Gemeenteblad van Oosterhout
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oosterhout | Gemeenteblad 2020, 46084 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oosterhout | Gemeenteblad 2020, 46084 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van Oosterhout van 11 februari 2020 tot vaststelling van het "Reglement Burgerlijke Stand 2020 van de gemeente Oosterhout”
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in de gemeentelijke dienst is, maar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, 2e en 3e lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De door het college te benoemen ambtenaren van de burgerlijke stand en de te benoemen buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken alle wettige huwelijken en partnerschapsregistraties en maken daarbij geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.
Artikel 4 Voorwaarden voor een babs voor één huwelijk
Er wordt onderscheid gemaakt tussen de babs die in dienst is bij een andere gemeente (en daarom reeds beëdigd is) die eenmalig een huwelijk in Oosterhout sluit en een babs die niet in dienst is bij een gemeente en niet beëdigd is. De voorwaarden die gelden bij het inzetten van een beëdigde babs die in dienst is bij een andere gemeente, zijn:
Het college kan locaties buiten het stadhuis aanwijzen waar huwelijken mogen worden voltrokken en partnerschapsregistratie worden aangegaan. Bij deze aanwijzing dient de locatie te voldoen aan de voorwaarden zoals neergelegd in artikel 6. Als vaste externe locaties zijn door het college de volgende locaties aangewezen:
Daarbij bestaat de mogelijkheid tot aanwijzing van een locatie voor één dag binnen de gemeente Oosterhout.
Artikel 6 Voorwaarden voor aanwijzing van een locatie tot stadhuis
Artikel 8 Teruggaaf leges bij annulering huwelijk of geregistreerd partnerschap
Indien een voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van reeds betaalde legeskosten minus de administratieve kosten zoals vastgelegd in de legesverordening. Het verzoek om teruggaaf moet worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering van het huwelijk.
Artikel 9 Leiding van de dienst
De teamleider Burgerzaken is belast met de algehele leiding van het bureau van de burgerlijke stand en met de dagelijkse bedrijfsvoering.
Het bureau is gesloten als de in artikel 10, lid 1, sub a, vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Toelichting op het Reglement Burgerlijke Stand 2020 van de gemeente Oosterhout
Het Reglement Burgerlijke Stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Voorts heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als stadhuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. Daarnaast stelt het reglement voorwaarden aan de benoemingen van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555).
Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement.
Artikel 2. (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In artikel 2 wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd kunnen worden. De gemeente Oosterhout kan een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is benoemd en welke benoeming (en beëdiging) niet is verlopen, benoemen voor een eenmalige voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een partnerschap in een huwelijk.
Ook kunnen derden, op verzoek van het bruidspaar of de geregistreerde partners, voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschip in een huwelijk tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden.
Artikel 4. Voorwaarden voor een babs voor één huwelijk
Voorheen waren de voorwaarden die de gemeente Oosterhout stelde aan een zelfgekozen babs neergelegd in een apart collegebesluit. Voor de overzichtelijkheid zijn de voorwaarden nu opgenomen in het reglement. De voorwaarden waren en zijn nog steeds gebaseerd op een werkwijze die goede kwaliteit van huwelijksvoltrekkingen bewerkstelligt. Het sluiten van verbintenissen is een belangrijke en officiële taak waarvoor een babs de verantwoordelijkheid draagt. Bij een zelfgekozen babs is extra werk gemoeid (informatie- en kennismakingsgesprek, benoeming, indien nodig een beëdiging regelen, indien van toepassing het doornemen van de toespraak, het inplannen van assistentie) hetgeen in de legestarieven is verwerkt.
Bij ieder huwelijk is een assisterende rol weggelegd voor een gastvrouw/bode: onder meer voor het zorgdragen voor het mee- en terugbrengen van de documenten en de toga. Bij een babs die geen, of naar het idee van de afdeling burgerzaken onvoldoende, ervaring heeft met het sluiten van verbintenissen, wordt de assistentie verleend door een babs in dienst van de gemeente Oosterhout. Hiermee wordt de kwaliteit naar de burger toe geborgd.
