Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent het prostitutiebeleid

Inleiding

Gewenste actualisatie huidig beleid

In de gemeente Alkmaar zijn een aantal vergunningen voor seksbedrijven verleend. Onder andere voor een bordeel een seksbioscoop maar ook voor raamprostitutie. Deze omvang is gebruikelijk voor een gemeente van de grootte van Alkmaar. Het voorgaande beleid is van 2016 en heeft na ontwikkeling van wet en andere regelgeving een update nodig. Met deze actualisatie is het beleid in lijn gebracht met de aanstaande nieuwe wetgeving.

Lokale visie

De gemeente Alkmaar streeft naar een veilige en beheersbare lokale seksbranche. In dat kader staan een drietal aandachtspunten centraal in dit nieuwe beleid:

  • 1.

    Een beheersbare vergunde sector en tegengaan van onvergunde prostitutie;

  • 2.

    Tegengaan misstanden en mensenhandel in de seksbranche;

  • 3.

    Versterken van de positie van de prostituee.

Bovengenoemde aandachtspunten worden in de volgende hoofdstukken nader toegelicht.

Landelijke ontwikkelingen

De gemeente Alkmaar heeft ervoor gekozen vooruitlopend op de Wet regulering sekswerk (hierna: Wrs) het prostitutiebeleid aan te passen. Het is nog onduidelijk wanneer en of de nieuwe wet ook daadwerkelijk in werking zal treden. Hoe dan ook is het op gemeentelijk niveau noodzakelijk maatregelen te treffen.

 

Het voorstel voor de Wrs is in oktober 2019 aangeboden in de Tweede Kamer. Er komt een uniforme vergunningplicht voor alle prostituees en exploitanten om de seksbranche te reguleren en misstanden tegen te gaan. Onder andere wordt in het wetsvoorstel de minimum leeftijd voor prostituees aangepast van 18 naar 21 jaar en wordt er een uniform vergunningstelsel voor gemeenten geïntroduceerd.

Aandachtspunten beleid

1. Een beheersbare vergunde sector

De seksbranche is kwetsbaar voor misstanden, zoals mensenhandel (uitbuiting), overtredingen en slechte arbeidsomstandigheden. Misstanden kunnen zowel in de vergunde branche als in het illegale circuit plaatsvinden. Er wordt gebruik gemaakt van een eenduidig vergunningenstelsel. Tegen misstanden en overtredingen wordt opgetreden volgens het toezicht- en handhavingsbeleid.

2. Tegengaan van misstanden en mensenhandel in de seksbranche

Het is moeilijk om zicht te krijgen op de aard en omvang van de onvergunde branche. Onvergunde prostitutie betreft alle vormen van prostitutie zonder vergunning van de burgemeester. Bij de opsporing van onvergunde activiteiten wordt nauw samengewerkt met de betrokken ketenpartners. Dit is cruciaal voor het bestrijden van missstanden en het bieden van hulp aan prostituees waar dat gewenst is.

Regionale samenwerking op het thema Mensenhandel

Op 11 april 2019 hebben de stuurgroep Programma Aanpak Ondermijning en de V10 de aftrap gegeven aan de meerjarige activiteiten op het gebied van Veiligheid en Ondermijning in de eenheid Noord-Holland. In het Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2019-2022 zijn vier thema’s geprioriteerd waaronder de aanpak van criminaliteit met een ondermijnend effect op de samenleving. In het Programma Aanpak Ondermijning is uitbuiting een deelproject.

 

In het deelproject Uitbuiting wordt o.a. aandacht besteed aan seksuele uitbuiting. Het eenheidsgebied Noord-Holland wordt gekenmerkt door een grote vergunde prostitutiesector. Dit heeft een aanzuigende werking op niet-vergunde prostitutie, waaronder thuisprostitutie.

De omvang van de niet-vergunde prostitutie en de seksuele uitbuiting in Noord-Holland is echter niet goed in beeld en ook de signalering blijft achter. Het regionale project Uitbuiting richt zich daarom op:

  • -

    Het versterken van bewustwording van seksuele uitbuiting en verbeteren werkproces binnengekomen signalen;

  • -

    Regionale monitoring van aard, omvang en aanbod sekswerk;

  • -

    Het inrichten van (regionale) integrale prostitutiecontroles, waarin de gemeenten de regierol weer zullen overnemen van de politie.

