Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 42950 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 42950 | Beleidsregels |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent ontheffingen voor het ter gebruik aanbieden van elektrische deelvoertuigen in eBuurthubs (Beleidsregel ontheffingen experiment eBuurthubs Amsterdam)
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel 2.50A, negende lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008,
gelet op artikel 4.1 en 4.2 van de Nadere regels voor deelvoertuigen Amsterdam 2019,
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Hoofdstuk 2. Bepalingen over ontheffingen voor eBuurthubs
Artikel 2.2. Maximaal aantal te verlenen ontheffingen in het kader van het experiment eBuurthubs
Het maximale aantal LEV’s waarvoor ontheffing kan worden verleend is vastgesteld op 850 verspreid over 15-20 eBuurthubs. Het college stelt voor elke eBuurthub het maximumaantal voertuigen van elke categorie vast waarvoor ontheffingen worden verleend.
Het plafond voor de voorkeurspositie van partners Urbee en Cargoroo ligt op 96 ebikes en 50 e-bakfietsen over de periode 2020 tot en met 2022.
Artikel 2.3. Preferente positie partners
Partners kunnen een aanvraag tot een ontheffing doen in het experiment eBuurthubs na toetreding tot de aanbiederslijst via de Toetredingsovereenkomst Menukaart. De aanvraag voor een ontheffing door partners – zonder toepassing van de minicompetitie – kan gedaan worden tot maximaal 50 elektrische bakfietsen en 96 elektrische fietsen in totaal voor alle partners.
Artikel 2.4. Aanwijzing eBuurthubs binnen het experiment
Een eBuurthub komt in aanmerking voor het experiment indien aan de volgende voorwaarden is voldaan en dit proces doorlopen is:
Hiervoor geldende criteria zoals omschreven in de Challenge Collectieve Mobiliteit en de reeds vastgestelde beleidskaders zoals in de inrichtingsprincipes voor een Autoluwe Stad gepubliceerd op https://assets.amsterdam.nl/publish/pages/921204/inrichtingprincipes.
Hoofdstuk 3. Behandeling aanvragen voor ontheffingen
Artikel 3.2. Toetredingsovereenkomst
Om een ontheffing in het kader van het experiment eBuurthubs aan te vragen dient een aanbieder van deelvoertuigen toe te treden tot de Toetredingsovereenkomst Menukaart eBuurthubs. Om toe te treden tot de Toetredingsovereenkomst voldoen aanvrager aan de volgende voorwaarden:
Artikel 3.3. Voertuigenspecificatie
De aanvrager levert een voertuigenspecificatie aan, waarbij aanvrager aantoont dat:
Artikel 3.4. Vereisten voor ontheffing aanvrager
De aanvrager voldoet aan de volgende voorwaarden:
Artikel 3.5 Privacy & security
De aanvrager heeft een privacyverklaring in de Nederlandse taal of Engelse taal, hij overlegt een uittreksel van voorgenomen verwerkingen in het register van de Algemene Verordening Gegevensverwerking en, indien hij daarover beschikt, een kopie van de bewerkersovereenkomst en hij staat toe dat de gegevens die aan de gemeente worden geleverd gedurende de looptijd van de pilot conform het vastgestelde beleid, gebruikt mogen worden door de gemeente voor monitorings- en evaluatiedoeleinden en dat deze gegevens geanonimiseerd bekend gemaakt mogen worden.
Artikel 3.6 Aanvullende voorwaarden
De aanvrager levert bij aanvraag informatie aan waaruit blijkt dat:
Artikel 3.7. Bekendmaking tijdvak voor indienen aanvragen en het verlenen van ontheffingen
Het college maakt ten minste twee weken voor de eerste datum waarop de ontheffingen kunnen worden aangevraagd via de website www.amsterdam.nl/smartmobility/eBuurthubs bekend binnen welk tijdvak voor een eBuurthub ontheffingen kunnen worden aangevraagd.
In afwijking van artikel 3.7 verleent het college geen ontheffing aan de partij met de meeste punten in een voertuigcategorie als het college bewijs heeft dat het proces van puntenverdeling niet integer is verlopen.
