Gemeenteblad van Zoetermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2020, 45569 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2020, 45569 | Beleidsregels |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Zoetermeer houdende regels omtrent reclame (Reclamenota 2019)
De gemeenteraad heeft op 5 oktober 2015 het procesbesluit samenspraak herziening reclamebeleid vastgesteld. Hierbij is de opdracht gegeven om nieuw actueel reclamebeleid te maken waarbij een samenspraaktraject wordt doorlopen.
Met de komst van de Omgevingswet, voorzien per 1 januari 2021, is besloten geen nieuw beleid meer te maken. De reclamenota 2019 is dan ook geen nieuw beleid maar geactualiseerd beleid waardoor een aantal regelingen kunnen worden ingetrokken omdat deze regelingen in deze nota integraal zijn samengevoegd.
Met de reclamenota 2019 willen we bereiken dat de gemeente Zoetermeer mee kan bewegen met de snelle veranderingen in de reclamewereld zonder dat de inwoners hier enige hinder van ondervinden. Ondernemers en bedrijven worden niet beknot in het werken aan hun naamsbekendheid.
De raad van de gemeente Zoetermeer heeft op 27 januari 2020 besloten:
Dit besluit treedt in werking een dag na bekendmaking.
Ondertekening, Zoetermeer, 27 januari 2020
Hoofdstuk 1: Waarom een reclamenota?
Reclames in de openbare ruimte kunnen het aanzien en de beleving van een gebied bepalen. Onder druk van onderlinge concurrentie bij ondernemers worden reclames groter en opzichtiger. Dit kan uiteindelijk leiden tot een ongewenst straatbeeld.
Voor de ondernemer heeft reclame een belangrijke betekenis. Hij wil een zo groot mogelijk publiek bereiken. Dit kan op verschillende manieren. Hierbij speelt het formaat van de reclame-uiting een rol: hoe groter, hoe duidelijker. Maar ook het gebruik van opvallende kleuren en afwijkende vormen trekt de aandacht van de consument. Dit met één doel: de consument moet de ondernemer weten te vinden voor het afnemen van diensten of de aankoop van goederen.
Wanneer het gaat om reclame-uitingen in de openbare ruimte, speelt de gemeente ook een belangrijke rol. Ons doel is namelijk het behouden of creëren van een aantrekkelijke verblijfsomgeving. Uiteraard denken we daarbij ook aan de belangen van ondernemers.
De gemeente Zoetermeer heeft verschillende beleidstukken waarin we naar reclame verwijzen. Het reclamestructuurplan 1998, de Reclamenota 2010 en de richtlijnen voor lichthinder uit 2015 bevatten de voornaamste regels die wij hanteren om reclame toe te staan in de gemeente. Daarnaast zijn er regels opgenomen in de Welstandsnota 2012, in bestemmingsplannen en in beeldkwaliteitsplannen.
De marktontwikkelingen gaan snel en laten zien dat er behoefte is aan één vindplaats en een update van het reclamebeleid. Waar mogelijk, is het bovengenoemde beleid samengevoegd tot één Reclamenota. In deze nieuwe Reclamenota wordt richting gegeven aan het al dan niet toestaan van reclamevormen en voorwaarden.
Deze Reclamenota moet een dynamisch document worden. Dit omdat reclame maken trendgevoelig is. Daarom gaan we de nota op gezette tijden evalueren en daar waar nodig bijstellen. Zo blijft de Reclamenota up-to-date en bruikbaar.
In deze nota komen enkele begrippen voor die de meeste mensen niet dagelijks gebruiken. De uitleg van deze begrippen staat in Bijlage A.
Hoofdstuk 2: Wat eraan vooraf ging en wat regelt deze Reclamenota nu?
Waarom is deze Reclamenota nodig?
In 2015 zijn er grote debatten gevoerd over reclame van een restaurant. Destijds bleek onder meer dat de scheiding tussen vergunningplichtige en vergunningsvrije reclame niet duidelijk was. Dit moest veranderen. Bovendien leefde de wens de Reclamenota vooruitlopend op de Omgevingswet al ‘Omgevingswet-proof’ te maken.
Er is toen naar een oplossing gezocht en gevonden in tijdelijk beleid. Na evaluatie met diverse partijen is gebleken dat dit tijdelijke beleid goed werkt. Er zijn sindsdien geen klachten of incidenten meer geweest.
Wat is er te vinden in deze Reclamenota?
Naast het algemene deel, wat valt er wel en wat niet onder deze Reclamenota, kunt u in hoofdstuk 3 de criteria terugvinden waaraan reclame moet voldoen.
De gemeente Zoetermeer heeft twee soorten reclames.