3. Versterken van de positie van de prostituee

Op verschillende manieren wordt ingezet op verbetering van de positie van de prostituee en de weerbaarheid van de prostituee, voornamelijk op het gebied van zorg, hulpverlening en versterken arbeidspositie. Voorbeelden van manieren om dit te bereiken zijn specialistische hulp en onderzoek, advies en informatie over seksuele gezondheid, maatschappelijk welzijn en arbeidspositie. Dit geldt zowel voor de prostituees in de legale branche als in het illegale circuit. Meer weerbaarheid leidt tot vergroting van assertiviteit en zelfbewustzijn van de prostituees. Het leidt tevens tot betere zelfzorg en tot veiliger gedrag.

 

Door de hoge mobiliteit van de prostituees en de anonimiteit van de branche, is het lastig voor (overheids)instanties om in contact te komen en te blijven met prostituees. Dit betreft vooral prostituees die in de illegale prostitutie of in de escort werkzaam zijn. Contact met prostituees in het gezondheidsspreekuur en op locatie is allereerst van belang voor zowel lichamelijk als psychisch welzijn. Te denken valt daarbij aan controle op hygiëne, eventuele misstanden signaleren en informatie verstrekken over rechten en plichten van de prostituee. Het gaat daarnaast bij alle contactmomenten ook om informatieverstrekking, voorlichting en advies en opvang van slachtoffers jeugdprostitutie en mensenhandel.

Sinds 2010 is er in Alkmaar het Prostitutiezorgcentrum (PZC) waar de GGD zich primair richt op de gezondheid van prostituees. Prostitutie maatschappelijk werk wordt door Mee & de Wering aangeboden voor ondersteuning op andere domeinen. In het PZC worden prostituees uit de gehele GGD-regio ondersteund.

Regeling uitstapprogramma`s prostituees

Een prostituee die uit de prostitutie wil stappen, moet de kans krijgen te stoppen. Bij het stoppen met werken in de prostitutie loopt de prostituee echter vaak tegen praktische problemen aan, zoals het verlies van inkomen, de leefstijl en het sociale netwerk in de seksbranche, psychische of verslavingsproblemen, huisvesting, verblijfstatus, taalachterstand en gebrek aan werkervaring buiten de prostitutie.

Wanneer een prostituee met dergelijke problemen te maken krijgt en geen begeleiding krijgt bij het uitstappen, is de kans op terugkeer in de prostitutie groot. Hierbij spelen de ketenpartners van het PZC een verbindende rol bij het vinden van werk, opleiding of dagbesteding buiten de prostitutie. Met behulp van subsidie uit het landelijke RUPS programma (Regeling Uitstapprogramma's Prostituees) worden de uitstapprogramma’s doorontwikkeld met bijzondere aandacht voor prostituees die hun diensten via internet aanbieden.

Vergunningensystematiek Gemeente Alkmaar

 

Voor de seksbranche in Alkmaar geldt voor alle seksbedrijven een vergunningplicht die is vastgelegd in de Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv). Een vergunningplicht is relevant voor een beheersbare seksbranche en het creëren van een barrières tegen misstanden en mensenhandel. Tevens speelt de vergunningplicht een belangrijke rol bij het beschermen van het woon- en leefklimaat.

Definiëring van begrippen.

Er wordt aangesloten bij de begrippen uit de Apv om eenduidigheid te bevorderen.

 

In één vergunning kunnen meerdere activiteiten per seksbedrijf worden opgenomen. Bijvoorbeeld een seksbedrijf waar een ruimte is waar gelegenheid wordt gegeven tot prostitutie en een ruimte waar een peepshow wordt gegeven. Bij de aanvraag dient aangegeven te worden om welke activiteiten het gaat.

Toetsingscriteria vergunningaanvraag

Een aanvraag voor een vergunning voor een seksbedrijf wordt getoetst aan geldende wet- en regelgeving. Voor de beoordeling van een vergunningaanvraag voor een nieuwe locatie of uitbreiding van een bestaand seksbedrijf gelden criteria zoals opgenomen in de Apv.

