Gemeenteblad van Someren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Someren | Gemeenteblad 2020, 44075 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Someren | Gemeenteblad 2020, 44075 | Verordeningen |
Instructie voor de griffier van de gemeente Someren 2019
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;
de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;
een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeente ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffer is gedelegeerd;
een door de raad ingesteld orgaan ten behoeve van het voorbereiden van de agenda’s van de raad en de raadscommissies en het doen van aanbevelingen inzake de organisatie en het functioneren van de raad en de raadscommissies;
Raadsplanning (of lange termijnagenda):
plannings- en sturingsinstrument voor (strategische) agendering van (meerjarige) beleidsprioriteiten en beleidsvoorstellen van de raad.
Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,
de raadsgriffier,
J. Laurens Janse-Oostdijk
de voorzitter,
D. Blok
Deze instructie geeft uitvoering aan artikel 107a, tweede lid van de Gemeentewet. Hierin is bepaald dat de raad in een instructie nadere regels stelt over de taak en de bevoegdheden van de griffier.
In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven behandeld.
Artikel nr. 2 Algemene ondersteuning
De hoofdverantwoordelijkheid van de griffier is de ondersteuning van de raad. De griffier is het aanspreekpunt voor alle vragen van de raad en de individuele raadsleden en vormt samen met de secretaris de spil in het contact tussen de raad en het college.
Artikel nr. 3 Ondersteuning vergaderingen.
De raadsagenda’s worden vastgesteld door de raad en kunnen voorbereid worden door het presidium. De griffier en de medewerkers van de griffie nemen de ambtelijke voorbereiding ter hand. De administratieve ondersteuning wordt door de griffie verleend. De burgemeester wordt in zijn functie van voorzitter van de raad bijgestaan door de griffier. De griffier zit naast de burgemeester tijdens raadsvergaderingen, verzorgt het verslag en verricht alle mogelijke denkbare (administratieve) ondersteuning. Ook bijvoorbeeld het bodepersoneel gedraagt zich tijdens raads- en commissievergaderingen naar de aanwijzingen van de griffier.
Artikel nr. 4 Ondersteuning presidium
Voor het presidium als belangrijk instituut van de raad geldt hetzelfde als voor de raad in het algemeen. Het presidium is samengesteld als commissie uit de raad waar enkele vertegenwoordigers uit de raad (één per fractie) tezamen met de burgemeester en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter procedurele afspraken maken. Het presidium wordt door de griffier ondersteund.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-44075.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.