Artikel 3.10. Beëindiging of intrekking van de ontheffing
Het college trekt de ontheffing in als de aanvrager aan wie de ontheffing verleend is, niet meer op de aanbiederslijst staat, dan wel niet meer aan de voorwaarden genoemd in artikel 3.2 tot en met 3.6 voldoet.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 februari 2020.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Bijlage 1. Toetredingsovereenkomst Menukaart
Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam, gevestigd te Amsterdam aan de Amstel 1, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door <naam ambtenaar> hierna ook te noemen: De Gemeente
<naam Partij >, statutair gevestigd te <woonplaats> aan de <straatnaam en huisnummer>, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer/mevrouw <naam ondertekenaar>, <functie>, hierna ook te noemen: de Aanvrager
Hierna tezamen aan te duiden als: Partijen
Komen daarom als volgt overeen:
Het doel van deze overeenkomst is het vastleggen van rechten en verplichtingen van aanvragers die voldoen aan art. 7.1 uit het Aanwijzingsbesluit Experiment eBuurthubs jegens de gemeente en het vastleggen van de rechten en plichten van de Gemeente die voortvloeien uit het besluit om de Aanvrager toe te laten tot de Menukaart eBuurthubs.
Toetreding tot de Menukaart verplicht Aanvragers die geen Partner zijn tot deelname aan een Minicompetitie welke worden gehouden in afsluiting van elk afzonderlijk Participatietraject eBuurthubs. Het deelnemen in een Minicompetitie wordt gelijk gesteld met het doen van een aanvraag tot een ontheffing.
De Gemeente spant zich in voor het verwerven van buurtinitiatieven die interesse hebben in het opzetten van een eBuurthub. De gemeente stelt zichzelf daarbij tot doel voor het einde van de looptijd van de Toetredingsovereenkomst 15- 20 eBuurthubs te organiseren. De gemeente kan niet aansprakelijk worden gesteld indien dit niet lukt, ondanks dat zij zich heeft ingespannen.
Een Aanvrager die van de Gemeente een Ontheffing heeft gekregen is verplicht mee te werken aan de Evaluatie. Op eerste verzoek van de Gemeente levert hij half jaarlijks daartoe de nodige informatie en data. 4.4 De Aanvrager die van de Gemeente een Ontheffing heeft gekregen levert informatie geanonimiseerd of gepseudonimiseerd maandelijks aan. Aanvrager maakt hierover afspraken met de Gemeente volgens welke data-standaarden en in welk bestandformat informatie gedeeld kan worden. De informatie bevat per rit (gebruiksmoment) in ieder geval de volgende elementen:
De informatie bevat per rit (gebruiksmoment) in ieder geval de volgende elementen:
De informatie bevat per voertuig in ieder geval de volgende elementen:
De Aanvrager die van de Gemeente een Ontheffing heeft gekregen levert data aan via de TOMP.API standaarden. Indien hij hier op het moment van toetreding tot deze overeenkomst deze standaarden nog niet heeft geïmplementeerd, maakt Aanvrager afspraken met de Gemeente binnen welke termijn hij de TOMP.API implementeert. Deze termijn beslaat niet langer dan 6 maanden na toetreding van deze overeenkomst.
De Gemeente beschouwt alle informatie die over de bedrijfsprocessen met de Gemeente worden gedeeld als bedrijfsvertrouwelijke informatie en zal daar vertrouwelijk mee omgaan.
De Gemeente evalueert ten minste eens per kwartaal per eBuurthub. De Gemeente neemt hiervoor het initiatief in samenwerking met de Kennisinstellingen. Ter voorbereiding op de halfjaarlijkse rapportage worden alle bij de Toetredingsovereenkomst aangesloten Aanvragers die een Ontheffing van de Gemeente hebben ontvangen uitgenodigd voor een werksessie. Aanvrager is verplicht aan een dergelijke werksessie deel te nemen en informatie aan te leveren ten behoeve van de evaluatie en verantwoording richting projectpartners.
De Aanvrager heeft met ondertekening van deze Toetredingsovereenkomst verklaart dat op het moment van het sluiten van deze Toetredingsovereenkomst geen Integriteitsrisico op hem van toepassing is en hij geen kennis heeft van Integriteitsrisico’s die op aan de Aanvrager gelieerde partijen van toepassing zijn, één en ander op grond van de Beleidsmaatregel Integriteit en Overeenkomsten van de gemeente Amsterdam (BIO). Aanvrager zal zich gedurende de looptijd van de Toetredingsovereenkomst onthouden van niet-integere gedragingen. De Gemeente kan de uitvoering van deze overeenkomst en elke andere overeenkomst tussen de Aanvrager en de Gemeente onmiddellijk en naar eigen keuze opschorten of beëindigen door middel van ontbinding of opzegging zonder gehouden te zijn tot vergoeding van eventuele schade en zonder daarbij een termijn in acht te hoeven nemen, indien gedurende de periode dat een Ontheffing aan hem is verleend blijkt dat de Aanvrager niet-integer heeft gehandeld zoals bedoeld in de BIO. De BIO is op internet te vinden en te downloaden op https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/volg-beleid/veiligheid/integer-handelen/beleidsstukken-bio/
In het geval van een geschil zullen Partijen onverwijld met elkaar in overleg treden om tot een oplossing te komen. Partijen zullen zich tot het uiterste inspannen om tot een oplossing te komen. Als Partijen niet tot een oplossing komen, zal het geschil worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Amsterdam.
