Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2020, 47742 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2020, 47742 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam houdende nadere regels voor reclame met verlichting (Nadere regels reclame met verlichting Rotterdam 2020)
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Alle vormen van reclame waarbij gebruik gemaakt wordt van verlichtingsinstallaties.
De Richtlijn Lichthinder zoals vastgesteld door de Commissie Lichthinder van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde.
Waarden die zijn opgenomen in de Richtlijn Lichthinder van de Commissie Lichthinder van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde.
Deze nadere regels zijn van toepassing op de zones die zijn aangegeven op de kaart in bijlage 1 bij deze nadere regels.
Artikel 3 Hinder, overlast of gevaar voor de omgeving
Reclame met verlichting mag de grenswaarden voor maximaal toegestane oppervlakteluminantie en de tijdsperiode, zoals aangegeven in bijlage 2, niet overschrijden. De in bijlage 2 opgenomen bepalingen inzake frequentie-categorieën van dynamische reclame en de daarvoor geldende compensatiefactoren zijn van toepassing.
De vergunning voor het plaatsen van een reclame met verlichting kan worden geweigerd of worden ingetrokken indien het beoogde gebruik hinder of gevaar kan veroorzaken voor het veilig en doelmatig gebruik van de weg. Daarvan is in elk geval sprake indien:
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 februari 2020.
De secretaris,
V.J.M. Roozen
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad is uitgegeven op 12 februari 2020 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
GRENSWAARDEN VOOR MAXIMAAL TOEGESTANE OPPERVLAKTELUMINANTIE
De grenswaarden voor de maximaal toegestane oppervlakteluminantie van het aangestraalde of licht uitstralende deel van reclameborden en –objecten voor de omgevingszones E3 en E4 zijn vastgelegd in de hierna volgende tabel.
Hierbij wordt opgemerkt dat deze waarden gelden bij de afwezigheid van daglicht, waarbij tijdens de schemering een vloeiende overgang van de dagsituatie naar de nachtsituatie gewenst is. De reclame met verlichting dient daarom een sensor of voorziening te bevatten die ervoor zorgt dat de luminantie zich automatisch aanpast aan het omgevingslicht.
Grenswaarden maximaal toegestane oppervlakteluminantie
Alle schermen groter dan 10 m2 in zone E3 dienen tussen 23.00 uur en 07.00 uur te zijn uitgeschakeld.
TABEL B: DYNAMISCHE RECLAME-UITINGEN
Bij het beoordelen van hinder die ontstaat bij voortdurend wisselende lichtbeelden wordt als uitgangspunt gehanteerd dat de frequentie van wisselende lichtbeelden een maatgevende invloed heeft op het ervaren van hinder. De dynamiek van een reclame-uiting wordt daarom gecompenseerd door de grenswaarden van de oppervlakteluminantie te verlagen.
De frequentie categorieën voor dynamische reclame-uitingen zijn als volgt vastgesteld:
Ledscherm met slideshow zonder overgangseffect, billboard, bushok poster |
|||
Ledscherm met slideshow met overgangseffect, wegmarkering, lichtkrant |
|||
Toelichting: een frequentie van bijvoorbeeld 0,16 Hz houdt een beeldwisseling in van één maal per zes seconden en een frequentie van bijvoorbeeld 0,5 Hz één maal per twee seconden. Aan de hand van de categorieën en de verschillende omgevingszones heeft de gemeente een compensatiefactor vastgesteld. Deze factor compenseert de dynamiek van reclame-uitingen en verlaagt de grenswaarde.
Tabel: compensatiefactor C voor dynamische reclame-uitingen per frequentiecategorie en omgevingszone
Opmerking: bij een compensatiefactor van 0 is een dynamische reclame-uiting niet toegestaan en het gebruik van dynamische reclame-uitingen langs snelwegen is enkel toegestaan met frequentie f1.
