Gemeenteblad van Olst-Wijhe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2020, 51308 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2020, 51308 | Beleidsregels |
Beleidsregels voor aanvragen om te wonen in panden in het kernwinkelgebied van Olst gemeente Olst-Wijhe
Hoofdstuk 1 Inleiding, kader en doel
De gemeenteraad heeft op 10 juli 2017 de ‘Detailhandelsvisie 2017-2021’ vastgesteld. Deze visie is gericht op de ambitie om vitale kernwinkelgebieden te behouden en waar mogelijk te versterken. Er wordt gestreefd naar een aantrekkelijk en compact kernwinkelgebied met voordelen als gemak, overzichtelijkheid en beperking van verkeersbewegingen in het winkelgebied. De Detailhandelsvisie geldt voor het kernwinkelgebied van zowel Wijhe als Olst. Het kernwinkelgebied van Olst wordt weergeven op de afbeelding hiernaast.
Afbeelding 1: Kernwinkelgebied Olst, Detailhandelsvisie 2017-2021 Gemeente Olst-Wijhe
Er wordt inmiddels iets meer dan twee jaar gewerkt met de Detailhandelsvisie 2017-2021. Het college van burgemeester en wethouders ontvangt steeds meer aanvragen waarin wordt gevraagd om, in afwijking van het bestemmingsplan, medewerking te verlenen aan bewoning van (leegstaande) panden in het kernwinkelgebied. Door economische en maatschappelijke ontwikkelingen is de noodzaak ontstaan om na te denken over in welke richting het kernwinkelgebied zich de komen jaren zou moeten ontwikkelen, waarbij het uitgangspunt een compact en aantrekkelijk kernwinkelgebied is. Deze beleidsregels zijn een uitwerking van de Detailhandelsvisie 2017-2021 en Centrumvisie Olst.
Hoofdstuk 2 Wonen in het kernwinkelgebied van Olst
2.1 Analyse huidig bestemmingsplan
Op grond van het huidige bestemmingsplan ‘Olst’ mag er op de begane grond van panden met de bestemming ‘Centrum’ niet worden gewoond. Wonen op de verdiepingen is wel toegestaan. In bestaande woningen mag ook worden gewoond. Er is sprake van een bestaande woning als een pand legaal in gebruik was als woning bij het van kracht worden van het bestemmingsplan ‘Olst’. In bijlage 1 bij deze beleidsregel zijn de bestemmingen weergegeven op basis waarvan het nu niet is toegestaan om panden met deze bestemming te gebruiken als woning (voor zover het de begane grond betreft). De bestemming ‘Gemengd’ is hierop echter een uitzondering.
2.2 Aanvragen voor afwijken van het bestemmingsplan
De laatste jaren ontvangt het college steeds meer verzoeken om panden in het kernwinkelgebied van Olst te mogen gebruiken als woning. Aan de hand de beleidsregels voor aanvragen om te wonen in panden in het kernwinkelgebied van Olst wordt een helder en duidelijk kader geboden voor de afhandeling van deze aanvragen. De beleidsregels sluiten aan bij de Detailhandelsvisie 2017-2021 en de Centrumvisie Olst en geven nadere invulling aan deze visies.
Deze beleidsregels hebben betrekking op aanvragen omgevingsvergunning voor het in afwijking van het bestemmingsplan gebruiken van de begane grond van panden in het kernwinkelgebied van Olst.
Burgemeester en wethouders zijn het bevoegd gezag om medewerking te verlenen aan dergelijke aanvragen op basis van artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 2° van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).