Wanneer er sprake is van een bij het seksbedrijf behorende seksinrichting gelden ook criteria voor de locatie en het pand. Er is sprake van een seksinrichting als er een voor publiek toegankelijke besloten ruimte is. Bij een seksclub of seksbioscoop komen bijvoorbeeld bezoekers naar het seksbedrijf, maar bij een escortbedrijf is dat niet het geval.

Het bedrijfsplan dat onderdeel is van de aanvraag wordt bij de beoordeling van de vergunningaanvraag door de gemeente getoetst. De GGD adviseert over de passages die gaan over de gezondheid van prostituees en klanten.

Beleidsregel verdeling schaarse vergunningen

Op de Achterdam kunnen voor ten hoogste 69 werkruimten vergunning worden verleend. De exploitatievergunning voor een seksbedrijf aan de Achterdam is hiermee een schaarse vergunning. Voor een eerlijke verdeling van de beschikbare ruimtes is de beleidsregel verdeling schaarse vergunningen voor de exploitatie van een seksbedrijf vastgesteld.

Kennismakingsgesprek

Wanneer een ondernemer concrete plannen heeft om een aanvraag voor een nieuw seksbedrijf in te dienen, reeds een aanvraag heeft gedaan of verzoekt om algemene informatie, kan op verzoek van de ondernemer of gemeente een kennismakingsgesprek plaatsvinden. In het gesprek wordt de ondernemer geïnformeerd over de procedure van de vergunningaanvraag. Tevens worden relevante wet- en regelgeving en specifieke aandachtspunten, die het werken in deze branche vragen, besproken.

Toets Wet Bibob

Bij een nieuwe vergunningaanvraag, verlenging, overname of bij een signaal van een van de RIEC (Regionaal Informatie en Expertisecentrum) partners kan op basis van Wet Bibob bekeken of de vergunning mogelijk wordt gebruikt om strafbare feiten te plegen of geld wit te wassen. In de beleidslijn Bibob van de gemeente Alkmaar is opgenomen voor welke vergunningaanvragen Bibob van toepassing is.

Geldigheidsduur

De exploitatievergunning voor een seksbedrijf is, op grond van artikel 3:5, zevende lid, van de Apv geldig voor de duur van maximaal drie jaar. Alkmaar heeft bewust gekozen voor de geldigheidsduur van maximaal drie jaar in verband met de kwetsbaarheid van de seksbranche. De gemeente wil samen met de regio laten zien dat misstanden zoals mensenhandel en slechte arbeidsomstandigheden actief worden bestreden. Het driejaarlijkse controlemoment dient -naast de toezicht- en controleactiviteiten - als terugkerend ijkpunt voor een schone en veilige branche.

Prostitutie aan huis

Ook thuisprostitutie valt onder het begrip seksbedrijf en is daarmee vergunningplichtig op grond van de Apv. Echter vanuit ruimtelijk oogpunt bestaat er geen bereidheid om een vergunning te verlenen voor thuisprostitutie.

Openingstijden

Voor de openingstijden van de raamprostitutie wordt aangesloten bij de bepalingen uit de Apv. Daarin is bepaald dat het verboden is seksinrichtingen geopend te hebben en daarin bezoekers of prostituees toe te laten of te laten verblijven dagelijks tussen 01.00 uur en 07.00 uur, tenzij bij vergunning anders is bepaald.

 

De clubs hebben een sluitingsuur van 04.00 uur. Dit tijdstip is gerechtvaardigd door het besloten en discrete karakter van deze clubs. In beide gevallen duurt de sluitingstijd tenminste tot 07.00 uur.

Voor seksbioscopen wordt aangesloten bij de Winkeltijdenwet gezien deze ook een vorm van detailhandel aanbieden/of voor overige seksinrichtingen bepaald de burgemeester een passend sluitingsuur.