De in tabel A vermelde grenswaarden worden met bovenstaande compensatiefactoren vermenigvuldigd volgens: Lcor = Lgr x C, waarbij deze begrippen het volgende inhouden:
Lcor : gecorrigeerde grenswaarde waarmee de dynamische reclame-uiting beoordeeld dient te worden
Lgr : Grenswaarde zoals vermeld in tabel A
De gemeente ontvangt regelmatig aanvragen voor het plaatsen van reclames met (digitale) verlichting aan gevels en op eigen erf met als hoofddoelstelling het commercieel exploiteren ervan. In de afgelopen jaren is een beperkt aantal vergunningen verleend voor dit soort objecten (zoals het grote digitale scherm tegenover het Centraal Station).
Bij de vaststelling van het Hoofdstuk Reclame van de Welstandsnota Rotterdam in 2006 stond het maken van reclame met verlichting (met name digitale reclames) nog in de kinderschoenen. Sedert enkele jaren stijgt het aantal aanvragen voor reclame met verlichting aan de gevel. Ook doen zich nieuwe ontwikkelingen voor bij reclames in de openbare ruimte, zoals billboards met digitale reclame. Het huidige beleid zoals vastgelegd in het hoofdstuk Reclame, bevat onvoldoende – concrete en toetsbare - criteria voor de vergunningverlening voor deze nieuwe reclamesoort, met name voor lichthinder en verkeersveiligheid.
In deel 3 van het Hoofdstuk Reclame is een aantal specifieke criteria vastgelegd voor schermen met digitale verlichting tegen de gevel:
Bij de toetsing en behandeling van aanvragen blijken de volgende criteria onvoldoende helder en transparant zijn:
Digitale schermen hebben grote impact op de uitstraling van de stad, leefomgeving (i.v.m. lichtintensiteit) en verkeersveiligheid. Er is behoefte aan duidelijke en transparante criteria en regels over lichthinder, overlast en verkeersveiligheid bij vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarom is besloten deze nadere regels vast te stellen. Deze regels gelden voor reclames op eigen erf, aan de gevel en in de openbare ruimte.
Bij het vaststellen van de bepalingen over lichtintensiteit is gebruik gemaakt van de Richtlijn Lichthinder, opgesteld door de Commissie Lichthinder van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde (NSVV). De onafhankelijk opererende NSVV beoogt een bijdrage te leveren aan een maatschappij waarin een stap is gezet in de richting van evenwicht tussen natuur, mens en techniek. De Richtlijn heeft betrekking op alle relevante aspecten zoals omgevingszonering, tijdsperioden, grenswaarden, frequentiecategorieën en eventuele correctiefactoren.
De Richtlijn Lichthinder wordt voortdurend geactualiseerd op basis van voortschrijdend inzicht, opgedane ervaringen, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen.
De Rotterdamse toepassing van de Richtlijn Lichthinder van de NSVV zal niet alleen worden gehanteerd bij de toetsing van vergunningsaanvragen, maar ook bij het sluiten van privaatrechtelijke overeenkomsten met reclame-exploitanten. Dat geldt dus voor onderwerpen zoals de etmaalindeling, de maximaal toegestane oppervlakteluminantie en de bepalingen inzake dynamische reclame-uitingen.
Reclame met verlichting langs autosnelwegen
Voor reclame langs auto(snel)wegen geldt dat de aanvrager zich tevens dient te houden aan het vigerende beleidskader Beoordeling van Objecten langs Auto(snel)wegen van Rijkswaterstaat. Een exemplaar van de vigerende versie is te vinden op www.rijksoverheid.nl.
In het kader van het verlenen van de omgevingsvergunning wordt getoetst op verkeersveiligheid en op hinder, overlast of gevaar voor de omgeving. Dat betekent dat bij de advisering ook de afdeling Mobiliteit en de DCMR Milieudienst Rijnmond als vaste adviseur betrokken zijn.
Indien het gaat om een inrichting in het kader van de Wet Milieubeheer geldt op dit moment al een zorgplicht. Onder de zorgplicht valt het voorkomen of zoveel mogelijk beperken van hinderlijke lichtverschijnselen in woon- of slaapvertrekken van woningen als gevolg van o.m. lichtinstallaties.
Inzet is de ontwikkelingen op het gebied van digitale reclame een kader te bieden. Omdat het de eerste keer is dat het instrument van Nadere Regels op dit terrein wordt ingezet, vindt evaluatie van de Nadere Regels voor reclame met verlichting plaats twee jaar na inwerkingtreding of zo veel eerder als wenselijk.