2.4 Beleidsregels voor afhandelen aanvragen
Met de vaststelling van deze beleidsregels wijst het college van Burgemeester en Wethouders gebieden aan in het kernwinkelgebied van Olst, waarbinnen zij bij aanvragen omgevingsvergunning onder voorwaarden willen afwijken van het bestemmingsplan om op de begane grond te mogen wonen (transformatie naar wonen). Deze gebieden zijn weergegeven op de als bijlage 2 bij deze beleidsregels behorende kaart. De aangewezen gebieden bevinden zich aan de randen van het kernwinkelgebied. Deze gebieden zijn aangewezen op grond van de Detailhandelsvisie 2017-2021. De visie streeft naar een compact en aantrekkelijk kernwinkelgebied. Door aan de randen het kernwinkelgebied te laten ‘inkrimpen’ wordt dit streven tot uitvoer gebracht.
2.5 Voorwaarden voor verlenen medewerking
Het streven naar een aantrekkelijk kernwinkelgebied is het doel/een van de doelstellingen van zowel de Detailhandelsvisie 2017-2021 als de Nota Ruimtelijke Kwaliteit ‘De kunst van het verleiden’. Een aantrekkelijk kernwinkelgebied heeft behalve een divers en gevarieerd winkelaanbod ook een aantrekkelijke fysieke uitstraling. De fysieke uitstraling c.q. kenmerken van panden spelen een belangrijke rol bij het beeld van het kernwinkelgebied. Dit geldt met name voor panden die de entrées vormen tot het kernwinkelgebied. Deze panden vormen het ‘gezicht’ van het kernwinkelgebied en moeten uitnodigen. Panden in het kernwinkelgebied kenmerken zich door hun gevelpartijen met bijvoorbeeld etalages en/of bijzondere reclame-uitingen. Deze fysieke kenmerken van panden dienen zoveel mogelijk behouden te worden en waar mogelijk versterkt om zo een bijdrage te leveren aan het aantrekkelijk houden van het kernwinkelgebied.
Het versterken van de uitstraling van de entrées past ook binnen de doelstelling van de Centrumvisie Olst. In de Centrumvisie Olst wordt gestuurd op het creëren van een twee-polenstructuur in het centrum van Olst. De polen die hier worden bedoeld zijn de gebieden rond de supermarkt in de Hendrik Droststraat en de supermarkt aan het Aletta Jacobsplein. Deze afbakening komt overeen met de afbakening die in deze beleidsnota wordt voorgesteld, waarbij de grens om medewerking te verlenen ook bij deze supermarkten ligt. De Centrumvisie ziet toe op het versterken van de fysieke kwaliteiten van het kernwinkelgebied ter hoogte van de polen. Deze beleidsnota sluit aan op deze visie.
Wij willen daarom alleen medewerking verlenen aan de omzetting naar wonen, als de fysieke kenmerken van het pand, die bijdragen aan de sfeer van het kernwinkelgebied, behouden blijven en waar mogelijk worden versterkt. De omvorming van panden mag in geen geval leiden tot een verslechtering van de fysieke kenmerken van deze panden, waardoor het algehele beeld van het kernwinkelgebied zou verslechteren.
Met de vaststelling van deze beleidsregels bepalen burgemeester en wethouders dat zij voor de aanvragen waarop deze beleidsregels van toepassing zijn, aanvullende voorwaarden kan stellen aan de beeldkwaliteit van het pand waarop de aanvraag betrekking heeft, voor zover het college dat nodig acht voor de aantrekkelijkheid van het kernwinkelgebied. Burgemeester en wethouders laten zich hierbij adviseren door de adviseur ruimtelijke kwaliteit van Het Oversticht, die ook adviseert over de welstandstoets op grond van de Nota Ruimtelijke Kwaliteit ‘De kunst van het verleiden’.
Medewerking wordt overigens alleen verleend, wanneer er vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening geen belemmeringen zijn, bijvoorbeeld op gebied van bedrijf- en milieuzonering, geur, geluid, parkeren en overige van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
Burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe,
de secretaris
drs. D.L.W. (Dries) Zielhuis
de burgemeester
A.G.J. (Ton) Strien
Bijlage 1 Geldende bestemmingen in het kernwinkelgebied van Olst
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-51308.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.