In lid 4 staat opgenomen dat de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Oosterhout degene is die bepaalt of een babs ook de nodige kwalitatieve ervaring heeft.
Dit artikel geeft aan waar de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand wettelijk hun taken verrichten. Dit is in principe in het stadhuis van Oosterhout, maar kan ook elders binnen de gemeentegrenzen zijn bij bijvoorbeeld het voltrekken van een huwelijk of registreren van een partnerschap.
Het college heeft de bevoegdheid om een locatie aan te wijzen als trouwlocatie gemandateerd aan de ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Oosterhout.
Artikel 6. Voorwaarden voor aanwijzing van een locatie als stadhuis
Dit artikel stelt voorwaarden aan een zelfgekozen trouwlocatie. De aanwijzing als locatie is slechts geldig op de datum en het tijdstip van de ceremonie. Indien een formele plechtigheid op de dag waarop het aanwijzingsbesluit doelt, niet door kan gaan of doorgaat, vervalt de aanwijzing van de locatie als huis der gemeente. Er zal dan een nieuwe afspraak gemaakt moeten worden en een nieuw aanwijzingsbesluit genomen moeten worden. Gelet op het niet kunnen garanderen van de veiligheid en voorkomen van hinder is het voltrekken van een huwelijk of registreren van een partnerschap op de openbare weg, in een bos, park of in het veld dan ook niet toegestaan.
De gemeente Oosterhout is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een trouwambtenaar levert. Het reserveren van de locatie voor een huwelijk is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als gemeentehuis. Verder is de gemeente niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie. Daarbij moet ook gedacht worden aan het strooien met rijst of bloemen en de aansprakelijkheidsvraag voor de gevolgen ervan als letselschade
Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekking en omzetting
De gemeente Oosterhout biedt zoals de Wet (artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand) voorschrijft 2 momenten per week om kosteloos in het huwelijk te treden of een partnerregistratie aan te gaan. Om de burgers die hier gebruik van maken het gevoel van een bijzondere gebeurtenis mee te geven, wordt de verbintenis gesloten in de trouwzaal van het stadhuis door een ambtenaar van de burgerlijke stand in toga.
Artikel 8. Teruggaaf leges bij annulering huwelijk of geregistreerd partnerschap
Indien een voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van de verschuldigde legeskosten. Het verzoek om teruggaaf moet worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering van het huwelijk.
De gemaakte administratieve kosten (annuleringskosten) worden in mindering gebracht op de teruggaaf van de legeskosten. De hoogte van de annuleringskosten is vastgelegd in de legesverordening van de gemeente.
Artikel 9. Leiding van de burgerlijke stand
Het college wijst ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die is belast met de leiding. De leidinggevende van de afdeling waar het bureau burgerlijke stand in de organisatie van de gemeente Oosterhout is ondergebracht, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand. Om praktische redenen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen, is bij mandaat geregeld dat anderen (ambtenaren van de burgerlijke stand) belast zijn de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen.
Artikel 10. Openstelling bureau burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (een en ander is gebaseerd op het gestelde in artikel 16c, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). Het college van burgemeester en wethouders is belast met het aanwijzen van openingstijden voor het bureau van de burgerlijke stand. Het artikel geeft naast de bepalingen voor de reguliere openingstijden mogelijkheden om het bureau van de burgerlijke stand op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken. De teamleider Burgerzaken is bevoegd om bij bijzondere omstandigheden te beslissen tot afwijking van de aangegeven uren.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement kan worden aangehaald en wanneer het reglement in werking treedt. Artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt. Het Reglement burgerlijke stand treedt in werking op de dag nadat het is bekend gemaakt in het Gemeenteblad. Met de inwerkingtreding vervalt het Reglement Burgerlijke Stand 2018.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-46084.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.