Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Lopik houdende regels omtrent delegatie Werkgeverscommissie

De Raad van de gemeente Lopik;

 

gezien het voorstel van de burgemeester en de griffier d.d. 6 januari 2020;

 

gelet op de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren;

 

gelet op art. 83, eerste lid, artikel 85, de artikelen 107 t/m 107 e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

gelet op het raadsbesluit d.d. 1 februari 2011 tot het instellen van een werkgeverscommissie;

 

besluit

 

vast te stellen: het delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie 2020.

Artikel 1:  

  • 1.

    Aan de door de gemeenteraad ingestelde Werkgeverscommissie over te dragen de bevoegdheden te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomsten met de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 107 e, lid 2, Gemeentewet) en het vaststellen van het Personeelshandboek (met lokale regelingen).

  • 2.

    De Werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden laten uitvoeren door een gevolmachtigde.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lopik, gehouden op 28 januari 2020.

De plv. griffier,

M.A.M. HOOIJMAN

de voorzitter,

DR. L.J. DE GRAAF

Toelichting

 

Algemeen

  • a.

    Op grond van artikel 1 van het ‘Reglement betreffende de werkwijze van de Werkgeverscommissie Griffie’ van de gemeente Lopik, heeft deze commissie een voorbereidende taak. Uit dien hoofde kan zij het raadsvoorstel aan de raad voorleggen.

  • b.

    Ook privaatrechtelijke bevoegdheden kunnen worden overgedragen (delegatie). Ze worden in de artikelen 83 en 156 van de Gemeentewet niet uitgesloten. In artikel 107 e lid 2 van de Gemeentewet (per 1-1-2020) is ook sprake van de ‘bevoegdheid te besluiten tot’.

  • c.

    Om in werking te kunnen treden moet het delegatiebesluit worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 139 Gemeentewet (artikelen 156 lid 4 en 83 lid 3).

 

Ad lid 1

Momenteel is aan de werkgeverscommissie gedelegeerd het vaststellen en wijzigen van de arbeidsvoorwaardenregeling (o.a. de CAR-UWO). Het personeelshandboek dat in het kader van de Wnra moet worden vastgesteld is hiermee qua zwaarte van de bepalingen vergelijkbaar. De aard van de regeling is niet dermate zwaar dat geen delegatie mogelijk is (een soort nadere/aanvullende regels t.o.v. de cao Gemeenten). Het orgaan dat mag besluiten tot het aangaan van de (privaatrechtelijke) overeenkomsten, heeft ook de bevoegdheid het personeelshandboek vast te stellen.

 

Ad lid 2

Omdat het om de uitoefening van een privaatrechtelijke bevoegdheid gaat, is er niet langer sprake van mandaat (uitoefenen bestuursrechtelijke bevoegdheden), maar van volmacht. Door de verleningen van de volmacht niet te beperken tot de griffier is er ook een mogelijkheid een andere functionaris volmacht te verlenen voor bijvoorbeeld het goed keuren van declaraties. Het gaat hier om de materiële uitoefening van de privaatrechtelijke bevoegdheid binnen de gemeente Lopik als privaatrechtelijke entiteit. De vertegenwoordiging van de gemeente als privaatrechtelijke entiteit naar buiten toe geschiedt op grond van artikel 171 Gemeentewet door de burgemeester. In dat kader kan de burgemeester, nadat het materiële privaatrechtelijke besluit is genomen, bijvoorbeeld de griffier opdracht geven / volmacht verlenen tot het tekenen van de arbeidsrechtelijke overeenkomsten voor het griffiepersoneel.

 

 

Naar boven