Gemeenteblad van Noordwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordwijk | Gemeenteblad 2020, 4906 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordwijk | Gemeenteblad 2020, 4906 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordwijk houdende regels omtrent Zorgpauze (Regeling Zorgpauze Noordwijk 2020)
In deze regeling wordt verstaan onder:
De Zorgpauze heeft tot doel mantelzorgers tijdelijk te verlichten, daarmee overbelasting te voorkomen en mantelzorgers in staat te stellen de zorg langer vol te houden.
Artikel 10. Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet of onduidelijk is, beslist het college.
Het college kan in bijzondere individuele gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien toepassing daarvan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Noordwijk op 15 oktober 2019.
de secretaris,
C. Hof
de burgemeester,
J. Hermans-Vloedbeld
Toelichting op de Regeling Zorgpauze Noordwijk 2020
Artikel 2 Doel van de regeling
Het doel van de regeling is om mantelzorgers tijdelijk te verlichten. De regeling is een algemene voorziening. Dat betekent dat mantelzorgers een beroep kunnen doen op deze voorziening zonder dat er een indicatie van de benodigde zorg plaatsvindt. Indien er sprake is van een situatie waarin meer zorg nodig is dan binnen deze algemene voorziening kan worden geboden, dan kan degene die de zorg behoeft een aanvraag doen voor een maatwerkvoorziening. De Zorgpauze is niet bedoeld als vervanging van de reeds bestaande maatwerkvoorzieningen en kan daarmee ook niet als een voorliggende voorziening worden aangemerkt.
De Zorgpauze is geen open-einde regeling. Er wordt jaarlijks een budgetplafond vastgesteld waarmee het aantal toekenningen wordt gemaximeerd. De reden voor het instellen van een budgetplafond is dat de gemeente bij een onverwacht hoge vraag niet met navenant hoge uitgaven wordt geconfronteerd. Het vaststellen van het budgetplafond is een bevoegdheid van het college en vindt plaats binnen het budget voor het sociaal domein in de begroting zoals vastgesteld door de gemeenteraad.
In aanmerking komen mantelzorgers of zorgontvangers die wonen in Noordwijk. De zorg zelf kan geleverd worden in de Duin- en Bollenstreek. Onder Duin- en Bollenstreek wordt verstaan de gemeenten Hillegom, Lisse, Teylingen, Noordwijk en Katwijk. De reden voor deze beperking is het feit dat de betrokken zorgaanbieders een beperkt werkgebied hebben waarbinnen zij opereren.
In Noordwijk wonende mantelzorgers die voor iemand zorgen buiten Noordwijk komen wel in aanmerking voor de Zorgpauze, maar kunnen deze om bovengenoemde reden alleen in de Duin- en Bollenstreek inzetten.
Het doel is de mantelzorger te verlichten en deze kan zelf inschatten op welke wijze dit het beste gerealiseerd kan worden. Deze keuzevrijheid is belangrijk omdat in veel mantelzorgsituaties het uit handen geven van de zorg een obstakel kan zijn voor het inzetten van externe hulp. Zo kunnen zorgontvanger en mantelzorger er de voorkeur aan geven dat de mantelzorger helpt in de huishouding bij de zorgontvanger en dat de extra hulp in de thuissituatie van de mantelzorger wordt ingezet. Het product huishoudelijke ondersteuning kan zowel bij de mantelzorger worden geboden of bij de zorgontvanger.
De onder artikel 5 lid 1 genoemde producten worden in een vastgesteld aantal uur hulp verstrekt. Dit aantal uur is afhankelijk van de aard van het product. In de onderstaande tabel zijn de producten opgenomen met specificatie van de duur en frequentie. De vermenigvuldiging van duur en frequentie levert het totaal aantal uur per product.
Dit tegoed kan de mantelzorger naar eigen inzicht inzetten in overleg met de aanbieder naar keuze. Zo is het mogelijk de 30 uur voor ‘Samen eruit’ te benutten door 6 keer 5 uur weg te gaan, maar dit zou ook 15 keer 2 uur kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor de andere producten die in uren worden toegekend.
Aan het college wordt de bevoegdheid gegeven om wijzigingen aan te brengen in de producten. Zowel wat betreft de diversiteit en de invulling als de omvang. Met deze bevoegdheid kan het college inspelen op de behoeften van mantelzorgers zoals die uit het gebruik van de regeling naar voren zullen komen.
De regeling maximeert het aantal producten dat per kalenderjaar kan worden verstrekt tot 2. Dit mag een combinatie van producten zijn, maar ook 2 keer hetzelfde product. Het product huishoudelijke ondersteuning vormt hierop een uitzondering, zoals benoemd in lid 6b. Dit product kan maximaal 1 keer per kalenderjaar worden toegekend.
Per zorgontvanger kan slechts één mantelzorger een beroep doen op de Zorgpauze. De reden daarvoor is dat de eventuele andere mantelzorgers van die persoon ook baat hebben bij de overname van de zorg.
Voorbeelden van voorliggende voorzieningen zijn ondersteuning door een vrijwilliger, een beroep op ondersteuning vanuit de zorgverzekering. Indien er een vergelijkbare voorziening is aangevraagd kan besloten worden om geen Zorgpauze toe te kennen om daarmee dubbele verstrekking te voorkomen. Er staat hier kán omdat er ook situaties kunnen zijn waarbij het gebruik van de Zorgpauze nodig kan zijn om een periode te overbruggen.
Uit de pilot periode van de Zorgpauze is geleerd dat een toegekend product niet altijd binnen hetzelfde kalenderjaar gebruikt kan worden. Dat kan voorkomen omdat de zorg niet ingepland kan worden of er geen beroep wordt gedaan op de zorg. Om te voorkomen dat niet gebruikte zorg moet worden ingetrokken, blijkt het product (en het tegoed) ook in het volgende kalenderjaar beschikbaar voor de mantelzorger of zorgontvanger.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-4906.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.