Bedrijfsplan

In het bedrijfsplan beschrijft de exploitant welke maatregelen hij treft om te waarborgen dat er goed hygiëne en werkomstandigheden zijn én om te voorkomen dat er slachtoffers van mensenhandel werkzaam zijn. het bedrijfsplan bestaat in ieder geval uit een omschrijving van de maatregelen die worden getroffen op het gebied van:

  • Hygiëne;

  • Bescherming van de gezondheid, de veiligheid en het zelfbeschikkingsrecht van de prostituees;

  • Bescherming van de gezondheid van de klanten;

  • Voorkoming van strafbare feiten.

Het bedrijfsplan is vereist op grond van artikel 3:4 van de Apv en wordt verder geregeld in de Nadere regels prostitutie. In het bedrijfsplan moeten exploitanten uitwerken hoe zij de maatregelen concreet gaan vormgeven in hun bedrijfsvoering. Het bedrijfsplan wordt bij de vergunningaanvraag getoetst. Wanneer het bedrijfsplan niet aan de vereisten voldoet wordt de vergunning geweigerd. Indien een exploitant zich niet houdt aan de in het bedrijfsplan opgenomen maatregelen, leidt dit tot handhaving

Adverteren

Vergunninghouders zijn verplicht om in advertenties voor het seksbedrijf het nummer van de vergunning en het telefoonnummer dat wordt gebruikt, zoals dat is opgenomen in de vergunning te vermelden. De toezichthouder als bedoeld in artikel 6:2 van de Apv kan aan de hand van deze gegevens achterhalen in welke gemeente de vergunning is afgegeven en contact opnemen met het desbetreffende bedrijf of gemeente indien nodig.

Leeftijdsverhoging

Verbetering van de positie van de prostituee betekent ook dat de leeftijd van prostituees is

verhoogd naar 21 jaar.

 

De verhoging van de minimumleeftijd is ingevoerd om de volgende redenen:

  • prostituees in de leeftijd van 18 tot 21 jaar zijn minder weerbaar en minder goed in staat een weloverwogen keuze te maken om al dan niet in de seksbranche te werken;

  • de kwetsbaarheid van jonge vrouwen en mannen waardoor zij moeilijker voor zichzelf opkomen in de omgang met klanten en exploitanten;

  • veelal zijn slachtoffers van misstanden relatief jonge mannen en vrouwen;

  • personen van 21 jaar hebben meer kans op een startkwalificatie (afgeronde opleiding) waardoor zij een alternatief hebben voor het werken als prostituee.

Toezicht en handhaving

 

 

In dit hoofdstuk wordt beschreven op welke wijze toezicht en handhaving wordt uitgevoerd. Dit is een noodzakelijke voorwaarde om de uitgangspunten van dit beleid te waarborgen;

  • Een beheersbare vergunde sector

  • Tegengaan van misstanden en mensenhandel in de seksbranche

  • Versterken van de positie van de prostituee

Bij de toezicht en handhaving op het gebied van prostitutie, seksbranche en aanverwante zaken zijn meerdere disciplines betrokken, zoals de gemeentelijke toezichthouders, de politie, het Openbaar Ministerie, belastingdienst en de GGD. Het houden van toezicht vindt plaats vanuit ieders eigen bevoegdheden en eigen aandachtsveld. Integrale aanpak en samenwerking is hierbij voor een effectieve aanpak van misstanden, overtredingen en het versterken van de positie van de prostituee een vereiste.

 

Bij de controle van de seksbranche krijgt het bestaan van ernstige misstanden, zoals de aanwezigheid van minderjarige prostituees of signalen van mensenhandel veel aandacht. Strafrechtelijke opsporing en vervolging van deze misdrijven hebben hoge prioriteit bij politie en Openbaar Ministerie. Bij (vermoedens van) ernstige misdrijven, zoals de misdrijven genoemd in artikel 273f en 248b van het Wetboek van Strafrecht (mensenhandel/gedwongen prostitutie en jeugdprostitutie) starten het Openbaar Ministerie en de politie altijd een opsporingsonderzoek en gaan waar mogelijk over tot vervolging. De burgemeester wordt door het OM of de politie geïnformeerd, wanneer een seksbedrijf in verband wordt gebracht met dergelijke misdrijven. Exploitanten van seksbedrijven zijn verantwoordelijk om dergelijke misstanden in hun seksbedrijf te voorkomen. In deze gevallen kan parallel aan het strafrechtelijk onderzoek bestuursrechtelijk worden opgetreden. De burgemeester wordt door het Openbaar Ministerie of de politie eveneens geïnformeerd wanneer in de gemeente misstanden zijn vastgesteld, zoals jeugdprostitutie en vormen van georganiseerde/bedrijfsmatige prostitutie zoals vanuit woningen, bedrijfslocaties, recreatieparken of hotels.