Ten eerste kent men vergunningsvrije reclame, zoals beschreven in artikel 4.16 van de Algemene plaatselijke verordening (Apv). Voor de vergunningsvrije reclame zijn criteria nodig en deze staan vervat in hoofdstuk 3.3. van deze nota.
Daarnaast zijn er reclame-uitingen die zijn te kwalificeren als bouwwerken. Deze reclame is vergunningplichtig op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook hiervoor zijn criteria nodig en deze staan vervat in hoofdstuk 3.4. De vergunningplichtige reclames worden daarnaast door de stadsbouwmeester getoetst die daarbij de welstandscriteria en beeldkwaliteitsplannen meeneemt in de beoordeling.
Tenslotte heeft de gemeente Zoetermeer “Richtlijnen voor het toetsen van lichthinder door lichtreclame” vastgesteld. Deze richtlijnen zijn niet in deze Reclamenota opgenomen, deze blijven als apart besluit bestaan om aan te kunnen blijven toetsen.
In deze Reclamenota sluiten we aan op de welstandsgebiedenkaart, waardoor we zoveel als mogelijk Omgevingswet klaar zijn.
Dit hoofdstuk gaat verder in op de juridische vragen welke wetgeving van toepassing is en wat de Reclamenota wél en wat de Reclamenota niet regelt.
2.1 Wat valt wel onder deze Reclamenota?
Reclame-uitingen worden gereguleerd door de Wabo en Apv.
Indien een reclame-uiting is aan te merken als een bouwwerk, is daarvoor een omgevingsvergunning vereist (artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a, Wabo). Het maakt daarin niet uit of het bouwwerk op eigen terrein of op gemeentegrond komt te staan. Voorbeelden van bouwwerken op het gebied van reclame zijn reclamemasten en billboards.
De bouwaanvraag moet onder meer getoetst worden aan artikel 2.10, eerste lid, onder d van de Wabo. Op grond van die bepaling wordt een omgevingsvergunning voor het bouwen geweigerd, indien het uiterlijk of de plaatsing van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, zowel op zichzelf beschouwd als in verband met de omgeving of de te verwachten ontwikkeling daarvan, in strijd is met redelijke eisen van welstand, beoordeeld naar de criteria, bedoeld in artikel 12a, eerste lid, onder a van de Woningwet, tenzij het bevoegd gezag van oordeel is dat de omgevingsvergunning niettemin moet worden verleend.
Op grond van artikel 12a, eerste lid van de Woningwet stelt de gemeenteraad een welstandsnota vast, inhoudende beleidsregels waarin de criteria zijn opgenomen die het bevoegd gezag toepast bij de beoordeling:
of het uiterlijk en de plaatsing van een bouwwerk waarop de aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk betrekking heeft, zowel op zichzelf beschouwd, als in verband met de omgeving of de te verwachten ontwikkeling daarvan, in strijd zijn met de redelijke eisen van welstand;
De gemeenteraad van Zoetermeer heeft in april 2012 de Welstandsnota Zoetermeer vastgesteld, waarin bedoelde criteria zijn vastgelegd, gespecificeerd naar gebied, en naar aard van het bouwwerk. Deze Welstandsnota bevat geen criteria die specifiek zien op reclame-uitingen. Deze Reclamenota regelt daarom in aanvulling op de Welstandsnota 2012 specifieke criteria, bedoeld in artikel 12a, eerste lid, onder a van de Woningwet, voor de beoordeling van reclame-uitingen die op grond van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a, Wabo (bouw)vergunningplichtig zijn. Deze criteria staan in de paragraaf [3.4] van deze Reclamenota.
Niet alle reclame-uitingen zijn aan te merken als een bouwwerk. Omdat ook dat soort ‘niet-bouwvergunningplichtige’ reclames ontsierend of hinderlijk kunnen zijn, is daaromtrent in de Apv een regeling getroffen.
Op grond van artikel 4:16 van de Apv is het verboden op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren door middel van een opschrift, aankondiging of afbeelding waardoor:
Paragraaf [3.3] van deze Reclamenota bevat het beleid, waarnaar in artikel 4:16 Apv wordt verwezen. Als een reclame-uiting niet vergunningplichtig is op grond van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a, Wabo én voldoet aan paragraaf [3.3] van deze nota, is deze reclame-uiting niet in strijd met de Apv en mag zo’n uiting worden aangebracht. 1
Hoofdstuk 3 De Reclamenota 2019
Dit hoofdstuk bevat regels voor reclame-uitingen die op grond van artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a, Wabo vergunningplichtig zijn én voor reclame-uitingen die dat niet zijn, maar vallen onder het regime van artikel 4:16 Apv.
