaschpolder is veranderd ten opzichte van het aanleverniveau op AWZI Houtrust en bovendien de verhouding in de persleidingweerstanden op de afzonderlijke beheergebieden is veranderd door aanleg van een tweede persleiding;
dat Delfland, Rijnland en Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard in januari 2007 een overeenkomst (kenmerk 593474) hebben gesloten voor de periode 2008 t/m 2017 met betrekking tot de kostenverrekening voor het zuiveren van grensoverschrijdend afvalwater, aangevoerd via gemaal Meerzicht uit de regio van Zoetermeer vanuit de beheersgebieden van Rijnland en Schieland, op AWZI Harnaschpolder.
dat Delfland, Rijnland, Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard en de gemeente Zoetermeer in 2010 een samenwerkingsovereenkomst hebben gesloten (kenmerk 10.17064) voor de realisatie van de nieuwbouw van een afvalwatertransportgemaal, waarbij voor de verrekening van de realisatie kosten voor een nieuw afvalwatertransportgemaal, de gedeeltelijke sloop van het bestaande gemaal (gemaal Oostergo) en de ombouw van het resterende deel van het gemaal een (nieuwe) kostenverdeelsleutel is gehanteerd.
Delfland zal het afvalwater, dat wordt aangevoerd door middel van het Rijnlandse hoofdrioolgemaal Meerzicht, gelegen in de gemeente Zoetermeer, en dat afkomstig is uit de gemeente Zoetermeer, de kern Benthuizen (gemeente Rijnwoude) en een gedeelte van de kern Bleiswijk (gemeente Lansingerland) - behoudens overmacht - onbelemmerd blijven ontvangen.
Delfland levert elk kalenderjaar een procentuele bijdrage ter hoogte van 50,71% in de kosten van het opvoeren van het afvalwater van lozingsniveau - zijnde NAP - tot het zuiveringsniveau, waarbij rekening wordt gehouden met de in de rioolwatertransportleiding tussen de landscheiding Rijnland/Delfland en de AWZI Harnaschpolder ontstane weerstand bij maximale pompdebieten (4.000 m3/uur).
Het rentebestanddeel van de kapitaallasten, als bedoeld onder 3.1.a, wordt berekend over de boekwaarde van de investeringen aan het begin van elk kalenderjaar. Voor zover de investeringen betrekking hebben op de oorspronkelijke stichtingskosten (nieuwbouw 2011) wordt daarbij de bij de oplevering geldende financieringsrente gehanteerd.
Bij investeringen als gevolg van herstel, uitbreiding, wijziging of vervanging van bouwkundige gedeelten en/of mechanisch/elektrotechnische installaties van de gemalen, wordt onder werkelijke totale bouwkosten verstaan het totaal van de aanneemsom en alle aan de bouw direct toe te rekenen kosten, vermeerderd met een opslag wegens bestuur en administratie en met een bedrag wegens renteverlies tijdens de bouw.
Het percentage van de rente is gelijk aan de gemiddelde rente van langlopende leningen, die door de Waterschapsbank in de betreffende tijdvakken aan waterschappen zijn verstrekt. Dit percentage is tevens van toepassing op het rentebestanddeel van de kapitaallasten die uit de investeringskosten voortvloeien.
Voor zover door derden (rijk, provincie e.a.) mede subsidies worden verleend in de kosten van herstel, uitbreiding, wijziging of vervanging, worden deze daarop in mindering gebracht. De afschrijvingstermijnen van de investeringskosten wegens herstel, uitbreiding, wijziging of vervanging worden door Rijnland, na overleg met Delfland, vastgesteld.
De bepaling van de hoogte van de onder 3.1.b. bedoelde kostencomponenten vindt vooraf plaats door vaststelling van een vast percentage over de vaste lasten door de verenigde vergadering van Rijnland van de jaarrekening over het betreffende dienstjaar. De aldus verkregen kosten worden, met uitzondering van de kosten van energie c.a., vermeerderd met een opslag van 10% wegens directie en administratie.
Artikel 5. Toepasselijk recht en geschillen
Indien partijen over de berekening van de bijdrage uit hoofde van deze overeenkomst een verschil van inzicht hebben dan treden partijen in overleg. Partijen zullen eventuele geschillen die voortvloeien uit de Overeenkomst onderwerpen aan arbitrage. Daartoe zal een arbitragecommissie worden geformeerd, waarbij iedere Partij één arbiter benoemt, en beide arbiters gezamenlijk een derde arbiter benoemen. De voorzitter van de arbitragecommissie is een jurist. De commissie zal naar recht en redelijkheid een advies uitbrengen, dat partijen als bindend zullen opvolgen.
Artikel 6. Inwerkingtreding en geldigheidsduur
Artikel 7. Onvoorziene omstandigheden
Indien de omstandigheden waaronder deze Overeenkomst is gesloten, onvoorzien zodanige wijzigingen ondergaan dat van partijen of één van de partijen in redelijkheid niet meer gevergd kan worden dat deze de Overeenkomst ongewijzigd geheel of gedeeltelijk nakomt of deze Overeenkomst niet meer kan nakomen, heeft de meest gerede partij het recht van de andere partij(en) te verlangen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of beëindigd.
Artikel 8. Beëindiging Overeenkomst 1988
Deze overeenkomst treedt in de plaats van de door partijen ondertekende overeenkomst, voorzien van het in de voetregel aangegeven kenmerk NS21/U(nieuw)/26.11.1987 en de datering (Delft) 9 mei 1988 (hierna: “Overeenkomst 1988”), zulks met dien verstande:
dat de Overeenkomst 1988, in zoverre het de onderdelen B, C en D van die overeenkomst betreft, wordt beëindigd met ingang van de datum waarop deze vervangende overeenkomst in werking treedt. Eventueel op de beëindigingsdatum van de Overeenkomst 1988 bestaande verplichtingen worden op voet van de bepalingen van de Overeenkomst 1988 nagekomen en afgehandeld, als waren deze bepalingen nog van kracht.
Deze overeenkomst wordt door partijen aangehaald als: Overeenkomst kostenverdeling gemaal Meerzicht.
Aldus overeengekomen en in duplo getekend:
Namens Hoogheemraadschap van Rijnland
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-51968.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.