 

Het afdwingen van de naleving van regelgeving binnen de seksbranche en de illegale prostitutie vindt in beginsel plaats door bestuurlijke handhaving. Indien bestuurlijke handhaving niet leidt tot de gewenste regulering, zoals beoogd in dit handhavingsbeleid, is mogelijk ruimte voor de toepassing van strafrechtelijke bevoegdheden.

 

In het handhavingsarrangement staat de systematiek beschreven die de burgemeester als uitgangspunt hanteert voor het opleggen van een bestuurlijke sanctie bij overtreding van de vergunningvoorschriften of andere regelgeving.

Handhavingsarrangement Prostitutie, seksbranche en aanverwante zaken

 

Dit handhavingsarrangement geldt voor zowel de vergunde seksbedrijven als illegale prostitutie. Voor de verschillende soorten activiteiten die seksbedrijven kunnen uitoefenen zijn specifieke wet- en regelgeving van toepassing.

 

Om duidelijk te maken welke regels voor welke activiteiten gelden zijn vier handhavingskaders opgesteld:

 

Handhavingskaders

 

Activiteit

  • A.

    Algemeen Handhavingskader

Geldig voor alle seksbedrijven 

  • B.

    Handhavingskader locatie gebonden seksbedrijven

Aanvullen voor prostitutiebedrijven, seksuele handeling voor een ander en erotisch-pornografische vertoning 

  • C.

    Handhavingskader prostitutiebedrijven

Aanvullen voor prostitutie- en escortbedrijven 

  • D.

    Handhavingskader illegale prostitutie

Het aanbieden van prostitutie zonder benodigde vergunning 

 

In de Apv zijn omstandigheden opgenomen die kunnen leiden tot het schorsen of intrekken van een vergunning. Bij een aantal van deze omstandigheden wordt direct de vergunning ingetrokken. Tevens zijn er overtredingen die ertoe kunnen leiden dan de vergunning kan worden ingetrokken of geschorst. Deze zogenaamde kan-bepaling geeft de burgemeester beleidsvrijheid. Ter invulling van zijn beleidsvrijheid hanteert de burgemeester dit handhavingsarrangement.

Afwijkingsbevoegdheid

De stappen in het handhavingsarrangement gelden als uitgangspunt. Als de feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven, kan de burgemeester afwijken van deze uitgangspunten. Zo kan hij besluiten om een stap over te slaan en niet eerst te waarschuwen, maar meteen tot een maatregel over te gaan. De burgemeester kan ook besluiten af te zien van het treffen van een maatregel, of te volstaan met een waarschuwing. De burgemeester zal een afwijking van het handhavingskader expliciet in zijn besluit motiveren.

Verjaring

Voor het bestuurlijke traject binnen het handhavingsarrangement geldt dat een volgende stap wordt gezet in het stappenplan, wanneer binnen een jaar na een vorig incident of constatering opnieuw een incident of overtreding plaatsvindt. Een incident of overtreding blijft vijf jaar meetellen. Vindt een incident of overtreding plaats binnen vijf jaar na het vorige incident of overtreding, maar is de vorige keer langer dan een jaar geleden, dan wordt de handhavingsstap die voor dat bedrijf en die ondernemer geldt, herhaald.

A. Algemeen handhavingskader

Hieronder staan de handhavingsstappen de voor alle seksbedrijven gelden.

Overtreding / Omstandigheid

Toezichthouder

Burgemeester

 

Omstandigheden als bedoeld in artikel 3:14 lid 1 onder a t/m d van de Apv

 

1e constatering:

 

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester.

1e constatering:

 

Intrekken vergunning.

Artikel 3:8 lid a onder a:

In het seksbedrijf personen te werk zijn die nog niet de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt of slachtoffer zijn van mensenhandel.

1e constatering:

 

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester.