3.1 Aansluiting gebiedenkaart Welstandsnota
De Reclamenota sluit aan bij de gebiedenkaart zoals deze in de Welstandsnota beschreven is. De nummering is in overeenstemming met de Welstandsnota en het kleurgebruik overeenkomstig de gebiedenkaart welstand zie hieronder in het klein en groter in bijlage C.
Reclame wordt onderverdeeld in verschillende reclamedoelen en daarvoor toe te passen vormen van reclame. Per reclamedoel wordt bepaald waar dat specifieke doel wel of niet toelaatbaar is. De gemeente hanteert hiervoor de volgende indeling:
In onderstaande matrix worden de vier reclamedoelen in verband gebracht met de verschillende gebiedsdelen die elk een eigen samenhangende karakteristiek hebben. Hiermee wordt per gebiedsdeel aangegeven voor welk(e) doel(en) reclame toelaatbaar is.
De uitkomsten zijn aangegeven in een matrix waarbij horizontaal de 4 verschillende reclamedoelen zijn aangegeven en verticaal de soorten gebieden. Deze matrix wordt gebruikt bij de beoordeling van aanvragen om omgevingsvergunning en bij het handhavingsbeleid.
Tabel reclamedoelen per gebied
Ja”= uitsluitend naar binnen gericht; uitsluitend binnen de accommodatie.
3.3 Criteria reclame-uitingen artikel 4:16 Apv
Met andere woorden: als de reclame-uiting aan onderstaande eisen voldoet, dan is deze reclame-uiting zonder nadere vergunning toegestaan.
3.3.1 Invulling begrippen op grond van artikel 4.16 Apv
Voor alle gebieden geldt de volgende invulling van de begrippen ‘hinder voor de omgeving’ of ‘in gevaar brengen van verkeer’ in ieder geval, maar niet limitatief, de volgende bepalingen:
3.4 Criteria vergunningplichtige reclame-aanduidingen
(artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a jo. artikel 2.10, eerste lid, aanhef en onder d, Wabo)
Met andere woorden voor reclame-uitingen die gezien worden als bouwwerken moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd. De aanvraag om een omgevingsvergunning wordt getoetst aan onderstaande criteria.
3.4.1 Reclamecriteria per gebiedsdeel
Per gebiedsdeel gelden de volgende algemene richtlijnen voor het toelaten van de onderstaande reclamedragers. Voorbeelden van verschillende vormen reclamedragers staan op bijlage B.
Ja2 |
||||||
Voor de overige vormen van reclamedragers die niet worden genoemd geldt dat de stadsbouwmeester deze beoordeelt op grond van de algemene criteria uit deel B van de Welstandsnota 2012.
Reclame is in beweging en door de jaren heen zijn er allerlei nieuwe vormen van reclame bijgekomen. Uiteraard blijft de reclamebranche zich verder ontwikkelen. Nieuwe vormen van vergunningplichtig buitenreclame waarin in deze reclamenota (nog) niet is voorzien beslist het college van B&W.
Handhaving vindt plaats zoals vastgelegd in het geldende “Vergunningen, Toezicht en Handhavingsbeleid”. Daarnaast zal er handhavend opgetreden worden bij een handhavingsverzoek.
Ten aanzien van de reclame-overeenkomsten worden er afspraken gemaakt met de exploitant. Houdt de exploitant zich niet aan de afspraken dan zal de exploitant hierop aangesproken worden.
Ondertekening, Zoetermeer, 27 januari 2020
de griffier,
drs. R. Blokland MCM
de voorzitter,
Ch.B. Aptroot
In de Apv wordt onder handelsreclame het volgende verstaan: ‘iedere openbare aanprijzing van goederen of diensten, waarmee kennelijk beoogd wordt een commercieel belang te dienen’. Uit deze formulering blijkt dat het slechts gaat om reclame voor commerciële doeleinden. De beleidsregels hebben niet alleen betrekking op handelsreclame zoals gedefinieerd in de Apv, maar ook op reclame van niet-commerciële aard, die zich bevindt in de openbare ruimte of vanuit de openbare ruimte zichtbaar is.
Onder reclame wordt verstaan: ieder opschrift, aankondiging en/of mededeling met een commercieel of niet-commercieel belang aan, boven of zichtbaar vanaf de openbare weg en/of de openbare ruimte, ongeacht het gebruikte communicatiemiddel.
Een los element dat voor een pand in de openbare ruimte wordt geplaatst om de aandacht te vestigen op de winkel of de onderneming die in dat pand is gevestigd of product dat in het pand verkrijgbaar is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-45569.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.