Aldus in tweevoud opgemaakt en ondertekend te Amsterdam op <INVULLEN>
Op 10 april 2019 is er in Lille namens Amsterdam een Europese Subsidie (Interreg North West Europe) in ontvangst genomen voor het plaatsen van eBuurthubs. Het Europese project zet in op vermindering van CO2-uitstoot door het gebruik van slimme en schone deelmobiliteit boven eigen auto. Samen met de steden Nijmegen, Manchester, Dreux, Leuven en Kempten, onderzoeksinstellingen zoals de TU Delft, Universiteit Antwerpen en diverse marktpartijen ontvangt het consortium een totaalbedrag van 8,8 miljoen euro. Deze subsidie maakt het mogelijk om op grote schaal eBuurthubs te implementeren en onderzoek te doen naar het effect op de CO2-uitstoot en het effect van deze vorm van mobiliteitshubs.
Op 11 2019 juli heeft het college het projectplan eBuurthubs vastgesteld. In de periode 2019 – 2021 worden 15 – 20 eBuurthubs ontwikkeld samen met bewoners en marktpartijen waarbij op fysieke plekken in de stad geclusterde elektrische deelmobiliteit wordt aangeboden. Met het project eBuurthubs wordt het effect van elektrische deelmobiliteit onderzocht door een volwaardig alternatief voor de auto te bieden en een besparing van CO2 te realiseren door gebruik van zero-emissie voertuigen en deelmobiliteit. Dit project sluit aan bij de ambities uit het coalitieakkoord. Het programma Schone Lucht en de agenda Autoluw hebben grote ambities voor de stad. Zo zullen Amsterdamse personenauto’s in 2030 emissievrij moeten zijn en worden er meer dan 10.000 parkeerplekken uit het parkeerarsenaal gehaald.
Omdat eBuurthubs grotendeels in de openbare ruimte staan, is het noodzakelijk ontheffing te verlenen aan de aanbieders van deelvoertuigen in de eBuurthubs. Dit kan door het project aan te wijzen als experiment conform hoofdstuk 4 van de Nadere regels voor deelvoertuigen Amsterdam 2019.
Challenge collectieve mobiliteit is op 17 juli 2017 vastgesteld door het college van B&W. Middels deze Challenge kunnen Amsterdammers samen met hun buren collectieve deelmobiliteit organiseren. Amsterdammers kunnen mee doen met de challenge door een plan in te dienen voor een eBuurthub. Hiervan worden er 15-20 plannen verder uitgewerkt ook wordt er participatietraject gestart
Artikel 2.1 Aard en doelstellingen van het experiment eBuurthubs
Voor deelauto’s geldt het reguliere vergunningsproces via de parkeerverordening. De in dit aanwijzingsbesluit genoemde ontheffing betreft alleen Lichte Elektrische Voertuigen.
Het verleiden door het aanbieden van alternatieven voor de auto leiden die tot minder afhankelijkheid en minder gebruik van auto’s. Eerder gedragsonderzoek heeft aangetoond dat wanneer mensen actief een keuze moeten maken voor hun reis en ze dus niet uit gemak of gewoonte de auto pakken hun keuze bewuster is. In grootstedelijk gebied leidt dat geval vaker tot de keuze om te fietsen of met het openbaar vervoer te reizen.
Door eBuurthubs te implementeren in Amsterdam, als een living lab, wordt geleerd over het effect van eBuurthubs en de organisatie ervan. De uiteindelijke resultaten kunnen andere gemeentes in de regio helpen bij het opstellen van hubs of het vormgeven van hun deelbeleid, maar ook om onze wijken in de toekomst bereikbaar te houden.