1e constatering:

 

Intrekken vergunning op grond van artikel 3:14 lid 2 onder b omdat de overtreding dusdanig zwaar is dat hierdoor de veiligheid van personen ernstig in het geding is.

 

Artikel 3:8 lid 1 onder b: Personen voor of bij het seksbedrijf tewerkgesteld zijn of zullen worden, die verblijven of werken in strijd met het bepaalde bij of krachtens de Vreemdelingenwet 2000 of de Wet arbeid vreemdelingen.

 

1e constatering:

 

Bestuurlijke rapportage naar de burgemeester/proces verbaal naar de burgemeester.

1e constatering:

 

Intrekken vergunning op grond van artikel 3:14 lid 2 onder b omdat de overtreding dusdanig zwaar is dat hierdoor de veiligheid van personen ernstig in het geding is.

Artikel 3:13:

De exploitant een verandering niet binnen één week gemeld heeft, waardoor zijn seksbedrijf niet langer in overeenstemming is met in de vergunning opgenomen gegevens.

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

2e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

3e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

4e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Waarschuwing

 

   

2e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste termijn van 1 maand

 

3e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste termijn van 3 maanden

 

4e constatering:

Intrekken vergunning op grond van artikel 3:14 lid 2 onder b

 

 

Overtreding / Omstandigheid

Toezichthouder

Burgemeester

 

Artikel 3:7:

Geen of onjuiste vermelding telefoonnummer en kenmerk vergunning in advertenties van seksbedrijf

 

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

2e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

3e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

4e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Waarschuwing

   

 

2e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste termijn van 1 maand

 

3e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste termijn van 3 maanden

 

4e constatering:

Intrekken vergunning op grond van artikel 3:14 lid 2 onder

b en h

 

Andere strafbare feiten zoals wapens, drugs of geweld

1e constatering:

 

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

 

Sluiting inrichting voor de vaste termijn van 6 maanden en intrekken vergunning

 

B. Handhavingskader seksinrichtingen

Dit handhavingskader geldt aanvullend op handhavingskader A voor de seksbedrijven met een seksinrichting.

 

 

Overtreding

Toezichthouder

Gemeente

Exploitatie niet conform nadere regels voor seksinrichtingen

 

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal

 

2e constatering:

Indien binnen één jaar na vorige constatering een bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

3e constatering:

Indien binnen één jaar na vorige constatering een bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Bestuurlijke waarschuwing

   

2e constatering:

Schorsen exploitatievergunning voor de vaste termijn van

3 maanden

   

 

3e constatering:

Intrekken exploitatievergunning op grond van artikel 3:14 lid 2 onder b en h

     

4e constatering:

Intrekken exploitatievergunning op grond van artikel 3:14 lid 2

Onder b en h

Artikel 3:9:

Overtreding sluitingstijden en andere overtredingen van niet-branche-specifieke voorschriften

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

2e constatering

Bestuurlijke rapportage naar de burgemeester

1e constatering:

Waarschuwing

   

 

2e constatering:

Last onder dwangsom of schorsing voor de vaste termijn van 1 week

C. Handhavingskader prostitutiebedrijven

 

Dit handhavingskader geldt aanvullend voor de prostitutiebedrijven en escortbedrijven.

 

Overtreding

Toezichthouder

Gemeente

Artikel 2:1 lid 3 onder d van de Nadere regels prostitutie Wanneer signalen van mensenhandel of andere vormen van dwang of uitbuiting niet onverwijld aan de burgemeester zijn gemeld

 

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Intrekken vergunning op grond van artikel 3:14 lid 2 onder b omdat de overtreding dusdanig zwaar is dat hierdoor de veiligheid van personen ernstig in het geding is

Artikel 3:8 lid 1 onder a

Het is de exploitant verboden een prostituee die nog niet de leeftijd van 21 jaar heeft bereikt voor of bij het bedrijf te laten werken.