Onder reclame met verlichting wordt verstaan alle vormen van reclame waarbij gebruik gemaakt wordt van verlichtingsinstallaties. Het gaat daarbij in elk geval om reclameborden, beeldschermen, reclameteksten of –borden die verlicht zijn of worden aangestraald. Bij digitaal aangelichte reclame valt te denken aan LED-schermen, LCD-monitoren (aangelicht door LED), projectie, plasmaschermen en andere digitale technieken. Ook kan sprake zijn van neonverlichting of andere vormen van aanlichting.
Reclames met verlichting die in etalages of achter de voorgevel zijn aangebracht (dus aan de binnenkant van het winkelraam), vallen eveneens onder deze definitie.
Uitgaande van de Richtlijn Lichthinder heeft de gemeente Rotterdam een eigen zonering vastgesteld en op onderdelen toegesneden op de gewenste situatie in Rotterdam ten aanzien van het toelaten van reclame met verlichting.
De gebiedsindeling (zonering) is gekoppeld aan de bestaande gebiedsindeling zoals deze in het reclamebeleid al vastgelegd is. De plaatsing van reclames wordt in eerste instantie beoordeeld op basis van deze gebiedsindeling.
Vervolgens is voor de zonering aangesloten bij de Richtlijn Lichthinder, waarbij voor de gemeente Rotterdam de zones E3 en E4 worden gehanteerd:
Zone E3: gebieden met een gemiddelde omgevingshelderheid;
Zone E4: gebieden met een hoge omgevingshelderheid.
Bij de nadere invulling is voor Rotterdam “rust in de openbare ruimte” uitgangspunt. Voor Rotterdam mogen bij nieuwe situaties/ vergunningaanvragen alleen statische en rustig wisselende beelden getoond worden. Full motion of snel wisselende beelden worden niet meer toegestaan. In bijlage 2 zijn nadere bepalingen over de grenswaarden, de frequentie categorieën en de daarvoor geldende compensatiefactoren neergelegd.
De huidige drie gemeentelijke concessies voor reclame in de openbare ruimte worden hierbij gerespecteerd.
De lichtsterkte bij reclame met verlichting kan doorgaans op verschillende niveaus worden ingesteld. Bij het opstellen van deze nadere regels is er vanuit gegaan dat de aanvrager van de vergunning de reclame met verlichting voorziet van een automatische dimmer die het uitgestraalde licht op niveau brengt met het externe lichtniveau (omgevingslicht).
In het buitenland doen zich ontwikkelingen voor waarbij reclame met verlichting ook geluid produceert. Het college is van mening dat deze ontwikkeling geen navolging verdient, omdat er dan sprake is van hinder en overlast voor de omgeving. Om die reden zijn reclames met verlichting die ook voorzien zijn van een geluidsinstallatie en geluid produceren, zoals bijvoorbeeld muziek of stemgeluid, niet toegestaan.
In dit artikel wordt nader geconcretiseerd wanneer een reclame gevaar kan veroorzaken voor het veilig en doelmatig gebruik van de weg. Iedere vergunningaanvraag voor een reclame met verlichting zal daarom getoetst worden aan de eisen inzake verkeersveiligheid.
De gemeente sluit aan bij het beleidskader van Rijkswaterstaat, waardoor specifiek voor verlichte reclame-uitingen langs de auto(snel)wegen geldt dat deze niet parallel aan de rijrichting mogen staan (hoek mag niet kleiner zijn dan 60 graden, waarbij 90 graden gedefinieerd is als haaks op de rijrichting).
De tabellen zoals beschreven in deze bijlage zijn van toepassing. Een gedetailleerde beschrijving van de gehanteerde terminologie en systematiek is opgenomen in de Richtlijn Lichthinder van de NSVV.
In zone 3 liggen gebieden die vooral een woonfunctie hebben en daardoor de nodige omgevingsrust gewenst is. Om deze reden is voor zone E3 ook vastgesteld dat voor schermen die 10 m2 of groter zijn in de tijdsperiode tussen 23.00 uur en 07.00 uur de reclame met verlichting volledig dient te zijn uitgeschakeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-47742.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.