Door primair te focussen op elektrische mobiliteit leveren de alternatieven in de eBuurthub een positieve bijdrage aan het verminderen van uitstoot in Amsterdam en aan de doelstelling om in 2025 het vervoer zo veel mogelijk uitstootvrij te laten verlopen. Ook helpt het de Amsterdammer de transitie naar 0-emissie te maken.
Daarnaast levert het verminderen van het aantal autoparkeerplaatsen op straat een bijdrage aan CO2 reductie, spitsmijdingen en hoogwaardige openbare ruimte.
Op basis van de gemeentelijke ambitie om MaaS vriendelijk te worden, moeten voertuigen werken met de TOMP-API. De TOMP API is een ‘application programming interface’ ontwikkeld door verschillende deelmobiliteitsaanbieders in samenwerking met het ministerie van I&W ten behoeve van de 7 regionale MaaS pilots. De TOMP API wordt de landelijke standaard om interoperabiliteit tussen vervoerders te stimuleren. De gemeente Amsterdam werkt hierin samen met het ministerie van I&W zoals beschreven in de bestuursovereenkomst ‘regionale, landelijk opschaalbare MaaS Pilots.
Artikel 2.2. Maximaal aantal te verlenen ontheffingen in het kader van het experiment eBuurthubs
Het maximale aantal te verlenen ontheffingen is gebaseerd op de verwachte aantal LEV’s in de 15-20 eBuurthubs met een ruimte marge om naar eventuele dynamische behoefte te kunnen voorzien. Per eBuurthub wordt middels een iteratief proces het voertuigen plafond vastgesteld. Dit plafond is gebaseerd op de mobiliteitsbehoefte van de gebruikers in combinatie met de ruimtelijke aspecten van dat desbetreffende gebruiksgebied. Dit betekent dat er geen garantie is dat het maximale aantal LEV’s waarvoor ontheffing kan worden verleend ook daadwerkelijk wordt verleend.
Artikel 2.4. Aanwijzing eBuurthubs binnen het experiment
De draagvlak in de buurt is één van de belangrijkste succes factoren van een eBuurthub. Een meting is daarom van belang voor de voortgang van de eBuurthub in het desbetreffende gebruikersgebied. Mocht er na het participatietraject onvoldoende draagvlak zijn kan het projectteam besluiten niet door te gaan met die specifieke eBuurthub.
Artikel 2.5. Looptijd van het experiment
Interreg en Slim en Duurzaam financieren het project vanaf 2019 voor 3 jaar. Omdat er in 2019 nog geen hubs gerealiseerd zijn en er voldoende gebruikscijfers nodig zijn voor analyse heeft het College de opties om de eBuurthubs voor 3 jaar op straat te installeren. Na 3 jaar – gelijktijdig met vergunningen voor stadbreede bromfietsen – wordt het aanbieden van eBuurthubs geëvalueerd
Artikel 3.2. Vereisten aanvrager
Een vast aanspreekpunt voor de gemeente dat telefonisch en per e-mail bereikbaar is op maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00, feestdagen uitgezonderd. Daarnaast is het aanspreekpunt in staat om ter stond te reageren is een vereiste op het moment dat een ontheffing wordt verleend aan de deelmobiliteitsaanbieder.
Artikel 3.3. Voertuigenspecificatie
De aanvrager kan alleen toetreden tot de aanbiederslijst als de voertuigen van de aanvragen zijn gekeurd door het ministerie van I&W. De gemeente zal voorafgaand de toetreding tot de aanbiederslijst de keuring opvragen bij het RDW.
Artikel 3.7. Bekendmaking tijdvak voor indienen aanvragen en het verlenen van ontheffingen
Op https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/innovatie/smart-mobility/ebuurthubs/ wordt het aanvraagformulier gepubliceerd. Partners doen een directe aanvraag tot het plafond aanvragen partners bereikt is.
Artikel 3.8. Proces aanvragen ontheffing eBuurthub
Voorafgaand het verlenen van een ontheffing zal de gemeente een participatieproces begeleiden binnen het gebruikersgebied. Binnen dit participatietraject zal de gemeente in samenwerking met kennisinstellingen de mobiliteitsbehoefte van de gebruikersgroep bepalen. De mobiliteitsbehoefte is leidend voor het aantal ontheffingen dat kan worden verleend binnen die eBuurthub.
De gemeente houdt een minicompetitie middels een onlinestemsysteem waar de gebruikersgroep hun voorkeur kan uitspreken voor de aanvragers.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-42950.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.