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Intrekken vergunning op grond van artikel 3:14 lid 2 onder b omdat de overtreding dusdanig zwaar is dat hierdoor de veiligheid van personen ernstig in het geding is

 

Artikel 3:11 lid 1

Afwezigheid of onvoldoende toezicht exploitant of beheerder

1e constatering:

Bestuurlijke waarschuwing

 

2e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

3e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

4e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Bestuurlijke waarschuwing

 

2e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste periode van 1 maand

 

3e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste periode 3 maanden

 

4e constatering:

Intrekken vergunning op grond van artikel 3:14 lid 2 onder

b en h

Er gehandeld is in strijd met de in het bedrijfsplan beschreven maatregelen

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

2e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

3e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Schorsen vergunning 1 maand

 

   

2e constatering:

Schorsen vergunning 3 maanden

 

3e constatering:

Intrekken vergunning op grond van artikel 3:14 lid 2 onder g

 

 

Overtreding

Toezichthouder

Gemeente

Artikel 2:1 lid 3 onder b van de

Nadere regels seksinrichtingen.

Er geen deugdelijke bedrijfsadministratie is gevoerd, of niet beschikbaar is voor de toezichthouder

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

2e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

3e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

4e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Bestuurlijke waarschuwing

   

 

2e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste periode van 1 maand

 

3e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste periode 3 maanden

 

4e constatering:

Intrekken vergunning op grond van artikel 3:14 lid 2 onder

b en h

 

Artikel 2:1 lid 3 van de Nadere regels seksinrichtingen. Prostituees redelijkerwijs niet hun eigen werktijden kunnen bepalen

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

2e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

3e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Schorsen vergunning voor vaste periode van 1 maand

 

2e constatering:

Schorsen vergunning voor vaste periode 3 maanden

 

3e constatering:

Intrekken vergunning op grond van artikel3:14 lid 2 onder

b, c en g

 

Belemmeren of bemoeilijken van het toezicht op de naleving van hoofdstuk 3 in de Apv

1e constatering:

Bestuurlijke waarschuwing

   

2e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

3e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

4e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

1e constatering: Bestuurlijke waarschuwing

   

2e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste periode van 1 maand

 

3e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste periode van 3 maanden

 

4e constatering:

Intrekken vergunning op grond van artikel 3:14 lid 2 onder d

 

 

Overtreding

Toezichthouder

Gemeente

Artikel 3:7 onder c

Het is verboden in advertenties voor een seksbedrijf onveilige seks aan te bieden of te garanderen dat prostituees die voor het betreffende bedrijf werken vrij zijn van seksueel overdraagbare aandoeningen

 

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

2e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

 

3e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste periode van 1 maand

 

2e constatering:

Schorsen vergunning voor de vaste periode van 3 maanden

 

3e constatering:

Intrekken vergunning op grond van artikel3:14 lid 2 onder b omdat de overtreding dusdanig is dat hierdoor de veiligheid van personen ernstig in het geding is

D. Handhavingskader illegale prostitutie

Illegale prostitutie onttrekt zich aan elke vorm van toezicht en is daardoor kwetsbaar voor misstanden, zoals mensenhandel en uitbuiting. Er wordt dan ook bestuursrechtelijk opgetreden tegen illegale (bedrijfsmatige) prostitutie door zowel maatregelen te treffen ten aanzien van de overtreder (vaak de prostituee) als de facilitator (vaak de pandeigenaar).

Indien op bedrijfsmatige wijze prostitutie wordt aangeboden zonder benodigde vergunning dan is sprake van illegale prostitutie. Illegale prostitutie kan plaatsvinden in panden of in de openbare ruimte (straat-, raamprostitutie). Tegen illegale straat- en raamprostitutie wordt strafrechtelijk opgetreden tegen de overtreder. Wanneer bedrijfsmatige prostitutie plaatsvindt in een pand kan de bestuurlijke handhaving zich richten op het pandeigenaar of huurder, of de personen die als overtreder worden aangemerkt.

 

Maatregelen ten aanzien van de overtreder

 

Overtreding

Toezichthouder

Gemeente

Exploitatie zonder vergunning

Artikel 3.5 lid 1

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

   

2e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

   

3e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Opleggen last onder dwangsom om overtreding in de toekomst te voorkomen

 

2e constatering:

Invorderen last onder dwangsom

   

 

3e constatering: Indien van toepassing invorderen last onder dwangsom en anders herhaling van stap 1 met een hogere dwangsom

Toelichting

In Noord-Holland vindt er met grote regelmaat illegale bedrijfsmatige prostitutie plaats in woningen of bedrijfspanden. Hierbij is geconstateerd dat de prostituees vaak een beperkte tijd gebruik maken van het pand om seksuele diensten aan te bieden en vaak na een paar weken werkzaam zijn binnen een andere gemeente. Het gaat hierbij om prostituees die na een eerste constatering elders hun dienstverlening voortzetten. Omdat hierdoor vrees bestaat voor herhaling, wordt bij de eerste constatering direct een last onder dwangsom opgelegd (uiteraard is er wel ruimte voor zienswijze).

 

In die gevallen waar sprake is van recidive of de overtreder geen vaste woon- of verblijfplaats heeft, kan het Openbaar Ministerie strafrechtelijk optreden, mede met het oog op generale preventie. Er is sprake van recidive wanneer de toezichthouder de afgelopen vijf jaar al eerder de overtreder heeft geconstateerd voor de overtreding van artikel 3:5 lid 1 Apv, ook wanneer dit buiten de gemeente Alkmaar is geweest.

Maatregelen ten aanzien van openbare inrichtingen en bedrijfspanden

Overtreding

Toezichthouder

Gemeente

Exploitatie zonder vergunning

Artikel3:5 lid 1,

Artikel 3:6 lid 1 onder j

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage/proces verbaal naar de burgemeester

1e constatering:

Afhankelijk van de organisatie graad en omvang:

  • -

    Last onder bestuursdwang

    (Sluiting van de inrichting)

  • -

    Last onder dwangsom

Maatregelen ten aanzien van woningen

Overtreding

Toezichthouder

Gemeente

Exploitatie zonder vergunning

     

Artikel3:5 lid 1

1e constatering:

Bestuurlijke rapportage naar de burgemeester

 

2e constatering:

Bestuurlijke rapportage naar de burgemeester

1e constatering:

Opleggen last onder dwangsom

   

 

2e constatering

Invorderen last onder dwangsom

Toelichting

Wanneer een inrichting als bedrijfsmatig prostitutiebedrijf wordt gebruikt, wordt de inrichting niet meer feitelijk als zodanig gebruikt. In dergelijke gevallen wordt zo snel mogelijk de illegale situatie beëindigd door het opleggen van een last onder bestuursdwang aan de pandeigenaar en gebruiker, vanwege het (laten) gebruiken van de woning of het bedrijfspand in strijd met het bestemmingsplan (art 2.1, lid 1 sub c van de Wabo, zie hiervoor ook het door het college vastgestelde handhavingsprogramma). Afhankelijk van de organisatiegraad en omvang van de illegale prostitutie kan bij bedrijfspanden gekozen worden voor een last onder bestuursdwang, dan wel een last onder dwangsom. Gezien de beperktere organisatiegraad en omvang van bedrijfsmatige prostitutie vanuit woningen wordt er bij woningen in principe bestuurlijk opgetreden door het opleggen van een last onder dwangsom. Wanneer de pandeigenaar tijdens de zienswijze kan aantonen dat hijzelf door concrete maatregelen de illegale situatie heeft beëindigd (zoals het ontbinden van de huurovereenkomst en/of ontruimen van de inrichting, het bedrijfspand of de woning) en herhaling wordt voorkomen (bijvoorbeeld door aangepaste wijze van verhuur) kan van de last onder bestuursdwang of dwangsom worden afgezien.

 

Daarnaast kan in bepaalde gevallen de pandeigenaar of gebruiker als (mede)overtreder van de Apv (artikel3.5 lid 1) worden aangemerkt. In deze specifieke gevallen dient er sprake te zijn van een bewuste nauwe samenwerking tussen de pandeigenaar (of gebruiker) en de feitelijke overtreder (prostituee), waarbij zij samen de overtreding begaan. Niet noodzakelijk hierbij is dat de medepleger de overtreding in volle omvang begaat. Bijvoorbeeld het plaatsen van advertenties en het maken van afspraken voor een prostituee kan een vorm van medeplegen zijn. Of sprake is van medeplegen, zal moeten blijken uit feiten en omstandigheden.

Naar boven